يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۲
۱۸۶
معنای دوربرگردان سیاسی خاتمی

چرا رئیس دولت اصلاحات حامی نظام شد؟!

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۷:۴۴
کد مطلب: 710113
درباره چرایی حرف‌های چهارشنبه گذشته محمد خاتمی می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد.
چرا رئیس دولت اصلاحات حامی نظام شد؟!
به گزارش جهان نيوز، فرهیختگان نوشت: اظهارات رئیس دولت اصلاحات در حمایت از نظام تنها یک هفته پس از آنکه حاکمیت را به سرکوب اعتراضات متهم کرده بود مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و این چرخش 180 درجه‌ای هم موجب تعجب شد و هم... . درباره اینکه چرا محمد خاتمی ناگهان تند می‌شود و ناگهان باز می‌گردد نکات مهمی وجود دارد که برخی از آنها را ذکر می‌کنیم.

۱   اقدام ناگهانی دولت در افزایش نرخ بنزین، در کنار انتقادها و اعتراضات زیادی که در پی داشت، برخی را هم به این نقطه رساند که یحتمل تداوم کشور به مویی بند است و می‌شود کار را تمام کرد. اگر این جماعت را درون دایره کسانی که با انقلاب ضدیت دارند، تعریف کنیم، حتما بیانیه میرحسین موسوی نماد مهمی برای شناخت آنها به حساب می‌آید و در کنار آن سلطنت‌طلبان و منافقانی که در خیابان حضور داشتند و دست به تخریب و حتی جرح و قتل هم زدند نمادهای دیگر. صرفا به‌منظور یادآوری اینکه میرحسین موسوی در بیانیه اخیر خود نتیجه مواجهه نیروهای انتظامی کشور با تروریست‌های مسلح و آشوبگرانی که درصدد ضربه زدن نقاط استراتژیک شهرهای مختلف ازجمله سیلوهای چندهزار تنی ارزاق عمومی بودند را با کشتار انقلابیون در 17شهریور 57 به دست رژیم طاغوت یکی دانست و مدعی شد که سرنوشت هر دو مشابه است.

۲ از بعد سیاسی، با فاصله نه‌چندان زیادی از نقطه‌ای که میرحسین موسوی امروز در آنجا ایستاده، کسانی قرار دارند که از یک نظر با عنوان اپوزیسیون شناخته می‌شوند و از یک‌سو در تعریف‌هایی که با تساهل همراه شده، با تگ منتقدان رادیکال قابل شناسایی هستند. بیانیه 77 نفره که به امضای افرادی چون مصطفی تاج‌زاده رسیده بود نمونه‌ای از این اقدام است. آنها در این بیانیه مشابه همانی که میرحسین موسوی گفته بود را بیان کردند و نوشتند: «شلیک بی‌محابای تفنگی که از محل بیت‌المال برای دفاع از مردم فراهم شده به ‌سوی شهروندان عادی و غیرمسلح که برای ابراز اعتراض یا خشم خود به خیابان آمده‌اند، مطلقا و فارغ از موضوع اعتراض غیرقابل توجیه و جنایتی است که قانون و دستگاه قضا نباید حتی لحظه‌ای در تعقیب بانیان، آمران و عاملان آن تعلل کند.»

۳  در این میان نمونه سوم و حتما مهم‌تری از دو بیانیه قبلی، وجود دارد که خبر آن چندی پیش منتشر شد و «فرهیختگان» هم در شماره شنبه گذشته خود به آن پرداخت. محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات در اظهاراتی که درباره اغتشاشات آبان‌ماه منتشر شد، با اشاره به مواجهه نیروهای انتظامی با اغتشاش‌گران به جای آنکه از تمامیت ارضی، امنیت و آرامش کشور دفاع کند، نظام را به سرکوب اعتراضات متهم کرد و گفت: «آنچه اینک قابل ذکر است اینکه: «هیچ حکومتی حق ندارد در مواجهه با معترضان به خشونت و سرکوب متوسل شود.»

تندی محمد خاتمی و صدور بیانیه‌ای رادیکال از جهات مختلف قابل بررسی بود، اینکه او می‌خواهد خود را آلترناتیو نظام قرار دهد یا اینکه از وضع موجود و حمایت پیشین از دولت حسن روحانی تا جایی که ممکن است دور شود و... . اما به هر حال تحلیل‌ها هرچه بود، در نتیجه تاثیری نداشت و رئیس دولت اصلاحات با آن صحبت‌ها دوباره فاصله خود با نظام و حاکمیت را بیشتر کرد و مانند سال 88 تا جایی که در دایره نظام حضور نداشته باشد پیش رفت. همین هم بود که البته با انتقادها و واکنش‌های زیادی حتی در میان حامیان خود مواجه شد و خیلی‌ها نه‌تنها از او حمایت نکردند که آنچه در جریان انتخابات سال 90 گذشته بود را به وی یادآوری کردند و گفتند تندی سال 88 بالاجبار رای دادن سال 90 از روستایی در نزدیکی دماوند را به دنبال دارد و نهایتا هم باعث خواهد شد برای بازگشت جریان اصلاحات به حاکمیت و مجموعه دولت و مجلس، اصلاح‌طلبان از گزینه‌های واسطه استفاده کنند. اتفاق سال 92، جایی که اصلاح‌طلبان مجبور شدند با محوریت محمد خاتمی زیر عبای حسن روحانی جمع شوند و از وی که نه اصلاح‌طلب بود و نه به آرمان‌های اصلاح‌طلبی اعتقاد داشت و حتی در وقایعی مانند اتفاقات تیرماه 78 در نقطه مقابل آنها ایستاده بود، حمایت کنند، تایید‌کننده همین مساله است و گویای اینکه یک حرکت تند و رادیکال مثل آنچه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم گذشت تا کجا می‌تواند بخشی از فعالان سیاسی را منفعل سازد.

۴ درباره چرایی حرف‌های چهارشنبه گذشته محمد خاتمی می‌توان به چند نکته مهم اشاره کرد.اولا وقتی حرف‌های رادیکال رئیس دولت اصلاحات منتشر شد، واکنش‌های سیاسیون حتی اصلاح‌طلبان و بیشتر از آن فعالان فضای مجازی نه‌تنها رنگ‌وبویی از همراهی نداشت که برخی حتی این نوع مواجهه با نظام را منتهی به خیابان بن‌بستی توصیف کردند که باعث انسداد سیاسی اصلاح‌طلبان و دوری دوباره آنها از نقش‌آفرینی فعال در میدان سیاست می‌شود. پس در وهله اول مرزبندی مشخص کارگزارانی‌ها و برخی دیگر از اصلاح‌طلبان در علن و در خفا با محمد خاتمی عاملی شد بر اینکه او در مسیر حرکت خود تجدیدنظر کند. در وهله دوم؛ اما عدم تاثیرپذیری حاکمیت نسبت به این اظهارنظر، دلیل گردش خاتمی به حساب می‌آید. از آنجایی که خاتمی و دوستانش گمان می‌کردند کشور با ضعف جدی مواجه شده و لذا هنگامه امتیازگیری فرا رسیده است، وقتی دیدند که چنین خبری نیست و ادامه تندروی تنها باعث تکرار انتخابات مجلس در سال 90 و دوری حداکثری جریان اصلاحات از صندلی‌های بهارستان خواهد شد، در مسیر حرکتی خود تجدیدنظر کردند و رئیس دولت اصلاحات نسبت به اصلاح اظهارات قبلی خود اقدام کرد.سومین مساله همان چسبندگی سفت و سخت خاتمی به دولتی است که با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده است. خاتمی و نزدیکانش به خوبی می‌دانند مردم کارنامه روحانی را به پای اصلاح‌طلبان هم می‌نویسند و به این سادگی‌ها نمی‌توان کاری کرد که مردم تمایزی میان این دو قائل شوند. همین ماجرا هم باعث شده تا رئیس دولت اصلاحات و دیگر فعالان سیاسی اعتراف کنند «تکرار می‌کنم» دیگر جوابگو نیست و نمی‌تواند به حمایت حداکثری بدنه اجتماعی جریان اصلاحات از تصمیمات راس این جریان منجر شود. از این منظر باید یکی دیگر از دلایل دوربرگردان خاتمی را تضعیف پایگاه اجتماعی وی پس از ناکامی دولت روحانی و فراکسیون امید در عمل به وعده‌هایشان دانست. شکست برجام، بازگشت همه تحریم‌ها و تشدید مشکلات اقتصادی در نتیجه بی‌توجهی به ظرفیت‌های داخلی و چندین و چند مساله دیگر همگی ازجمله دلایلی هستند که دیگر اجازه نمی‌دهد مردم به مسیرهای معرفی شده از سوی خاتمی اعتماد کنند و با او همراه شوند.چهارمین نکته را باید ایستادگی بخشی از فعالان اصلاح‌طلب حاضر در قدرت با مسیر رادیکال خاتمی دانست. طبیعی است آنهایی که با ظهور دولت روحانی و ایضا مجلس دهم توانسته‌اند وارد بازی قدرت شوند، حالا دیگر حاضر نیستند با دست فرمان خاتمی به سادگی میدان را رها کنند و به حاشیه بروند. ثبت‌نام گسترده اعضای فراکسیون امید در انتخابات مجلس اتفاقا در همین بحث می‌گنجد و نشان می‌دهد که چسبندگی اصلاح‌طلبان نسبت به قدرت تا چه میزان افزایش یافته است. این مساله هم وجه دیگر ماجراست و قاعدتا توضیح می‌دهد که اگر خاتمی به مسیر خود ادامه می‌داد ممکن بود بخشی از فعالان این جریان مسیر خود را جدا کرده و در نتیجه او و تصمیماتش بیشتر از گذشته تضعیف و بی‌خاصیت شوند.

  بخشی از سخنان اخیر رئیس دولت اصلاحات
   یک جریان می‌گوید برای داشتن جمهوریت باید اسلامیت که امری کهنه است را کنار بگذاریم و سنت را نابود کنیم و یک عده هم می‌گویند اسلام با جمهوریت سازگار نیست و برای ماندن اسلام، باید جمهوریت و مردم‌سالاری و آزادی از بین برود در‌حالی‌که انقلاب ما بر جمهوری اسلامی تاکید می‌کند.

   جایگاه رهبری به‌عنوان شخص اول مملکت در قانون اساسی کاملا مشخص است که باید آن را ارج نهاد و این جایگاه سبب می‌شود در پیشامدهای ناگوار ناگهانی، کشور از بحران به در آید؛ البته این به معنای این نیست که نهادهای قانونی تعطیل شوند و کار خود را انجام ندهند. در همین مورد اخیر، دولت باید بسیار سپاسگزار رهبری باشد که با موضع‌گیری خود امواج مخرب سازمان داده شده علیه دولت و ملت را به محاق بردند.

   حالا دولت به اینجا رسیده است، من اگر جای شما بودم حتما الان بنزین را گران نمی‌کردم، بلکه می‌بردم در بودجه تا بحث و بررسی شود و اگر تصویب می‌شد، انجام می‌دادم. در این موقعیت چرا لقمه را دور سر می‌چرخانند؟ شما می‌خواهید این پول را بگیرید و به هر حال تورم و گرانی ایجاد خواهد شد و دوباره پول را به مردم برگردانید، خب! می‌گفتید سوبسید فعلا بماند؛ اگر هم چاره‌ای نبود و حتما لازم بود گران شود، لااقل یک اطلاع‌رسانی درست و یکی، دو هفته بحث و صحبت می‌کردید و قبل از اجرای این کار، اولین سهمیه محرومان را به حساب‌شان می‌ریختید و بعد این کار را می‌کردید. این شاید التهاب‌ها را خیلی کمتر می‌کرد.

   در این موقعیتی که هستیم، موقعیت خوبی است؛ هم سیاست مقاومت و هم سیاست بازدارندگی جواب داده است، یعنی ترامپ فکر می‌کرد که سر ۶ماه ایران یا ساقط یا تسلیم می‌شود اما نشد. خیلی کار مشکلی بود که مردم و دولت مقاومت کردند و خیلی رنج کشیدند اما ایستادند. گرچه مشکلات زیاد بود ولی این مقاومت نتیجه داد. مهم این است که چگونه باید از این فرصت و موقعیت استفاده کرد.

   در دوره جدید، رئیس محترم قوه قضائیه رویکردهای امیدبخشی در زمینه نحوه برخورد با جرائم سیاسی یا عفو محکومان امنیتی، سیاسی و مطبوعاتی داشته‌اند که جای سپاس دارد. این نخستین‌بار است که این حرکت خوب هرچند کوچک انجام می‌گیرد، در‌حالی‌که سلف ایشان اصلا منکر وجود مجرمان سیاسی بودند. امیدواریم این حرکت گسترده‌تر و مداوم باشد که سبب اعتماد‌سازی بین طبقات فعال جامعه و حکومت می‌شود و امیدواریم در همین جریان اخیر کار را به دست قضات شریف عادل و مستقل که کم ‌هم نیستند، بسپارند تا امید به عدالت در دل مردم بیشتر شود.

خاتمی و واهمه عبور از خاتمی
اظهارات تند خاتمی و متهم‌کردن نظام به سرکوب و خشونت در مواجهه با معترضان که به‌منزله عبور از حاکمیت تلقی می‌شد، اصلاح‌طلبان را در حدفاصل سه ماه مانده به انتخابات در وضعیتی دشوار قرار می‌داد. وضعیتی که با بیانیه میرحسین موسوی سخت‌تر هم شد و نوعی بن‌بست را برای آنها پدید آورد. اصلاح‌طلبان یک هفته مانده به ثبت‌نام برای انتخابات مجلس نه امکانی برای پیوستن به موسوی و خاتمی و عبور از ساختار داشتند و نه به‌واسطه ملاحظات مربوط به بدنه اجتماعی قادر به اعلام برائت از این سطح از رادیکالیسم بودند.آوار رادیکالیسم یک‌بار 10 سال پیش بر سر اصلاح‌طلبان خراب شده بود و آنها را تا مدت‌ها از گردونه قدرت خارج کرده بود. همین باعث می‌شد تا طیف‌های مختلف این جریان مواضع رهبران‌شان را در سکوتی آمیخته به انفعال نظاره‌گر باشند و از بسط این ادبیات پرهیز کنند.در این میان مردان تکنوکرات سپهر سیاست ایران، خیلی زود ترجیح دادند حساب خود را از حساب هرگونه اکت رادیکال سوا سازند و خود را همچنان در ساختار تعریف کنند. بر این اساس روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران در یادداشتی به قلم محمد قوچانی خیلی روشن و صریح با آنچه خاتمی گفته بود، مرزبندی کرد و با تعابیری صریح یادآور شد درون نظام خواهد ماند.آن طور که قوچانی متوجه شده بود صدور بیانیه‌ها و شیوع تحلیل‌های «انفرادی» و«غیر تشکیلاتی» و حتی «ضد گفتمانی» از جانب برخی «رجال منفرد» که حتی «سابقه موثر اصلاح‌طلبی» دارند به تشتت آرا و اختلاف در جبهه اصلاحات می‌افزاید.در این یادداشت ضمن تاکید بر مرزبندی میان اصلاح‌طلبی با محافظه‌کاری و رادیکالیسم، تصریح شده بود «تعامل با حاکمیت و ضرورت انجام اصلاحات از طریق مشارکت یک اصل اصلاح‌طلبانه است» و «تضعیف نهاد دولت و کلیت حاکمیت به‌عنوان حافظ تمامیت ارضی ایران با اهداف اصلاحات تضاد و تناقض دارد». قوچانی بر پایه همین استدلال‌ها و استدلال‌هایی از این دست، یادآور شده بود راهبرد پیش‌روی این جریان اصلاح اصلاح‌طلبی است و اینک زمان بازگشت به اصلاحات فرا رسیده است؛ بازگشتی که گویا برای آن گریزی از عبور از اصلاح‌طلبان نیست.کارگزاران که به‌نظر می‌رسد در این گیر و دار، فضا را برای تسویه‌حساب درون‌جناحی از هر زمان دیگری مناسب‌تر دیده، ساختار اصلاح‌طلبی را به‌شدت الیگارشیک، اندک‌سالار، پدرسالار و سلسله‌مراتبی که در آن احزاب اصلاح‌طلب وزن جدی ندارند و تابع اشخاص هستند‌، تلقی می‌کند و با اشاره به بیانیه اخیر 77 فعال سیاسی اصلاح‌طلب اعلام می‌کند در این جریان، برخی رجال اصلاح‌طلب با وجود برخورداری از احزاب حامی خود، یک‌نفره تحلیل می‌کنند و خود را فراتر از احزاب می‌دانند.نگارنده البته ترجیح می‌دهد برخلاف کرباسچی که چندی پیش تصریح کرده بود خاتمی رهبر اصلاحات نیست، همین قدر سربسته سخن بگوید و به ضمیر مخاطب اصلی نوشته‌هایش اشاره مستقیمی نداشته باشد و مثلا از این سوال عبور کند که مقصودش از «تحلیل‌های غیر‌تشکیلاتی رجال منفرد و موثر اصلاح‌طلب» چیست یا جایگاه نیروهایی چون خاتمی، موسوی و کروبی در میان این رجال چیست؟ اما تاکید او بر عبور از آنها در شرایطی که اصلاح‌طلبان بر سر یک دوراهی تعیین‌کننده و سرنوشت‌ساز قرار گرفته‌اند خیلی چیزها را روشن می‌کند.خاتمی خیلی خوب می‌دانست که اگر با همین دست‌فرمان ادامه دهد احتمالا در روزهای آینده خیلی‌های دیگر هم که از‌قضا طعم کیک چرب و شیرین قدرت را چشیده‌اند، دست به قلم خواهند شد و بار دیگر از «عبور و مرور» خواهند نوشت و به بیان دقیق‌تر سکوت بهت‌آمیز شکل‌گرفته به‌سرعت جایش را به تقویت ادبیات کارگزاران در محیط سیاسی خواهد داد. اظهارات محمد‌علی وکیلی، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید مبنی‌بر اینکه بیانیه خاتمی و موسوی بیش از مشروعیت‌بخشی به اعتراضات و حمایت از معترضان، بر لبه رادیکال اعتراضات متمرکز بود و تشبیه نظام اسلامی به رژیم گذشته ظلم و اجحاف است را در همین فضا می‌توان ارزیابی کرد. همین انگاره بود که خیلی زود جمع‌بندی رئیس دولت اصلاحات را تغییر داد و تغییری 180 درجه‌ای را در مواضع او رقم زد.

یک تجربه تلخ
مجموعه اظهارات خاتمی در جمعی از فعالان سیاسی، بیانیه موسوی، نامه 77فعال اصلاح‌طلب و بیانیه کروبی در صورت قالب شدن بر کلیت جریان اصلاح‌طلب، این جریان را بیش از هر چیز در موقعیتی قرار می‌داد که در سال‌های بعد از انتخابات 88 تجربه‌اش کرده بود. تجربه تلخ و البته پرهزینه‌ای که از جهات مختلف راه را بر کنش‌های سیاسی درون ساختار مسدود کرد.این جریان یک‌بار در حوادث ناظر به انتخابات ریاست‌جمهوری دهم مسیر رادیکالیسم را تا انتها پیموده بود. مسیری که جدا از محدودیت احزاب و برخورد‌های قضایی و امنیتی صورت‌گرفته با نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب اساسا سیاست‌ورزی این جریان در انتخابات‌های بعدی را نیز دچار اختلال کرد.  در نخستین انتخابات بعد از 88 بسیاری از نیروهای نام و نشان‌دار اصلاح‌طلب به واسطه اتفاقات دو سال قبل همچنان در زندان به سر می‌بردند. برای برخی دیگر نیز به واسطه رفتارهای رادیکال و عبور از خطوط قرمز نظیر زدن اتهام تقلب امکانی برای عبور از فیلترهای نظارتی شورای نگهبان وجود نداشت.  این وضعیت پیچیده اگر چه ابتدا اصلاح‌طلبان را به اتکای گروگیری مشارکت عمومی، به صرافت شرط و شروط‌گذاری برای کشور درخصوص تایید صلاحیت‌ها و رونمایی از استراتژی مشارکت مشروط – مشارکت به شرط امکان حضور حداکثری- انداخت اما نتیجه این استراتژی چیزی نبود که آنها انتظارش را داشتند و در شرایطی که شورای نگهبان حاضر به دادن باج انتخاباتی به این جریان نشد، اصلاح‌طلبان انتخابات مجلس نهم را به صورت چراغ‌خاموش تحریم کردند. تحریمی که در خلال آن اعلام شد نیروهای این جریان به صورت انفرادی و نه لیستی در انتخابات حضور خواهند یافت و رأی خواهند داد. با این حال و در شرایطی که رقابت مرکزی میان یاران آیت‌الله مصباح‌یزدی و آیت‌الله مهدوی‌کنی صورت‌بندی می‌شد و خیلی‌ها تصور می‌کردند بدنه اجتماعی اصلاحات با انتخابات قهر کرده، خاتمی ترجیح دادبر خلاف گفته‌های پیشینش در روستایی دور افتاده در حوزه انتخابیه شهرستان دماوند به دور از چشم خبرنگاران در انتخابات شرکت کند تا همچنان در معادلات سیاسی درون ساختار تعریف شود؛  اقدامی که بیش از هرچیز اعلام پایبندی به نظام تلقی می‌شد و اگر چه همان ایام انتقادهای زیادی را در بدنه این جریان به دنبال داشت، اما بعد‌ها مورد تقدیر واقع شد و خیلی‌ها آن را کنشی نجات‌بخش برای اصلاح‌طلبان قلمداد کردند. با بالا گرفتن انتقادها، خاتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هدفش از رای دادن «نگاه‌داشت روزنه‌های اصلاح‌طلبی» و «دفع مخاطرات و تهدیدهای درونی» بوده و برای «آشتی ملی» و «اسیر نماندن در گذشته» دست به چنین کاری زده است. او در حالی فرمان عبور از گذشته و آشتی صادر می‌کرد که کنش سیاسی موسوی و بسیاری از اصلاح‌طلبان رادیکال در دو سال قبل از آن، اصلاح‌طلبی را تا پرتگاه خروج از نظام برده بود و خیلی‌ها چشم‌انداز روشنی برای این قهر سیاسی متصور نبودند.رئیس دولت اصلاحات خیلی خوب می‌دانست که در صورت ادامه روندی که از 88 آغاز شده، نه از تاک اصلاحات نشانی خواهد ماند و نه از تاک‌نشان. خاتمی با توجه به واقعیت‌های اجتماعی و ماهیت منطقه‌ای و بخشی انتخابات مجلس که تا حد زیادی متأثر از رقابت‌های قومی و محلی است، به این نکته هم به اندازه کافی واقف بود که تحریم او و رفقا تاثیر معناداری در افت مشارکت نخواهد داشت و در همین انتخابات نیز به‌رغم غیبت اصلاح‌طلبان دست‌کم 50 درصد از مردم پای صندوق‌های رأی خواهند رفت. همین واهمه بابت حذف کم‌هزینه از ساختار قدرت باعث شد تا او در چرخشی قابل تأمل از آشتی بگوید و از لزوم نماندن در گذشته.  پیش‌بینی رئیس دولت اصلاحات تا حد زیادی هم درست از آب درآمد. جامعه در این انتخابات نه‌تنها به استراتژی اصلاح‌طلبان با صدای بلند «نه» گفت که با افزایش 8 درصدی نسبت به انتخابات مجلس هشتم، مشارکتی 64 درصدی را رقم زد. تصور افت شدید مشارکت در صورت تحریم اصلاح‌طلبان البته تنها خطای محاسباتی آنها نبود. بسیاری از نیروهای سیاسی این جریان همچون پزشکیان، تابش، کواکبیان، خباز، قنبری و... بی‌توجه به استراتژی اعلامی، راه خود را رفتند و ضمن حضور تمام‌قد در انتخابات، به مجلس راه یافتند و «تحریم» را از موضوعیت انداختند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
اگر كمى تقوا و بصيرت داشته باشيد متوجه خواهيد شد....
Iran, Islamic Republic of
خاتمی هر چی بگه بازم جهان نیوز نگرانه
Iran, Islamic Republic of
...
شاهین
Iran, Islamic Republic of
خاتمی باید سکوت کند همه مشکلات مون نتیجه تکرار میکنم اوست.
عقاب
Iran, Islamic Republic of
خاتمی سی بر صفر را تکرار خواهد کرد
hwyv
Iran, Islamic Republic of
باشه برادر هادی!
صادق
Iran, Islamic Republic of
دیگه کسی برای حرف خاتمی تره خورد نمیکنه .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت زدی تو خال
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تره هم خورد میکنند اونم چجور
شاکی
Iran, Islamic Republic of
با تورم 400 درصدی حنای خاتمی دیگر رنگی ندارد.
حباب
Iran, Islamic Republic of
دوره تکرار دیگه گذشت برادر
Iran, Islamic Republic of
تکرار بازم تکرار میشه برادر ،چون اصولگراها بدتر ازاینان
Iran, Islamic Republic of
از دست اصولگراها اگه خود احمدی نژاد هم بیاد و بگه اصلاح طلب شده ام و خاتمی تاییدش کنه بهش رای میدیم.
Iran, Islamic Republic of
مثلا گلی که اصلاح طلبان به سر کشور زدن چی بوده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همان گلی را زدندکه اصولگراها اونم را هم نتونستند بزنند...
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان با برجام گل به خودی زدند و باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شدند.
Iran, Islamic Republic of
برجام خیلی هم خوب بود
Iran, Islamic Republic of
اگه با برجام گل به خودی میزدند که ترامپ ازش خارج نمیشد....!!!!
گل به خودی
Iran, Islamic Republic of
عراقچی : نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان اقتصاد کشور را نابود کردند.
Iran, Islamic Republic of
اصولگراها قبلا نابودش کرده بودن
Iran, Islamic Republic of
اگر این باشه گه دیگه باید فاتحه کشور رو خوند
Iran, Islamic Republic of
ازاصولگراها هم اگه شر نرسه خیری نیست
Iran, Islamic Republic of
اگه دوباره با تکرار می کنم باز هم مجلسی شبیه این مجلس بالا بیاد دیکه باید به شکممون سنگ ببندیم
Iran, Islamic Republic of
آخی نه که اصولگراها تمام نگرانیشون معیشت و شکم مردمه!!
Iran, Islamic Republic of
البته اصولگرایان عزیز هم با تشویق مردم به خوردن اشکنه نشان دادن که شکم مردم ازهرچیزی براشون مهمتره!!
Iran, Islamic Republic of
خداحافظ ارزاق و رفاه و آسایش و خوشبختی کیه که بتونه تازه از راه رسیده های لیست امید دوم رو سیر کنه
Iran, Islamic Republic of
آره لیست اصولگراها شبانه روز میشینن به شکم من و تو فکر میکنند ،بابا اونا هم دنبال چیزای دیگه اند مردم بهانه اند
معترض
Iran, Islamic Republic of
دلار 13000 تومانی و پراید 50 میلیونی و گوشت 120 هزار تومانی و بنزین 3000 تومانی نتیجه تکرار خاتمی است.
Iran, Islamic Republic of
اونوقت اونی که دلار کمترازنهصد رو 3800 و پراید 6تومن رو 16 ونیم و بنزین 80 رو 700 و گوشت 5 تومن رو سی تومن کرد کی بود؟!!!
سوال
Iran, Islamic Republic of
در دولت اصلاحات چرا بنزین 20 تومانی 100 تومان و پراید 2/5 میلیونی 7 میلیون شد ؟!
Iran, Islamic Republic of
چی؟!!پراید اویل اصلاحات دوروبر ۶ و نیم بود که پایان دوره اصلاحات دورو بر ۶ ونهصد بود ،بنزین هم ۲۰ بود شد ۸۰ یعنی چهاربرابر ولی احمدی ۸۰ رو کرد ۷۰۰ یعنی حدود ۸ تا ۹ برابر
Iran, Islamic Republic of
در دولت احمدی نژاد بنزین 400 تومان شد بنزین 700 تومانی و 1000 تومانی و 1500 الی 3000 تومان دستاورد دولت فعلی است.
Iran, Islamic Republic of
نه خیر ،اول ۸۰ تومنی شد ۴۰۰ درسال ۸۶ و دوباره ۴۰۰ شد هفتصد درسال ۸۹ همزمان با یارانه ها
Iran, Islamic Republic of
بنزین ۷۰۰ تومنی مربوط به سال ۸۹ است دوره احمدی لطفا تاریخ رو تحریف نکنید ،ضمنا افزایش بعدی مربوط به سال ۹۳ است که هفتصد شد هزار
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی بنزین 400 تومانی را حذف کرد و نرخ 700 تومان را تثبیت کرد بعدش نرخ 700 تومان را حذف کرد و 1000 تومان تثبیت شد و حالا 1000 تومان را حذف کرد و نرخ 1500 الی 3000 را تثبیت کرد.
Iran, Islamic Republic of
اول ۸۰ بود سال ۸۶ صد بود ،سال ۸۹ سهمیه ای ۴۰۰ و آزاد شد ۷۰۰ یعنی دولت احمدی بنزین از ۸۰ به ۷۰۰ رسید یعنی ۸تا ۹ برابر،دولت روحانی سال ۹۳ سهمیه ۷۰۰ و آزاد ۱۰۰۰ وسال ۹۸ ،سهمیه ۱۵۰۰ آزاد ۳۰۰۰ یعنی تا الان نزدیک ۴ونیم برابر
Iran, Islamic Republic of
برادر، خاتمی سال ۷۶ بود ،قیمت پراید که شما نوشتی مربوط به سال ۷۲ و ۷۳ است ،اگه یادتون رفته یه سرچ کنید بد نیست
Iran, Islamic Republic of
بنزین بیست شد هشتاد ،۴ برابر تو ۸ سال بهتره یا ۸۰ بشه هفتصد یعنی هشت تا نه برابر؟؟!
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
پراید سال ۷۶ هرگز دو ونیم نبود
بهترین دوره
Iran, Islamic Republic of
پایین ترین نرخ تورم بین پنج دولت مربوط به آقای خاتمی است ،تاریخ روکه نمیتونید عوض کنید به نفع خودتون
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با مشارکت در فتنه 88 و حمایت از این دولت کارنامه خودش را خراب کرد.
کدام فتنه؟ دلت خوشه برادر
Iran, Islamic Republic of
...
ننگ بر فتنه گر
Iran, Islamic Republic of
فتنه ای که 8 ماه مملکت را به آشوب کشید غیرقابل انکار است.
Iran, Islamic Republic of
ماکه دوره اصولگراها هم چیزی به اسم رفاه و آسایش وارزاق ندیدیم
Iran, Islamic Republic of
32 سال بعد از انقلاب اصلاح طلبان و کارگزارانی ها زمام اداره امور کشور را بعهده داشتن و نتیجه عملکرد شون افزایش فاصله طبقاتی و فقر و بیکاری و تبعیض شد.
معین
Iran, Islamic Republic of
تورم و گرانی و بیکاری نتیجه سوء مدیریت اصلاح طلبان در بدنه دولت است.
Iran, Islamic Republic of
سو مدیریت نتیجه دولت احمدی نژاد بود که این دولت میراث دارش شد
Iran, Islamic Republic of
دولت احمدی نژاد 50 میلیارد دلار بدهی خارجی دولت های هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد.
Iran, Islamic Republic of
خاتمی با۱۵ هزار میلیارد دلار حساب ذخیره ارزی دولت را به احمدی داد ولی احمدی با موجودی حساب ذخیره منفی تحویل روحانی داد....
Iran, Islamic Republic of
دولت خاتمی با استقراض خارجی دولت را تحویل احمدی نژاد داد.
Iran, Islamic Republic of
سال 77 نفت تا حدود 10 دلار هم افت کرد و بعد از رشد قیمت ارز مازاد بر مصرف به صندوق ذخیره ارز واریز شد.فرض که احمدی نژاد با آن درآمد نفت بالای 100 دلار بدهی ارزی را به بانکهای خارجی تسویه کرده باشه یعنی خیال آنها را بابت وصول طلبشان راحت کرده و اینجوری راحت رفتیم تو تحریم.
Iran, Islamic Republic of
۱۶ میلیارد دلار بدهی که احمدی نژاد به روحانی تحویل داد به این دلیل که احمدی دلار ۹۰۰تحویل گرفت و حدود ۳۶۰۰ تحویل داد مقدارش بیشتر بوده نسبت به بدهیه دولت قبلی
Iran, Islamic Republic of
خاتمی دیگر جایگاهی در میان مردم نداره !‌ او یک فتنه گر است که تاریخ مصرفش گذشته! ...
ممد منقضی
Iran, Islamic Republic of
برای همین همه بچه هاش رو فرستاده آنور آب.
خخ
Iran, Islamic Republic of
این ها مردم رو به تکرار دعوت می کنند اما وقتی اوضاع اقتصادی خراب شد خودشون اول از همه به خارج فرار می کنند.
Iran, Islamic Republic of
بچه هاشون رو هم جلو جلو میفرستند!
Iran, Islamic Republic of
دست وپای کسی رو نمیبندن به زور برن رای بدن،این انتخاب خود مردمه که چون از دلواپسا میترسن اینا رو ترجیح میدن
Iran, Islamic Republic of
اهان بعد اصولگراها اقتصاد رو درست میکنند وبه هیچی فکر نمیکنند جز شکم مردم ،عجبا!!!
ممد منقضی کن
Iran, Islamic Republic of
ایندفعه دیگه برای همیشه منقضی تون میکنه
خخ
Iran, Islamic Republic of
ممد فتنه گر خودش منقضی شده !
Iran, Islamic Republic of
ما که رای دادیم اونموقع متوجه میشید منقضی شده یا نه
Iran, Islamic Republic of
جایگاه داره خوبم داره
Iran, Islamic Republic of
دیگه به اینها رای ندهید که بیچاره تر می شویم.
Iran, Islamic Republic of
هر کی بگه رای نمیدم وقت انتخابات که میشه از ترس اصولگراها میره دنبال هر کی اصلاح طلب تره که اونها نیاند.
...
شاکی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان و خاتمی باید پاسخگوی وضع موجود باشند نه منتقد !
Iran, Islamic Republic of
اصولگرایان خودشان اصلا عادت ندارند پاسخی را جواب دهند.چون فکر میکنند نباید از هجومی به دفاعی برند.
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز نگران نیست چون من هر چی دادم انتشار داده اما خاتمی باید پاسخگوی کارها و فتنه هاش باشه
Iran, Islamic Republic of
نفاق روشن در رفتار تکرارهای بی حاصل و ضد جمهوریت و اسلامیت دیده می شود
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
خاتمی بهتر است که خود وهم حزبی هایش را اصلاح کند وبعد حرف از اصلاحات بزند خانه از پای بس ویران است خواجه در پی نقش ایوان است
Iran, Islamic Republic of
اصولگراها بهتراست خودشون رو اصلاح کنند که مردم انقدر ازشون نترسن که برن به جناح مقابل رای بدن
Iran, Islamic Republic of
من که متوجه نمی شم
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
چون شعار مردم اینه که اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا
وفا عسگری
Iran, Islamic Republic of
...
جواد
محمد خاتمی : در دوره جدید، رئیس محترم قوه قضائیه رویکردهای امیدبخشی در زمینه نحوه برخورد با جرائم سیاسی یا عفو محکومان امنیتی، سیاسی و مطبوعاتی داشته‌اند که جای سپاس دارد
اما درباره مبارزه با فساد سپاسگذاری نمی کنند؟! باز به اینها رای بدهید، مردم؟!
آهو
Iran, Islamic Republic of
با سلام
حضرت آیت الله جنتی
دبیر محترم شورای نگهبان
با عنایت به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و نظر به کم کاری اصلاحطلبان و احتمال قوی رد صلاحیت هم طیف های آقای تکرار،لذا بوی کباب استشمام کرده اند
موارد مطروحه جهت استحضار
Canada
چشم اهو خانم!!
چشم برادر آهو
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
هر چی برادر آهو بگه
Iran, Islamic Republic of
...
حمیدی
Iran, Islamic Republic of
دیگه مسئولین اصلاحات واصولگرا ثابت کردند که دنبال جیب خود وهم حزبی های خودشون هستند...!!!!!
بجای آنکه از شورایی بخواهید که رد صلاحیت کنند بهتر نیست از مردم بخواهید به آنها رای ندهند تا حداقل بهانه رد صلاحیت شدن را از آنها بگیرند و مدعی نشوند در نزد مردم مورد اقبال بوده ولی نظام نگذاشت که آنها رای بیاورند.
Iran, Islamic Republic of
افرادی که در فتنه 88 مشارکت داشتن نباید توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت بشوند زیرا خیانت کردند.
کدام فتنه؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ننگ فتنه 88 تا ابد از دامن اصلاحات پاک نخواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
هیچ فتنه ای درکار نبوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
چقدر میترسید که اینا رای بیارن دوباره
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
وقتی تورم 400 درصدی فعلی و دلار 13 هزار تومانی را می بینیم باید هم بترسیم.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باش بازم اصلاحات رای میاره فقط کافیه یک رو روبروش بزارید که مردم برای اینکه اون نیاد اینا رو ترجیح بدن
Iran, Islamic Republic of
پس فاتحه اقتصاد رو باید بخوانیم.
Iran, Islamic Republic of
فاتحه اقتصاد رو اون قبلیه خوند ،هرکی بیاد هم وضع همینه یا بدتره
Iran, Islamic Republic of
مخصوصا اگه اون اصولگرا از روش نخ نما شده پوپولیستی استفاده کنه دیگه کارش تمومه.
جهانگرد بی پول
Iran, Islamic Republic of
عوارض خروج از کشور زمینی قبلا"25 هزار تومان بود همین مجلس اصلاح طلب فعلی عوارض 220 هزار تومانی را تصویب کرد یعنی 9 برابر افزایش داد.
Iran, Islamic Republic of
مردم رای میدن کسی به حرف شماها گوش نمیده .....
مطلع
Iran, Islamic Republic of
پذیرش 11 درصدی سهم ایران از دریای خزر در دولت اصلاحات اتفاق افتاد و در دولت روحانی قطعی شد و فقط نیاز به مصوبه مجلس دارد که با یک مجلس اصلاح طلب دیگه کار تمام است.!!
Iran, Islamic Republic of
این یازده درصد هرگز ثابت نشد
دروغ نگید
Iran, Islamic Republic of
خاتمی هیچی رو امضا نکرد و هیچی رو نپذیرفت هیچ مدرک مستندی هم ندارید برای ادعاتون
مطلع
Iran, Islamic Republic of
مذاکرات ایران و کشورهای ساحلی دریای خزر و پذیرش سهم 11 درصدی ایران به دولت اصلاحات باز می گردد اگر باور ندارید یک سرچ ساده بکنید.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
همچین چیزی صحت نداره و مردود است.....
Iran, Islamic Republic of
هیچی از 11 درصد قطعی نشده و هنوز این مشکل هست. برای پذیرش بیشتر از 11 درصد ایران باید حتما دو کشور ترکمنستان و آذربایجان رضایت دهند که بعیده که حتی با پادرمیانی روسیه قبول کنند.مشکل از خطوط مرزی ایران در سواحل خزره که مربوط به جنگهای زمان ایران و روسیه در دو قرن گذشته است.
Iran, Islamic Republic of
چون این تنها کاریه که اصولگرایان میتونند بکنند و حاضر نیستند چنین ریسکی بکنند وگرنه حتما همه را تایید میکردند.خودشون اینو تجربه کردنند.
Iran, Islamic Republic of
بوی کباب رو که اصولگراها بیشتر استشمام کردن که هرجا تو نت میریم سخنان تخریب گر و تبلیغاتیه اینا رو میبینیم علیه اونوریا فقط هم برای بدست آوردن مقام
Iran, Islamic Republic of
استمرار طلبان اصلاح طلب بدنبال ثروت و مقام هستن.
Iran, Islamic Republic of
نه که اصولگراها دنبال مقام و ثروت نیستن!!همه دنبال همینن مطمئن باش کسی به فکر معیشت مردم نیست
Iran, Islamic Republic of
اهو از رای بالای خاتمی نگرانه دست به دامان شورای نگهبان شده.ثابت شد که خودشون هم میدونند خاتمی چقدر محبوبه.
برادر آهو تو هپروت سیر میکنه
Iran, Islamic Republic of
...
ب
United Kingdom
....
مجید
Iran, Islamic Republic of
.فتنه گر در هر شرایط فتنه گر .
Iran, Islamic Republic of
فتنه ساخته پرورده ذهن شماست
Iran, Islamic Republic of
هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
Iran, Islamic Republic of
ازکی تاحالا هرچی آمریکا بگه درسته؟! تا حالا که شیطان بزرگ بود و هدفش تفرقه اندازی بود که!
Iran, Islamic Republic of
از وقتی که امضاء جان کری تضمین است ! حرف های هیلاری کلینتون هم قابل استناد است.
Iran, Islamic Republic of
ظریف فقط گفت آمریکایی ها نمیتونند از برجام خارج شوند که البته اشتباه کرد.حرف های هیلاری را هم شاید شما شنیده باشید.اگر هم گفته برای مردم نگفته برای خودشان گفته.چون چند تا قطعنامه تا قبل از 88 دادند که اون آقا گفت کاغذ پاره و قطعنامه دونتان که او هم اشتباه کرد.
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان بود و درست بعد از فتنه 88 تصویب شد.
Iran, Islamic Republic of
این قیاس ۱۹۲۹ در سال ۸۹ بدون توجه به قطعنامه های قبلی مثل اینه که بگیم ۵۸ بنی صدر که رییس جمهور شد در کمتر از ۸ ماه جنگ شد.پس اون جنگ را شروع کرد.
خخ
Iran, Islamic Republic of
فراموش نمی کنیم که تمام روزنامه های اصلاحات تیتر زده بودند که امضاء جان کری تضمین است !!!
Iran, Islamic Republic of
میشه اسم اون روزنامه هارو بگید؟چون هرچی جستجو کردم تیتر روزنامه های اصولگرا اومد!
برجامچای
Iran, Islamic Republic of
عراقچی گفته بود که امضاء جان کری تضمین است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلام:
بازهم رفتید سراغ ترجمه خارجی؟ معلوم است که نتیجه چه می شود!....
Iran, Islamic Republic of
موج سواری سران فتنه بر اعتراضاتی که بر اثر بی تدبیری محض دولت مورد حمایت آنها در مسئله سهمیه بندی بنزین بوجود آمد برای کسانی که یک کم خارج از تعصبات حزبی و باندی به مسئله نگاه کنند مشخص می نماید تقلب در انتخابات و به دنبال آن 8 ماه کشور را به آتش کشیدن و بزرگ ترین ضربه حیثیتی به نظام زدن ( فتنه 88 ) بهانه ای بیش نبوده است و هدف بر اندازی و مبارزه با نظام و انقلاب اسلامی بود
Iran, Islamic Republic of
اصولگراها استاد موج سواری اند اصلاحاتیها انگشت کوچیکشون نمیشن
Iran, Islamic Republic of
بازم یه تناقض اصولگرایان که یکجا میگند چرا روحانی کارت سهمیه سوخت را حذف کرد که سوخت قاچاق بشه حالا میگن چرا بنزین سهمیه بندی و گران شد.اینو میگند موج سواری ....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ممد مسبب اصلی همه گرفتاری هایی است که کشور و ملت بعد از فتنه 88 متحمل می شود....
Iran, Islamic Republic of
محمود مسبب همه بدبختیهاست مخصوصا ازسال ۸۶ به بعد
مطلع
Iran, Islamic Republic of
مشکلات اقتصادی از وقتی شروع شد که در دولت هاشمی نرخ ارز دولتی از 7 تومان به 144 تومان افزایش یافت یعنی 21 برابر شد.
Iran, Islamic Republic of
سازندگی ویرانه های کشور جنگ زده ده دوازده سال سختی و تورم داشته و این کاملا طبیعی بود
Iran, Islamic Republic of
نه خیر ،دوره اصلاحات اوضاع عادی شده بود و تورم هم کنترل شده بود و کالاها رو حساب و تحت کنترل افزایش پیدا میکرد ،این دولت احمدی بود که دوباره محاسبات رو بهم زد یکیش با همون یارانه و کارهای دیگرش!!!
Iran, Islamic Republic of
تورم 50 درصدی دولت کارگزاران و افزایش بی رویه نرخ ارز در سال های 73 تا 76 اصلا"طبیعی نبود و نشانه سوء مدیریت دولت وقت بود.
Iran, Islamic Republic of
کاملا هم طبیعی بود ،ساخت راه آهن و نیروگاه وسد و تعمیر اونهمه زیرساختهای نابود شده جنگ ،که کار یه سال دوسال نبود ،اونم بانفت ۱۷ دلاری
Iran, Islamic Republic of
تورم 50 درصدی دولت کارگزاران و افزایش چند برابری نرخ دلار در سال های 73 تا 76 به دلیل اجرای سیاست اقتصاد نئولیبرالی (سرمایه داری) بود.
Iran, Islamic Republic of
ایراد به دولت موسوی که چرا اقتصاد دولتی داشت.دوران هاشمی هم که اقتصاد باز شد و در دوره احمدی نژاد همین روند خصوصی سازی با شدت افزایش یافت مثل خصوصی کردن بانکها.ازش تجلیل هم شد و حالا ایراد به دوران سرمایه داری هاشمی.
Iran, Islamic Republic of
نفاق یعنی همین دورویی . مذبذبین بین ذلک....سوره نساء، 143
Iran, Islamic Republic of
هیچ دورویی ای درکار نیست
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب و اصولگرا سر و ته یک کرباسند!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این همه بلوا از همون حماسه تکراره.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این بلوا از اون دولت قبلی شروع شد که دوباره برای قدرت و مقام خیز برداشته
Iran, Islamic Republic of
کی گفته او حامی نظام شده؟!
Iran, Islamic Republic of
ایشون هم تخصص در یکی به نعل ، یکی به میخ زدن داره !!
نام
Iran, Islamic Republic of
هر حرکتی و گفتگویی از جانب خاتمی درست وصحیح میباشد و مردم قبولش دارند بقیه مطالب از روی حب وبغض و نادانی است بهترین رییس جمهور فقط خاتمی ..والسلام و....
Iran, Islamic Republic of
فقططط خاتمی
Iran, Islamic Republic of
تنها دولتی که درآن آرامش نسبی وجود داشت همین دولت خاتمی بود
کامران
Iran, Islamic Republic of
یکی از بدترین دولت ها دولت خاتمی بود.
خاتمیییی
Iran, Islamic Republic of
بهترین دولت، دولت خاتمی بود وبس
Iran, Islamic Republic of
مفاسد عظیم کرسنت و استات اویل و توتال و اختلاس شهرام جزایری و پذیرش 11 درصدی سهم ایران از دریای خزر در دولت خاتمی اتفاق افتاد.
Iran, Islamic Republic of
یازده درصد ,....?!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگر در قرار دادی ۱۱ درصد امضا شد پس مجلس ششم هم باید تصویب کرده باشه.پس چرا احمدی نژاد در مناظراتش به این موضوع مهم اشاره نکرد و یا سعی در ابطال آن قرار داد نکرد...
ب
United Kingdom
امید به اصلاح طلب بود که شاید اصلاحاتی انجام شود وجلو تندروهای بی ترمز را بگیره و کشور را به کره شمالی تبدیل نکنند که آنهم توزرد از آب در آمد
Iran, Islamic Republic of
اگه دلواپسا میزاشتن ،امید بود
Iran, Islamic Republic of
عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه !
Iran, Islamic Republic of
بجاش اصولگراها رقصیدن را خوب بلدند زمینشان هم خیلی همواره.!!
Iran, Islamic Republic of
جلوی طرف رو میگیرید میگید اینکارو نکن اون کارو بکنی وامصیبتا میشه .....!!!!
ب
United Kingdom
....
Iran, Islamic Republic of
ایشان حامی نظام نیست و نخواهد بود.مگر ما یادمان رفته راهپیمایی روز قدس را که شعر میدادند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و همراهانش داشتند ناهار میخوردند مگر یادمان رفته که به حمایت از موسوی رگ گردنش زده بود ......
Iran, Islamic Republic of
البته یه نفرم بود که میگفت ما با مردم اسراییل مشکلی نداریم ،وباز یه نفر دیگه هم بود که به خاطر اون شخص خودشو به آب وآتیش زد ودچار انحراف شد!
Iran, Islamic Republic of
مگه اینا گفته بودن مردم چه شعاری بدن؟!َ!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بعد اونی که به خاطر کسی که با مردم اسراییل مشکلی نداشت گفت دست به کابینه ام بزنید خون به‌پا‌ میکنم لابد حامی نظام بود
Iran, Islamic Republic of
جهان جان ، خاتمی حامی نظام بود شما ها مشکل بینایی داشتین و ندیدین!،
Iran, Islamic Republic of
خاتمی باز هم اگر بخواهد میتواند رئیس جمهور تعین کند /
خخ
Iran, Islamic Republic of
همین یکدفعه که رئیس جمهور انتخاب کرد برای هفت پشت مون بس است !
Iran, Islamic Republic of
اون لنتخاب نکرد ما مردم با هوشیاری کامل بین بد وبدتر انتخاب کردیم ،اگه دوباره همونها باشن بازم همین رای رو میدیم
خخ
Iran, Islamic Republic of
اگر با هشیاری انتخاب می کردید که دلار 13 هزار تومان و تورم 400 درصد نمی شد.
Iran, Islamic Republic of
خخ میدونم میگی احمدی نژاد فقط دو سه تومان دلار را بالا برد ولی این مثلا ده تومان.ولی وقتی دلار 900 تومانی 4 برابرش میشه 3600 و هم 4 برابر 3600 میشه حدود 14000تومان یعنی همه چی تصاعدی شده.افزایش بنزین 20 درصدی را احمدی نژاد در سال 86 به چند برابری باب کرد.حالا شما بفرما مردم هشیار نبودند.
جهانگرد
Iran, Islamic Republic of
در زمان احمدی نژاد با دلار 1000 تومان الی 3000 تومان ما سالی 4 تا سفر خارجی میرفتیم اما حالا با دلار 13000 تومانی اصلا"امکان سفر خارجی وجود ندارد.
خخخخ
Iran, Islamic Republic of
اگه باهوشیاری انتخاب نمیکردیم مطمین باش الان دلار ۳۰ هزار رو رد کرده بود وتورم هم ۹۰۰ درصدی بود
Iran, Islamic Republic of
آقای روحانی قبل از سال 92 هیچگونه سابقه کار مدیریتی و اجرایی نداشت و انتخاب ایشان بدترین انتخاب ممکن بود.
Iran, Islamic Republic of
یعنی نایب رییس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و رییس تیم هسته ای مذاکره کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت و غیره ،یعنی هیچ سابقه مدیریتی ای نداشته؟!!
United Arab Emirates
....
United Arab Emirates
حداقل این بیچاره میخواد مارو ازتحریم دربیاره ولی نمیشه!!!!!!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
به قول خود اصلاح طلبان اگر رئیسی می آمد نرخ دلار حداکثر 5 هزار تومان می شد.
United Arab Emirates
.....
United Arab Emirates
بالارفتن شدید دلار و سکه و اتومبیل و اقلام ضروری و انرژی وبنزین و همه چی در دولت قبلی نشان دادکه اصولگرایان اگه بدترنباشن بهترنیستن
United Arab Emirates
مردم برای راحت شدن از دست احمدی نژاد رفتن به یکی ۱۸۰ درجه مخالفش رای دادن ،بعد شما میگی دوباره میومدن ۸سال به کسی با همون تفکر رای میدادن؟!!
Iran, Islamic Republic of
.....
بوسجين
Denmark
اخه ان بنده خدا كاره اي نيست ان به اصطلاح كارشناسان دور و بر ايشان هر روز براي يك ايشان يك سرمشق مي دهند تا بنويسند روزي از فتنه و روزي از نظام و روز ديكر و،،،،،،،،،،،،،،،،، تا نهايت در ذيل سطله قرار بگيريم و هضم در نظام سلطه شويم برويد از نزديك با او صحبت كنيد ايشان چيزي ندارد هر چه هست از ان سر مشق نويسان پشت صحنه است برويد از نزديك با ايشان صحبت كنيد به حرف هاي من خواهيد رسيد