سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۱

آخرین اخبار از اعتراضات در شهرهای عراق

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب: 705705
دور دوم تظاهرات در چند استان عراق امروز ادامه یافت و بیشتر معترضان، شعارهایی در محکومیت فساد و لزوم اصلاح در ساختار سیاسی و اداری این کشور سر دادند.
آخرین اخبار از اعتراضات در شهرهای عراق
به گزارش جهان نيوز، تظاهرات مردمی عراق که دور دوم آن از روز جمعه سوم آبان ماه (۲۵ اکتبر) آغاز شده، برای هفتمین روز متوالی در بغداد و چند استان دیگر ادامه یافت.
شبکه خبری آفاق عراق گزارش داد که تظاهرات در استان کربلا به ویژه شهر کربلا همچنان ادامه دارد.
 
تظاهرات در کربلا

این شبکه تصاویری از این اعتراضات منتشر و اعلام کرد که دانشجویان این تظاهرات را برگزار کرده‌اند.

بسیاری از دانشجویان مهندسی نیز در جریان این تظاهرات، لباس‌های مهندسی خود را به تن کردند و در آن حاضر شدند.
 
تظاهرات کربلا
 
همزمان با این تظاهرات، شماری از رسانه‌های ضد دولت عراق مدعی شده بودند که لشکر واکنش سریع نیروهای خود را وارد کربلا کرده است.

هدف این رسانه‌ها این است که وانمود کنند وضعیت در استان کربلا نابسامان است و نیروهای امنیتی و نیروهای وابسته به وزارت کشور عراق با معترضان برخورد فیزیکی می‌کنند.
 
تظاهرات کربلا
 
تکذیب ورود نیروهای لشکر واکنش سریع به کربلا

برخی از رسانه‌های ضد دولت عراق نیز شامگاه یکشنبه هفته جاری مدعی شده بودند که در پی تظاهرات کربلا، چندین غیر نظامی کشته و صدها نفر دیگر زخمی شدند، ولی استاندار کربلا همه این اخبار را تکذیب کرد .

لشکر واکنش سریع ظهر امروز در یک بیانیه بسیار کوتاه اعلام کرد که تمامی اخبار مربوط به ورود نیروهای این لشکر به استان کربلا کذب است و صحت ندارد.
 
تظاهرات کربلا
 
تظاهرات دانشجویان و چند سندیکا در الدیوانیه علیه فساد

پایگاه خبری «بغداد الیوم» نیز گزارش داد که معترضان در شهر «الدیوانیه» نیز در میدان مرکزی این شهر گرد هم جمع شدند و شعارهایی در محکومیت فساد سر دادند.

خبرنگار بغداد الیوم گفت که در تظاهرات امروز، شمار زیادی از سندیکاها و دانشجویان حضو داشتند و بیشتر شعارها در مخالفت با فساد بوده است.

وی تصریح کرد که سندیکاهای مهندسان، معلمان و پزشکان در تظاهرات امروز الدیوانیه حضور داشتند. معترضان در برابر ساختمان شورای استانداری این شهر تجمع کردند.
 
تظاهرات الدیوانیه

تداوم اعتراضات در استان بصره
این پایگاه خبری از استان بصره نیز خبر داد که تظاهرات در این استان برای هفتمین روز متوالی از سر گرفته شده است.

معترضان در این استان نیز خواستار بهبود وضعیت معیشتی، خدمات‌رسانی و فراهم کردن فرصت شغلی هستند.

تظاهرات‌کنندگان ضمن ابراز همبستگی با معترضان سایر استان‌ها، خواستار نابودی فساد در عراق شدند.

خبرنگار بغداد الیوم که در این شهر حضور دارد، می‌گوید بندرگاه «ام قصر» همچنان بسته است و این مسئله به خاطر تظاهراتی است که در این استان در جریان است.

وی با بیان اینکه گذرگاه مرزی «سفوان» نیز تا لحظه تنظیم خبر بسته است، خبر داد که تحصن در بصره وارد چهارمین روز متوالی خود شده و اعتراضات در همه دانشگاه‌های این شهر ادامه دارد.

این خبرنگار تأکید کرد که دانش‌آموزان مدارس نیز در این شهر به صف معترضان پیوستند.

همکاری نیروهای امنیتی با معترضان در استان دیاله
از استان «دیاله» نیز خبرها از ادامه اعتراضات علیه فساد و در حمایت از اصلاح و پایان بخشیدن به سهمیه‌بندی‌های سیاسی حکایت دارد.

فعالان خبری گفتند که در شهرهای «بعقوبه»، «خان بنی سعد»، «المقدادیه» و «قزانی» تظاهرات در جریان است و در آن، شمار زیادی از دانشجویان حضور دارند.

این افراد به بغداد الیوم گفتند که بیشتر مطالبات معتران، «مبارزه با فساد و حمایت از اصلاح است و زنان نیز حضور گسترده‌ای در این تظاهرات دارند».

«نهاد المهداوی» سخنگوی پلیس دیاله گفت که نیروهای «حافظ قانون، به تأمین امنیت راهپیمایی‌ها و گردهمایی‌های اعتراضی در همه شهرهای استان ادامه می‌دهند».

المهداوی تأکید کرد که «تظاهرات‌کنندگان با نیروهای امنیتی هماهنگی خوبی دارند و هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.

سوء استفاده برخی احزاب سیاسی از تظاهرات مردمی عراق
در همین ارتباط، «کاظم الصیادی» عضو پارلمان عراق امروز پنجشنبه تأکید کرد که برخی از احزاب سیاسی در این کشور برای اغراض سیاسی خود، بر موج تظاهرات مردم سوار شده‌اند.

الصیادی با بیان اینکه که هدف این احزاب سیاسی، «تعیین نخست وزیر جدید به دور از چشم ملت عراق است»، خاطر نشان کرد که پارلمان مسئول برکناری دولت و تشکیل یک دولت جدید است، نه احزاب سیاسی عراق.

این نماینده عراقی تصریح کرد که اصلاحات سیاسی با شعار و موج‌سواری انجام نمی‌گیرد، بلکه باید گزینه‌های دیگری پیدا کرد تا به توافقات سیاسی و تقسیم پُستها در پشت پرده پایان داد.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر که نماینده فراکسون سائرون در عراق است، مسئله برکناری عبدالمهدی از دولت و پس گرفتن رأی اعتماد خود به آن را مطرح کرد.

نخست وزیر عراق نیز به دعوت صدر برای استعفا سپس برگزاری انتخابات زودهنگام برای تغییر دولت در قالب نامه‌ای پاسخ داد و به وی گوشزد کرد که «توافق» سیاسی راه کوتاه‌تری در مقایسه با انتخابات زودهنگام است و هر سیاستمداری نباید مدعی نمایندگی مردم شود و بهترین راه روشن شدن اراده مردم «صندوق رأی» است.

رهبر جریان صدر نیز سه‌شنبه هفته جاری از «هادی العامری» رهبر ائتلاف «الفتح» عراق خواست که برای برکناری « نخست وزیر عراق، تلاش کند.

ائتلاف سائرون (به رهبری الصدر) و الفتح به رهبری العامری، بزرگ‌ترین فراکسیون‌های فعلی پارلمان عراق هستند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مردم عراق دیگرزیرباراستعمارگران نخواهندرفت ....