چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰

تب برفکی در ایران فروکش کرد

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 492534
رئیس سازمان دامپزشکی کشور می گوید با اجرای طرح واکسیناسیون بهاره شیوع بیماری تب برفکی نسبت به ماه گذشته 60 درصد کاهش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، مهدی خلج روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: از ابتدای دی ماه با افزایش بیماری تب برفکی تا روز 25 اردیبهشت ماه مواجه بودیم که با عرضه واکسن برای دام های سبک و سنگین در فاز دوم واکسیناسیون بهاره که همزمان در کشور اجرا شد ، توانستیم بیماری را کنترل کنیم و این طرح به مدت 40 روز تا پایان خردادماه ادامه دارد

وی اظهارداشت: در این طرح ما برای دام های سبک 30 میلیون دز واکسن پیش بینی کرده ایم که تاکنون نزدیک 19میلیون و 600 هزار دز در اختیار استان ها قرار گرفته و برای دام های سنگین نیز تاکنون دو میلیون و 100 هزار دز واکسن توزیع شده است.

وی تصریح کرد: در این دوره برنامه واکسیناسیون در استان های شرقی و غربی تفاوت دارد به نحوی که این برنامه در استان های غربی 25 اردیبهشت ماه و در استان های شرقی که بیماری کمتر است، 31 اردیبهشت ماه شروع می شود.

** عرضه واکسن و واکسیناسیون دام سبک رایگان است

به گفته وی، عرضه واکسن و واکسیناسیون دام سبک (گوسفند و بز) رایگان است و هیچ دامداری نباید هزینه ای بابت این طرح بپردازد.

وی اظهارداشت: این درحالیست که دامداران باید برای عرضه واکسن و واکسیناسیون دام سنگین هزینه بپردازند اما در برخی استان ها استانداران ورود پیدا کردند و بخش قابل توجهی از واکسن و واکسیناسیون را تامین می کنند.

وی اضافه کرد: البته سیستم های نظارتی ما در سراسر کشور فعال است اما نیازمند همکاری و کمک همه دامداران هستیم در غیراینصورت دامهایشان در سه تا چهارماه آینده آسیب پذیر خواهند شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که وضعیت مرزهای شرقی به دلیل جلوگیری از ورود دام قاچاق بهتر شده است ادامه داد: هم اکنون وضعیت بیماری تب برفکی در دام های سبک و سنگین استان های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان، جنوب کرمان، تهران ، البرز، سمنان، یزد، هرمزگان نسبت به استان های غربی از شرایط بهتری برخوردار است.

وی گفت: خوشبختانه اجازه نداده ایم این بیماری در گاوداری های صنعتی و دام داری های عمده ورود پیدا کند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: سال گذشته تلفات در جمعیت دام سبک 13 هزار راس و دام سنگین 1800 هزار راس بود و امسال حدود 15 هزار راس گوسفند و 1400 راس گاو تلف شده اند که به نظر می رسد تاکنون حدود 6 میلیارد تومان خسارت وارد کرده است.

خلج، علت شیوع بیماری تب برفکی در کشور را جابجایی دام عشایری، افزایش بارندگی ، توقف تولید واکسن در سرم سازی رازی به علت ارتقائ خط تولید و خرید نکردن دامداران دام سنگین از واکسن های وارداتی گاوی عنوان کرد و گفت: چون درگذشته تمامی این واکسن ها به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می گرفت متاسفانه دامداران به دلیل اجباری بودن پرداخت هزینه برای واکسن های دام های سنگین از این واکسن ها استقبال نکردند و همین امر مشکلاتی را نیز در امر واردات پدید اورد.

** قرارداد واردات واکسن تب برفکی توسط 3 شرکت خارجی

به گفته وی، یک شرکت فرانسوی که با امضای قرارداد واردات بخشی از واکسن تب برفکی را برعهده گرفته بود به دلیل استقبال نکردن دامداران دچار ضرر و زیان شد بنابراین ما در بخش دیگر از واردت واکسن دچار مشکل شدیم .

وی اظهارداشت: هم اکنون با سه شرکت خارجی از جمله فرانسوی، ترکیه ای و هندی قرارداد بسته ایم.

** برای تامین واکسن تب برفکی سالیانه 141 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم

وی اظهارداشت: طی نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی درخواست تامین اعتبار بین 12 تا 13 میلیارد تومانی برای پرداخت خسارت ها کرده بودیم که تصویب شد و دولت بخشی از پول را تخصیص داد و کمک کرد اما این پول صرف خرید دو میلیون دز واکسن تب برفکی از شرکت خصوصی تولید داخل شد.

خلج گفت: سازمان دامپزشکی برای مبارزه و کنترل بیماری تب برفکی در کشور سالیانه به 27 میلیون دز واکسن گاوی مصرفی، 6 میلیون دز واکسن ذخیره استراتژیک و 6 میلیون دز واکسن ذخیره استراتژیک جایگزین نیازمند است که برای تامین این میزان واکسن باید سالیانه حداقل حدود 120 میلیاردتومان اعتبار برای تامین واکسن مصرفی و 21 میلیارد تومان برای واکسن ذخایر استراتژیک در اختیار داشته باشد.

** ایران در پسابرجام عضو کشورهای ریشه کنی بیماری تب برفکی شد

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ایران قبل از تحریم های ظالمانه جزء کشورهای اصلی کنترل و ریشه کنی بیماری تب برفکی در غرب آسیا بود که در پسابرجام به طور مجدد این وظیفه را برعهده گرفته است.

وی اظهارداشت: همچنین اخیرا ایران با حضور رئیس بهداشت دام فائو و دبیر کمیته تب برفکی اتحادیه اروپا ظرف سه ماه گذشته هم پیمان شد تا با همکاری با کشورهای سوریه، ترکیه و آذربایجان این بیماری را کنترل و ریشه کن کند.

** واکسیناسیون تب مالت 30 درصد افزایش یافت

وی افزود: براساس برنامه های سازمان دامپزشکی سال گذشته 30 درصد واکسیناسیون تب مالت افزایش یافت که همین امر موجب کاهش این بیماری در سه هزار نقر شد که این روند ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، نیاز کشور به واکسن تب برفکی سالیانه بین 21 تا 27 میلیون دز است اما سال گذشته به دلیل توقف خط تولید واکسن تب برفکی در کشور دامداران با کمبود این واکسن مواجه شدند به طوری که در سال 1394 تنها 15 میلیون دز واکسن تب برفکی تامین و عرضه شد و به دلیل نبود منابع مالی مورد نیاز آن بخشی که باید از طریق واردات تامین می شد نیز با مشکلاتی مواجه شد.

این بیماری در صنعت دامداری از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین در برنامه ریشه کنی 67 کشور جهان عاری از بیماری هستند و مابقی کشور های جهان با بیماری روبرو هستند و به طوری که از سال 1335 بیماری تب برفکی به کشور ما ورود پیدا کرد و بومی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *