پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

لمینت دندان چیست؟ آشنایی با انواع مختلف آن

چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 750658
شاید همه ما ندانیم که لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله سعی داریم به توضیح و بررسی کامل اینکه لمینت دندان چیست بپردازیم و شما را با انواع مختلف آن آشنا نماییم.
لمینت دندان چیست؟ آشنایی با انواع مختلف آن
زیبایی دندان‌ها و داشتن لبخندی دلنشین تاثیر بسیار زیادی بر جذابیت چهره افراد می‌گذارد. به همین دلیل امروزه کلینیک‌های زیبایی دهان و دندان خدمات متنوعی را در این راستا ارائه می‌دهند. لمینت یکی از این خدمات زیبایی است. شاید همه ما ندانیم که لمینت دندان چیست و چه کاربردی دارد؟ ما در این مقاله سعی داریم به توضیح و بررسی کامل اینکه لمینت دندان چیست بپردازیم و شما را با انواع مختلف آن آشنا نماییم.

لمینت دندان
تفاوت لمینت کامپوزیت و کامپوزیت دندان یکی از سوالاتی است که معمولا افراد مراجعه کننده از دندانپزشک می پرسند.  برای پاسخ به این سوال باید گفت مهم ترین تفاوت این دو روش در جنس لایه نازک به کار برده شده بر روی دندان است. همچنین مراحل انجام کار در این دو روش کاملا متفاوت است.

لمینت در واقع یک پوسته نازک از جنس سرامیک یا کامپوزیت است که به منظور تغییر رنگ، اصلاح اندازه، طول و شکل دندان‌ها بر روی سطح پیشین دندان‌‌ها نصب می‌شود. به طور کلی لمینت به دو نوع  لمینت‌های سرامیکی و لمینت کامپوزیتی تقسیم می شود.

معرفی انواع مختلف لمینت
به طور کلی روکش‌های لمینت انواع مختلفی دارد که این خدمات درکلینیک‌‌های دندانپزشکی زیبایی انجام  می‌گردد. در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:
  
لمینت دندان سرامیکی


این نوع لمینت یک از پر طرفدار‌ترین مدل‌های لمینت است که بیشترین استفاده را در دندانپزشکی دارد. لمینت سرامیکی یا ونیر پرسلین مقاومت بسیار بالایی دارند و ظاهر آنها بسیار شبیه به دندان های طبیعی است. این نوع لمینت از ورقه های ظریف چینی ساخته شده‌اند که بر روی دندان نصب می‌شوند. در این نوع لمینت نیازی به تراشیدن زیاد دندان‌ها نیست و در صورت نیاز برخی از آماده سازی های لازم قبل از انجام کار بر روی دندان‌ها اعمال می‌شود. در این روش ابتدا قالب دندان ها توسط دندان پزشک گرفته می‌شود و سپس توسط لابراتوار ساخته می‌شود.

لمینت کامپوزیت دندان
این روش در مقایسه با لمینت سرامیکی تراش کمتری بر روی دندان ایجاد می‌شود و هزینه کمتری نیز دارد. اما شکننده‌تر می‌باشند و رنگ‌پذیری آنها در برابر غذا و دخانیات بسیار بالاست و شفافیت آنها نیز کمتر از نوع لمینت سرامیکی است.

مزایای لمینت


لمینت به صورت اختصاصی بر روی دندان‌های اصلی افراد قالب گیری شده و به صورت جداگانه ساخته می‌شوند. این امر باعث می‌شود تشخیص تفاوت بین دندان لمینت و دندان طبیعی غیرممکن شود. لمینت ها بر خلاف دندان‌های طبیعی، در برابر لکه های ایجاد شده ناشی از چای و قهوه و استعمال دخانیات مقاوم هستند.

معایب لمینت
ساخت لمینت های پرسلین زمانبر است و حداقل زمان برای قالب گیری و ساخت و نصب آن یک هفته می‌باشد. اگر لمینت‌ها به درستی ساخته شوند و توسط دندان پزشک با مهارت بالا نصب شوند می‌توانید سالیان سال همراه شما باشد ولی در صورت مراقبت نکردن و فشار بالا می ‌توانند شکننده نیز باشند. به عنوان مثال بعد از انجام لمینت می‌بایست از جویدن ناخن، خوردن یخ، شکستن آجیل و به طور کلی هر فشار زیادی به دندان خودداری نمایید. با توجه به اینکه در این روش لایه بسیار نازکی از مینای دندان تراشیده می‌شوند احتمالا دندان‌ها مقداری نسبت به گرمی و سردی حساس شوند که این حساسیت موقتی است و پس از گذشت چند روز ازبین می‌رود.

مراحل انجام لمینت
در ادامه قصد داریم تا مراحل کامل ساخت و نصب لمینت را بررسی نماییم.

1. آماده سازی دندان
در اولین اقدام پزشک دندان های بیمار را از لحاظ طبیعی بودن و میزان چسبندگی مناسب بین دندان و لمینت بررسی می‌نماید.

2. تراشیدن مینای دندان
در مرحله بعدی یک لایه نازک از مینای دندان بر حسب لزوم تراشیده می‌شود که در برخی موارد میزان تراشیدگی بسیار کم است و نیازی به بی حسی ندارد.

3. قالب گیری دندان
در این مرحله دندانپزشک زیبایی از دندان‌های فرد قالب گیری می‌کند. به این صورت که مواد قالب گیری را درون دندان گذاشته و فرم قالب دندان های فرد ساخته می‌شود و جهت ساخت لمینت به لابراتوار فرستاده می‌گردد.

4. لمینت موقت
در اکثر موارد به دلیل تراشیدن لایه نازکی از دندان‌ها، کمی حساس به سرما و گرما می شوند، در این مرحله دندانپزشک برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و همچنین محافظت از زمینه کاری دندان، روکشی به عنوان لمینت موقت بر روی دندان‌ها می‌گذارد.

5. ساخت لمینت
در این مرحله بعد از آنکه دندانپزشک قالب دندان را گرفت آن را برای ساخت به لابراتوارهای دندانپزشکی ارسال می‌کند و تکنسین ها قالب را از چند لایه نازک پورسلین با دقت و ظرافت بالا می‌سازند.

6. جایگذاری لمینت‌ها
در این مرحله لمینت‌های ساخته شده تحویل دندانپزشک داده می‌شود. بعد از جایگذاری ونیرها بر روی دندان، ایرادات احتمالی از جمله شکل ظاهری دندان ها توسط دندانپزشک برطرف شده و یا در صورت نیاز به تغییر، آن‌ها را برش داده و دوباره شکل می‌دهند و رنگ ونیرها با رنگ طبیعی لبخند مقایسه می‌گردد. در نهایت چسبی بسیار قوی را در پشت لمینت‌ها می‌زنند و ونیر پورسلین‌ها را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهند و با استفاده از دستگاه نور محکم کننده، مواد لمینت را ثابت و محکم می‌کنند.

هزینه انجام لمینت
یکی از بیشترین سوالات در مورد میزان هزینه انجام لمینت است. به طور کلی قیمت انجام لمینت ارتباط مستقیم با عواملی از جمله تخصص و تجربه دندان پزشک و همچنین مواد به کار برده شده جهت ساخت در لابراتوار و نصب لمینت‌ها دارد. توصیه ما این است که علاوه بر انتخاب پزشک متخصص در انتخاب لابراتورهای سازنده نیز وسواس به خرج دهید تا از نتیجه نهایی رضایت کامل را داشته باشید.

سخن پایانی
با استفاده از روش‌های مختلف زیباسازی و محافظت از دندان می‌توانید علاوه بر حفظ و نگهداری دندان‌های خود، زیبایی آن را چندین برابر نموده و چهره‌ای جذاب و کاریزماتیک داشته باشید. لمینت یکی از پرطرفدارترین و بهترین شیوه‌های مراقبت و زیبایی دندان‌ها می‌باشد. کلینیک دندانپزشکی آرکادنت با داشتن کادر دندانپزشکی مجرب و متخصص و همکاری با بهترین لابراتوارهای دندانپزشکی آماده ارائه کلیه خدمات تخصصی دهان و دندان به شما عزیزان می‌باشد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *