پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۹

ازدواج دیر هنگام در دستور کار مسئولان

شنبه ۹ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 699583
ازدواج جوانان از موضوعات مهم و اثرگذار جامعه فرهنگی ایران است؛ اما علیرغم خواستگاه فرهنگی کشور، مباحث اقتصادی و فرهنگ وارداتی، باعث افزایش سن ازدواج شده است.
ازدواج دیر هنگام در دستور کار مسئولان
به گزارش جهان نيوز، یکی از مفاهیم فرهنگی که در آداب و رسوم ایرانی از ارزش بسیاری برخورداراست، موضوع ازدواج است؛ بنابراین کاهش آمار ازدواج و به تأخیر انداختن آن از جمله مسائل اجتماعی با اهمیت برای فرهنگ ایرانی شمرده می‌شود. احساس نگرانی والدین از آینده مبهم و سردرگم فرد مجرد؛ به‌ویژه دختران و احساس ترس از آینده او، در صورت فوت والدین و عدم حمایت سایر اعضای خانواده از فرد مجرد، از آفات ازدواج دیرهنگام است. احمد ترابی روانشناس بالینی، در رابطه با آثار ازدواج‌های دیرهنگام عنوان کرده است «در مقوله آسیب‌های اجتماعی، به وضوح بین ازدواج دیرهنگام و تجرد با وقوع برخی از مفاسد و جرائم اخلاقی ارتباط تنگاتنگی به‌چشم می‌خورد، در واقع منشأ تغییرات رفتاری و اخلاقی مانند تنوع‌طلبی جنسی و روی آوردن به روابط نامشروع، در اجتماعات کنونی، تأخیر در ازدواج است». بنابراین کاهش ازدواج و افزایش سن ازدواج آثار مخربی بر فرهنگ ایرانی دارد این درحالیست که آمارها نشان می‌دهد که شمار ازدواج‌ها طی سال‌های 1387 تا 1397، بیش از 37 درصد کاهش داشته است؛ ضمن آنکه میانگین سن ازدواج یک سال افزایش پیدا کرده است.

فرهنگ و اقتصاد از عوامل مؤثر در افزایش سن ازدواج
عوامل اقتصادی و فرهنگی همچون گرانی‌های سرسام‌آور و ورود برخی فرهنگ‌های وارداتی در فرآیند ازدواج جوانان، از مهم‌ترین دلایل افزایش سن ازدواج محسوب می‌شوند. هزینه‌های بالای جهیزیه و مراسم‌های متنوع از یکسو، قوانین دست‌وپاگیر وام ازدواج و کم بودن میزان آن به نسبت هزینه‌ها از سوی دیگر باعث می‌شود تعداد زیادی از جوانان ازدواج خود را به تأخیر بیندازند. از قدیم‌الایام حمایت از ازدواج جوانان بخشی از فرهنگ ایرانی محسوب می‌شد، والدین امروز اما نه‌تنها توانایی کمک به فرزندان خود را ندارند، اداره زندگی برای خودشان هم بسیار دشوار شده است؛ بنابراین کارشناسان معتقدند با توجه به اهمیت ازدواج جوانان و نقش آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی، سیاست‌های تشویقی در رابطه با موضوع ازدواج می‌بایست در اولویت برنامه‌ریزی فرهنگی کشور قرار گیرد.

تمهیدات قانون اساسی در رابطه با ازدواج
بنا بر اصل 10 قانون اساسی همه قوانین و مقررات باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد. نظر به قانون اساسی، قوه مقننه موظف است قوانین مبتنی بر تسهیل ازدواج را به تصویب رساند و دولت‌ها باید قوانین مذکور را اجرایی کنند. در همین راستا، قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب 27/09/84 مجلس شورای اسلامی در تاریخ 07/10/84 به تأیید شورای نگهبان رسید. این قانون مشتمل بر 13 ماده و 4 تبصره می‌باشد که بنا بر ماده شماره 11 بایدست آئین‌نامه اجرایی آن ظرف مدت سه ماه توسط دولت تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسید. در سال 87 آیین‌نامه پیشنهادی توسط ستاد ساماندهی امور جوانان در رابطه با تسهیل ازدواج جوانان اعلام شد که هنوز به تصویب هیئت دولت نرسیده است.

اقدام بر خلاف قانون اساسی
اکنون این سؤال پیش می‌آید که چرا با گذشت 14 سال از زمان تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان، دولت‌ها هیچ اقدام جدی در راستای تصویب آئین‌نامه و اجرایی‌کردن این قانون نداشته‌اند! معطل نمودن جامعه در کمک به تشکیل خانواده و بهره‌مندی از آثار آن؛ در کاهش آسیب‌های اجتماعی؛ آن هم قریب به دو دهه سؤالات بسیاری را در اذهان عمومی ایجاد می‌کند. مگر نه‌ اینکه قوه مجریه بنا بر اصل 10 قانون اساسی و قانون تسهیل ازدواج باید موانع تشکیل خانواده را از پیش‌پای جوانان بردارد، پس چرا تاکنون برنامه اجرائی و موثری در رابطه با کمک به ازدواج جوانان مشاهده نشده است. شاید لازم به یادآوری باشد که یکی از وظایف اصلی دولت‌ها ایجاد اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه در کشور است، بنابراین مطالبات مردمی جهت بهبود وضع معیشتی جوانان در راستای تشکیل خانواده امری منطبق بر قانون و غیرقابل انکار است.

درپایان باید یادآور شد که موضوع ازدواج جوانان فقط یک موضوع فرهنگی و اعتقادی به‌شمار نمی‌آید، بلکه جوانان هر کشور از سرمایه‌های اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شوند، درصورتیکه نیازهای اساسی آنان به فراموشی سپرده شود جامعه دچار آسیب‌های جبران ناپذیر اقتصادی و اجتماعی خواهد شد. اگر اصول قانون اساسی در زمینه شغل، مسکن و تأمین اجتماعی به درستی اجرا شود، به صورت طبیعی اصل دهم در زمینه آسان کردن تشکیل خانواده نیز اجرایی خواهد شد.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
این هم از دست آورد دولت تبخیر و امیده؟؟؟؟؟؟؟؟ تمام جوانا ونوجوانان دعا گوی این دولت باشندبا این همه کار ومسکن و فرا وانی و ارزانی 5طرح مسکن؟؟
ممد
United States
دهه شصتی ها از دوران باروری در حال عبور هستند.... امیدمان به دهه ۷۰ و ۸۰ است.
عباس
Iran, Islamic Republic of
آره والا. ما کلاً نسل توی صف هستیم.همه ادوار عمرمون با مسئولین بی کفایت گره خورده (به غیر یک هشت سال استثنایی).الان که داریم توی بیکاری بازنشسته میشیم، ازدواج هم که دیگه از ما گذشته در حال ورود به میانسالی و تجرد قطعی هستیم.فکر کنم باید فکر خانه سالمندان برامون باشن (یحتمل این یکی رو هم نتونند). اگر خانه سالمندان نرسید و نتوستن کاری بکنند احتمالاً توی بیابان ها با روش فتوسنتز به حیات نباتی می پردازیم و دیگه زحمت دفنمون می مونه که خداوکیلی نامردیه سر این یکی ما رو توی صف نگه دارن!
Iran, Islamic Republic of
من اقا، متولد 61 هستم و مجرد.
کاش بشه مرد و این بدبختیها رو ندید
هر روز گناه من داره زیاد وزیاد میشه.
ولی ...
جواد
موضوع مهمتر برای آقایان تصمیم گیرنده در نظام اسلامی این است که بار گناه و انحراف نیز بر شانه آنها سنگینی خواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
مهم نيست فقط چاه نفتي باشد و نفتي استخراج شود و انگاه دلاري رود به ديار كفر تا ما عشق و حال كنيم بالاخره اينها پير يا بيمار ميشوند و ميميرند
Iran, Islamic Republic of
برويد با وعده وعيد هاي ما حال كنيد!!
Iran, Islamic Republic of
حالا یه محبت دیگه هم کردند اونم اینکه تا دهه شصتی مرد بخواد کار پیدا کنه و شرایط ازدواج داشته باشه 99 درصد دخترایی که به این دهه میخورن رفتن لیسانس و فوق لیسانس کوفتی گرفتن که چی مثلا من سرترم از این آقا و هیچ کدوم حاضر به ازدواج با یه دیپلمه نیستن.
Iran, Islamic Republic of
با تصویب قانون و آیین نامه مشکل حل نمیشه .