چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
توقیف یا رفع توقیف مسئله این است;

لزوم روشنگری درباره دلایل توقیف و رفع توقیف فیلمها

سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 89270
لزوم روشنگری درباره دلایل توقیف و رفع توقیف فیلمها
بطور کلی مسئله توقیف در مورد هر اثر هنری یک حرکت غیر قابل قبول است به شرط اینکه خالق این اثر هنری در تولید این اثر از چارچوب و اصول قانونی عدول نکرده باشد. و همانطور که توقیف یک فیلم بدلیل اعمال سلیقه شخصی حرکت پسندیده ای نیست، رفع توقیف نیز بدون در نظر گرفتن عدول این آثار از اصول اخلاقی، دینی، عرفی و ... قابل اغماض نمی باشد. 

رفع توقیف قابل ستایش یا نکوهش !

به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان، مدیران سینمایی دولت دهم در چند ماهه اخیر اقدام به حل مشکل فیلمهایی نمودند که در دوره های پیشین به دلایل گوناگون توقیف شده بودند. اما برای اینکه مشخص شود این اقدامات تا چه اندازه قابل ستایش و یا نکوهش است نیاز به آن دارد تا مسئولین وزارت ارشاد قبل از هرچیز در باره دلایل توقیف و به دنبال آن رفع توقیف این فیلمها روشنگری کنند. 

لزوم پاسخگویی مدیران نسبت به  اعمال سلیقه شخصی 
در یک نگاه کلی سرعت عمل مدیران در رفع توقیف فیلمها نشان از آن دارد که این فیلمها بدلیل اعمال سلیقه های شخصی، مغرضانه و یا محافظه کاری توقیف شده اند که اگر اینگونه باشد بایستی مدیران وقت سینمایی که فقط بدلایل سطحی وسلیقه ای باعث هدر رفتن سرمایه های میلیونی بخش خصوصی و حتی دولتی شده اند مورد بازخواست قرار گیرند چرا که این حرکت بدور از انصاف وعدالت است . 

اما این فقط یک روی سکه وخوشبینانه ترین حالتی است که می توان برای آن در نظر گرفت . این توقیفها می تواند دلایل دیگری از جمله مغایرت با اصول اخلاقی، دینی، عرفی و ... آنهم در محتوای قصه ها داشته باشد که در وهله اول اکران اینگونه فیلمها می تواند باعث آسیب به جامعه شود. و در چنین شرایطی این مسئولین سینمایی وقت هستند که باید پاسخگو باشند. که این مهم نیازمند روشنگری مدیران وزارت ارشاد است تا شبه های بوجود آمده را رفع نمایند.
 
کلام آخر با مسئولین:
آیا توقیف این فیلمها بر اساس نگاه بسته مدیران فرهنگی در دوران قبل ورفع توقیفهای فله ای بدلیل نگاه باز فرهنگی مدیران جدید سینمایی اتفاق افتاده است؟ آیا این رفع توقیفها  برای بدست آوردن دل هنرمندان در یک مقطع زمانی خاص است، که با این فرض که دل همه هنرمندان را بدست آوردیم آیا می توانیم پاسخگوی آثار مسئله دار برخی از این هنرمندان که اصولا عادت به ساختن اینگونه فیلمها دارند در آینده باشیم؟ آیا مصلحتا این رفع توقیفها انجام می شود یا سیاست فرهنگی دولت دهم  بر اساس ساخت اینگونه  فیلمها تبیین شده است؟ آیا در دوره دهم ما فیلم توقیفی نخواهیم داشت ؟ یا...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *