پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

پشت پرده انتخاب یک مفسد اقتصادی به عنوان نخست وزیر/ محمد الصفدی کیست؟ +عکس

شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۵۸
کد مطلب: 707602
طرح اسم الصفدی همزمان با اعتراضات مردمی در رابطه با مبارزه با فساد در شرایطی مطرح شده که الصفدی یکی از ارکان فساد در لبنان است و پرونده‌های فساد وی در پروژه «زیتونة بی» و قاچاق سلاح برکسی پوشیده نیست.
یک مفسد اقتصادی نخست وزیر لبنان می‌شود؟
به گزراش جهان نيوز، اهداف اعلام نام محمد الصفدی برای نخست‌وزیری لبنان، از تحریک بیشتر افکار عمومی تا مانور برای کسب وقت توسط حریری در نوسان است، تنها چیزی که در این زمینه مطرح نیست، جدیت در نخست‌وزیری وی است.

اعلام موافقت محمد الصفدی نماینده سابق پارلمان لبنان واکنش‌های متعددی را در محافل عمومی و دولتی این کشور ایجاد کرده است. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل لبنان طرح موضوع نخست‌وزیری محمد الصفدی را برای گرفتن نبض افکار عمومی این کشور ارزیابی می‌کنند.

طرح اسم الصفدی همزمان با اعتراضات مردمی در رابطه با مبارزه با فساد در لبنان در شرایطی مطرح شده که الصفدی یکی از ارکان فساد در این کشور است و پرونده های فساد اقتصادی وی در پروژه موسوم به «زیتونة بی» و معامله قاچاق تسلیحات بین عربستان و انگلیس بر کسی پوشیده نیست. او در  پست‌های وزارتی خود نیز عملکرد خوبی نداشته باشد و سابقه خوبی از خود به جای نگذاشته است.
 

محمد الصفدی 
 
بر اساس آنچه که گفته شد به نظر می رسد اعلام نام الصفدی در تصدی نخست‌وزیری لبنان تلاشی از سوی سعد حریری مبنی بر این است که لبنان عاری از یک وزنه سیاسی برای جایگزینی وی است.
با انتشار اسم الصفدی، به عنوان گزینه نخست‌وزیری آینده، مردم در برابر خانه وی در طرابلس و در برابر مجتمع تفریحی ساحلی زیتونه بِی در بیروت تجمع کردند و او را جزو فاسدان دانستند. منطقه زیتونه‌بی متری ۲۵۰۰ لیره (کمتر از ۲ دلار) از دولت اجاره شده و صفدی از رستورانها و فروشگاه‌های آن متری ۱۰ هزار دلار اجاره می گیرد! همچنین او متهم است که واسطه معامله سلاح بین عربستان و انگلیس است که در آن، قضیه رشوه باعث دادگاهی شدن برخی اشخاص شد. ضمنا او با وساطت نزد مقامات، تروریست مشهور، شادی مولوی را از زندان بیرون آورده و با ماشین خود و کاروان محافظانش به طرابلس منتقل کرد.

 

اهداف پشت پرده اعلام نام الصفدی

فارغ از  گمانه‌زنی هایی که در این خصوص صورت می‌گیرد، باید گفت که اگر توافق نسبی گروه‌های لبنانی برای اعلام نام الصفدی جهت نخست‌وزیری آینده لبنان درست باشد، این موضوع نشان دهنده درک نادرست مقامات سیاسی لبنان از مطالبات مردمی در این کشور دارد یا اینکه آنها به دنبال افزایش اعتراضات مردمی و خارج شدن کنترل اوضاع در این کشور هستند.
 

محمد الصفدی و سعد حریری
 
در حال حاضر جریان المستقبل و جریان آزاد ملی حمایت خود از اعلام کاندیداتوری الصفدی را اعلام کرده اند و گفته شده است که میشل عون رئیس جمهور لبنان رایزنی‌های الزام‌آور پارلمانی برای انتخاب نخست‌وزیر را در روز دوشنبه آغاز خواهد کرد.منابع ۸ مارس در این خصوص به فضای موجود در میان شخصیت‌های سیاسی لبنان اشاره کرده و می‌گویند که حریری همچنان به دنبال فریب کاری و کسب وقت است.

الاخبار در این زمینه می نویسد: حریری موضوع کاندیداتوری الصفدی را در دیدار با نجیب میقاتی و تمام سلام مطرح کرده و  آنها را به صورت تلویحی تهدید کرده و گفته است که اگر شما ماموریت تشکیل کابینه را نپذیرید، وی گزینه الصفدی را مطرح خواهد کرد. جالب اینجاست که این گزینه به اندازه‌ای نامناسب بوده که میقاتی در پاسخ به وی گفته که تو شوخی می‌کنی و  با وجود اینکه می‌دانی وی فرد مناسبی نیست، این گزینه را مطرح می‌کنی، چرا که به دنبال کسب زمان هستی.

این تحولات در شرایطی دنبال می‌شود که به نظر می‌رسد جنبش امل و حزب‌الله لبنان همچنان به دنبال بازگشت حریری به نخست‌وزیری هستند، اما حریری همچنان با این موضوع مخالفت می‌کند. این در حالی است که میشل عون و حریری برای انتخاب محمد الصفدی به عنوان مأمور تشکیل کابینه آینده موافقت کرده اند.

انتخاب الصفدی تنها عامل برای تحریک افکار عمومی معترضان لبنان نیست، با وجود تعطیلی دو هفته گذشته بانک‌ها در لبنان و بازگشایی آنها، بار دیگر موسسات بانکی بر خلاف وعده‌های مسئولان لبنانی برای هفتمین روز متوالی بسته شده‌اند. اتحادیه بانک‌های لبنان این موضوع را به  تلاش برای رسیدن به طرح امنیتی در حمایت از سلامت کارمندان و سپرده‌گذاران مرتبط کرده‌اند، اما بر کسی پوشیده نیست که این اقدام برای افزایش خشم افکار عمومی و جلوگیری از خروج منابع مالی از بانک‌های لبنان دنبال می‌شود.

شرایط کنونی لبنان نشان می‌دهد که دست‌های قدرتمندی به دنبال افزایش اعتراضات مردمی و تحریک افکار عمومی هستند تا ناآرامی های این کشور به سمت خشونت‌های کنترل شده پیش برود تا برخی مطالبات داخلی و بین المللی را بر اساس برنامه‌ریزی کاری مشخص فراهم نماید. به این ترتیب پیش‌بینی آینده‌ای مشخص برای تحولات سیاسی لبنان بیش از پیش با ابهام مواجه می‌شود.
 

محمد الصفدی 


محمد الصفدی کیست؟

محمد الصفدی متولد 28 مارس سال 1944 میلادی است و 75 سال سن دارد. او فارغ التحصل دانشکده آمریکایی بیروت است و در سال 1968 از این دانشکده فارغ التحصل شد. تحصیلات او نیز در حوزه اقتصاد است.

محمد الصفدی  کار در بخش خصوصی را در سال 1969 در لبنان آغاز کرد. در 1975 با آغاز جنگ داخلی در لبنان سفرهایی به عربستان داشت و به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی در این کشور دارد. وی به مرور دامنه کارهای تجاری خود را به سایر کشورهای عربی و اروپا گسترش داد اما مقر اصلی وی عربستان بود.

محمد الصفدی از سال 2000 عضو پارلمان لبنان بود و در کارنامه کاری خود از سال 2005 تاکنون وزارت کار و رفاه، وزیر انرژی و آب را داشته است. وی در سال 2008 در کابینه‌ فواد سینیوره وزیر اقتصاد بود. در انتخابات 2009 دوباره به عضویت پارلمان درآمد و البته در آن زمان در لیست ائتلاف 14 مارس بود. در نوامبر 2009 در کابینه سعد حریری به عنوان وزیر اقتصاد انتخاب شد و تا ژوئن 2011 در این پست بود. او در جریان شکل گیری کابینه در ژانویه 2011 از نجیب میقاتی حمایت کرد و در دولت وی وزیر امور مالی بود. در نتیجه این تحولات از جریان 14 مارس جدا شده و به ائتلاف 8 مارس به رهبری حزب الله لبنان پیوست. از آن مقطع وی به عنوان متحد میقاتی در ساختار سیاسی لبنان شناخته شد.

تا زمانی که موعد مشخصی برای مذاکرات الزام‌آور پارلمانی از سوی رئیس جمهور لبنان انتخاب نشود، تمام گمانه‌زنی ها در خصوص مأمور آینده تشکیل دولت، فرضیه‌ای بیش نخواهد بود. این موضوع به ویژه در خصوص نامزدی محمد الصفدی بیشتر صدق می‌کند، چرا که نه تنها شخصیت‌های سیاسی، بلکه افکار عمومی نیز اعلام نام وی برای نخست‌وزیر آینده را بیشتر شبیه به یک شوخی ارزیابی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *