دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۳
۴۶

مهراب قاسم خانی از برخورد با زورگیرِ دخترش تا حمایت از یک قاتل‌

سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 741660
مهراب قاسمخانی با یک زورگیر و سارق گوشی دختر آنچنان رگ گردنش بیرون می‌زند، اما در مقابل قاتلان فرزندان مردم، در طرف قاتلان و مجرمان می‌ایستد.
مهراب قاسم خانی از برخورد با زورگیرِ دخترش تا حمایت از یک قاتل‌
به گزارش جهان نيوز، بیست و پنجم شهریور ماه، مهراب قاسم‌خانی در صفحه اینستاگرام خود خبر داد که تلفن همراه  دخترش توسط چند سارق یا «خفت‌گیر» با تهدید بوسیله قمه سرقت شده است.  او با اشاره به تکرار همین اتفاق برای خودش نوشت :

دو سه سال پیش که گوشیم رو توی روز روشن وسط میدون هفت تیر دزدیدن، بعدش که رفتم کلانتری، فهمیدم که قرار نیست امیدی به پیدا شدنش داشته باشم. عزیزی که اونجا بود بهم گفت فقط چند هزار تا دزد گوشی شناخته شده توی تهران داریم و احتمالاً دو برابرش هم شناخته نشده و الان که بری خونه، احتمالاً سر راه از کنار چند تاشون رد میشی...

امروز یه عزیزی سوار ماشین دخترم شد و قمه رو گذاشت زیر گردنش و گوشیش رو ازش گرفت...

فقط چند تا نکته الان توی ذهنم میچرخه:
۱- کسی قرار نیست برای این چند هزار عزیزی که به این شغل شریف مشغولن یه فکر جدی بکنه؟ جدا از این که با این وضعیت اقتصادی و تورم، قیمت گوشی موبایل توی زندگی آدما کاملاً تعیین کننده ست، سرقت با اسلحه سرد میتونه جون خیلی از مردم رو به خطر بندازه.

۲- اون بار که گوشی من رو دزدیدن، بعدش همه بهم میگفتن خدا رو شکر کن که بلایی سر خودت نیاوردن. امروز که گوشی دخترم رو دزدیدن، خودمم همین رو بهش گفتم. بعدش به این فکر کردم که چقدر اوضاع باید بد باشه که برای این که مالمونو بردن و خودمونو نکشتن خدا رو شکر می‌کنیم.

۳- از روزی که من گوشیم رو خریدم، تا روزی که ازم دزدیدنش، اونقدر قیمتش بالا رفته بود که دیگه نتونستم همون رو بخرم و یه گوشی کارکرده مدل پایین تر خریدم. گوشی دخترم رو پارسال برای تولدش خریده بودم و الان حتی نمیتونم به خرید یه گوشی یه مدل پایین ترشم فکر کنم. عزیزانی که کارشون رسیدگی به این جرایمه، بدونن که با این تورم، گوشی یه نفر الان میتونه گرون ترین دارایی زندگیش باشه.

۴-اگه هزاران سارق رو شناسایی کردین، قطعاً دسترسی به خریداران و فروشندگان گوشی های سرقتی هم نباید خیلی کار پیچیده ای باشه. فقط نیاز به یه برنامه ریزی جدی و ریشه ای برای از بین بردن این چرخه هست. به شرط این که اراده کافی برای حفظ جان و مال مردم وجود داشته باشه.

۵- عکسها مال دوربینیه که سرقت گوشی دخترم رو ثبت کرد. گفتم دوستان و خانواده اش ببیننش و بهش افتخار کنن که زندگیش رو از طریق زحمت دیگران میگذرونه
 
 
روایت مهراب قاسم‌خانی  و سرقت گوشی نیروانا قاسمخانی در این پست اینستاگرامی حامی چند نکته قابل بررسی است. قاسمخانی به افزایش بیکاری و نرخ تورم اقتصادی اشاره و سعی می‌کند فضای ناهنجار اقتصادی را نقد کند.

اما مسبب این وضعیت کیست؟

برای پیدا کردن مقصران اصلی این وضعیت کافیست پست اینستاگرامی سیروان خسروی را خطاب به مهراب قاسمخانی مرور کنیم.

خسروی می‌نویسد:

مهراب جان قطعا به یاد داری که در ایام انتخابات پیشین با من تماس گرفتی و گفتی از طرف تیم آقای روحانی پیشنهاد شده که من (سیروان خسروی) در ازای دریافت دستمزد ٣ سانس کنسرت تهران، سه چهار آهنگ در تجمع هوادارهای ایشون در استادیوم ١٢،٠٠٠ نفری آزادی اجرا کنم و قطعا یادت هست که ضمن ردِ این پیشنهاد، به دلیل صمیمی بودنمون، جواب بی ادبانه‌ای هم در رابطه با این حرفت دادم.

اگه از نظر تو این موضوع نشون میده که شما و هم تیمی هاتون اومدین وسط و ریسک کردین و لباستون خاکی شده و من هیچ عملی انجام نمیدم و سر از اینجور مسائل در نمیارم و فقط زندگی خودم برام مهمه، من دیگه نیازی به توضیح بیشتر نمیبینم.
در مورد قسمت پی نوشت متنی که نوشتی: من اسم "یکی از دوستان" رو میدونم، چون تو همون مکالمه تلفنی خودت جریان رو تعریف کردی، ولی اگه شهامت نداری که اسمشو بنویسی، لازم نیست اصلا در موردش بنویسی که باعث شه مخاطبت فکر کنه "یکی از دوستان" همون "سیروان خسروی" بوده.

قاسمخانی نویسنده قهار و ممتازی است که همراه سایر همکارانش توانسته‌اند جهان ممتاز و دلچسبی مثل برره را خلق کند که محتوای این سریال هجو مناسبات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی  است. زمانی که این پست منتشر شد، با یک بار مرور این متن می‌توان اذعان داشت که تنها دغدغه نویسنده ناامن نشان دادن شرایط کشور و ناکارآمد نشان دادن دستگاه پلیسی و قضائی کشور است.

اغلب سلبریتی‌ها دکتر جکیل و مستر هاید هستند و در ذاتشان  سیاه‌نمایی و پمپاژ قضاوت نادرست به جامعه، هیولای غیر قابل مهاری است. در روزهای گذشته خبر دستگیری سارق گوشی «نیروانا قاسمخانی» در فضای مجازی منتشر شد که شب قبل فیلمبرداری شده بود. فیلمی که از برخورد پدر و دختر با سارق در فضای مجازی منتشر شد اما فیلم اصلی خبرگزاری رکنا که حاوی نکات جالب‌تری است چندان مورد توجه قرار نگرفت.
 

درباره فیلم‌ها و عکس‌های مندرج از حضور پیمان قاسمخانی و دخترش در اداره آگاهی چند گزاره مشخص قابل بررسی است. نخستین مطلبی که می‌توان بدان اشاره کرد این است که گوشی دختر مهراب قاسمخانی در ۲۵ شهریور سرقت شد و با اینکه سارق ادعا می‌کند مخفی شده بود و برای دیدن پدر و مادرش به منزل می‌رود و توسط پلیس دستگیر می‌شود، این نکته بسیار حائز اهمیت و قابل توجه است که ظرف کمتر از پانزده روز (از ۲۵ شهریور تا ۱۰ مهرماه) پلیس برای یافتن سارق اقدام کرده و نیروهایش در درب منزل سارق مستقر بوده‌اند و او پس از خروج از محل اختفا و مراجعه به منزل توسط پلیس دستگیر شده است.

از قضا حضور دوربینهای فیلمبرداری و عکاس‌های خبرگزاری‌ها اهمیت فراوانی در بازتاب فعالیت‌های اداره آگاهی دارد. در عکسی که در بالا منتشر شده ، فردی که به استقبال مهراب قاسمخانی و دخترش رفته است، فرمانده نیروی انتظامی است.

در ظرف کمتر از پانزده روز سارق آنطور که مشخص است با پیگیری شبانه‌روزی پلیس دستگیر شده و حین مراجعه آقای قاسمخانی فرماندهان نیروی انتظامی به استقبالش رفته‌اند و در فیلم و در تصاویر کاملا مشخص است که اطرافیان او اغلب از درجالات بالایی برخودارند. اما برادر آقای قاسمخانی (پیمان) در فیلم خوب بد جلف، پلیس را به استهزا می‌گیرد.
 

قاسمخانی که سیاه‌نمایی‌اش در صفحه اینستاگرام منتسب به او نمود پرنگی دارد ، آیا حاضر است در حمایت از دستگاه پلیسی کشور پستی را به عنوان تشکر منتشر کند؟فیلم خوب بد جلف که مهراب قاسمخانی در آن ایفای نقش می‌کند و توسط برادرش نوشته شده و کاگردانی‌اش را بر عهده دارد در یک سکانس به خصوص شخصیت اصلی پلیس و خانواده‌های آنرا به تمسخر می‌گیرد، اما سازمان پلیسی کشور برای پیدا کردن سارق گوشی دختر قاسمخانی بیشتری احترام و قوی‌ترین پیگیری را انجام می‌دهد.

قاسمخانی که سیاه‌نمایی‌اش در صفحه اینستاگرام منتسب به او نمود پرنگی دارد ، آیا حاضر است در حمایت از دستگاه پلیسی کشور پستی را به عنوان تشکر منتشر کند؟ عدم انتشار چنین پستی نشان می‌دهد سلبریتی‌های و چهره‌های سرشناسی همچون او با رفتاری طلبکارانه حتی حاضر به یک تشکر خاص و ویژه، از تلاش و همیت دستگاه پلیسی کشور نیستند.

انتشار ممتد گفتمان غیر «غُرزن» جایگاه  آنان را به عنوان سلبریتی مردمی به مخاطره خواهد انداخت و قطعا چنین چهره‌هایی موسوم به سلبریتی از انجام چنین کاری امتناع خواهند کرد.

اما نکته بسیار مهمتری که فضای توئیتر را تحت‌الشعاع قرار داده و به عنوان پرسشی مردمی در حال تکرار است، پیوستن قاسمخانی به هشتگ‌ اعدام نکنید درباره متهمانی است که امنیت کشور را به مخاطره انداخته‌اند.
 

استوری پیمان قاسمخانی در حمایت از قاتلان و آشوبگران ۹۸

اگر دستگاه پلیسی کشور در تشخیص سارق گوشی نیروانا قاسم‌خانی با ضریب دقت فراوانی عمل می‌کند، پس در شناسایی متهمان شورشیان اعتراضات آبان که به اموال عمومی خسارت‌های کلانی وارد کرده‌اند، همین دقت‌نظر را داشته است و دستگاه قضائی بر اساس گزارش دقیق پلیس، عوامل اصلی شورش‌های آبان ۱۳۹۸ را که امنیت ملی را مخاطره انداختند و دهها کشته و زخمی روی دست ملت گذاشتند، محاکمه کرده است.

با توجه به تاثیر حضور دوربین در مواجهه قاسمخانی با متهم، دستگاههای مسوول می‌توانند سلبریتی‌های حامی قاتلان و عوامل آشوب‌ها و کشتار فرزندان ملت را احضار کنند و محتوای پرونده آنان را در اختیارشان قرار دهد تا چهره‌هایی نظیر قاسمخانی در مقام قضات اینستاگرامی در موضوعاتی که آگاهی کامل ندارند، رای صادر نکنند!
 
در فیلم اولی که در فضای مجازی منتشر شد قاسم‌خانی از روی صندلی‌اش بلند می‌شود تا با سارق مواجهه داشته باشد و او را اعمال قانون کند که البته شیوه اجرای کمیک وی نشان می‌دهد توان چنین کاری را هم نخواهد داشت. در فیلم اول پدر متهم روی زمین غش می‌کند آقای سلبریتی ناراحت می‌شود، اما حاضر به رضایت دادن نیست. چگونه سلبریتی‌هایی هشتگ‌سازی نظیر او بدون کمترین اطلاعی حاضر می‌شوند دستگاه‌ قضایی و حتی خانواده‌هایی را که از جنایت‌های قاتلان و آشوبگران آسیب‌دیده‌اند، تحت فشار مجازی و هشتگی قرار دهند.
 
اکبر نبوی منتقد سینما در ارتباط با این موضوع در صفحه توییتر خود نوشت:

اکبر نبوی در همین رابطه نوشته است: به عنوان یک پدر به مهراب قاسم‌خانی حق می‌دهم که در رویارویی با قمه‌کشی که دخترش را خفت کرده، خشمگین باشد. اما به او عرض می‌کنم: خدا را شکر که دخترتان سالم است. اما این روز را به‌خاطر داشته باش و من‌بعد برای قاتلانی که عزیزان مردم را ناجوانمردانه می‌کشند، کمپین راه نینداز.

در هر صورت شایسته است قوه قضائیه و پلیس در چنین بزنگاه‌هایی امکان حضور رسانه‌ها را فراهم کنند تا خروجی چنین اتفاقاتی سبب آگاهی افکار عمومی شود و مخاطبان صفحات سلبریتی‌ها در فضای مجازی با روحیات حقیقی این چهره‌ها بیشتر آشنا شوند. مهراب قاسمخانی به یک سارق گوشی رضایت نمی‌دهد، اما چگونه ممکن است در فضای پروپاگاندای حمایت از قاتلان مشارکت داشته باشد؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقای قسم خانی:
گوشیت فدای سر اون قاتلی که زده و یک نفر رو کشت!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا جهان جو بیخود میده
حرف قاسمخانی کاملا منطقی و عقلانی است
قانون باید کامل اجرا بشه
و امنیت مردم برقرار باشه
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا تو باغ نیستی قضیه چیه قانون برای همون قاتلان هم اجرا شد اما قاسمخانی کمپین علیه اجرای قانون راه انداخت
Germany
مطمئنی قانون اجرا شد.
Iran, Islamic Republic of
حرف بیخود!!!!!
یکبار بنشین در خلوت خودت و به این حرفها خوب دقت کن
حتماً باید به سر خودت و عزیزانت بیاد که متوجه بشید
Iran, Islamic Republic of
یه چیز ذهن منو خیییلی درگیر کرده
چرا دختر جوان ،مرد جوان ....رو باید سوار ماشینش کنه که بعد خفت گیری کنه ؟!!!/ امنیت رو خودم.ن درجه اول برقرار میکنیم جانم
ashkan
Iran, Islamic Republic of
باسلام.منظور از متن همین بوده لطفا با دقت بخونید و با تفکر بیشتری نظر بدید....
التماس تفکر....
Iran, Islamic Republic of
داداش یه کم دیگه یقه رو وا بنداز، دارم بهت شک می کنم!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر آقای نبوی.
دادا
Iran, Islamic Republic of
مردم بچشون رو از سر راه پیدا کردن ولی قاسمخانی از. . . .
خداکرمی
Iran, Islamic Republic of
آقای قاسمخانی نمیدونستی قایق رو که یکی سوراخ کنه همه غرق میشن!! اتیش همین ارازل که ارشون دفاع میکردی به تن خودت هم خورد!!!
Iran, Islamic Republic of
مگرشماها دنبال آزادی وبه حلشیه رفتن پلیس وقانون ...نبودید!
علی
Iran, Islamic Republic of
چرایک سردارنیروی انتظامی به استقبالش رفته ....؟؟؟؟ آیابرای شاکیان غیرمشهورهم فرمانده ی نیروی انتظامی به استقبال می رود...؟؟؟؟!!!!! همین کارارومی کنیم بعدمی گیم چراسلبریتیا اینجورشدن...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دقیقا، آیا برای افراد دیگر هم همین طور پلیس وارد عمل می شود و ظرف مدت کوتاهی مجرم را دستگیر می‌کند؟
ناظر
Iran, Islamic Republic of
برای این بار پلیس کار خوبی کرد و از ایشون فیلم های مستندی هم تهیه شد..
Iran, Islamic Republic of
اینا چه ارزشی دارن که باید سرداران نیروی انتظامی به استقبالشان بروند تا حودشان را گم کنند
Iran, Islamic Republic of
والله یه گوشی رو سه سال پیش از ما در بجنورد دزدیدن حتی درذ رو پیدا کردن ولی خبری از گوشی ما نشد که نشد
Iran, Islamic Republic of
حرفهاش کاملاوخیلی هم منطقی بود.......تماااااام🤬
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
البته این کار ناجا مسبوق به سابقه است. پذیرایی تشریفاتی آگاهی از دکتر نجفی شهردار، وزیر، اصلاحطلب،... و قاتلِ ....
Iran, Islamic Republic of
این پارادوکس‌باف تازه سلبریتی باسواده مثلا. امان از بی‌سواداش امان
م ع
Iran, Islamic Republic of
...
لقمان
Iran, Islamic Republic of
به این می گویند جواب منطقی و اساسی، احسنت.
کرونا
Iran, Islamic Republic of
نه به مجازات سارق گوشی .. از کجا معلوم سارق گوشی برای اینکه فرزندش به برنامه شاد آموزش و پرورش متصل بشه گوشی را با زور قمه از دختر ایشون گرفته دلتون نمیسوزه !!!!!!.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
مجید
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
اگر اونروز دختر قاسمخانی از خودش مقاومت نشان می داد و سارق با قمه گلویش را می برید، آیا امروز قاسمخانی باز نوای اعدام نکنید سر می داد؟
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
...
هموطن
Iran, Islamic Republic of
واقعا تاسف داره که ایران هم به پیروی از غرب وحشی سلبریتی زده بشه .
Iran, Islamic Republic of
آفرین ✔️
Iran, Islamic Republic of
پلیس خیلی خوب عمل کرده ولی باید این پیگیری را برای تمام مردم بدون توجه به موقعیت انها انجام دهد .
Iran, Islamic Republic of
اینا که ادعا میکنن ندارن! پس دخترش از کجا اورده این ماشینو؟
Iran, Islamic Republic of
یه سوال : فرمانده نیروی انتظامی برای پیدا کردن دزد گوشی من هم اقدام میکنه و به استقبال من میاد؟
Iran, Islamic Republic of
بدبختی کشور ما از زمانی شروع شد که این سلبریتی هایی که گاها در رشته خودشان هم تخصص ندارند درباره همه چیز شدند صاحب نظر.
سوگل
Iran, Islamic Republic of
اجرای قانون خیلی عالی هست کاش همه جا و برای همه به صورت مساوی اجرا بشه .
Roya
Iran, Islamic Republic of
زورگیرها_بیگناهن_آزادشون_کنید....
علی
Iran, Islamic Republic of
دس خوش، حرف حساب جواب نداره
Iran, Islamic Republic of
گهی زین به پشت وگهی پشت به زین ،،بله اقای نویسنده عزیز ،دنیا دار مکافاته .
Iran, Islamic Republic of
واقعا برا حجم فرافکنیتون متاسفم .
Iran, Islamic Republic of
اینهمه گوشی از مردم دزدیدن،پلیس نه دزد رو پیدا کرد نه گوشی رو،حتما باید سلبریتی باشی که پلیس وظیفه شو در مقابلت انجام بده،اونم با این تشریفات و فیلمبرداری و گزارشگری!.....
بهزاد زارع
Iran, Islamic Republic of
سلام
این قماش اعدام قاتل را نقض حقوق بشر می دانند و احساسات مادر و پدر و خانواده مقتول را نادیده می گیرند اما وقتی زورگیری گوشی یکی از خودشون را می دزد کلی دچار آسیب روحی و روانی می شوند .....!!!
Iran, Islamic Republic of
بعد از مدتها اولین مطلب منصفانه ای بود که مطالعه کردم..
سمیع
Iran, Islamic Republic of
شنیدین میگن: ( مرگ خوبه ولی برا همسایه)
قضیه آقای قاسم‌خانی همینه
بچه های مردم کشته بشن اشکال نداره قاتلا گناه دارن ولی گوشی بچه خودش دزدیده بشه دزد یه شیطان صفته که باید مجازات شدید بشه
اگه خدای ناکرده دخترشو میکشت اونوقت احساس خانواده اون بیچاره ها رو میفهمید
این تلنگری از طرف خدا بود اگر فهمش موجود باشه
Iran, Islamic Republic of
.....
N
Iran, Islamic Republic of
ازهمه این سلبریتیهای مغرور و پر مدعا متنفرم که مردم براشون مهم نیستن فقط خودشون و خانوادشون رو مهم میدونن.
Iran, Islamic Republic of
در اینکه پلیس تمام توان خود رو به کار گرفته تا این موضوع قاسم خوانی رو پیگیری کنه اون هم ب دلایل امنیتی و اجتماعی شکس نیس و غیر از این انتطاری نمیرفت در واقعا پلیس این موضوع رو از تهدید به فرصت تبدیل کرده و گرنه اگر یک فرد عادی جامعه جای دختر قاسم خوانی بود حرفهای قاسم خوانی تو پستش کاملا درست و بدون ایراد بوده قطعا هزاران فرد تو این جامعه وجود داره که گوشی هاشونو زدن و با فمه تهدید شدن ولی هیچ وقت مجرم رو پیدا نکردن