سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۶
۴۲

ژنرال قاسم سلیمانی یک بچه بی‌ادب را تربیت کرد

شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 631452
او ادبیات تهدیدآمیز ترامپ را ادبیات کاباره‌ای خواند و با یادآوری شکست‌های آمریکا در منطقه و استفاده سربازان آمریکایی از پوشک بزرگسالان، ارتش آمریکا را ناتوان‌تر از آن دانست که با ایران درگیر جنگ شود.
ژنرال قاسم سلیمانی یک بچه بی‌ادب را تربیت کرد
به گزارش جهان نيوز، واکنش سرلشکر حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توئیت تهدید‌آمیزی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خطاب به حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران منتشر کرده بود، در رسانه‌های غربی بازتاب ویژه‌ای داشت. فرمانده نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران، پنجشنبه چهارم مرداد در مراسم یادواره شهدای استان همدان، شأن رئیس‌جمهور ایران را بالاتر از آن دانست که به ترامپ پاسخ دهد. او ادبیات تهدیدآمیز ترامپ را ادبیات کاباره‌ای خواند و با یادآوری شکست‌های آمریکا در منطقه و استفاده سربازان آمریکایی از پوشک بزرگسالان، ارتش آمریکا را ناتوان‌تر از آن دانست که با ایران درگیر جنگ شود.

در همین راستا، «فرهیختگان» با جاستین کینگ، سرباز آمریکایی و سردبیر نشریه تخصصی «ستون پنجم» گفت‌وگو کرده است. این سرباز آمریکایی می‌گوید خطای ترامپ و واکنش ژنرال سلیمانی، مردم آمریکا را شوکه کرد. او استفاده سربازان آمریکایی از پوشک بزرگسالان را تایید می‌کند و سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه را «مقتدرانه» مودب می‌خواند و می‌گوید ژنرال سلیمانی همان‌طور که گفت یک سرباز واقعی است.

 متن کامل این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:

برای ورود به بحث، خواهش می‌کنم ابتدا خودتان را معرفی کنید.
من جاستین کینگ، سردبیر نشریه تخصصی نظامی «ستون پنجم» در آمریکا هستم. من چندین سال به‌عنوان نیروی شرکت‌های نظامی بخش خصوصی مشغول فعالیت بوده‌ام.

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در یک سخنرانی به توئیت توهین‌آمیز دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به رئیس‌جمهور ایران پاسخ داد. واکنش‌ها در آمریکا به این سخنان چه بود؟
برداشت بیشتر افراد این بود که پاسخ ژنرال سلیمانی توهین و تحقیر دونالد ترامپ بود. او خطاب به قدرتمندترین فرد جهان گفت که نیازی نیست رئیس‌جمهور ما جواب تو را بدهد و من به‌عنوان سرباز ملت با تو طرفم و جوابت را می‌دهم. این سخنان خیلی‌ها را شوکه کرد، زیرا آمریکایی‌ها عادت ندارند کسی با رئیس‌جمهور کشورشان این‌گونه صحبت کند.

صحبت‌های ژنرال سلیمانی بازتاب زیادی در آمریکا داشت؛ البته به بخش پوشک‌کردن سربازها اشاره‌ای نشده ولی آنچه توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد، بخشی بود که خطاب به ترامپ می‌گفت من حریف تو هستم و نیازی به نیروهای مسلح و سایرین نیست. علاوه‌بر این، بخش دیگر سخنان ژنرال‌ که به حضور ناموفق آمریکا در عراق و افغانستان اشاره داشت و اینکه توان نظامی ایران به مراتب با آنچه آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان با آن مواجه بودند، متفاوت است، نیز برای مردم و رسانه‌ها جالب و جذاب بود.

چرا دونالد ترامپ چنین توئیت تهدیدآمیزی را علیه ایران منتشر کرد؟
اینکه ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، چنین توئیت تهدید‌آمیزی را با حروف بزرگ منتشر می‌کند، یک رفتار کودکانه است. وقتی ژنرال ایرانی در پاسخ به این توئیت می‌گوید دیگر با رئیس‌جمهور ما حرف نزن و طرف نشو و تو با من طرفی، برداشت مردم آمریکا از این رفتار فرمانده ایرانی شبیه این است که یک بچه بی‌ادب به یک بزرگ‌تر بی‌احترامی می‌کند و فردی دیگر می‌آید و به کودک تذکر و هشدار می‌دهد که رفتارش را تکرار نکند.

بازتاب سخنان قاسم سلیمانی در رسانه‌های آمریکایی چگونه بود؟ آیا افکار عمومی در آمریکا این سخنان و پیام را دریافت کردند؟
بله؛ بازتاب گسترده‌ای داشت. مردم آمریکا خواستار جنگ با عراق و افغانستان نبودند. شرایط تغییر نکرده است و بسیاری از مردم آمریکا خواستار جنگ جدیدی نیستند؛ مخصوصا اینکه طرف ارتش آمریکا، ایران باشد. به نظرم ژنرال سلیمانی اقدام به‌موقع و مناسبی انجام داد. او به‌گونه‌ای سخن گفت که چهره‌ای متمدنانه‌ای از ایران و مقامات آن در واکنش به تهدیدهای ترامپ به نمایش درآمد. آنچه از ایران در آمریکا به نمایش گذاشته می‌شود، تصاویر و نقل‌قول‌هایی است که ایران و ایرانی را احمق و دیوانه به تصویر می‌کشد. انتشار صحبت‌های ژنرال سلیمانی با‌ انگیزه مخالفت با ترامپ باعث شد یک تصویر خیلی منطقی و مقتدر از ایران به نمایش دربیاید. بعضی اوقات تفاوت‌های فرهنگی میان مردم کشورها باعث سوءتفاهم و عدم‌درک درست پیام‌ها می‌شود. اما سخنرانی ژنرال سلیمانی به‌گونه‌ای بود که مردم آمریکا به درستی آن را درک و با آن ارتباط برقرار کردند. رئیس‌جمهور ما حق ندارد چنین رفتاری از خود نشان بدهد. خطای ترامپ و واکنش ژنرال سلیمانی، مردم را شوکه کرد.

ژنرال قاسم سلیمانی علاوه‌بر اینکه مقتدرانه صحبت کرد، مودب بود و دقیقا می‌دانست چه چیزی می‌گوید. به نظر من ژنرال سلیمانی همان‌طور که گفت یک سرباز واقعی است و کسی است که جنگ را لمس کرده و همیشه در میدان بوده است. چنین آدمی سخنانش قابل‌احترام است. داشتن چینن فرماندهی آرزوی هر سربازی است.

سردار سلیمانی در بخشی از سخنان خود با اشاره به استفاده سربازان آمریکایی از پوشک در خودروهای زرهی، از تحقیر ارتش آمریکا گفت. این بخش از سخنان وی بازتاب زیادی در ایران داشت و این سوال به وجود آمده که آیا واقعا چیزی به‌عنوان پوشک برای سربازان آمریکایی وجود دارد یا این مساله یک استثنا در برهه‌ای از زمان و فقط در عراق بوده است.
تا جایی که من اطلاع دارم از خودروهای زرهی و تانک‌ها به خاطر تامین امنیت تا زمانی که مجبور نباشند نباید خارج شوند؛ برای همین از پوشک استفاده می‌شود. البته ممکن است بخشی از آن واقعا به خاطر ترس از مواجهه با نیروهای دشمن باشد. البته باید بگویم تحقیر ارتش یا فرماندهان آن در میان افکار عمومی در آمریکا قابل‌پذیرش است ولی تحقیر سربازان آمریکایی خط قرمز مردم محسوب می‌شود و از شنیدن آن خوشحال نمی‌شوند.

آیا احتمال حمله نظامی به ایران از جانب آمریکا وجود دارد؟
به نظرم ژنرال متیس، وزیر دفاع آمریکا توانسته به خوبی و درستی دونالد ترامپ را با واقعیت‌های موجود آشنا کند. احتمالا متیس به ترامپ گوشزد کرده است که حمله به ایران جنگی خونین و سخت خواهد بود که هیچ گارانتی‌ای برای موفقیت در آن متصور نیست. جیمز متیس توانسته هر آنچه در توان دارد را برای جلوگیری از تصمیم ترامپ به کار گیرد.

ژنرال‌های آمریکایی اگر تصور می‌کردند که می‌توانند در جنگ با ایران پیروز شوند، لحظه‌ای از حمله به ایران غافل نمی‌شدند. چرا آنها فکر می‌کنند جنگ با ایران جنگ سختی خواهد بود؟
هر دو جنگ افغانستان و عراق جنگ‌های نامتقارن بودند. جنگ با ایران هم به همین صورت خواهد بود. در دو کشور ذکرشده انسجام و اتحادی وجود نداشت و گروهای مختلف صاحب قدرت وجود داشتند. با این حال ما نتوانستیم از پس ماجرا بربیاییم. اما در ایران مساله فرق می‌کند. ایران متحد است و در آن گروه‌های مخالف زیادی وجود ندارد که بخواهند در زمان جنگ مشکل ایجاد کنند. نیروهای نظامی ایران توانسته‌اند توانایی‌های کلاسیک جنگی را برای خود به وجود بیاورند. آنها به دلیل شناختی که از آمریکا دارند، همیشه با برنامه‌اند و آماده نبرد با آمریکا هستند.

ارتش‌های زیادی در دنیا وجود ندارند که بتوانند به صورت کلاسیک در مقابل آمریکا دوام بیاورند، ممکن است بتوانند سرعت آمریکا را بگیرند ولی اینکه بتوانند بر آمریکا پیروز شوند، تقریبا بعید است. ولی ایران در بخش‌هایی این توانایی را دارد و می‌تواند جنگ را به سرعت به وضعیت غیرکلاسیک تبدیل کند. با تغییر نبرد به غیرکلاسیک، معادلات تغییر خواهد کرد و دیگر تکنولوژی پیشرفته آمریکا به کار نمی‌آید. زمانی که درگیری نفر به نفر پیش بیاید طرفی پیروز خواهد شد که جبهه نبرد را بهتر بشناسد و پشتیبانی و حمایت مردمی را داشته باشد.

در عراق و افغانستان همه‌چیز بر وفق مراد ارتش آمریکا بود ولی بیش از یک دهه طول کشید تا بتوانیم آنجا را ترک کنیم. ما در این کشورها پیروز جنگ نبودیم و فقط توانستیم شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم خودمان را از باتلاق بیرون بکشیم.

به‌تازگی بخشی در ارتش آمریکا، شبیه‌سازی جنگ با ایران را انجام دادند و در این جنگ شکست خوردند. در این نبرد شبیه‌سازی‌شده، شرایط برای ارتش آمریکا خوب پیش نرفت. اگر نتیجه جنگ را کنار بگذاریم باید بگویم چنین جنگی برای مردم آمریکا به‌شدت هزینه‌بر خواهد بود.

شما به توانمندی ایران در نبرد میدانی که سربازها و نیروهای نظامی در آن تعیین‌کننده هستند، اشاره کردید. تفاوت سربازان ایرانی با  آمریکایی چیست؟
سربازان ایرانی و به‌طور خاص آنهایی که داوطلب حضور در خط‌مقدم هستند، بسیار به چیزی که برای آن می‌جنگند، معتقد و متعهدند. آنها از نظر ذهنی و ایدئولوژیک ‌انگیزه بالایی دارند؛ آنها می‌خواهند از کشور و مردم‌شان دفاع کنند. این درحالی است که در ارتش آمریکا در بهترین حالت 30 درصد از سربازها آمادگی کشته شدن برای کشورشان را دارند. در میان همین افراد، بسیاری هستند که این سوال برایشان پیش می‌آید که چرا باید با ایران در جنگ باشیم؟ آنها تجربه دروغ‌های جنگ عراق و افغانستان را دارند و برای همین دوست ندارند به دلیل منافع عده‌ای قلیل، خود را به کشتن بدهند. همین مساله باعث خواهد شد تا در جبهه آمریکا، ناامیدی و یاس به وجود بیاید.

بهانه جنگ در عراق این بود که گفته شد این کشور سلاح کشتار جمعی دارد. در افغانستان گفته شد اسامه بن‌لادن حضور دارد اما درباره ایران چه می‌خواهند بگویند؟ همه دنیا می‌گویند ایران دقیقا به تمام تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است. خروج آمریکا از برجام نشان داد این کاخ سفید بوده که به تعهدات خود عمل نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت به سر دار
United States
نظامیان نباید در کار سیاسون دخالت کنند چون سیاسون آنرا تبدیل به فتنه مبکنند این درس بزرگ تاریخ آست چرا نمی خواهند بعضی ها آنرا باور کنند لطفا تاریخ را بخوانید و البته عبرت نگیرید و دلایل جدید برای خود ببافید و خود را بهتر از بقیه تاریخ بدانید
Iran, Islamic Republic of
شما هم برو تاریخ رو بخون چقدر سیاسیونی ..کشور رو سمت نابودی بردن و کسی جلو اونها نایستاد!!!!
United States
پایان هر جنگی کشته های فراوان و خرابی‌های بسیار است که در آخربه صلح می انجامد پس بهتر است کمی عاقلانه برای مردم تصمیم گیری شود و یا اختیار نبرد یا صلح را به مردم واگذار کرد
جانم ْزندگیم به فدای ولایت و سرزمینم ایران
Iran, Islamic Republic of
جنگ چیزه بدیه؛ درست. ما هم هیچگاه شروع کننده نبوده و نیستیم؛ اما اگه غرب وحشی، جنگی رو به ما تحمیل کنه، به دنیا نشون می دیم که مرد جنگیم. در دفاع مقدس، 34 کشور که همه قدرتهای جهانی جزوشون بودند و رسما از صدام حمایت مالی و سیاسی و تسلیحاتی کردند، نشون دادیم که جنگ با ایران یعنی چه! گرچه آنروز، قدرت موشکی نبودیم، قدرت پهپادی نبودیم، قدرت اژدری نبودیم ....
Iran, Islamic Republic of
400 سال تاریخ امریکا و60 سال اسرائیل سرتاسر جنگ وخونریزی بوده ! حیات وبقاشون تو جنگه !
Iran, Islamic Republic of
...
چطور تمام سرهنگ ها وسرلشگر های نظامی امریکا واسرائیل هر دهن پارگی بخواهندورجز بخوانند هیچی نیست ! سرداران ما تو شطرنج حرکت کنند بده !!
Iran, Islamic Republic of
واداده دور از وطن فکر میکند اگر از جنگ تدافعی دوری کرد عزیز و سربلند میشود ...!!
Iran, Islamic Republic of
شما با جنگ دفاعی مخالفید؟ اگر بله پس خائن هستید
Iran, Islamic Republic of
شمایی که با پرچم آمریکا نظر داده ای، لازم است به موارد زیر توجه کنی:
1- نظامی که از سیاست سر در نیاورد به درد نظامی گری نمی خورد.
2- موضوع تهدید امنیت یک کشور مستقیما با نظامیان در ارتباط است و این نظامیان هستند که در این مواقع پشتیبان تیم سیاسی قرار می گیرند و باید آنها را تقویت کنند.
3- یک فضایی را برخی دشمنان و نفوذیها رواج میدهند که نظامیان نباید دخالت کنند در حالی که درستش این است که افراد احمق که قدرت تحلیل مسائل را ندارند نباید در امور مرتبط با امنیت کشور دخالت کنند نه نظامیان.
United States
آقای ساعت۱۰/۵۶روزت بخیر باشه یک یکدنظامی باید کار نطامیش را خوب بلد باشد نه تلحیل های سیاسی را و دوم هر نظامی فرماندهی دارد که از او فرمان برداری میکند پس خودش نباید در اینگونه موارد ابراز نظر در سطح جهانی نماید بلکه فقط باید در نشست های امنیتی ابراز عقیده و نظر نماید آنهم در راستای شغلش و سوم اینکه نظامیان نباید در امور سیاسیون دخالت کنند را دشمن القا نکرده است امام گفته است و بارها بر آن تاکید کرده است .در ضمن شاید شما فرمانده کل قوا را بی اطلاع از مسایل میدانید که چنین املا نموده اید وگرنه ما همگی فرماندهان نظامی خود چه ارتشی و چه سپاهی را دوست داریم
Iran, Islamic Republic of
آقای نماینده آمریکا، اگر نظرتان از روی درک و فهم عقلی تان است نظرتان را به موارد زیر جلب می کنم ولی اگر با نظام حاکم عناد مغرضانه دارید لزومی به توجه ندارید چرا که مشمول آیه 7 سوره بقره اید: اولا که امام گفته اند در امور سیاسی دخالت نکنید نه اینکه سیاسی نباشید یا تحلیل سیاسی کنید.
ثانیا این موضوع اساسا سیاسی نیست و کاملا امنیتی است و اتفاقا سیاسیون باید با احتیاط ورود کنند.
ثالثا سلسله مراتب در هر مرتبه ای اختیارات خاص خود را دارند و این طور نیست که همه فرمانها یا گفتتارها توسط بالاترین مقام اتخاذ و اجرایی شود. این موضوع در سایر بخشهای حکومتی هم صادق است. مثلا همه وزرا زیر نظر رئیس جمهور هستند ولی ایا شما می توانید به وزیر خارجه بگویید که چرا در خصوص فلان موضوع اظهار نظر میکنی. مقامی مثل سردار سلیمانی با درجه سرلشگری که مسئولیت برون مرزی هم دارد بدون شک اختیار تحلیل و اظهار نظر در خصوص تحولات بین المللی که بر امنیت کشور تاثیر گذار است را دارد و قرار نیست فرمانده کل قوا درگیر چنین مسائلی شود.
Iran, Islamic Republic of
وقتی از سیاسیون ما این همه ذلت میباره خب سرداری باید باشه تا حرف ایرانی واقعی رو به اونطرفیا بگه...
Iran, Islamic Republic of
اولا" كه تجربه دودهه گذشته ثابت نموده كه سياسيون فتنه گر براي افروختن آتش فتنه نيازي به دخالت نظاميها در سياست ندارندو بدون اينهاهم به خوبي نقش پياده نظام دشمن را بازي كرده و ميكنند.
دوما" سپاه پاسداران فقط يك ارگان نظامي صرف نيست.بلكه نهاديست كه ريشه در انقلاب و انقلابي گري و آرمانهاي مقدس اسلامي داردو نشأت گرفته از تفكر" سياست ما عين ديانت ما و ديانت ما عين سياست ما " است. پس فرماندهان عاليرتبه آن اين حق را دارند كه در صورت سكوت ومماشات سياسيون غربزده دربرابر زورگوئيها و زياده خواهيها و لجن پراكنيهاي دشمنان وحشي از عزت و اقتدار و استقلال و انقلاب ملت ايران دفاع نموده و جواب توهينهاي آنها را با پاسخهاي محكم و قاطع بدهند.
Iran, Islamic Republic of
الان روحانی و ظریف مثلا سیاسی بودن؟ چه گلی به سرمون زدن اونوقت؟؟؟
United States
به سر شما نزدند ولی به سر بسیاری با قبول برجام گل زدند ولی آخر سر شما بودید که توانستید ترامپ را متقاعد کنید که برجام را پاره کند و پیروز نهایی شما بودید
Iran, Islamic Republic of
ایا به نظر جناب این ترامپ جز با تحویل دوستی مملکت به امریکا با چیز دیگه ای قانع میشه..برجام از همون اول مایه سرشکستگی بود..
Iran, Islamic Republic of
این گزاره که "نظامیان نباید در کار سیاسیون دخالت کنند" در انواع و اشکال آن برای این است که همگان میدانند سیاسیون ما در جهت ناصواب حرکت میکنند و گوینده قصد برداشتن موانع را دارد.
Iran, Islamic Republic of
این رو یه نفر باید به ارباب به درک رفته ات رضا پالانی میگفت که با کودتا شد شاه و عاقبت در ذلت و بدبختی مرد.ننگ بر شما و همه مخالفان اسلام.
Iran, Islamic Republic of
در نظام ما، نظامیان مخصوصا سپاهیها و بویژه فرماندهان عالی، در اندیشه سیاسی، بسیار از سیاسیون جلوترند. ما استاندارد جدیدی را به دنیا عرضه کرده ایم. سرداران ما در سیاست، بسیار کارآمدتر از سیاسیون شناخته شده اند.
Iran, Islamic Republic of
اگه نظامی ها نباشند دوشماره سفارت اسرائیل تو تهران باز گشایی می شود.....توسط کدخدا دوستان !
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
شما که توایران نیستی پس حرف نزن
Iran, Islamic Republic of
نظرت چیه مثل سلسله های قبل از انقلاب ایران رو همچنان تکه تکه کنند بدن به ایو اون....
Iran, Islamic Republic of
مگه آخرش چفد میخای عمر کنی...بهتر نیست ایند ذلیل این بی دینها نباشین...
آفرین به سرباز ولایت حاج قاسم سلیمانی
Iran, Islamic Republic of
زنده باشی ان شاالله سردار عزیز.
امید
Iran, Islamic Republic of
مصاحبه جالبی بود
Iran, Islamic Republic of
تو خوبی
Iran, Islamic Republic of
اين اظهارات يك نظامي آمريكائيه كه نمادي از افكار عمومي آمريكاست و پاچه خواران افسادطلب آمريكا در ايران هم نمي توانند با چسباندن انگ سرباز دلواپس و افراطي و بي سواد و قس عليهذا حقيقتي را كه اين كهنه سرباز آمريكائي در مورد شخصيت حاج قاسم و پاسخ دندان شكن و به موقع اين سردار سرافراز اسلام و ولايت خطاب به رئيس جمهور عياش و بددهن آمريكا برزبان رانده را انكار كنند.كاش اين جماعت حداقل يه ذره وجدان و شرافت و مردانگي داشتندو اين مصاحبه راهم منعكس مي كردند كه البته توقع خيلي زياديست.!
Iran, Islamic Republic of
ارتش آمریکا را ناتوان‌تر از آن دانست که با ایران درگیر جنگ شود.
بوشناس
Iran, Islamic Republic of
پس اسرائیل در کجای جنگ قرار می گیرد . اول جنگ و بعد دنیای بدون اسرائیل و ادامه جنگ با سربازان ولایت و حاج قاسم سلیمانی .
Iran, Islamic Republic of
در مقابل افسادطلبان که سربازان نفوذی آمریکا و غرب درکشورند؛
فعلا بایست گفت ؛ مرگ برمنافقین و کفار.
Iran, Islamic Republic of
واقعا چه افتخاری بالاتر از این که اروپا امریکاییها هم از ایشان تعریف می کنند
Iran, Islamic Republic of
...
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
ژنرال یه اصطلاح خارجیه
فارسی را پاس بدارید
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
.L..
United States
مورد توجه علی مطهری و همفکرانش.
France
دشمن را کوچک نشمارید چون در صحنه ی عمل ممکن است باعث تضعیف جبهه ی خودی شود
یک دوست
United States
جهان نیوز عزیز
این مصاحبه توسط فرهیختگان از نشریات اصلاح طلبان انجام شده!!!
خب، واقعیت این است که نظامیان ایران اسلامی خیلی بهتر از دولتمردان ما عرصه سیاست و نظامی را خوب می شناسند، من یک نکته بگم که نظامی موفق کسی هست که به خوبی عرصه سیاست و سیاست بازی را خوب تشخیص بده!!! چیزی که فرماندهان لایق و باسواد سپاه و ارتش خوب ازش برخوردارند و نتیجه اش این شد که داعش را در بیرون از مرزها ازبین بردن و دنیا به هوش فرماندهان سپاه و ارتش اعتراف کرد، ولی سئوالم این هست که جریان اصلاحات و همین فرهیختگان خودشون از این مصاحبه چه نتیجه ای گرفتند‌‌!!
ممنون میشم اگر پاسخ شما را داشته باشم!!!
بهزاد
Iran, Islamic Republic of
مردمان ایران مردمانی نیستن که در جنگی شکست بخورن چون جان خود را فدای سرزمینشان و ناموس شان میکنند