چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی دامپزشکی خبر داد؛

کاهش 15 درصدی بیماری‌های دامی

جمعه ۲۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۰۸
کد مطلب: 483521
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی دامپزشکی از کاهش 15 درصدی بیماری‌های دامی در سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: بیش از 2 هزار کانون تب برفکی در کشور شناسایی شدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، داریوش جهان‌پیما بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه در سال 89 بر اساس اعلام گزارشات مربوطه در آخرین اپیدمی بیماری تب برفکی 40 هزار رأس دام تلف شد و خوشبختانه این امر با مدیریت خطر در اپیدمی جدید بیماری، از تلفات بالای دام‌ها کاسته شده است اظهار کرد: اپیدمی جدید این بیماری که از ماه‌های پایانی سال گذشته در کشور آغاز شده، تاکنون 10 هزار رأس دام سبک و سنگین را تلف‌کرده است.
 
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی دامپزشکی اپیدمی اخیر را به علت جهش ویروس با شدت و کشندگی بیشتر دانست و یادآور شد: مشکلات مربوط به تولید واکسن در داخل کشور، وقفه در واردات واکسن و هم‌زمان شدن بیماری با فصل کوچ عشایر از جمله موضوعاتی بود که در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم.
 
وی تأکید کرد: متأسفانه ابتلا به بیماری تب برفکی در کشور در دو سال گذشته 17 درصد رشد داشت گرچه در نیمه نخست سال گذشته شاهد کاهش 60 درصدی بیماری تب برفکی بودیم و بیش از 2 هزار کانون تب برفکی در کشور شناسایی شد.
 
جهان‌پیما تب برفکی در کشور را نوعی بیماری ویروسی و بومی عنوان کرد و افزود: کشور ما در منطقه‌ای واقع‌شده که بحران تب برفکی دارد چراکه شیوع بیماری از کشور چین تا لبنان و از روسیه تا جنوب آفریقا را در برگرفته است.
 
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی دامپزشکی با اشاره به اینکه جابه‌جایی دام مهم‌ترین راه انتقال بیماری تب برفکی در ایران تعیین‌شده است خاطرنشان کرد: انتشار این بیماری  از غرب و آذربایجان‌غربی وارد کشور شد که متأسفانه به‌تدریج در تمام استان‌ها نمایان گردید.
 
افزایش کیفیت واکسن تب برفکی در ایران؛ مهم‌ترین راه کنترل
 
وی اضافه کرد: افزایش کیفیت واکسن تب برفکی تولید داخل، افزایش واحدهای تولید واکسن در کشور و شکسته شدن سد انحصار در تولید و واردات ازجمله اقدامات انجام‌شده برای کنترل این بیماری محسوب می‌شود گرچه رخداد ایجاد شده در تولید واکسن تب برفکی در داخل کشور و انحصار در واردات آن سبب شد تا در پایان سال گذشته با بحران و توفان بیماری تب برفکی در کشور مواجه شویم.
 
جهان‌پیما با ابراز خرسندی از کنترل و مدیریت مناسب این بیماری در کشور خاطرنشان کرد:  میزان واکسن تب برفکی موردنیاز را 26 میلیون دز تعیین‌شده که تاکنون 10 میلیون دز واکسن توسط موسسه رازی و 2 میلیون دز توسط دیگر مؤسسات تولید و بقیه از خارج کشور وارد می‌شود.
 
مدیرکل دفتر بهداشت و بیماری‌های دامی دامپزشکیبا اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده امسال  کشور ما در بخش تولید واکسن تب برفکی به خودکفایی می‌رسد افزود: برنامه کنترل بیماری تب برفکی در سال 95 در همه کشور عملیاتی می‌شود که از 20 اردیبهشت امسال آغازشده تا جمعیت دامی بسیاری را زیرپوشش واکسیناسیون قرار دهد.
 
خراسان رضوی در کنترل بیماری‌های دامی موفق عمل کرده است
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهرم‌های مقابله با تب برفکی اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این بیماری باید واکسیناسیون قبل از کوچ صورت بگیرد و خوشبختانه خراسان رضوی در کنترل بیماری‌های دامی به‌ویژه تب برفکی موفق عمل کرده است.
 
جهان‌پیما کاهش 15 درصدی بیماری‌های دامی در سراسر کشور را مهم‌ترین دستاورد سال گذشته دانست و خاطرنشان کرد: از میان 111 مورد برنامه کنترلی بیماری‌های دامی 56 مورد بیماری غیر استراتژی، 55 مورد اخطار و 17 مورد بیماری پدافندی داشتیم.
 
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی بیان کرد: سال گذشته نسبت به سال 93 در بخش بیماری‌های مشترک دام و انسان شاهد کاهش 50 درصدی همچنین شاهد کاهش 23 درصدی بیماری سل  بوده‌ایم.
 
وی تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک است چراکه  این بیماری به‌عنوان سومین بیماری کاندید برای ریشه‌کنی در سطح جهان محسوب می‌شود و ایران نیز در این عرصه اقداماتی ازجمله افزایش تولید واکسن، طرح‌های بین‌المللی و استراتژی برای  بازه زمانی 6 ساله تدوین کرده که برای ریشه‌کنی این بیماری نیازمند تولید 50 میلیون دوز واکسن هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *