شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
استاد دانشگاه زوریخ سوئیس:

دلایل آل سعود برای اعدام‌ها مضحک است

يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۰
کد مطلب: 465334
یکی از اساتید دانشگاه زوریخ سوئیس دلایل آل سعود برای اعدام‌های جمعی از جمله اعدام شیخ نمر را مضحک دانسته و درباره عواقب آن هشدار داد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، دکتر "الهام مانع" از اساتید یمنی تبار علوم سیاسی دانشگاه زوریخ سوئیس در گفتگو با "اس ار اف" سوئیس درباره شیخ نمر که روز گذشته خبر اعدام این روحانی برجسته از طرف رژیم آل سعود منتشر شد گفت: شیخ نمر یک رهبر بسیار معروف مخالف در عربستان سعودی بود که از حمایت بالای مردمی در مناطق شرقی عربستان با اکثریت شیعه نشین برخوردار بود. به اعتقاد من این اقدام آل سعود عواقبی بر شرایط مناطق شرقی عربستان خواهد داشت.
 
وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که از این اقلیت کم شیعه در عربستان سعودی چه خطری شکل می گیرد گفت: شیعیان تنها 15 درصد مردم عربستان را تشکیل می دهند. اما ما باید این مسئله را در مناسبات منطقه ای مورد ارزیابی قرار دهیم. عربستان سعودی اقلیت شیعی در کشور خود را به عنوان منبع خطر ارزیابی می کند. عربستان سعودی بخصوص از بهار عربی ترسان است. آل سعود نگران است که سرنوشت لیبی یا حسنی مبارک دوباره تکرار شود.
 
"الهام مانع" در ادامه این گفتگو دلایل عربستان سعودی برای اعدام های جمعی اخیر را مضحک دانسته و گفت بسیاری این عقیده را دارند. در کشورهای غربی دگرگونی موضع (در قبال عربستان سعودی) قابل لمس است. غربی ها متوجه می شوند که نمی توانند مانند سابق با عربستان سعودی همکاری کنند. مثلا صدر اعظم آلمان این مسئله را آشکار کرده است که دیگر ما نباید نظاره گر این باشیم که چگونه عربستان سعودی از نوعی افراط گرایی حمایت می کند که زمینه مناسبی برای اسلام گرایان خشونت طلب افراطی فراهم می کند. این مسئله قابل قبول نیست که عربستان سعودی می گوید ما با تروریسم مبارزه می کنیم بدون اینکه جنبش های افراط گرایی در کشور خود را تحت کنترل درآورد.
 
وی در بخش پایانی این مطلب جدایی بیشتر منطقه به دو بخش شیعه و سنی را از عواقب این اعدام های جمعی عربستان دانسته و همچنین درباره متشنج شدن شرایط در داخل عربستان سعودی ابراز نگرانی کرده و گفت: جمعیت شیعی در شرق عربستان بسیار ناراضی هستند. این انسان ها به عنوان افراد درجه دو در عربستان رفتار می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *