پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

تهران، شهری با جاذبه های جذاب

شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب: 482278
تهران با همه ۶۸۰کیلومتر مربع وسعتش، حالا به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل شده است.
تهران، شهری با جاذبه های جذاب
به گزارش جهان به نقل از همشهری آنلاین، تجربه 4سال پذيرايي از انبوه گردشگران نوروزي سبب شد در پنجمين سال، برنامه مفصلي براي گردش و تفريح در پايتخت طراحي شود.

مسيرهاي 15گانه گردشگري، مقاصد متنوع و ديدني و استفاده از طراوت طبيعت بهاري موجب شد مهماناني از شهرهاي دور و نزديك، از داخل و خارج از كشور به تهران بيايند و در چارچوب برنامه‌هاي گسترده با عنوان «مهمان طهران» گردش كنند.

* برپايي 100 ايستگاه اطلاع‌رساني

از سال‌90 تعطيلات نوروز فرصتي براي گردشگران شده بود كه به دور از هياهو و ترافيك و آلودگي هوا، در پايتخت بگردند و سال به سال بر تجربه مهمان و ميزبان افزوده شد.

در پنجمين سال، به همت شهرداري تهران، 2هزار نقطه گردشگري در قالب 15مسير ساماندهي شد تا تدارك گسترده‌اي براي مسافران نوروزي و تهرانگردان ديده شود.

در سال‌جاري 7ستاد گردشگري نوروزي در 7منطقه شهري و 100ايستگاه اطلاع‌رساني براي راهنمايي مسافران نوروزي با همكاري شهرياران جوان برپا شد.

همچنين حضور همه دستگاه‌ها در ستاد گردشگري و استقرار نيروهاي سامانه137 باعث شد تا امسال نسبت به سال‌هاي گذشته، اقدامات با برنامه‌ريزي دقيق‌تري صورت پذيرد. نيروهاي سامانه137 نه‌تنها براي ثبت نام تورها و راهنمايي گردشگران اقدام كردند بلكه پاسخگويي به شهروندان حتي براي پيدا كردن آدرس محل اسكان در روزهاي بارندگي هم بخشي از برنامه‌شان در ستاد مهمان طهران بود.

 * سفر 400هزار گردشگر با مترو

امسال 400هزار كارت گردشگري نوروزي براي استفاده شهروندان از مترو در تهران صادر شد. استفاده رايگان از مترو و BRT تا سقف 5هزار تومان در طول ايام نوروز از مزاياي استفاده از تهران كارت براي گردشگران بود.

ضمن اينكه شهروندان با استفاده از اين كارت‌ها از تمامي تخفيفات موزه‌ها و ساير اماكن گردشگري هم استفاده كردند.

 * بازديد نيم ميليون نفر از برج ميلاد

برج ميلاد بي‌شك يكي از جذاب‌ترين نقاط گردشگري نوروزي براي مسافران بوده و هست. آنگونه كه از ستاد گردشگري برج ميلاد خبر رسيده، تا روز گذشته بيش از نيم ميليون نفر از برج ميلاد بازديد كردند.

گروه‌هاي مختلف موسيقي اقوام از استان‌هاي آذربايجان، گيلان، مازندران و كردستان آيين‌هاي نوروزي خود را با اجراي برنامه‌هاي موسيقي در محوطه برج ميلاد به مردم معرفي كردند.

همچنين در كارگاه‌هاي صنايع‌دستي مردم از نزديك با خلق صنايع دستي همچون سفال، ميناكاري، مس و فرشبافي آشنا شدند.

آنگونه كه ستاد گردشگري نوروزي شهرداري تهران اعلام كرده، بررسي‌ها نشان مي‌دهد بازديد از برج ميلاد در صدر علاقه‌مندي گردشگران نوروزي بوده است.

محبوب‌ترين تور گردشگري تهران نيز شامل بازديد از 3برج آزادي، طغرل و برج ميلاد بود.

همچنين استقبال از مجموعه باغ موزه قصر، تماشاي آيين كهن نوروز و بازديد از نقاشي‌هاي سه‌بعدي اين مجموعه نيز توانست گردشگران زيادي را به اين نقطه از تهران بياورد.

  * بازديد شهردار تهران از ستاد گردشگري

بيش از 10هزار شغل در مجموعه ستاد گردشگري تهران به‌وجود آمد. اين خبري بود كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران در بازديد از ستاد گردشگري نوروزي پايتخت داد.

به گفته وي، تهران با استفاده از جاذبه‌هاي گردشگري خود مي‌تواند اقتصاد شهري را بچرخاند و به همه‌‌چيز رونق دهد.

در همين راستا در ستاد گردشگري شهرداري تهران 10هزار شغل به‌وجود آمد.

وي اظهار كرد: گردشگري بحث مهمي براي تمامي شهرها و كشورهاي دنياست.

شهرداري تهران نيز 5سال است كه درگير اين بحث شده و به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي درصدد است با بسترسازي، فضاي كار به بخش خصوصي بدهد. قاليباف افزود: در همين راستا شهروندان و گردشگران توانستند از طريق سامانه 137 و سايت visit.tehran.ir از امكانات موجود آگاه شوند.

شهرداري مراكزي براي اسكان موقت مسافران درنظر گرفت تا افرادي كه مي‌خواهند 2شب در تهران باشند، در اين اماكن سكني گزينند.

تمامي امكانات و خدمات هم براي اقامت فراهم شد و شهروندان توانستند در چادرها و سالن‌ها مستقر شوند. قاليباف با اشاره به ساير خدمات شهرداري تهران در قالب برنامه مهمان طهران عنوان كرد: ما در حقيقت توانستيم آژانس‌هاي بخش خصوصي را همراه كنيم و مردم مي‌توانند تورها را انتخاب كنند.

همچنين، تهران‌كارت‌ها كه در 100نقطه در اختيار شهروندان قرار گرفت 5هزار تومان براي استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي شارژ شدند و شهروندان از طريق اين كارت‌ها توانستد از تخفيف‌هاي ويژه بازديد از همه مراكز تفريحي تهران و حتي هتل‌ها و رستوران‌ها استفاده كنند.

شهردار تهران خاطرنشان كرد: بر اين عقيده‌ام كه تهران نيازمند سازمان گردشگري است كه در طول سال فعال باشد. چرا كه گردشگري داخلي و خارجي مي‌تواند اشتغالزايي كند، اقتصاد شهري را بچرخاند و به همه‌‌چيز رونق دهد و لايحه‌اي هم بر اين اساس به شوراي شهر فرستاديم.

قاليباف گفت: تهران جاي ديدني زيادي دارد و حداقل 30روز زمان مي‌برد تا از تهران به‌طور كامل بازديد كرد.

شهردار تهران تصريح كرد: در ايام عيد تمركز ما بر تورهاي داخلي بود چرا كه قبلاً تهران مسافرفرست بود و امسال حدود 70درصد از افرادي كه به ستاد ما مراجعه كردند از شهرستان‌ها آمده بودند. قاليباف با تاكيد بر اينكه تهران نيازمند يك سازمان گردشگري است تا بسترهاي لازم براي حضور گردشگران به‌ويژه گردشگران خارجي فراهم شود، تصريح كرد: واقعيت اين است كه مهمانان خارجي بعد از ورود به تهران اغلب تنها از 3نقطه برج ميلاد، پل طبيعت و اراضي عباس‌آباد و باغ موزه دفاع‌مقدس بازديد مي‌كنند.

اين در حالي است كه بيشتر اين افراد دوست دارند از منطقه بازار و منطقه قديم تهران هم بازديد كنند. به همين دليل، ما به سرعت روند بازسازي و پياده‌راه‌سازي‌ را انجام مي‌دهيم.

 * حضور گردشگران اتريشي و سوئدي

در ميان انبوه مهمانان خارجي تهران در نوروز95، حضور گردشگران اتريشي و سوئدي بيش از همه به چشم مي‌آمد. الكساندر شواتسگر و هندريك يوهانسن گردشگراني از دو كشور اتريش و سوئد با حضور در ستادگردشگري تهران آمادگي و اشتياق آژانس مسافرتي خود را براي ارائه خدمات تازه به تهران اعلام كردند.

شواتسگر با بيان اينكه خدمات ارائه شده در راستاي طرح مهمان طهران بسيار سيستماتيك است، اظهار كرد: كمتر شهرداري‌اي مي‌تواند چنين خدماتي را به تعداد زيادي از افراد ارائه كند.

يوهانسن نيز با بيان اينكه تهران همانند موزه‌اي است كه درب آن به تازگي باز شده است، گفت: بازديد از ميدان تجريش، برج ميلاد و بازار تهران را مي‌پسندم.

 * شناساندن تهران با طرح «مهمان طهران»

رئيس كميسيون فرهنگي- اجتماعي شوراي شهر تهران كه از چندين محل اسكان نوروزي گردشگران تهران و همچنين برنامه‌هاي ويژه مناطق بازديد كرد، عملكرد مديريت شهري در اجراي طرح «مهمان طهران» را مثبت ارزيابي كرد.

حجت‌الاسلام والمسلمين عبدالمقيم ناصحي گفت: شهرداري توانسته طي چند سال گذشته نواقص موجود در طرح را مرتفع كند و خدمات گسترده‌اي را به مهمانان تهران و شهروندان تهراني عرضه كند.

وي با اشاره به مراكز متعدد گردشگري تهران همچون برج ميلاد، برج طغرل، درياچه شهداي خليج‌فارس و باغ موزه قصر و باغ موزه دفاع‌مقدس تصريح كرد: تهران ظرفيت پذيرش گسترده گردشگر از ساير شهرهاي كشور و كشورهاي دنيا را دارد و با توجه به شرايط ايجاد شده بعد از برجام بايد نهايت بهره را برد.

وي همچنين هنگام بازديد از محل اسكان و گردشگري منطقه ٢٠ از مجموعه اقدامات فرهنگي و آموزش‌محور كه با رويكرد محيط‌زيست ارائه مي‌شود و خدمت‌رساني به زائران حضرت عبدالعظيم(ع) قدرداني كرد.

يكي ديگر از اعضاي اين كميسيون نيز معتقد است «مهمان طهران» مي‌تواند جزو سرمايه‌هاي پايدار تهران قرار گيرد.

مجتبي شاكري در بازديد از ستاد گردشگري شهرداري تهران گفت: طرح «مهمان طهران» تأثير بسزايي در معرفي ظرفيت‌هاي ميراثي و فرهنگي تهران دارد.

وي با اشاره به اينكه در تهران 2 هزار نقطه ميراثي داريم كه تاكنون 500نقطه شناسايي شده است، افزود: طرح «مهمان طهران» ايده‌هاي جديدي داشته و توانسته خيز بلندي براي سال‌هاي آينده بردارد.

احمد مسجدجامعي، عضو كميسيون سلامت و محيط‌زيست شوراي شهر تهران هم استمرار طرح مهمان طهران را موضوع مهمي دانست و گفت: اجراي چنين طرح‌هايي براي يك‌بار در سال خيلي كم است وبايد در طول سال استمرار داشته باشد تا تأثير خود را گذاشته و جاذبه‌هاي گردشگري پايتخت را به مردم عرضه كند.

وي پيشنهاد داد طرح مهمان طهران براي فصل تابستان اجرا شود. مسجدجامعي نقطه تمايز مهمان طهران در سال95 را بخش نرم‌افزاري طرح دانست.

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران هم در ايام عيد در منطقه13 پايتخت حضور يافت. وي در حاشيه اين بازديد گفت: تهران هرچند يك‌كشورشهر محسوب مي‌شود اما نسبت به ساير شهرها و استان‌ها مظلوم و غريب‌تر است؛ اين در حالي است كه حتي شهروندان تهراني با جاذبه‌هاي گردشگري تهران آشنايي ندارند.

سروري بر اين نظر است كه رسانه ملي درخصوص اطلاع‌رساني در بحث اسكان نوروزي و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري تهران و خدمات شهرداري ضعف‌هايي دارد و هيچ انعكاسي نداشته است.

رئيس كميته گردشگري شوراي شهر تهران با اشاره به عملكرد مثبت و خوب شهرداري تهران در اجراي طرح مهمان طهران گفت: ظرفيت‌هاي مغفول مانده گردشگري تهران به واسطه اين طرح به مردم ايران و تهران معرفي مي‌شود.

احمد حكيمي پور در بازديد از ستادگردشگري شهرداري تهران با اشاره به استقبال مردم از طرح مهمان طهران اظهار كرد: هر سال استقبال مردم از اين طرح بيشتر شده و مي‌توان به كمك چنين طرحي وضعيت صنعت گردشگري تهران را ارتقا بخشيد.

وي با اشاره به رصد فعاليت‌هاي ستاد گردشگري شهرداري تهران توسط اعضاي شوراي شهر تصريح كرد: نقاط قوت و ضعف طرح ارزيابي شده و گزارش جامعي در صحن شوراي شهر ارائه مي‌شود.

به‌گفته وي در كميسيون فرهنگي كميته ويژه‌اي براي معرفي ظرفيت‌هاي تاريخي و گردشگري مغفول مانده پايتخت تشكيل شده و در احكام برنامه توسعه دوم تهران و هم در بودجه‌هاي سنواتي اعتبارات لازم در اين راستا ديده شده است.

وي اعلام كرد كه استقبال از مسافران تهران، ارائه خدمات اسكان مسافران، پاكسازي شهر و برگزاري جشنواره‌هاي اقوام در تهران ازجمله برنامه‌هاي شاخص طرح مهمان طهران بوده است.

*منبع

LinkedIn Google+ Line WhatsApp Instapaper Pocket Email
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *