پنجشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - 30 May 2024
 
۳
۲

چرا صهیونیست‌ها به سوریه حمله کردند؟

سید حامد موسوی
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب: 270168
بررسی میدانی اوضاع در سوریه نشان از آن دارد که زنجیره های معارضین سوری در حومه دمشق و حلب در یک ماهه گذشته از هم گسسته و آنان در این میدان اوضاع شکننده ای را تجربه می کنند. اوضاع امنیتی این شهرها نسبت به4ماه گذشته چرخشی اساسی به نفع دولت سوریه داشته و ابتکار عمل در اختیار ارتش این کشور قرار گرفته است.
چرا صهیونیست‌ها به سوریه حمله کردند؟
جهان نيوز - سید حامد موسوی:
از ابتدای شکل گیری جریان مقاومت در منطقه ،رژیم صهیونیستی برنامه هایی برای شکستن خط مقاومت  داشته و دمشق را در زمره دشمنان خود نگاه داشته است. با آغاز بحران در سوریه به عنوان محور مقاومت در منطقه ،اسرائیل با تلاشی گسترده و همکاری کشورهای دشمن ملت و دولت سوریه همه ظرفیت ها و توانایی خود را بکار گرفته تا بتواند با ضربه زدن به اماکن حیاتی و دولت بشار اسد، فروپاشی ارتش این کشور را به نظاره بنشیند. تل آویو در راستای اجرای این استراتژی با حمله نظامی به مراکز فرماندهی، پژوهشی، کارخانه های اسلحه سازی به دنبال آن بوده است که از نقش سوریه در حمایت از جریان مقاومت و دفاع از حقوق مشروع موجود خود در منطقه بکاهد هر چند که تاکنون موفق نبوده است.

با ادامه بحران در سوریه از جانب کشورهای ثالث، رژیم صهیونیستی فرصت را برای انتقام از مواضع سوریه در قبال حمایت از جریان مقاومت مناسب دید و با حمایت های سیاسی و نظامی پنهان، تلاش فراوانی را درادامه حیات تروریستها در سوریه به کار بست. البته صهیونیست ها برای این سیاست پنهانی خود دلایلی داشته و سعی می کردند که به صورت علنی خود را در این درگیری ها دخیل نکنند. اما طی دو هفته گذشته اسرائیلی‌ها تلاش زیادی کرده اند تا بتوانند به صورت مستقیم خود را وارد بحران سوریه کنند. در چند روز گذشته تجاوز هواپیماهای جنگنده رژیم صهیونیستی به یک مرکز تحقیقات نظامی سوریه در منطقه جمرایا در شمال شرق دمشق صورت گرفت و پس از آن یگان‌های ترکیه در مرز سوریه، ارتش لبنان و اردن و همچنین نیروهای هوایی آمریکا که در پایگاه هوایی «اینسرلیک» ترکیه مستقر هستند به حالت آماده باش درآمده است. با نگاهی ساده به این مساله می توان دریافت که تحولات سوریه وارد مرحله جدیدی شده است اما هدف نهایی رژیم اشغالگر قدس از این حمله تنها نابودی یک مرکز تحقیقاتی نخواهد بود.

پس از اعلام رسمی حمله اسرائیل به سوریه و محکوم نمودن این تهاجم از سوی برخی کشورها، مقامات رژیم صهیونیستی و رسانه‌های گروهی این رژیم سکوت مطلقی را همچون سال 2007 در پیش گرفته اند. این حمله نظامی در موقعیت حساس کنونی و اوضاع ناآرام به یک مرکز نظامی در دمشق از سوی رژیم صهیونیستی، پرده دیگری از اهداف تل آویو در حذف دولت اسد از جبهه مقاومت و تضعیف ارتش این کشور در مقابله با زیاده خواهی معارضان و خواست نامعقول کشورهای حامی آنان برداشت.

آثار حمله اسراییل به سوریه

رژیم اسرائیل با این اقدام مداخله جویانه در صدد است که ضمن تداوم ناآرامی و بر هم زدن تمرکز ارتش سوریه که این روزها موفقیت های چشمگیری در مقابله با معارضین سوری و تروریست ها داشته، جبهه نظامی دیگری را در بیرون از مرزهابرای ارتش سوریه بگشاید. از سوی دیگر این تهاجم نظامی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی حاکی از ناتوانی رژیم صهیونیستی در حل مشکلات داخلی و نوعی فرار به جلوست. اقدام اخیر اسرائیل در حمله نظامی به یک موقعیت نظامی در دمشق را می توان از منظر تحولات چند ماهه و خصوصا نتایج انتخابات اخیر مجلس رژیم صهیونیستی از سوئی و موفقیت های اخیر دولت و ارتش سوریه در مهار بحران تحمیلی از سوی برخی کشورهای عربی منطقه ،ترکیه و غرب مورد ارزیابی قرارداد که در ادامه به آنها می پردازیم:

اسرائیل و تزلزل سیاسی پس از انتخابات مجلس(کنست)
در نیمه دوم اکتبر ٢٠١٢ پس از آن که دولت ائتلافی نتانیاهو بعد از سه سال نتوانست بر اختلافات داخلی ـ به‌ویژه بر سر تصویب بودجه در موعد مقرر ـ چیره شود، انتخابات زودهنگام از سوی دولت اعلام و کنست ( پارلمان اسرائيل) نیز با تصویب پیشنهاد نتانیاهو با برگزاری انتخابات در ٢٢ ژانویه ٢٠١٣ موافقت کرد و منحل شد. اعلام نتایج انتخابات 2013  عقب‌نشيني احزابي نظير ليکود از موسسان و رهبران رژيم صهیونیستی را به همراه داشت چرا که مشخص شد دولت ائتلافی نتانياهو در کنست يک چهارم کرسی هايی که در اختيار داشت را از دست داده است و حزب حاکم را مجبور کرده تا با احزاب کوچکتر ائتلاف نمایند.

بلوک تندروي بنيامين نتانياهو، يعني ائتلاف«لیکود خانه ما» -دو حزب لیکود به رهبری نتانیاهو و اسرائیل خانه ما به رهبری لیبرمن، وزیر خارجه افراطی رژیم صهیونیستی -که امیدوار به کسب 48 کرسی انتخاباتی بود- تنها موفق به کسب 31 کرسی انتخاباتی شد. عواملی همچون افزایش مهاجرت معکوس، رشد بی‌سابقه نرخ بیکاری و تورم کاهش قدرت خرید یهودیان ساکن اراضی اشغالی، شکست ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ 8 روزه غزه و هزینه 3 میلیارد دلاری نتانیاهو برای ایجاد سپر آهنین و عدم اطمینان رای دهندگان به سیاست های رهبران این رژیم باعث شد جناح راست يک چهارم کرسي‌هاي خود را از دست بدهد و پیروزی در انتخابات اخیر کنست با آرای شکننده را با طعم تلخی بپذیرد.

این پیروزی به حدی شکننده بود که يارون ازراهي، تحليلگر سياسي اسرائيلي در اظهار نظری پيروزي نتانياهو را يک برد بدتر از باخت خواند. به عقيده ازراهي، دولت آينده اسرائيل فقط حدود ۱۸ ماه دوام مي‌آورد. با وجود این شرایط پیش بینی می شود در آینده نزدیک نتانیاهو نخست وزير راستگرای اسرائیل با مخالفت احزاب چپ با سیاست‌های اقتصادی و نظامی روبرو شود و شکاف میان احزاب 34 گانه اسرائیل و قدرت یافتن احزاب دیگر در مقابل حزب لیکود به «بحرانی» عميق در عرصه رهبري سياسي رژیم صهیونیستی منجر شود. بر این اساس نتانياهو می کوشد با استراتژی فرار به جلو و جلوگیری از ادامه مخالفت های عمومی به سیاست های اقتصادی وی و همچنین جلوگیری از افزایش بیشتر گروه ها و احزاب مخالف دولت ائتلافی، مقابله با دولت سوریه و جریان مقاومت را به عنوان مهم ترین وظیفه و هدف اصلی رژیم صهیونیستی نشان دهد تا بتواند از بار سنگین مشکلات داخلی اقتصادی و سیاسی  این رژیم تا حدودی شانه خالی کند.

موفقیت های دولت سوریه در حل بحران و نگرانی رژیم صهیونیستی:
اما نکات مهم دیگری که در بررسی علل تهاجم اخیر اسرائیل به دمشق بایستی مورد توجه قرار گیرد تحلیل وضعیت میدانی یک ماهه اخیر سوریه و موفقیت های نظامی دمشق در رویاروئی و ضربه زدن به تروریستها، شکل گیری توازن قدرت نظامی و سیاسی میان معارضین سوری و دولت اسد و برگزاری نشست های بین المللی با محور حل بحران در سوریه از طریق گفتگو است. موضوعاتی که هر یک به راحتی می توانند توجیه کننده این تهاجم غیر انسانی و عاملی مهم در تحریک رژیم اسرائیل به تهاجم هوائی به دمشق باشند.

بررسی میدانی اوضاع در سوریه نشان از آن دارد که زنجیره های معارضین سوری در حومه دمشق و حلب در یک ماهه گذشته از هم گسسته و آنان در این میدان اوضاع شکننده ای را تجربه می کنند. اوضاع امنیتی این شهرها نسبت به4ماه گذشته چرخشی اساسی به نفع دولت سوریه داشته و ابتکار عمل در اختیار ارتش این کشور قرار گرفته است. تحمیل وضعیت موجود از سوی ارتش سوریه به معارضین و تروریست ها  باعث شده تا مخالفین داخلی و بین المللی دولت اسد نیز حرکت های نظامی برای سقوط دولت سوریه را محکوم به شکست قلمداد کنند و بر مذاکره با دولت سوریه تمایل نشان دهند. به گونه ای که پس از پیروزی ارتش سوریه در مقابله با تروریستهای مسلح در مناطق مختلف، معاذ الخطیب، رئیس ائتلاف موسوم به مخالفان سوریه، برای مذاکره با نمایندگان دولت سوریه در راستای آینده قدرت در این کشور اعلام آمادگی کرد. این تمایل برای مذاکره پس از مدتها نشان داد که خسارت های و شکست های پی در پی تروریستها در جبهه های مختلف، شاهدی بر این مدعاست که معارضان سوری علیرغم حمایت های بین المللی چاره ای جز مذاکره با دولت اسد را نخواهند داشت. همچنین نشست هفته گذشته در ژنو که تحت عنوان "کنفرانس بین‌المللی سوریه برای سوریه‌ای دموکراتیک و کشوری مدنی" برگزار شد ، نشانه هایی از حل مسالمت آمیز بحران سوریه را به همراه داشته است.

به هر نحو شکست راهبردی نظامی غرب در سوریه، شرایط میدانی و تسلط ارتش سوریه بر اوضاع داخلی ، مقاومت ملت ،دولت و ارتش سوریه در مقابل زیاده خواهی های تروریست ها و تمایل معارضین بر راهکارهای سیاسی و موافقت با مذاکره دو جانبه در راستای برون رفت از بحران و وضع موجود، امروز به موازنه قدرت نظامی ارتش سوریه و تروریستهای وابسته و عقب نشینی آنها در چند هفته گذشته منجر شده و این تحولات بی شک با اهداف و خواست صهیونیست ها در تعارض کامل است و طبیعی می نماید که تل آویو از وضعیت کنونی به شدت نگران باشد.

و سخن آخر این که حمله نظامی اخیر اسرائیل به دمشق نشانه آشکار از شکست تروریست‌ها در اجرای نقشه برخی کشورهای عربی،ترکیه و غرب در سرنگونی دولت سوریه و تضعیف جریان مقاومت در منطقه است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت پور
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم. با تشکر از مقاله خوب و پسندیده شما. آرزوی توفیق روز افزون شما را داریم.
سوریه باید جواب این گستاخی رو محکم بدهد