دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۱۷
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با جهان نیوز:

منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای رانت خواران بود، نه مردم/ ارز ترجیحی اشتباه استراتژیک دولتمردان قبل بود

شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۲۲
کد مطلب: 780848
موسوی لارگانی درباره رشد قیمتی برخی کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی، گفت: در خصوص برخی از کالاها مانند دارو دولت باید برای قیمت این مایحتاج ضروری مردم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد، چراکه بیش از 60 درصد مردم توان خرید دارو با قیمت آزاد را ندارند.
منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی برای رانت خواران بود، نه مردم/ ارز ترجیحی اشتباه استراتژیک دولتمردان قبل بود
گروه اقتصاد جهان نيوز: حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌و‌گو با جهان نيوز درباره تصمیم برای حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، اظهارداشت: ارز ترجیحی و به تعبیری جهانگیری یک اشتباه استراتژیک دولتمردان وقت بود که در آن زمان اعلام شد در ارتباط با مسایل ارزی و تامین همه نیازهای ارزی كشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه ارز ۴۲۰۰ تومانی بیش از یکی دو ماه نتوانست دوام بیاورد، خاطرنشان کرد: با این شیوه نه تنها ارز تک نرخی نشد بلکه چند نرخ در بازار داشت و به جای استفاده بخش مهمی از مردم از منافع ارز ۴۲۰۰ تومانی، برای عده‌ای رانت خوبی را ایجاد کرد؛ به خصوص کسانی که رابطه هایی داشتند. لذا دولت سیزدهم باید با همراهی مجلس و با اتخاذ راهکاری مناسب این روش توزیع غیرهدفمند ارز را حذف کنند.
 
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه مجلس در زمان دولت گذشته هم، به دنبال جلوگیری از ادامه عرضه ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی داده می‌شود که یکسری کالاها با قیمت مناسب به دست مردم برسد اما آنچه که مورد نیاز مردم است با قیمت ارز آزاد در اختیار آنان قرار می‌گیرد و در این میان تنها عده‌ای خاص از این ارز ترجیحی استفاده می‌برند. مجلس چند بار در زمان دولت دوازدهم به موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی ورود پیدا کرد و می‌خواست آن را حذف کند، آخرین مورد در زمان تصویب بودجه 1400 بود، اما دولت این موضوع را نپذیرفت.
 
موسوی لارگانی درباره رشد قیمتی برخی کالاهای اساسی پس از حذف ارز ترجیحی، توضیح داد: در خصوص برخی از کالاها مانند دارو دولت باید برای قیمت این مایحتاج ضروری مردم برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد، چراکه بیش از 60 درصد مردم توان خرید دارو با قیمت آزاد را ندارند. اما اگر قرار است برای خرید کالای ضروری مانند دارو، ارزی به جز ارز آزاد و نیمایی باشد، فقط خود دولت در اختیار داشته باشد نه افراد دیگری.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت گذشته نتوانست ارز ترجیحی را هدفمند، توزیع کند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلش عدم نظارت نهادهایی مانند بانک مرکزی بود، حتی در خود بانک مرکزی تعدادی به عنوان اخلال‌گر بازار ارز دستگیر شدند. از طرفی سازمان‌های نظارتی دیگر هم روی عملکرد ارز 4200 آن نظارتی جدی صورت نگرفت. زمانی که تصویب می‌شود که 14 میلیارد دلار برای کالاهای اساسی اختصاص یابد، مجلس باید پیگیری کند که کجا این ارزها هزینه شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان با اشاره به میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال 1400 گفت: در دولت گذشته وزارت نفت می‌خواست ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند. در حال حاضر که وضعیت نفت از نظر قیمت و میزان فروش قدری بهتر شده، هنوز نمی‌توان همان 1.5 میلیون بشکه‌ای که پیش بینی شده را در بازار عرضه کرد، آن وقت چطور می‌خواستند ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس چرا ارز 4200 تومانی را مجلس حذف نمیکند؟
Iran, Islamic Republic of
اقتصاد رو به اقتصاددان بسپارید!!
France
اتفاقا در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی یک داروی ناباروری ۴۰۰ هزار تومان بود که الان همان دارو قیمت ۱ میلیون ۶۰۰ هزار تومان شده پس حذف ان ارز اشتباه بود
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اين رانتخواران چه كساني بودند؟!!
مطالبه مردمی
Iran, Islamic Republic of
چرا قوه قضائیه اقدام انقلابی نمی کند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
خب چرا يقه آنها را حكومت اسلامي نمي گيرد ؟؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سازمان‌های نظارتی دیگر هم روی عملکرد ارز 4200 آن نظارتی جدی صورت نگرفت.....
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی ، لطفاً اشتباه آقای احمدی نژاد رو تکرار نکنید. حذف ارز 4200 تومانی کاری بسیار اشتباه مثل حذف رایانه ها در زمان احمدی نژاد هست ..
Iran, Islamic Republic of
سود ارز 4200 تومانی توی جیب دلالان رفت و هیچ نفعی برای مردم نداشت .
.. گک
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیسی ، لطفا به این افراد که نظرات کارشناسی غلط میدهند گوش نکنید ، حذف ارز 4200 تومانی
مبتنی بر نگرش حکومت لیبرالی و غربی هست و کالاهای اساسی نباید حذف بشه .
Iran, Islamic Republic of
وقتی با وجود ارز 4200 تومانی کالاها با نرخ آزاد بدست مردم می رسد توزیع ارز 4200 تومانی هیچ توجیهی ندارد.
حذف ارز 4200 تومان مناسب نیست
Iran, Islamic Republic of
حذف ، راه حل مناسبی برای ارز 4200 تومانی نیست ، بلکه باید فرایند واگذاری ارز 4200 تومان و ورود کالا و توزیع آنها را مدیریت کرد.
اصلاح یارانه 45 هزارتومانی
Romania
آقای رئیسی ، قبل از حذف اشتباه ارز 4200 تومان ،
لطفاً ابتدا این مبلغ 45 هزار تومان یارانه نقدی رو که مربوط به سال 1389 یعنی 11 سال پیش است رو باتوجه به تورم سرسام آور ایجاد شده از سال 1389 تاکنون ، به نرخ روز اصلاح نمایید. باتشکر
Germany
امیدوارم مجلس و دولت انقلابی ارز ۴۲۰۰ تومانی را قطع کنند تا ببینیم چگونه می خواهند اقلام اساسی را با قیمت مناسب به دست مردم برسانند این گوی و این میدان
اصلاح یارانه
Iran, Islamic Republic of
آقای موسوی لارگانی ، لطفاً بفرمایید ،
یارانه 45 هزارتومانی که در سال 1389 تصویب شد، الان در سال 1400 باید چقدر باشد تا 11 سال تورم افسارگسیخته ناشی از اجرای اشتباه حذف یارانه ها جبران شود.؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ارز باید با یک قیمت حاکم باشد ...
Iran, Islamic Republic of
شما ارز ۴۲۰۰ تومانی را عینا بین مردم توزیع کنید خودشان مخارج را مدیریت می کنند.