شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
رئیس پارلمان لبنان خطاب به کشورهای عربی:

ایران دشمن اصلی منطقه نیست

دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 675960
«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان در سخنان خود در نشست اتحادیه پارلمان های عربی در اردن خطاب به کشورهای عربی با هشدار نسبت به تلاش ها در منطقه برای نادیده گرفته شدن مسأله فلسطین گفت: برخی در حالی تلاش می کنند ایران را دشمن اصلی منطقه معرفی کنند که این مسئله حقیقت ندارد.
ایران دشمن اصلی منطقه نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، به نوشته روزنامه لبنانی النهار، وی با هشدار نسبت به وجود تلاش هایی برای جایگزین کردن دشمن اصلی در منطقه گفت: تلاش هایی در منطقه صورت می گیرد تا ما را وارد مسئله ای کنند که شامل یک صلح عادلانه و فراگیر و به نفع وحدت کشورهای عربی منطقه از جمله سوریه و عراق نیست.

بری اظهار داشت : تلاش ها برای ادامه وضعیت عراق و سوریه هم در چارچوب سعی آنها برای جایگزین کردن دشمن است .آنها در کنفرانس ورشو سعی کردند تا ایران را جایگزین دشمن کنونی و واقعی منطقه قرار دهند. 

رییس پارلمان لبنان با تأکید بر ضرورت اتحاد اعراب افزود که ما به مثابه اعضای پارلمان های کشورهای عربی نمی توانیم درباره مسأله فلسطین احساس مسئولیت کنیم و در عین حال سوریه را منزوی کنیم و بین یکدیگر سد هایی را قرار دهیم .در اینصورت تصمیم های عربی تنها مرکبی روی کاغذ است.

وی ضمن مخالفت با طرح هایی از جمله سعی آمریکا و اسرائیل برای ایجاد وطن جایگزین برای آوارگان فلسطینی و اسکان دادن آنها در کشورهای ثانوی و از بین بردن مساله حق بازگشت آوراگان فلسطینی افزود: بیروت خواستار تصمیمی قاطع و محکم در برابر معامله هایی برای ایجاد وطن جایگزین برای آوارگان فلسطینی و سوری در لبنان و نیز در اردن هستیم.

وی تاکید کرد که امروز در سرزمین های عربی، با نشست ها و کنفرانس ها و با تداوم تجاوزهای اسرائیل به دمشق و جنگ های جاری برای از بین بردن تروریسم و تلاش برای سرمایه گذاری روی آن از سوی برخی طرف ها و منحرف کردن توجه اعراب از پروژه ها و طرح هایی که در سردارند با هدف از بین بردن مساله فلسطین، در تگنای سختی هستیم.

رئیس پارلمان لبنان گفت:در وهله اول شاهد تلاش هایی برای از بین بردن وقایع تاریخی و سیاسی درباره مسأله فلسطین هستیم در حالی که ماه جولای سال گذشته سالگرد گذشت نیم قرن از اشغال کامل سرزمین فلسطین و اشغال قدس، جولان سوریه و اراضی لبنان در مزارع شعبا و تپه های کفر شوبا و بخش هایی از روستای الغجر و منطقه اقتصادی در مرزهای دریایی این کشور بودیم. 

بری با هشدار نسبت به تلاش ها برای از بین بردن مساله فلسطین و هدف قرار دادن سوریه و عراق تاکید کرد که پارلمان های عربی در شرایط کنونی باید روی یک اقدام عربی مشترک تمرکز کند.

وی یاد آور شد که از خطرناک ترین تصمیمات آمریکا انتقال سفارت این کشور به قدس و نیز تعلیق کمک های آژانس آنروا بود که این مساله باعث تضعیف فعالیت های آنروا در اردوگاه های لبنان، فلسطین و اردن می شود این درحالی است که رژیم اشغالگر نیز عملیات قتل عام فلسطینیان ، ویران ساختن منازل آنها و تخلیه اجباری آنها را افزایش داده است.

بری هچنین به ایجاد بستری برای حل اختلافات در درون گروههای فلسطینی و وحدت آنها در مقابل رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

بیست و نهمین نشست «اتحادیه پارلمانی عرب» دیروز (یکشنبه) با شعار «قدس پایتخت ابدی دولت فلسطین» و با حضور نمایندگان سوریه در امان پایتخت اردن آغاز به کار کرد.

در این نشست دو روزه رؤسای مجلس 17 کشور عربی و نمایندگانی از دیگر پارلمان ها شرکت کرده اند.

رئیس مجلس کویت نیز با تأکید بر ضرورت تحرک برای حمایت از مساله «قدس» در سطح بین المللی، خواستار مقابله با عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و «حرام دانستن» آن به لحاظ سیاسی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *