دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰

انگار افرادی ازمهارشدن حوادث اخیرخوشحال نیستند

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب: 580790
عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان در واکنش به بیانیه اخیر برخی اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان می‌گویند مسائل اخیر به دلیل ضعف برخی نهادها است، اما به نظر ما آنان سهم بسزایی در ایجاد آن دارند و باید خودشان را بازخواست کنند.
انگار افرادی ازمهارشدن حوادث اخیرخوشحال نیستند
به گزارش جهان نيوز، اخیرا 16 فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با تفاقات اخیر کشور بیانیه ای را منتشر کرده و بیان برخی مسائل پرداختند، آنها در بخشی از بیانیه مشکلات و نارضایتی‌های موجود در جامعه را به دلیل مسائل مختلفی دانسته و تاکید کرده اند که بخش مهمی از مردم از کمبودهای اقتصادی و معیشتی، بیکاری و کمبود درآمد در رنج هستند. بخشی نیز نسبت به محدودیت‌های اجتماعی و سیاسی معترض‌اند. البته ریشه بسیاری از این مسائل و مشکلات در ناکارآمدی و نظارت‌ناپذیری، فساد و انحصارگری است. و دربخش دیگری هم می‌گویند که فقدان تفاهم و توافق بر سر مسائل اساسی کشور و ضعف انسجام سیاسی و اجتماعی، موجب تشدید گسست‌های سیاسی و اجتماعی و دوگانگی در مدیریت اجتماعی کشور شده است و در قسمت دیگری هم تاکید می‌کنند که در عین حال که اعتراض را حق عمومی مردم می‌دانیم، پرهیز از خشونت و افراطی‌گری و تبری از آن را لازمه این دفاع می‌دانیم. 

این فعالان سیاسی اصلا‌ح‌طلب در پایان بیانیه خود تاکید کرده‌اند که نا رضایتی در میان مردم همچنان ادامه دارد و اگر اقدام اساسی در جهت برطرف کردن زمینه‌های این اعتراضات به عمل نیاید و به اعتراض‌های به حق پاسخ مناسب داده نشود این گونه حوادث می تواند در آینده، و چه بسا با هزینه‌های بیشتر، تکرار شود. و همچنین از همه مسئولین کشور خواسته‌اند در جهت گشایش فضای گفت‌وگو، اظهار انتقاد و ابراز اعتراضات و رعایت حرمت و کرامت همه شهروندان اقدامات عملی صورت دهند و در گام اول همه دانشجویان و افرادی را که در اعتراضات مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد شوند.

این بیانیه اعتراض برخی از اساتید دانشگاه و دانشجویان را درپی داشت و آنها می‌گفتند اصلاح طلبان با انتشار این بیانیه مسائل را به دور از واقعیت نشان داده‌اند که در همین رابطه گفت‌وگویی مشروح با قاسم جعفری عضو هیات علمی دانشگاه و عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان ایران اسلامی انجام دادیم، که در ادامه آمده است.
 
* انگار برخی‌ها از مهارشدن حوادث اخیر خوشحال نیستند
جعفری در ابتدا ضمن انتقاد از برخی نکات که در این بیانیه مطرح شده‌است، گفت: به نظر می‌رسد برخی از دوستان اصلاح‌طلب از اینکه حوادث اخیر به خوبی کنترل شده خیلی خوشحال نیستند.

وی ادامه داد: در بیانیه این 16 فعال اصلا‌ح‌طلب نکات اساسی نهفته است که کمتر به آن پرداخته شده است. روح کلی  این بیانیه نشان می‌دهد امضا کنندگان از اینکه فتنه اخیر به سرعت مهار شده خوشحال نیستند، دلیل این مساله هم روشن است، به طور مثال اصلاح‌طلبان در یکی از بندهای این بیانیه از انسداد سیاسی و عدم به ثمر نشستن اعتراضات ابراز نگرانی می‌کنند و در عین حال در خصوص برخورد با خشونت به نظام هشدار می‌دهند و به نوعی وکیل مدافع اغتشاشاگران می‌شوند.

این استاد دانشگاه‌ تاکید کرد: اینها می‌گویند تمرکز بر سوء ‌استفاده خارجی از حوادث اخیر، توهین به ملت است. یعنی اینکه ما بگوییم دشمن در اتفاقات اخیر سوء استفاده کرده و اینکه روشنگری شود را خیلی مناسب نمی‌دانند.

* متهم‌کردن برخی رسانه‌ها به یاس پراکنی
نماینده سابق مجلس گفت: این افراد از طرفی هم  رسانه‌های رقیب را با این اتهام که یأس‌پراکنی می‌کنند، متهم کرده‌اند. این دوستان می‌گویند نباید در داخل به طور مثال گفته شود مردم بیکار هستند، مشکل دارند و از مسائل اقتصادی رنج می‌برند. در واقع اینها اینگونه می‌خواهند که هیچ حرکتی در این رابطه انجام نشود.

* تلاش برای کمرنگ‌کردن نقش آمریکا از حوادث اخیر
جعفری تصریح کرد: از طرفی این دوستان اصلاح‌طلب همچنان معتقدند که ما نباید بگوییم آمریکایی‌ها با ما مشکل دارند. آنها اعتقادشان این است که تنها ترامپ با ما مشکل دارد و جالب است که می‌گویند در این رابطه نیازی به ارجاعات تاریخی نیست. معنای این مساله هم برای اهل سیاست و فهم بسیار روشن است یعنی اینکه ما نباید بگوییم سال 88 آمریکایی‌ها فتنه را پیش بردند یا اینکه نگوییم آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری ما را منهدم کردند. ولی اگر ما نخواهیم بگوییم امریکا با ما چه کرده است پس چگونه باید روشنگری کنیم؟ 

وی افزود: روح این بیانیه نشان می‌دهد که آقایان خیلی از این موضوع که مسائل شفاف شود و رسانه‌ها واقعیت ماجرا را نشان دهند خوشحال نیستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: موارد زیادی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود اینها می‌گویند مردم هم خواسته‌های اقتصادی دارند و هم خواسته‌های سیاسی، ولی تاکیدشان بر این است که خواسته‌های سیاسی برای مردم مهمتر است.

* اصلاح طلبان هیچ‌وقت خود را مسئول معیشت مردم نمی‌دانستند
جعفری یادآور شد: متاسفانه اصلاح طلبان از همان ابتدا هم خود را مسئول معیشت مردم نمی‌دانستند در دوران  اصلاحات نیز می‌گفتند که مردم برای خواسته های سیاسی به ما رای دادند،‌ الان هم همینطور است.
وی گفت: اینها با این بیانیه خود را در جایگاه دلسوز و خیرخواه نشان می‌دهند. این 16 نفری که بیانیه را امضاء کردند و دوستانشان سال‌ها مسائل کشور را مطرح کردند ولی هیچ زمان راه‌حل ندادند. امروز هم همینگونه است.
نماینده سابق مجلس ادامه داد: آنها امروز هم سعی دارند که انتقام بگیرند مثلا می‌گویند جناح مخالف دولت از تریبون‌های خودش ناامیدی منتشر می‌کند و نهادهای برآمده از رای مردم را تضعیف می‌کند. یا جای دیگری می‌گویند که کشور دچار یک حاکمیت دوگانه است گلایه می‌کنند در صورتی که این حاکمیت دوگانه را خودشان ایجاد و نهادهای کشور را به دو دسته نهادهای برآمده از مردم و نهادهایی که مثلا غیردموکراتیک تقسیم کردند.
وی گفت: اینها با این بیانیه دوباره دنبال مساله‌سازی هستند. مثلا می‌گویند: «باید حق اعتراض مردم را پذیرفت و از خشونت تبری جست.» مسلما این واقعیت است و خیلی از مردمی که اعتراض کردند حق داشتند. مسلما مشکلاتی وجود دارد ولی اگر قرار باشد این حرف بیان نشود، اگر قرار باشد در نمازجمعه، در رسانه‌های خبری و رسانه ملی به آن پرداخته نشود پس کجا باید این مسائل گفته شود؟

جعفری ادامه داد: اینها در بحث تبری جستن از خشونت باید یک مقدار به گذشته خودشان مراجعه کنند و ببینند آیا خودشان هم همین کار را انجام دادند؟ یا ببنید در تجمعاتی که مردم داشتند کدام یک از اینها حاضر شدند و خشونت را محکوم کردند.

* اصلاح طلبان و دوستانشان باید پاسخگو باشند نه اینکه در جایگاه طلب کار قرارگیرند
این استاد دانشگاه اظهار داشت: به نظرم من، این دوستان الان باید پاسخگو باشند، الان که وزارتخانه‌ها، دولت و مسئولیت دست آنها و دوستانشان است باید پاسخگو باشند نه اینکه بیایند و در جایگاه طلبکار و مدعی حاضر شوند. به نظر من جایگاه این دوستان به خطر افتاده و در واقع به محافظه‌کاری روی آورده‌اند چون احساس می‌کنند در جایگاه مناسبی قرار دارند و اگر اتفاقی بیفتد جایگاه خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: این دوستان می‌گویند نباید گفته شود اتفاقات اخیر توسط دشمن صورت گرفته ولی در بیانیه خود اعتراف می‌کنند که دشمن از مسائلی که ممکن است منشاء داخلی داشته باشد سوء استفاده می‌کنند. البته همین مساله را بارها رهبر انقلاب تاکید کرده بودند ولی توجهی نشده بود. اینها اگر دشمن را کوچک نمی‌گرفتند و به هشدارها توجه می‌کردند و نمی‌گفتند که ما  توهم توطئه داریم، امروز اینگونه نمی‌شد.

* حوادث اخیر نتیجه تزهای برخی از اصلاح‌طلبان است
جعفری گفت: در قسمتی از بیانیه هم می‌گویند ناراحتی و نارضایتی ادامه داشته و نیاز به اقدام اساسی وجود دارد. خب این اقدام را چه کسی باید انجام دهد الان که همه امکانات و مدیریت دست خود آنها است پس این فرافکنی است و طیفی که الان از دوستان آنها حاکم است باید این مسائل را حل کند.

وی افزود: سوال من اینجاست که این اقدام را چه کسی باید انجام دهد؟ امکانات و مدیریت دست چه کسانی است؟ اینکه اینها بخواهند مشکلات را گردن دیگران بیندازیم فرافکنی است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که خشونت‌های اخیر را باید تحلیل کرد، سوال اینجاست که آقای تاج‌زاده و دوستانش مگر در حلقه خود تحلیل نکرده‌ بودند که در سال 88 ، دو اشتباه داشتند یکی این بود که اغتشاشات را قبل از انتخابات شروع نکردیم و دوم اینکه اعتراضات فقط محدود به تهران شد؟ آنها حرفشان این بود که این بار باید دوقطبی را به روش‌های مختلفی در پیش گرفت، ولی نتوانستند این دوقطبی را ایجاد کنند، اغتشاشاتی که اخیرا شاهد بودیم نتیجه تزهای خود آنها است و اگر قرار باشد کسی را ملامت کنند باید خودشان را مورد سرزنش قرار دهند.

جعفری خاطرنشان کرد: حرف ما به کسانی که این بیانیه‌ را نوشتند این است که شما شعری گفته‌اید که در قافیه آن مانده‌اید! شما باید ببینید از سال 76 تاکنون چه ساختارشکنی‌ها که نکرد‌اید و دوم اینکه با سخنرانی‌ها،‌ نوشته‌ها و رفتارهایتان ایجاد یک گریزپایی نسبت به مناسک و باورهای دینی را داشته‌اید که نشان می‌دهد در گفتار و عمل حرف از مردم سالاری می‌زنید ولی در عمل انحصارطلبانه‌ترین مسیر را در پیش گرفته و اگر امروز چنین حوادثی را می‌بینیم نتیجه عملکردی است که شما در گذشته داشته‌اید و دوقطبی‌هایی است که ایجاد کرده‌اید.
وی گفت:  امروز دولت در اختیار اصلاح‌طلبان و هم‌طیفان آنها است و باید بررسی کنند و ببینند چرا این مشکلات ایجاد شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: این دوستان در قسمت دیگری از بیانیه می‌گویند مردم آمده‌اند و با رأی خود مهر تاییدی بر مقبولیت و مشروعیت نظام زدند ولی پاسخ درستی نگرفتند! اینها  مقبولیت و مشروعیت را تنها زمانی قبول دارند که طیف خودشان رای‌ آورده باشد، اینها در عمل انتخاب‌های خوب و بد را با معیارهای دوگانه خود اعمال می‌کنند یعنی اگر ما رای آوردیم خوب است و اگر رای نیاوریم بد است.

* سهم بسزایی از مشکلات به دلیل عملکرد اصلاح طلبان و دوستان آنهاست
وی افزود: ما فکر می‌کنیم سهم مهم خشونت‌های اخیر نتیجه افکار، مشی و مسیری است که خودشان انتخاب کرده‌اند، آنها در رابطه با گسست‌ها و دوگانگی در مدیریت سیاسی و اجتماعی کشور صحبت می‌کنند در صورتی که معمار این دوگانگی خودشان هستند، مگر اینها مقاله نمی‌نوشتند که 6 نفر در مقابل همه و مردم را در مقابل شورای نگهبان قرار می‌دادند؟ معیار دوگانه از این مسائل نشأت می‌گیرد.
جعفری گفت: اینها یا اینکه قصد دارند به صورت اتوکشیده از کارهای گذشته خودشانابراز ندامت کنند یا اینکه دنبال فرافکنی هستند و می‌خواهند تقصیر را به دوش نگیرند که ما فکر بکنیم سهم بسزایی از مسائل اخیر به دوش خود اینها است.

وی اضافه کرد: اینها در قسمتی از بیانیه رسانه ملی و برخی از رسانه‌های منتقد را متهم می‌کنند که مثلا علیه یک گروه حرف زده در حالی که امروز رسانه ملی تقریبا دولتی شده است، اتفاقا منتقدان دولت امروز اعتراض دارند و می‌گویند چرا رسانه ملی اجازه نمی‌دهد که منتقدان برجام بیایند و مطالب خود را بیان کنند یا اینکه چرا با موافقان و مخالفان برجام مناظره گذاشته نمی‌شود و چرا به منتقدان خیلی تریبون داده نمی‌شود.

جعفری خاطرنشان کرد: شاید به تعداد انگشتان دست در رسانه ملی برنامه‌هایی در خصوص انتقاد از دولت ساخته می‌شود ولی اینها می‌خواهند که جلوی همین تعداد اندک هم گرفته شود. صدا و سیما با صراحت می‌گوید چون بودجه ما را محدود می‌کنند مجبوریم فلان کار را انجام دهیم، این نشان دهنده انحصارطلبی و زیاده‌خواهی در روحیه این دوستان در دولت است،.

این استاد دانشگاه افزود: این دوستان برای سخنان خود مخاطبی را مشخص نکردند به نظر من اینها یک کار رندانه‌ای انجام دادند و فکر می‌کنم خودشان هم متوجه هستند که بیش از همه پای خودشان گیر است، به نظر می‌رسد روشی که طی این سال‌ها این دوستان داشته‌اند روشی شاه‌سلطان حسینی بوده است، به این معنا که به آنها می‌گفتند کارهای شما باعث شده که دشمن جلو بیاید ولی اینها می‌گفتند نه ما داریم مثلا شورای نگهبان، بسیج یا فلان نهاد را می‌زنیم! این عزیزان باید بدانند که سال‌ها بر سر شاخ نشستند و بن بریدند اما حالا که بر زمین افتادند و استخوان‌هایشان شکسته و درد را احساس می‌کنند می‌خواهند دوباره اشتباهات خود را به دیگران حواله بدهند.

وی گفت: در صورتی که مسئولیت‌پذیری بسیار مهم است و باید بپذیرند و بدانند خودشان سهم کمی در اتفاقات نداشتند، می‌گویند دخالت خارجی بدون زمینه داخلی میسر نیست، اما فکر می‌کنیم می‌خواهند به نوعی چهره معصومانه‌ای از خودشان به نمایش بگذارند و به نظر می‌رسد افکار عمومی و مردم این چهره معصومانه را در قیافه این دوستان نمی‌بینند، اینها امروز باید در جایگاه پاسخگویی بنشینند.

جعفری اظهار داشت: مگر آنهایی که به خارج از کشور نامه نوشتند و گفتند ما را تحریم کنید اصلاح‌طلب نبودند؟ یک مشکل دیگر این است که باز با روش پوپولیستی خودشان در موضع وکیل مدافع دانشجویان و معترضان مسالمت‌آمیز درآمدند و می‌گویند راهکار این است که ما دانشجویان و معترضان مسالمت‌آمیز را آزاد کنیم و می‌خواهند یک چهره خیرخواهانه بگیرند ولی به اعتقاد من در همین مورد هم نتوانستند باطن ذات خود را پنهان کنند، زیرا نظام را متهم به بازداشت مسالمت‌جویان کردند یعنی می‌گویند نظام کسانی را بازداشت کرده که هیچ گناهی نداشته در صورتی که اینگونه نبوده است.

وی افزود: اگر اینها واقعا خشونت را محکوم می‌کنند چرا در عمل نیامدند و در صف مردم قرار بگیرند، آیا واقعا فکر می‌کنند این خشونت‌ها تاثیر اقدامات قبلی آنها نیست؟ مگر آنها لایحه دوقلو را نداند مگر حرف عدم برگزاری انتخابات و بعد هم تحصن در سال 79 را کوک نکردند و مگر آنها دوگانگی بین نهادهای حاکمیتی را ایجاد نکردند.
جعفری ادامه داد: اینها به حرف دلسوزان بویژه تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند گوش نکردند و باز هم دارند نظام را متهم می‌کنند، اینها در بخشی از نامه خود بحث دلسوزان اسلام، ایران و انقلاب را مطرح کرده اند درصورتی که بیان واژه انقلاب بدون پسوند اسلامی نشان می‌‌دهد اینها معلوم نیست انقلاب مردم را چه نوع انقلابی می‌دانند! آیا می خواهند دوباره انقلاب مردم را یک انقلاب غیر اسلامی مطرح کنند؟

وی افزود: اینها می‌گویند ما فکر می‌کنیم باید یکسری راه حل‌های اساسی را در پیش بگیریم و پیشنهادشان این است که فضای گفت‌وگو باز شود، یعنی باز هم به جای راه‌حل به دنبال گفتار درمانی هستند، انگار اینها حواسشان نیست که 6-5 میلیون کارگر ساختمانی امروز از اینکه حتی کار روزمزد هم گیرشان نمی‌آید گلایه دارند، یا اینکه صدها هزار نفر سپرده‌گذار پول‌هایشان را از دست داده‌اند، یا  اینکه عده زیادی بیکار هستند و رکود در بازار حاکم است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با راه حلی که اینها ارائه کرده‌اند نشان می‌دهد که از سر بی‌دردی نامه می‌نویسند و اگر یک روز بین مردم می‌آمدند و خواسته‌های واقعی مردم را می‌دیدند شاید اینگونه حکم نمی‌کردند، اگر اینها برای حل مشکلات درخواستشان از دولت است که آدم را یاد آن شهرداری می‌اندازد که برای خودش نامه نوشت و درخواست مسکن کرد. ولی اگر کلیت نظام مدنظر ‌آنها است که تحصیل حاصل است نظام هم فضا را برای بیان اعتراض باز گذاشته آیا اینها در سال‌های اخیر گذرشان به بهارستان نیفتاده است که مردم می‌آیند و مشکلات خود را مطرح می‌کنند و با نمایندگان صحبت می‌کنند.

* سهم بسزای اصلاح‌طلبان در گره های ایجاد شده در کشور
وی گفت: اینها می‌گویند مسائلی که پیش آمده به دلیل ضعف نهادهای حل اختلافات و تعارضات اجتماعی است و باز هم به نظام اتهام می‌زنند، به نظر ما مسائل ایجاد شده گره‌ای است که خود این دوستان سهم بسزایی در ایجاد آن دارند، اینها باید برگردند و خودشان را مورد بازخواست قرار دهند و ببینند در این مدت چه کرده‌اند و ببینند چه کسی الان مدیریت را برعهده داشته و دارد.

*  تنها راه حل مشکلات اقتصادی تحقق اقتصاد مقاومتی است
جعفری تاکید کرد: به نظر ما راه حل این است که ما خواسته‌های مردم را جدی بگیریم و نیاز هم به گفتاردرمانی ندارد. اینکه اکنون فکر کنیم مشکل مردم فقط رفع فیلتر فضای مجازی است درست نیست، البته فضای مجازی هم لازم است ولی باید زیرساخت‌های آن ایجاد شود تا دشمن نتواند اطلاعات مردم را بدست آورد.
وی گفت: به نظر ما تنها راه حل مشکلات اقتصادی تحقق اقتصاد مقاومتی است، سوال ما اینجاست که چرا از بسیج که در همه بخش‌ها هم فعالیت دارد برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده نمی‌شود،‌بسیج در هر صحنه‌ای وارد شده موفق بوده است. مگر اینها این مسائل را نمی‌بینند، به نظر ما به جای اینکه مردم را به گفتار درمانی دعوت کنند باید به عمل روی بیاورند.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *