شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۱

حلبچه مظلوم

روایتی از مظلومیت شهدای حلبچه و شهید عکاس جان بزرگی
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 507801


به گزارش سرویس عکس جهان نيوز،ساکنان حلبچه در جریان جنگ عراق و ایران، در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم وقت عراق بمباران شیمیایی شدند و بیشتر از پنج هزار غیرنظامی و بی‌دفاع در یک نیمروز در این شهر جان باختند.

این بمباران شیمیایی تقریباً هم‌زمان بود با عملیاتی مرسوم به عملیات انفال (عملیات انفال عملیاتی بود که پیرامون آن حدود ۱۸۲ هزار نفر به‌ویژه کودکان و زنان و سالخوردگان مناطق کردنشین توسط ارتش حزب بعث عراق کشته و زنده به گور شدند).

سعید جان بزرگی در روز دوازدهم اسفندماه سال 1344 در شهرری دیده به جهان گشود.

عكس های سعید جان بزرگی از حلبچه، یكی از تلخ ترین تصویرهای جنایات جنگی است. جان بزرگی از لحظات اولیه بمباران شیمیایی حلبچه عكس های بدیعی گرفت و خودش هم شیمیایی شد.او در خاطراتش می نویسد: با خودم می گفتم، لحظات ثبت شده توسط دوربین من باعث خواهد شد تا مردم دور دست در مورد مردانی كه سال های جوانیشان رادستخوش شعله های نبرد سنگین زرهی كرده اند، بیندیشند و به این باور رسیدم كه آدم های درون قاب تصویر من هرگز نخواهند مرد و من به آنان عمر جاودان خواهم بخشید.

سعید روز به روز ضعیف تر و رنجور تر می شد و اثرات مخرب گازهای شیمیایی، آشکار شده بود.

سرانجام بعد ازچهار مرتبه عمل جراحی در روز بیست و دوم تیرماه سال 1381  دار فانی را وداع گفت.عکس های تاثیر گذار این شهید عکاس را می بینیم.به دلیل دردناک بودن تصاویر تعداد کمی از عکس های این شهید را مشاهده میکنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *