جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰

رمز موفقیت چین در رونق صنعت توریسم

چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 702926
چین که امروز به یک کشور موفق در اقتصاد جهانی تبدیل شده است از جمله کشورهایی است که به صنعت توریسم توجه ویژه ای کرده است به طوری که امروز رمز موفقیت خود را در تقویت این صنعت می داند.
رمز موفقیت چین در رونق صنعت توریسم
به گزارش جهان نيوز، چین با جمعیتی افزون بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفربه دلیل توجه کردن به صنعت توریسم توانسته است بر مشکلات اقتصادی خود غلبه کند به طوریکه همه مردم را وارد فضای کار و تلاش نماید.

صنعت توریسم به عنوان یک صنعت درآمد زا همواره مورد توجه کشورهائی است که دارای پتانسیل گردشگری بوده تا از این طریق بیشترین درآمد را کسب کرده و مشکلات اقتصادی مردم را از پیش رو بردارند.

کشور چین با تنوع آب و هوائی در مناطق مختلف به درستی توانسته است صنعت توریسم را رونق دهد چرا که این کشور هم دارای سابقه تاریخی است و هم از لحاظ آب و هوائی به گونه ای است که چشم اندازهای طبیعی فراوانی را در خود جای داده است.

اما دولتمردان کشور چین تنها به داشته های خدادادی بسنده نکرده اند و با ایجاد زیر ساخت های گردشگری و توریسم توجه گردشگران را در اقصی نقاط جهان به کشور خود جلب کرده به طوریکه سالانه سیل عظیمی از گردشگرانی خارجی روانه این کشور می شوند.

صنعت توریسم یک صنعت کم خرج با سرمایه گذاری بلند مدت است که در صورت توجه اساسی به آن می توان درآمدهای دائمی برای مردم به وجود آورد.

توجه به ذائقه گردشگران، ایجاد زیرساخت هایی همچون ساخت هتل های چند ستاره، ایجاد راه های دسترسی به مناطق گردشگری، برنامه ریزی برای اقامت گردشگران، ایجاد رستوران های با کیفیت، توجه به رفاه توریست ها، تدوین برنامه های گردشگری برای گردشگران و احترام به خواسته های گردشگران از جمله مواردی است که در رونق گردشگری موثر خواهد بود.

در کنار این راه اندازی بازارچه ها و مراکز فروش کالاها و صنایع دستی محلی، ارائه مدل های جدید در کسب رضایت گردشگران می تواند به شکوفا شدن صنعت توریسم در هر منطقه کمک کند.

اما در کشور چین با توجه به موارد ذکر شده مسئولان چینی تلاش کرده اند تا همه شرایط مطلوب برای اقامت گردشگران خارجی را فراهم کنند به گونه ای که گردشگران ترغیب شوند تا مدت اقامت خود در این کشور را طولانی کنند.

از طرفی انجام کارهای فرهنگی و تبلیغی توسط مسئولان چینی سبب شده تا گردشگران اقصی نقاط جهان، چین را به عنوان یک مرکز مهم گردشگری انتخاب کنند و علی رغم دوری مسافت، به صورت مستمر به این کشور سفر کنند.

چین برای روتق بخشیدن به صنعت توریسم ناوگان ریلی، هوایی ، جاده ای و دریایی خود را تقویت کرده تا گردشگران با کمترین زحمت بهترین روزها را در کشور چین بگذرانند.

راه اندازی موزه ها، مشخص کردن اماکن تاریخی مهم، ایجاد پارکها و فضای سبز، ایجاد مراکز تفریحی، ایجاد مراکز تجاری و بازاری فراوان در کنار ارائه غذاها و میوه های فراوان در این کشور باعث شده تا گردشگران زیادی در دنیا چین را برای گردشگری انتخاب نمایند.

شهرهای پکن، شانگهای، گوانگجو، شینژن، شی آن، ژوهای و دیگر شهرهای کشور چین  مناطقی هستند که بیشترین گردشگر و توریسم را به خود اختصاص داده اند.

شهر پکن (بیجین) از جمله شهرهائی است که فارغ از پایتخت بودن آن دارای اماکن تفریحی و توریستی زیادی است به طوری که هر توریسم به طور طبیعی سه تا پنج روز از سفر تفریحی خود را به این شهر اختصاص می دهد.

دیوار چین و جاذبه گردشگری آن
دیوار چین که از امکان تاریخی شگفت انگیز جهان است یکی از اماکن تاریخی است که هر گردشگر خارجی ابتدا گردش خود را از این مکان آغاز می‌کند.

دیوار چین طولانی‌ترین و بزرگترین سازه نظامی و دفاعی جهان به حساب می آید که در سده پنجم تا هشتم قبل از میلاد برای جلوگیری از ورود دشمنان خارجی احداث شده است.

این دیوار به طول ۱۰ هزار کیلومتر و عرض پنج متر و ارتفاع ۱۰ متر بر روی کوهها، بیابان ها و باتلاق های چین ساخته شده است و در آن زمان امکان ورود دشمن به آن وجود نداشت بر روی این دیوار به طول چند صد متر یک مرکز دیده بانی ایجاد شده است تا در صورت تجاوز دشمن توسط دیده بانان مشاهده شوند.

چینی ها امروز این دیوار را به خدمت توریسم آورده اند و در جای جای کشور چین گردشگران را به دیدن این اثر بزرگ تاریخی می برند و در کنار این دیوار مراکز فروش صنایع دستی و مواد غذائی خود را فعال کرده تا گردشگران درآمد خوبی را نصیب چینی ها نمایند روزانه هزاران نفر از این دیوار بازدید می کنند و علاوه بر آن از مرکز تجاری ایجاد شده در کنار این دیوار خریدهای بیشماری انجام می دهند.

شهر ممنوعه پکن از مراکز مهم توریستی چین
شهر ممنوعه که در سال ۱۴۲۰ میلادی به دستور دومین امپراطوری چین باستان ساخته شده است یک اثر شگفت انگیز چوبی است که ۲۴ امپراطور در آن اقامت کرده اند این اثر باستانی حدود ۷۲ هکتار مساحت دارد که دارای دیوارهایی ضخیم هستند و به گونه ای طراحی شده‌اند که در برابر آتش توپخانه دشمن  مقاوم باشند.

شهر ممنوعه مطابق با نظام تشریفاتی سلسله‌های فئودالی و بر اساس اصول طبقاتی ساخته شده‌ است و طرح کلی، وسعت، شیوه معماری، رنگ و تزیینات همه نمایانگر امتیاز خاندان سلطنتی و سلسله مراتب اشرافی است سه قصر این مجموعه یعنی قصر تای حه، قصر جون حه و قصر بایو حه که توجه را بیشتر جلب می‌کنند، محل اعمال قدرت امپراتوری امپراتوران و برپایی مراسم پرشکوه بوده‌ است.

گردشگران به شهر پکن پس از دیوار چین دومین مقصدشان همین شهر ممنوعه است تا بتوانند معماری بسیار شگفت انگیز آن را به راحتی و از نزدیک لمس نمایند روزانه هزاران نفر از این شهر بازدید می کنند افرادی در بخش های مختلف این شهر توضیحات کاملی به زبانهای چینی، روسی و انگلیسی برای گردشگران انجام می دهند.
 

دوچرخه سواری و روان شدن فرهنگ ترافیکی
چین کشور پر جمعیتی است و با توجه به رشد روز افزون این جمعیت در صورت عدم تدبیر می تواند به یک معضلی حل نشدنی برای آن تبدیل شود به همین منظور مسئولان کشور چین با اعمال محدودیت در مالکیت خودرو برای افراد اقدام به طرح استفاده از دوچرخه به جای خودرو کرده است.

در سراسر خیابان های اصلی پکن محل هایی برای اجاره دوچرخه به افراد تعیین کرده که ا استفاده از یک نرم افزار دوچرخه دریافت می کنند و تا محل مورد نظر با دوچرخه حرکت کرده و در نزدیکترین نقطه به محل مورد نظر دوچرخه را رها می کنند.

این فرهنگ علاوه بر کنترل ترافیک در شهر پکن و دیگر شهرهای شلوغ چین، نوعی ورزش برای شهروندان به حساب می آید و اغلب مردم چین از این فرهنگ استقبال می کنند برای این منظور مسئولان شهری اقدام به ایجاد محل های تردد ویژه ای در کنار خیابان برای افراد دوچرخه سوار کرده تا با آرامش به دوچرخه سواری روی آورند.

شی آن مرکز تجاری مهم چین
شهر «شی آن» در یک هزار و ۳۰۰ کیلومتری جنوب پکن یکی از شهرهای مهم اقتصادی و تجاری چین محسوب می شود این شهر با داشتن یک فرودگاه بین المللی دارای چندین شرکت تولید خودرو است شی آن با ۲۰ میلیون نفر جمعیت جزو ۴ شهر پر جمعیت چین محسوب می شود.

اغلب مردم «شی آن» شهر به کارهای تولیدی مشغول هستند شهر شی آن علاوه بر اقتصادی بودن دارای آثار تاریخی فراوانی است که گردشگران خارجی و داخلی را به سمت خود کشانده به طوریکه هزاران نفر روزانه از این شهر مهم و موزه های تاریخی آن بازدید به عمل می آورند.

موزه سفالین معروف به لشکر سفالین شی آن از جمله موزه هائی است که روزانه جمعیت زیادی از گردشگران را معطوف خود کرده و به رغم اینکه در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق شی آن واقع شده ولی گردشگران ترجیح می دهند از این موزه بازدید کرده و حد اقل نیمی از یک روز را به این بازدید اختصاص دهند.

موزه سفالین شی آن شامل وسایل قبر و مجسمه های سفالی هزاران سرباز مجهز مربوط به پادشاهی شی هوان، موسس دودمان چین در ۲۲۰ پیش از میلاد است این آثار از مهم‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی جهان در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود بر اساس تحقیقات انجام شده مجسمه‌های لشکر سفالین شامل بیش از هفت هزار سرباز ، ۱۳۰ کالسکهٔ نظامی و ۵۲۰ اسب است که در حفاریهای انجام شده تاکنون، بیش از ۲هزار و ۵۰۰  پیکره از زیر خاک بیرون آورده شده‌اند.

این سفال ها در سال 1974 به صورت اتفاقی و توسط کشاورزان منطقه کشف شد اکنون به یک موزه مهم در شهر شی آن تبدیل شده است.
 

بزرگترین مسجد چین در شی آن 
 مسجد جامع "شی آن" بزرگترین مسجد مسلمانان چین است که قدمت آن به 800 سال می رسد "مه حسن" متولی این مسجد به خبرنگار اعزامی ایرنا گفت جمعیت مسلمانان شی آن حدود 70 هزار نفر هستند و اغلب برای خواندن نماز به خصوص در روز جمعه به این مسجد می آیند هر چند 20 مسجد دیگر نیز در شی آن وجود دارند.

آن گونه که حسن می گوید تمام امور مربوط به تعمیر و نگهداری این مسجد که حدود سه هکتار وسعت دارد توسط دولت مرکزی چین پرداخت می شود علاوه بر آن با فروش بلیط به گردشگرانی که برای بازدید به این مسجد آمده اند تمامی هزینه های نگهداری آن تامین می شود حسن گفت برخی افراد هم که به این مسجد مراجعه می کند پس از آشنایی با دین اسلام به جمعیت مسلمانان اضافه می‌شوند.

 در کنار این مسجد خیابانها و کوچه هائی هستند که غذا و کالاهای اسلامی ارائه می دهند و همین امر باعث شده تا مسلمانانی که به چین سفر می کنند در این مکان با آرامش و فراغت بیشتری اقامت کنند و مشکلی برای تامین غذاهای اسلامی نداشته باشند.
 

ژوهان مرکز سیاحتی و تفریحی چین
شهر ژوهان جنوبی ترین شهر چین در جنوب شرقی چین و بین منطقه ماکائو و کشور هنگ کنگ واقع شده است از سمت شرق به وسیله یک پل در حدود 55 کیلومتر چین را به هنگ کنگ وصل کرده و در سمت غرب آن نیز منطقه ماکائو قرار دارد که مورد مناقشه چین و هنگ کنگ می باشد.

شهر ژوهان به یک شهر شبه جزیره ای است که به آبهای آزاد و بین المللی راه دارد و به واسطه آب و هوای استوائی این منطقه بسیار سر سبز و با طراوت است که مورد هدف گردشگران قرار گرفته است هر چند جمعیت و وسعت این شهر چشمگیر نیست اما مردم و مسئولان منطقه اقدام به ساخت هتل های چند ستاره و نیز محل های اقامتی برای مسافران وگردشگران کرده و نیز بازرهای خرید نیز در این شهر رونق بسیار دارد.
 

شنژن بزرگترین مرکز الکترونیک چین
شهر شنژن یکی از 4 شهر بزرگ و پر جمعیت چین با 20 میلیون نفر جمعیت یکی از مهمترین شهرهای چین است که نقش بزرگی در اقتصاد چین دارد این شهر امروز مورد توجه تجار و بازرگانان جهان و از جمله تجار ایرانی است شرکت بزرگ هوائی در این شهر واقع شده است و بسیاری از مراکز تولید الکترونیکی در این شهر ایجاد شده اند.

بازارهای متعدد چینی در این شهر مملو از جمعیتی است که برای تجارت و سود آوری به این شهر آمده اند.

با گذری به آنچه که در بالا اشاره شد می توان به این نتیجه رسید که ایران نیز دارای بسیاری از پتانسیل های موجود در کشور چین است که در صورت توجه به این زیر ساختها می تواند در صنعت توریسم بسیار موفق تر از چین باشد زیرا که تنوع آب و هوایی ایران نسبت به چین بیشتر بوده و منابع خدادادی موجود در ایران کمتر از چین نیست.

با توجه به نیروی کار ارزان در ایران با عنایت ویژه به بخش گردشگری ایران می تواند در کوتاه مدت گوی سبقت توریسم را از چین برباید زیرا ایران در شمال وجنوب دارای دریاهای بسیار زیبا و جذاب بوده، کوهها وجنگلهای آن بسیار شگفت اگیز و چشم اندازی بسیار زیبا دارند که می تواند برای گردشگران جهانی جالب توجه باشد تنوع در صنایع دستی ایرانی ، مهارت در پخت غذاهای گوناگون و ارزان بودن کالاهای ایرانی می تواند به رونق صنعت توریسم در ایران کمک شایانی نماید.

منبع:ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *