سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - 28 May 2024
 
۰
۸
این گزارش سیاسی نیست;

کانون خانواده، قربانی مجادله های سیاسی

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 78464
کانون خانواده، قربانی مجادله های سیاسی
بحث این بار به ماجرای کهریزک کشیده می شود.دختر در پاسخ مادر که می گوید گفته اند کار خودشان بوده، نفوذی داشته اند، خنده تلخی می کند و می گوید... .
و جواب مادر این بار جیغ بلند است و ناله و نفرین که شیرم را حلالت نمی کنم و ازت نمی گذرم و بعد هشدار می دهد که می خواهی ما هم مثل عراق و افغانستان شویم.
و این آخرین جدل مادر و دختر بود.دختر 5 ماهی می شود که دیگر پایش را خانه پدرومادرش نگذاشته است. 
                                          
                                   ***

به گفته مدیرکل دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، فرهنگ گفت و گو در خانواده های ایرانی به 15 دقیقه کاهش یافته است.
حسن موسوی اضافه کرده که آمارها از افزایش 3/16 درصدی طلاق در شش ماهه سال 88 در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته حکایت دارد.همچنین در مدت یادشده، شاخص ازدواج با کاهش 2/4 درصدی مواجه شده است. 

اتفاقات و حوادث رخ داده پس از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عاملی را به عوامل منجر به فاصله گرفتن هر چه بیشتر خانواده های ایرانی_ به خصوص در کلانشهر تهران_ افزوده است؛ اختلافات و منازعات سیاسی درون فامیلی. 

این روزها در کمتر جمع فامیلی، پای بحث ها و جدل های سیاسی به میان نمی آید و می توان سراغ گرفت خانواده هایی را که به سبب اختلاف نظرها و سلایق گوناگون، حتی قید رفت و آمدهای معمول را هم زده اند. و یک پله از این بالاتر، کار منازعات سیاسی آن چنان بالا گرفته که یک خانواده 3 الی 4 نفره را نیز دچار التهاب کرده، جدایی پدر و پسر، دختر و مادر، برادر و خواهر و ... حتی زن و شوهر را رقم زده است. 

در حالی که در دین مبین اسلام، خانواده باارزش ترین و محبوب ترین بناها و کانون ها در نزد خداوند عزوجل است و حفظ آن به کرات مورد سفارش قرار گرفته، فضای ملتهب سیاسی این روزها که سال های ابتدایی انقلاب و دهه 60 را در اذهان تداعی می کند، بنیان این کانون محبوب در پیشگاه خداوند را نشانه رفته است. 

عواملی چون شفاف نبودن فضای سیاسی کشور پس از انتخابات و شایعات برآمده از آن، فقدان چندصدایی در جامعه، خبررسانی ناصحیح و یکسویه، صادق نبودن مسوولان با مردم و تناقض و چندگانگی در عمل و کلام، دورشدن از فضای نقد و اعتراض سازنده، محدودشدن فضای رسانه ای و خبررسانی و... دست به دست هم داده اند تا منازعات و مجادلات سیاسی از کف خیابان ها به عمق خانه ها کشیده شده و کانون خانواده که باید مامنی باشد برای اعضای آن، محلی شود برای جدل های بی پایان. 

سال هایی نه چندان دور، آن قدر تب تعصب به دو تیم استقلال و پرسپولیس در میان جوانان بالا بود که گاهی تیتر اول صفحه حوادث جراید مربوط به دو برادری می شد که بر سر اختلاف بین قرمز و آبی کارشان به ضرب و جرح و حتی قتل کشیده بود. شاید ناباورانه بنماید، اما بودند و شاید هنوز هم باشند دختران جوانی که اولین پرسش از خواستگاران شان این بود: شما پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟!! 

اگر از جوانان دیروز که حالا به میانسالی رسیده اند و طبعا پخته تر فکر می کنند و می اندیشند از احساسات و تعصبات گذشته شان بپرسید، احتمالا خواهند خندید و گذشته ها را به حساب جوانی و خامی می گذارند. 

بازی موسوی و احمدی نژاد می گذرد، جنگ رنگ ها پایان می گیرد، التهابات جامعه سیاست زده ما فروکش خواهد کرد، ان شاءا... با تدبیر و سعه صدر و گفتار سنجیده مسوولین آرامش هم بازخواهد گشت، اما تنها چیزی که بازسازی اش سخت و احتیاج به زمان دارد، دل شکسته والدین و غرور جریحه دار شده فرزندانی است که کانون گرم خانواده خود را در مسیر تندباد قدرت و سیاست رها کرده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چه عجب يه تحليل واقعي نوشتيد به دور از تعصبات سياسي
Iran, Islamic Republic of
به نظر من این دعواها فقط تو تهرانه. این مسایل رو من در جاهای دیگه نه دیدم و نه شنیدم. لطفا مسایل تهران رو به همه کشور ارتباط ندهید.
Iran, Islamic Republic of
چرا در ابتدای مطلبٰ جواب دختر به مادر خالی است؟!!!
Iran, Islamic Republic of
لحظه لحظه اش رو حس کردم..
چون برای خودم پیش اومده
و دارم تجربه اش می کنم
Iran, Islamic Republic of
سلام. به مساله ی مهمی اشاره کرده اید. ندیده بودم کسی به چنین مواردی توجه نشان بدهد. مواردی که این روزها خیلی شایع است...
Iran, Islamic Republic of
تحلیلتون کافی نبود خیلی محتاتانه کار کرده بودید
Iran, Islamic Republic of
این دعواها به ادارات و شرکت ها هم کشیده شده، خیلی از این مباحث به مسائل کاری هم لطمه می زند، اشکال ما این است که همه چیز را با هم قاطی می کنیم
Iran, Islamic Republic of
البته من یکسری از نظرات شما رو قبول دارم
اما ایران فقط تهران نیست و حتی متاسفانه تهران به جهت فرهنگی که الان توش حاکمه میشه گفت تا حدود زیادی از فرهنگ سنتی ایرانی فاصله گرفته

بعدشم منظور از چند صدایی همونه که 500 سایت و تریبون به مخالفان و معاندان نظام و دولت اضافه بشه
مثل اون سایت زرد(...) و غیره که فقط کارشون شده مسخره کردن و هر روز رنگ عوض کردن

بحث زیاده نمیخوام طولانی بشه
اما همینکه شما و سایتای دیگه که ادعای بیطرفی میکنین انتقاد میکنید کافی نیست