جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱

خودکفایی ایران در تولید گندم چند درصد است؟

چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 457640
مشاور وزیر جهادکشاورزی و مجری طرح گندم از برنامه ریزی برای افزایش تولید این محصول خبر داد و گفت: ضریب خوداتکایی ایران در تامین گندم مورد نیاز به ۸۵ درصد رسیده است.
به گزارش جهان به نقل از میزان، اسماعیل اسفندیاری پور اظهار کرد: امسال بیش از ۹۴ هزار میلیارد ریال برای خرید ۸ میلیون و ۸۰ هزار تن گندم به کشاورزان پرداخت شده است و تا سه سال آینده می توانیم به مرز خودکفایی برسیم.

وی گفت: امسال با وجود کاهش بارشها، با ایجاد انگیزه و حمایت از کشاورزان، حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم بیشتر از سال ۹۳ در کشور خریداری شد، تا با وجود ذخایر راهبردی این کالا، نیازی به واردات گندم برای تامین آرد مورد نیاز واحدهای خبازی نداشته باشیم.

مجری طرح گندم سطح زیرکشت گندم آبی را در سال جاری دو میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار و گندم دیم را ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: مجموع سطح زیرکشت گندم ۶ میلیون و ۲۰۰ هزارهکتار است که درمقایسه با پارسال دود ۴،۵ تا ۵ درصد کاهش یافته است.

اسفندیاری محدودیت منابع آب را مهمترین عامل کاهش سطح زیرکشت گندم دانست و گفت: توسعه روش های نوین آبیاری، توزیع بموقع سم، کود و بذرو کاشت ارقام پرمحصول میزان تولید گندم سبب افزایش تولید گندم در سال جاری شد.

وی درباره روند اجرای روش های نوین‌ آبیاری در مزارع گندم افزود: ۴۵ تا ۴۶ درصد سطح اراضی زراعی کشور به کشت گندم اختصاص دارد و باید مکانیزاسیون بخش زراعت به ویژه اراضی گندم مد نظر باشد.

بنابراین گزارش قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده در شورای اقتصاد با ۱۰ درصد افزایش تصویب شده است.

قیمت هر کیلوگرم گندم معمولی در سال جاری ۱۱۵۵ تومان و قیمت هر کیلوگرم گندم دوروم (ویژه ماکارونی و بیسکوئیت) ۱۱۸۸ تومان بود.

مجری طرح گندم با بیان اینکه رعایت تاریخ کشت عامل تعیین کننده ای برای تولید کیفی و کمی گندم محسوب می شود، افزود: از آنجا که تاریخ کشت درمناطق مختلف کشورمتفاوت است، زمان مناسب ازسوی مراکز به کشاورزان اعلام می شود و باید این توصیه ها جدی گرفته شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با این قیمت تعیین شده برای گندم و هزینه های تولید فکر خودکفایی گندم نباشید.