سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

لغو مصونیت سیاسی «آتامبایف» تصویب شد

سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 654953
لغو مصونیت سیاسی رئیس جمهور سابق قرقیزستان در اولین قرائت در یکی از کمیته‌های پارلمان این کشور با حداکثر آرا تصویب شد.
لغو مصونیت سیاسی «آتامبایف» تصویب شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، پارلمان قرقیزستان در اولین قرائت لغو مصونیت سیاسی «الماس‌بیک آتامبایف» رئیس جمهور سابق این کشور را تصویب کرد.بر اساس اطلاعیه پارلمان در قانون «اختیارات رئیس جمهور قرقیزستان» تغییرات ذیل صورت می‌گیرد:

- با اشاره به لزوم بررسی بیشتر فعالیت رئیس جمهور سابق، راه‌اندازی دعواهای قضایی و بازداشت وی بند سوم قانون اساسی جمهوری قرقیزستان تغییر می‌یابد.

- با توجه به اینکه طبق قانون اعضای خانواده رئیس جمهور نیر توانایی استفاده از امتیازات و مزایاهای مختلف را دارند بند ششم قانون اساسی برای کاهش تعداد اعضای خانواده دارای امتیازات تغییر می‌کند.

- برای لغو ارائه خدمات بهداشتی رایگان به رئیس جمهور سابق و اعضای خانواده وی و حذف امتیازات و اختیارات دیگر بند 13 قانون اساسی تغییر خواهد کرد.

- جهت قطع ارائه وسائل حمل‌ونقل رایگان به رئیس جمهور و اعضای خانواده وی بند 17 قانون اساسی تغییر می‌یابد.

- برای حذف ابزارهای مربوط به دفاع از آبروی رئیس جمهور سابق در فضای اطلاعاتی بند 18 تغییر می‌کند.

این تغییرات را «اسحاق مسالیف» و «قرمانکول زولوشیف» نمایندگان پارلمان قرقیزستان مطرح کردند و برای اجرا، این پیشنهادات باید در نشست علنی مجلس بررسی شده و تصویب شوند.

شایان ذکر است که از بین 4 رئیس جمهور سابق قرقیزستان تنها 2 نفر از جمله «رازا اتونبایوا» و «الماس‌بیک آتامبایف» امتیازات مذکور را دارند و «عسگر اقایف» و «قربان بک با کیف» که سال 2005 و 2010 در نتیجه انقلاب سرنگون شدند این اختیارات را ندارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *