سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱
کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نیوز:

سیاست جمهوری اسلامی جذب همسایگان برای جلوگیری از فتنه‌های منطقه‌ای است/ در حال حاضر ایران تقریبا با همه کشورهای منطقه در سطح بالایی روابط دارد/ سیاست خارجی دولت سیزدهم موضوعیت «انزوا» را از بین می‌برد

سه شنبه ۱۴ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب: 805186
گشترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه به ویژه آن کشورهایی که به گونه‌ای تحت طمع ورزی رژیم صهیونیستی هستند، قطعا فضا را برای بازیگری و نقش آفرینی منفی و آشوب گرانه اسرائیل تنگ خواهد کرد.
سیاست جمهوری اسلامی جذب همسایگان برای جلوگیری از فتنه‌های منطقه‌ای است/ در حال حاضر ایران تقریبا با همه کشورهای منطقه در سطح بالایی روابط دارد/ سیاست خارجی دولت سیزدهم موضوعیت «انزوا» را از بین می‌برد
گروه بین المللی جهان نيوز: سید رضا صدرالحسینی کارشناس ارشد مسائل منطقه در گفتگو با جهان نيوز درباره سفر وزیرخارجه جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با مقامات کشورمان، اظهار داشت: تنش زدایی با همسایگان، گسترش و تعمیق روابط با کشورهای اسلامی و غیرمعاند یکی از مهم‌ترین اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که در اسناد بالادستی و تاکیدات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هم مشاهده می‌شود.
 
وی در ادامه با اشاره به تلاش‌های قابل توجه دولت سیزدهم برای تقویت روابط با کشورهای همسایه و غیرمعاند، خاطرنشان کرد: این دولت نقشه راه دیپلماسی خود را بر اساس اسناد بالادستی و تاکیدات امامین انقلاب تنظیم کرده است و در طول 10 ماه گذشته این نقشه راه را در حد قابل توجهی به اجرا درآورده است. دولت سیزدهم روابط خود را حتی با همسایگانی که تحت تاثیر کشورهای فرامنطقه‌ای به دنبال ایجاد تنش در منطقه بودند با اقتدار به گونه‌ای تنظیم کرد که آنها متوجه شوند که امنیت منطقه فقط باید توسط کشورهای همین منطقه ایجاد شود و کشورهای فرامنطقه‌ای و رژیم صهیونیستی مخل امنیت منطقه می‌باشند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حال حاضر تقریبا با همه کشورهای منطقه در سطح بالایی روابط دارد، افزود: در این مدت یا روسای جمهور کشورهای منطقه به ایران آمدند و یا رئیس جمهور کشورمان به آنجا سفر کرده است و یا در سطوح مختلف این ارتباط در حال برقرار شدن است.
 
صدرالحسینی با اشاره به اینکه سیاست جمهوری اسلامی جذب همسایگان برای جلوگیری از فتنه‌های منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: گشترش و تعمیق روابط با کشورهای همسایه به ویژه آن کشورهایی که به گونه‌ای تحت طمع ورزی رژیم صهیونیستی هستند، قطعا فضا را برای بازیگری و نقش آفرینی منفی و آشوب گرانه اسرائیل تنگ خواهد کرد.
 
وی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم پایانی به سوء تفاهمات منطقه‌ای است، خاطرنشان کرد: ایران سوءتفاهمی با کشورهای منطقه ندارد و نخواهد هم گذاشت که توسط  بیگانگان سوءتفاهمی ایجاد شود. این سیاست اصولی جمهوری اسلامی است که ضمن برقراری روابط برادرانه با کشورهای همسایه به ویژه آذربایجان که در حوزه تمدنی ایران هم قرار گرفته و اشتراکات دینی، مذهبی، زبانی و فرهنگی فراوانی با ایران دارد از نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه جلوگیری کند.
 
کارشناس ارشد مسائل منطقه درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم در راستای ایجاد توازن در حوزه دیپلماسی، گفت: دیپلماسی فعال دولت سیزدهم توانسته پیام جمهوری‌ اسلامی ایران را به غرب مخابره کند که ایران با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک خودش همه تخم مرغ‌هایش را در سبد کشورهای غربی نمی‌گذارد و استعدادهای موجود جمهوری اسلامی برای گسترش روابط با کشورهای دنیا که در قالب توازن سیاست خارجی مطرح شده امروز خودش را در دولت سیزدهم نشان می‌دهد. همچنان که به گفتگوها با غرب در حوزه پرونده هسته‌ای ادامه می‌دهند در همان زمان با شرق، آسیای میانه، اوراسیا و آفریقا مذاکرات و روابط خود را دارند. این توازن نشان دهنده توانمندی ژئوپلیتیک ایران است که دولت سیزدهم در طول کمتر یکسال گذشته توانسته بخشی از آن را به نمایش گذارد.
 
صدرالحسینی با بیان اینکه سیاست خارجی دولت سیزدهم توانسته موضوعیت «انزوا» را از بین ببرد، افزود: اگر ریل گذاری سیاست جمهوری اسلامی بر همین منوال ادامه پیدا کند در مدت کوتاهی مسئله‌ای به نام «انزوا» که مورد توجه آمریکایی‌ها بوده موضوعیتی حتی در گفتار آنان نخواهد داشت. همانگونه که در عمل تاکنون ایران منزوی نبوده است و در حال حاضر یکی از اعضای شانگهای است و برای عضویت در بریکس هم دعوت شده است. علاوه بر این، مسائل منطقه‌ای و همسایگان هم در بالاترین سطح ادامه دارد.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه بسیاری از فعالیت جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماسی آرام آرام به ثمر می‌نشیند، گفت: قطعاً این گسترش روابطی که در دولت سیزدهم با محوریت اقتصاد و امنیت انجام می‌شود بر اقتصاد عمومی کشور و سفره مردم تاثیرات خوبی خواهد گذاشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


منوچهر
Iran, Islamic Republic of
دولت سیزدهم با افزایش 96 درصدی تجارت خارجی با کشورهای همسایه کشور را از انزوا و بحران خارج کرد و تحریم ها را بی اثر کرد.