پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

دقت درنصب و نگهداری وسایل گرمایشی نمی شود

دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب: 470869
در جامعه ما به دلیل عدم توجه یا کم توجهی به زیرساختهای لازم در ساخت و توسعه ابنیه و اماکن مسکونی علی الخصوص از دیدگاه سلامت ، ایمنی و محیط زیست ، این منازل کانونهای خطر و اماکنی به عنوان نقطه شروع آلودگی و به مخاطره افتادن سلامت افراد در جامعه می شوند
 به گزارش جهان به نقل از پایگاه خبری تحلیلی سلامت ،ایمنی و محیط زیست ، دکتر هاشم ستاره استاد دانشگاه و متخصص حوزه سلامت ایمنی و محیط زیست اظهار کرد:در جوامعی که اصطلاحا به آن جوامع و شهرها، شهرهای پایدار گفته می شود سه مقوله سلامت، ایمنی و محیط زیست  از زیر ساختهای اساسی و مهم  در تلقی این جوامع به عنوان جوامع پایدار است که در جامعه ما به دلیل عدم توجه یا  کم توجهی به زیرساختهای لازم در ساخت و توسعه ابنیه و اماکن مسکونی علی الخصوص از دیدگاه سلامت ، ایمنی و  محیط زیست ، این منازل کانونهای خطر و اماکنی به عنوان نقطه شروع آلودگی و به مخاطره افتادن سلامت افراد در جامعه می شوند.


وی افزود:یکی از این کانونهای خطر و تهدید کننده سلامت و آلاینده محیط زیست وسایل و تجهیزات گرمایشی هستند. هرچه قدر از سیستم های گرمایشی تمرکز زدایی گردد تعداد کانونهای مذکور پراکنده تر و کنترل و نظارت بر آنها بسیار پرهزینه و مشکل  و در کلان شهری مثل تهران عملا غیر ممکن می گردد.


ستاره تاکید کرد: در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا در هر منطقه تاسیساتی جهت تامین گرمایش طرح ریزی و اجرا می گردد و توسط لوله کشی آب گرم به منازل می رسند که کمترین خطرات را برای منازل و کاربران نهایی دارد . در برخی منازل سیستم های تولید و انتقال گرمایش به صورت مرکزی طراحی می گردد که نسبت به حالت اول بار تعمیر ونگهداری و اتلاف انرژی بالاتری دارد و اما از حالت سوم که گاز، برق یا در مواردی سوختهای مایع در منازل منبع تامین حرارت و گرمایش می باشند کم خطرترو ایمن تر می باشند.


این مدرس دانشگاه اذعان داشت : به دلیل هزینه بالای سیستم های تامین حرارت مرکزی شاهد آن هستیم که در بسیاری از ساخت و سازها این مقوله در نظر گرفته نمی شود و زنجیره ای از طراحی،ساخت و نظارت  در ساخت و ساز ساختمانها به دلیل عدم نظارت کافی  و علیرغم وجود ضوابط و معیارهای مهندسی این نکات را رعایت نمی کنند .


وی خاطر نشان کرد: در مواردی علیرغم طراحی و ساخت و ساز مناسب افراد کاربر با تغییراتی در محل نصب سیستم های گرمایش  باعث اعمال تغییراتی در طول لوله های حامل سوخت یا دودکشها می گردند که این تغییرات به هیچ وجه پایش و کنترل و نظارت نمی شوند.
 

ستاره افزود: تغییر کاربری اماکن و منازل و تبدیل پارکینگ ها  یا انبارها به واحدهای مسکونی یا تغییر در معماری ساختمان پس از اخذ پایان کار  هم از جمله مواردی  است که سیستم های تامین انرژی منابع گرمایشی و انتقال آلاینده های حاصل از عملکرد این تجهیزات را تبدیل به کانونهای پرخطر می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *