پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۵
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه دوستی ملل روسیه؛

روابط مسکو وتل آویو استراتژیک نیست

چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۵
کد مطلب: 675000
رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه دوستی ملل روسیه با اشاره به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو، عنوان داشت که روابط تل آویو با روسیه استراتژیک نیست.
روابط مسکو وتل آویو استراتژیک نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، در آستانه سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو، پروفسور «یوروی میخائیلوویچ پچتا» رئیس گروه علوم سیاسی دانشگاه دوستی ملل روسیه در گفتگو با یورونیوز بر این باور است اگرچه روسیه و اسرائیل با یکدیگر مشارکت دارند، اما نمی‌توان رابطه روسیه و اسرائیل را استراتژیک خواند.

به اعتقاد این تحلیلگر مسائل خاورمیانه، روابط مسکو و تل آویو عمدتا بر اساس پراگماتیسم و یک رویکرد سازنده بوده و این بسیار مهم است که دو طرف بر اساس منافع مشترک مشکلات خود را حل کنند.

پچتا، در ادامه به وضعیت موجود در سوریه اشاره کرد و ادامه داد که اسرائیل نزدیک‌ترین متحد به ایالات متحده است و فعالیت‌های روسیه در منطقه، آزادی عمل اسرائیل را محدود می کند؛ اما در عین حال بازگشت روسیه به خاورمیانه و مشارکت فعال آن در جنگ سوریه موجب شده است که تل آویو به گفتگوی مداوم با روسیه در سطح مقامات دولتی، دیپلماتیک و نظامی ادامه دهد.

از سوی دیگر «ولادیمیر ایوانوف» دانشیار دانشگاه دولتی مسکو  نیز در گفتگو با یورونیوز به تحلیل این موضوع پرداخت و تاکید کرد که امروز اسرائیل نه شریک قابل اعتماد روسیه در منطقه و نه شریک تجاری قابل ملاحظه‌ای است؛ اما به رغم این واقعیت باید گفت که تل آویو با توجه به نفوذ لابی اسرائیل و همچنین تعداد زیادی از اسرائیلی‌ها (شهروندان سابق روسیه و یا افراد دو تابعیتی) نقش مهمی را در روسیه ایفا می‌کند.

این استاد دانشگاه در ادامه به روابط شخصی پوتین و نتانیاهو اشاره کرد و افزود روابط روسیه و اسرائیل به معنای متعارف استراتژیک نیست، نه از منظر ژئوپلیتیک و نه اقتصادی و نه امنیت منطقه‌ای؛ ‌اما باید توجه داشت که روابط پوتین و نتانیاهو نقش مهمی را ایفا می‌کند.

ولادیمیر ایوانوف همچنین با اشاره به بازدارندگی متقابل و مولفه‌های استراتژیک ادامه داد که روسیه و اسرائیل به عنوان بازیکنان پیشرو مجبور هستند که با منافع یکدیگر در منطقه کنار بیایند و نمی‌توانند همدیگر را نادیده بگیرند؛ اما در عین حال، ‌موضع روسیه در مورد اسرائیل ناگزیر سخت‌تر، رقابتی تر و واقعی‌تراست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بابائی
Iran, Islamic Republic of
در بیانیه ای مشترک؛
مسکو و دمشق: آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج کند
مسکو و دمشق: آمریکا نیروهایش را از سوریه خارج کند
چهارشنبه 8 اسفند 1397 - 13:59
روسیه و سوریه در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام اینکه، آمریکا مانع خروج آوارگان از اردوگاه «الرکبان» می‌شود، افزودند، واشنگتن نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

مرکز هماهنگی روسی-سوری ویژه بازگشت آوارگان سوری در بیانیه‌ای اعلام کرد،‌ آمریکا مانع بازگشت آوارگان در اردوگاه «الرکبان» واقع در مثلث مرزی اردن، سوریه و عراق می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، روسیه و سوریه در ادامه از آمریکا خواستند نیروهای خود را که به صورت غیرقانونی در سوریه هستند،‌از این کشور خارج کند.

در این بیانیه آمده است: فرماندهی نیروهای آمریکایی در منطقه «التنف» مانع از خروج (آوارگان) می‌شود ، علاوه بر این، آوارگان را درباره عدم امکان ترک اردوگاه «الرکبان» فریب می‌دهد و شایعاتی میان آنها منتشر می‌‌کند و (می‌گوید) آنچه در اراضی تحت کنترل دولت سوریه منتظر آنهاست، ویرانی و سربازی اجباری در ارتش و بازداشت است.

در ادامه این بیانیه اعلام شده، دولت سوریه به اتفاق طرف روسی در اول مارس 2019 کاروان‌های انسانی بیشتری برای بازگرداندن آوارگان سوری در اردوگاه الرکبان به محل اقامت دائمی آنها -به صورت داوطلبانه و بدون هیچ مانعی- ترتیب خواهد داد؛ ورود کاروان‌های مذکور به مناطق اشغال شده توسط آمریکا با توافق این کشور (آمریکا) صورت خواهد گرفت.

هفته گذشته «میخائیل مزنتسف» رئیس مرکز ملی مدیریت دفاع ملی روسیه اعلام کرد سوریه با هماهنگی روسیه تصمیم گرفته دو گذرگاه انسانی برای خروج آوارگان از اردوگاه الرکبان به اماکن دیگر ایجاد کند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز هفته جاری تأکید کرد، آمریکا مانع خروج آوارگان از الرکبان می‌شود و در حال نقض قانون بین‌الملل است.

گفته می‌شود حدود ۶۰ هزار نفر ساکن اردوگاه الرکبان هستند که در شرایط انسانی بسیار دشوار به سر می‌برند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
4 فلسطینی در شرق غزه مجروح شدند
4 فلسطینی در شرق غزه مجروح شدند
چهارشنبه 8 اسفند 1397 - 05:13
دست کم چهار فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در شرق غزه زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری وفا فلسطین از غزه، منابع بیمارستانی اعلام کردند نظامیان اسرائیلی شامگاه سه شنبه با تیراندازی به طرف شماری از جوانان فلسطینی در شرق غزه دست کم چهار نفر را زخمی کردند.

این منابع افزودند: فلسطینی های زخمی برای مداوا به بیمارستان انتقال داده شدند.

نظامیان اسرائیلی همچنین به طرف جوانان فلسطینی در شرق غزه گاز اشک آور شلیک کردند که شماری از آنان دچار خفگی و تنگی نفس شدند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
چه کسی اجازه ورود داعشی‌ها از مرز ترکیه به سوریه وعراق را می‌دهد؟ سران بی ادب ترکیه جنایتکار!
چهارشنبه 8 اسفند 1397 - 09:30
که چه کسی به آن‌ها اجازه عبور از مرز را می‌دهد؟ ترکیه جنایتکار!
ترکیه جنایتکار داعش را وارد سوریه وعراق کرده است.
ترکیه جنایتکارازسال 2011 تاکنون همراه با چند کشورجنایتکاردیگر ازتروریست های داعش حمایت می کند.
بابائی
Iran, Islamic Republic of
نماینده پارلمان عراق: ابوبکر البغدادی در الانبار تحت حمایت آمریکاست

تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

ابوبکر البغدادی سرکرده گروه وهابی - صهیونیستی داعش در استان الانبار و تحت حمایت آمریکایی ها قرار دارد.
به گزارش پایگاه اینترنتی النشره؛ حسن سالم نماینده و عضو فراکسیون «جنبش صادقون» در پارلمان عراق گفت: ابو بکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی داعش در صحرای غربی استان الانبار عراق به سر می برد و نظامیان آمریکایی نیز از وی حمایت می کنند.
حسن سالم در بیانیه ای اعلام کرد: پایگاه نظامی عین الاسد از ابوبکر البغدادی در مناطقی بین عراق و سوریه به شدت حمایت می کند و سرکرده داعش با حمایت آمریکایی ها همواره بین عراق و سوریه در رفت و آمد است.
حسن سالم افزود: ابوبکر البغدادی صحرای الانبار را به پناهگاهی امن برای خود تبدیل کرده است و نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه نظامی عین الاسد نیز همه انواع حمایتها را از سرکرده داعش می کنند. این نماینده عضو فراکسیون «جنبش صادقون» -که وابسته به گروه موسوم به «عصائب اهل الحق» است- همچنین افزود: حمایت از تحرکات سرکرده داعش نتیجه نگرانی آمریکا از پیش نویس قانون اخراج نظامیان بیگانه است؛ زیرا نمایندگان پارلمان عراق تصمیم گرفته اند در آغاز فصل جدید جلسات پارلمان این قانون را به تصویب برسانند و نیروهای خارجی را از عراق بیرون کنند.
ممد
United States
روس ها در ضربه زدن از پشت معروف هستند!!!