چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۳
جان کری:

برجام توانایی یکجانبه به ما می‌دهد/ این یک اهرم فوق‌العاده است!

سه شنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب: 445946
براساس برجام، ما طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای پاسخ دادن به هرگونه عدم پیروی ایران را داریم، آمریکا به طور خاص این توانایی را دارد که تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه مرتبط با هسته ای را در صورت عدم پیروی ایران دوباره اعمال کند.
برجام توانایی یکجانبه به ما می‌دهد/ این یک اهرم فوق‌العاده است!
به گزارش جهان، کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد، با مکانیسم ماشه، تحریم‌های تعلیق شده به سرعت بازخواهد گشت.

وی در پاسخ به سؤال یک نماینده جمهوری‌خواه که از سوی روزنامه تایمز اسرائيل منتشر شده می‌‌گوید: به عنوان بخشی از برجام، با یک توافقنامه نقشه راه موافقت کرده است تا اینکه به نگرانی‌های آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران پاسخ دهد.

ایران متعهد شده است که تا پانزدهم اکتبر به تعهدات خود براساس توافقنامه نقشه راه عمل کند. تخفیف تحریم‌ها تنها پس از آن ارائه خواهد شد که ایران اطلاعات و دسترسی که آژانس می‌خواهد در اختیارش قرار دهد و گام‌هایی را بردارد که براساس توافقنامه نقشه راه با آژانس با برداشتن آنها موافقت کرده است.

وی می‌افزاید: براساس این توافقنامه، ایران مشمول شدیدترین و سخت‌گیرانه‌ترین رژیم راستی‌آزمایی و نظارت خواهد بود که تاکنون برای یک برنامه هسته‌ای درباره آن مذاکره شده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قادر خواهد بود که دسترسی به موقع به مکان‌هایی را که برای بازرسی می‌خواهد، داشته باشد و در غیر این صورت ایران ناقض برجام خواهد بود و خطر اعمال دوباره تحریم‌ها افزایش خواهد یافت. برای مثال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی روزانه به نطنز و فردو را به مدت ۱۵ سال دارد. علاوه بر این، برجام شامل تدابیری است که فراتر از آن چیزی است که در پروتکل الحاقی وجود دارد که شامل نظارت بر اجزای کلیدی سانتریفیوژها تا ۲۰ سال است و شامل نظارت بر اورانیوم از زمان استخراج از معدن به مدت ۲۵ سال است. براساس متن برجام، اگر آژانس بین‌المللی انرژي اتمی نگرانی‌هایی درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده احتمالی و مغایر با برجام در مکان‌هایی داشته باشد که مطابق با توافقنامه جامع پادمان ایران، اعلام نشده باشد، در این صورت آژانس ممکن است درخواست دسترسی در یک روند زمانی محدود را مطرح کند. اگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژي اتمی نتوانند در طی ۱۴ روز به ترتیبات رضایت‌بخش دست یابند، این موضوع به وسیله کمیسیون مشترک بررسی خواهد شد که طی آن صدور یک رای اکثریت، ایرانی‌ها را وادار به دسترسی خواهد کرد چون روسیه، چین و ایران نمی‌توانند مانع ایجاد کنند. هرگونه کوتاهی و قصور ایران در اجازه دسترسی در پایان این دوره ۲۴ روزه ناقض برجام خواهد بود و زمینه‌ای برای بازگشت سریع تحریم‌ها خواهد بود.

کری می‌افزاید: براساس برجام، ما طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها برای پاسخ دادن به هرگونه عدم پیروی ایران را داریم، آمریکا به طور خاص این توانایی را دارد که تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه مرتبط با هسته ای را در صورت عدم پیروی ایران دوباره اعمال کند. در مورد تحریم‌های سازمان ملل هم، براساس قطعنامه (۲۲۳۱)، ما حتی با وجود مخالفت‌های هر عضو شورای امنیت از جمله چین و روسیه می‌توانیم این کار را بکنیم. این توانایی یک‌جانبه برای بازگرداندن همه تحریم‌های شورای امنیت به ما یک اهرم فوق‌العاده می‌دهد تا اگر بخواهیم گام‌های کمتری برداریم همکاری دیگر کشورها را بدست آوریم.

همچنین ما طیفی از دیگر گزینه‌ها را برای پرداختن به عدم پیروی ناچیز ایران داریم. این گزینه‌ها شامل قرار دادن نهادهای خاص فعال در فعالیت‌های مغایر برجام در فهرست‌های خاص است، شامل بازگرداندن برخی تحریم‌های داخلی خاص برای پاسخ دادن به نقض‌های کوچک ولی همیشگی از برجام است و یا اینکه شامل استفاده از اهرم ما در کمیسیون مشترک در مورد درخواست‌های تامین تدارکات است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *