يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

واکنش ایران به سپرموشکی‌آمریکادررومانی

دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹
کد مطلب: 493061
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به عملیاتی شدن سامانه موشکی آمریکا در رومانی گفت: هر اقدامی که متضمن توجه دادن خطرات و تهدیدات به سمت ایران باشد مطرود است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حسین جابری‌انصاری، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره عملیاتی شدن سامانه موشکی آمریکا در رومانی با هدف مقابله با ایران نیز گفت: هر گونه اقدامی که متضمن توجه دادن خطرات و مشکلات و تهدیدات به سمت ایران باشد، مطرود و ناپذیرفتنی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و بیش از 2 سده اخیر تاریخ ایران این را نشان داده که هیچگونه تهاجمی و اقدام تهاجمی علیه هیچ یک از کشورهای منطقه یا جهان انجام نداده، بلکه بالعکس هدف انواع توطئه‌ها و حملات مختلف بوده و پاره‌های سرزمینی ایران را کشورهای دیگر جدا کرده‌اند و تهدیداتی را علیه ایران انجام داده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: سیاست نظامی ایران مبتنی بر دکترین دفاعی  برای حفظ امنیت و ثبات ایران است و هرگونه اقدامی از سوی دولت‌هایی که منشاء تهدیدات مکرر و اقدامات عملی علیه موجودیت و منافع ملت ایران در طول چند دهه گذشته بودند، برای گم کردن مسیر صحیح حوادث است و از سوی ایران پذیرفتنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: سیاست جمهوری اسلامی گسترش همکاری‌ها با کشورهای جهان در مسیر منافع مشترک ملت‌هاست و ایران هیچ تهدیدی را نسبت به هیچ دولتی نمایندگی نمی‌کند.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی درباره پرونده پترسون 2 علیه ایران و جلوگیری از برداشت اموال ایران در آمریکا در خصوص این پرونده گفت: کلیه تدابیر لازم برای عدم تکرار این موضوع از سوی مراجع ذیربط بانکی و مراجع دیگر در دستور پیگیری قرار دارد و اقدامات غیرقانونی دادگاه‌های آمریکا که بارها اعلام کردیم متاسفانه مورد حمایت نهادهای دیگر این کشور قرار گرفته، نوعی راهزنی بین‌المللی است و آنچه تاکنون انجام شده با پیگیری‌های ایران در نهایت حقوق ملت ایران استیفا خواهد شد و دیر یا زود این امر اتفاق می‌افتد.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اقدامات دولت آمریکا علیه منافع ملت ایران در طول چند دهه گذشته از قبل از انقلاب اسلامی از کودتای 28 مرداد تا به امروز عنوان کرد: آنچه تاکنون اتفاق افتاده نقض آشکار قواعد بین‌المللی براساس احکام دادگاه‌های داخلی است و دولت آمریکا احکام داخلی را مرجح بر قواعد بین‌المللی شمرده و پیگیری این موضوع در دستورکار ما قرار دارد.

خبرنگاری درباره اعتراضات کارگری در فرانسه سؤال کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در این باره گفت: بنا نیست ما نسبت به همه تحولات بین‌المللی واکنش نشان دهیم. اما اصول ثابتی در سیاست خارجی ایران است که در مسائل داخلی کشورها مداخله نمی‌کنیم، ولی از حقوق قانونی و طبیعی همه ملت‌ها برای استیفای حقوقشان براساس قوانین موجود، حمایت می‌کنیم.

وی درباره سیاست عملی‌ ایران در قبال حل موضوع فلسطین که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: مسئله فلسطین متمایز از مسائل موجود در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست. مسائل داخلی موجود بین ملت‌ها و جریان‌های سیاسی و گروه‌های مختلف منوط به حل سیاسی و توافقی بین جریان‌های مختلف و کمک کشورها به مسیر صلح، ثبات و آرامش و رویارویی با تروریسم و افراط‌گرایی است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه گفت: فلسطین مسئله‌ای است که نتیجه اشغال سرزمین فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی است و شکل گیری یک دولت جعلی و غاصب در سرزمین فلسطین و نفی حقوق پایه‌ای و اساسی و اصولی یک ملت و نفی موجودیت ملتی به نام فلسطین است. متاسفانه در روند گفت‌وگوهای صلحی که در یکی 2 دهه گذشته انجام شده، حتی حداقل حقوق ملت فلسطین به آنها داده نشده و روند صلح به دلیل ادامه روند سیاست توسعه طلبی، اشغالگری و تبعیض نژادی از سوی رژیم صهیونیستی با بن بست اساسی مواجه شده و عملا از مذاکرات صلح چیزی باقی نمانده است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: حل مسئله فلسطین منوط به رفع اشغال و به رسمیت شناختن حقوق ملت فلسطین در زمینه تعیین سرنوشت و در زمینه حقوق پایه‌ای و اساسی دیگر این ملت است.

وی گفت:‌به نظر می‌رسد در یک دهه اخیر به مرور زمان نوعی توجه در افکار عمومی جهان و کشورهای غربی نسبت به منشاء تاریخی ناامنی و بی ثباتی در منطقه که اشغال فلسطین و تروریسم نهادینه و سازمان یافته رژیم صهیونیستی بر علیه ملت فلسطین به وجود آمده و موج حرکت‌های مردمی که در پایتخت‌‌های کشورهای مختلف به صدور قوانین منجر شده و در زمینه تحریم کالاهای اسرائیلی یا تحریم مبادلات علمی و فنی با رژیم صهیونیستی و مصوبات دیگر از این قبیل، علامت این است که نوعی حرکت مثبت در افکار عمومی جهانی در برخورد با منشاء این مشکل در منطقه ما ایجاد شده است.

جابری‌انصاری ادامه داد: ما به طور اساسی از حقوق ملت فلسطین در زمینه تعیین سرنوشتش و از همه راه‌های قانونی و مشروعی که این ملت برای استیفای حقوقش به کار می‌گیرد، حمایت می‌کنیم و این سیاست ثابتی است که از ابتدای انقلاب بوده و ادامه یافته است.

به گزارش فارس، خبرنگاری درباره تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره عنوان کرد: در سفر خانم موگرینی و در گفت‌وگوهای دیگری که مستمرا در جریان است، گسترش همکاری‌های همه جانبه در حوزه‌های مختلف بین ایران و اتحادیه اروپایی در جریان و در حال رایزنی است و در مورد برخی از زمینه‌های گسترش همکاری‌ها توافق مشخص انجام شده و در خصوص زمینه‌های دیگر گفت‌وگوها بین دو طرف برای حصول به نتیجه همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: یکی از درخواست‌های اتحادیه اروپا ایجاد دفتر در تهران است که این موضوع در حال بررسی است و اجرای آن منوط به توافق دوجانبه و پذیرش آن از سوی ایران است و در صورتی که توافقی حاصل شود، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پرداخت بقیه بدهی نفتی هند به ایران نیز عنوان کرد: یکی از دستورکارهای گفت‌وگوهای بین 2 کشور از قبل این بوده و در آستانه سفر مودی نخست‌وزیر هند به ایران بخشی از اقساط بدهی هند پرداخت و به حساب‌های ایران منتقل شد و هم در زمینه همکاری‌های 2 کشور فضای مثبت را فراهم می‌کند و هم در زمینه تحولات بانکی متضمن پیام‌های روشنی است که در مسیر درست و صحیحی در حال حرکت هستیم.

وی گفت:‌بقیه اقساط این بدهی را دولت هند براساس توافقات 2 کشور رد فاصله زمانی نه چندان طولانی پرداخت خواهد کرد.

خبرنگاری درباره اظهارات سردار دهقان وزیر دفاع مبنی بر زنده بودن حاج احمد متوسلیان و سه دیپلمات ایرانی ربوده شده در لبنان سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفت: چهار دیپلمات ایرانی در سال 1361 در داخل خاک لبنان و در منطقه‌ای که در سیطره فالانژها و هم پیمانان رژیم صهیونیستی بود، ربوده شدند و در شرایط آرام و در منطقه بدون درگیری، این دیپلمات‌ها از ماشین‌های خود پیاده و تحویل رژیم صهیونیستی شدند و همه شواهد و قرائن حاکی از این حادثه است.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه هرگونه امر دیگری خلاف این قرائن و شواهد باید بینات قاطع و روشنی در مورد آن باشد، اظهار داشت: تا هنگامی ادله و شواهد اثبات کننده وضعیت دیگری برای دیپلمات‌های ایران ارائه نشود، طبیعی است که ما وضعیت چهار دیپلمات ایرانی را در همان وضعیتی که گرفته و ربوده شدند، تلقی می‌کنیم و مسئولیت هر حادثه‌ای برای آنها، متوجه رژیم صهیونیستی است که هم پیمانان آن این دیپلمات‌ها را ربوده و تحویل رژیم صهیونیستی دادند.

خبرنگاری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پیشنهاد آمریکایی‌ها برای مذاکره به منظور رفع تحریم‌های دلاری ایران در صورت مذاکره با واشنگتن در خصوص موضوع موشکی سؤال کرد که جابری‌انصاری این اخبار را از سنخ گزارش‌های رسانه‌ای است، گفت: چنین امری در گفت‌وگوهای رسمی اتفاق نیفتاد و موضع جمهوری اسلامی ایران این است که برنامه موشکی ایران مبتنی بر منظومه دفاعی جمهوری اسلامی است و براساس نیازهای امنیت ملی کشور این برنامه تنظیم و امکان توافق درباره آن با هیچ کشور و قدتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: منظومه دفاعی موشکی ایران منطبق با نیازهای دفاعی این کشور است و علیه هیچ کشور دیگری نیست.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازداشت «نزار زکا» جاسوس لبنانی - آمریکایی که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: این پرونده قضایی است. ما در چارچوب روابط خوبی که با دولت لبنان داریم درخواست‌های لبنان را شنیده‌ایم، اما طبیعی است موضوع قضایی است و توسط قوه قضاییه بررسی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *