جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۶
۲۴
زاکانی در واکنش به سخنان عراقچی:

برخی که از مصلحت صحبت می‌کنند، دلایل پیشنهاد غیرقانونی خود را بیان کنند

مصلحت حفظ قانون است
دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۷
کد مطلب: 439076
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه ارائه لایحه برجام مطابق با قانون و چارچوبی است که در کشور حاکم است، گفت: انتظارمان از دولت این است که بیش از پیش به قانون توجه کند و مصلحت کشور را در اجرای قانون بداند.
برخی که از مصلحت صحبت می‌کنند، دلایل پیشنهاد غیرقانونی خود را بیان کنند
به گزارش جهان، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با تاکید بر لزوم بررسی متن مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ در مجلس اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی طبق اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون اساسی باید سند برجام را مورد رسیدگی قرار دهد همچنین تاکید قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران بر این است که نتیجه مذاکرات برای بررسی باید به مجلس منعکس شود.

وی ادامه داد: بالطبع رسیدگی به برجام مبتنی بر قانون اساسی است و به همین دلیل مجلس با تشکیل یک کمیسیون ویژه برای بررسی برجام موافقت کرد که امیدواریم در همین هفته اعضای آن انتخاب شوند.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه انتظار این است که مجلس یک ورود تخصصی در بررسی برجام داشته باشد، تصریح کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری در عید فطر تاکید کردند امیدواریم مجلس به عنوان یک مجموعه قانونی، با دقت نظر بتواند زوایای مختلف برجام را بررسی کند و ماحصل آن را به سمع و نظر نمایندگان برای رای نهایی برساند.

زاکانی با انتقاد از برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه بررسی و تصویب برجام در مجلس به مصلحت نیست، گفت: مصلحت حفظ قانون است؛ اینکه برخی از مصلحت صحبت می‌کنند، دلایل پیشنهاد غیرقانونی خود را بیان کنند. علاوه بر این اگر بنای تشخیص مصلحت هم باز است، باید رهبری معظم این تشخیص مصلحت را بدهند لذا افراد، گروه‌ها و جریانات نمی‌توانند تعیین تکلیف کنند و بخواهند با مصلحت‌سنجی مسیری را دنبال کنند که خلاف قانون است.


وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: انتظارمان از دولت این است که بیش از پیش به قانون توجه کند و مصلحت کشور را در اجرای قانون بداند لذا هم آقایان عراقچی و ظریف و هم رئیس جمهور محترم تلاش کنند تا از هیئت وزیران لایحه‌ای ارائه شود چراکه اینکار مطابق با قانون و چارچوبی است که در کشور حاکم است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا و همه ملت و نمایندگان و.... همه متفق القول بر این نظرند که برجام باید راه و روال قانونی خود را طی کند آن وقت دولتمردان در قضیه ای به با این اهمیت و حساسیت که در ایران ومنطقه و جهان داشته، به تشخیص خود مصلحت نظان را در این دیده اند که این رویه نادیده گرفته شود!
آقایان اعتدالگرای صاحب تدبیر و امید! آیا دور زدن قانون و بی توجهی به قانون بد بود ولی فقط برای احمدی نژاد و قانون گریزی شما شد عین عقلانیت ! و مصلحت کشور! وتدبیر !!!
قانون گرا
Iran, Islamic Republic of
قانون و راه قانونی درست ترین راه است ، مصلحت را فقط ولی فقیه می داند نه آقای عراقچی
محسن
آقایون اعتدال!
شما هم مثل محمدعلی شاه, مجلس رو به توپ ببندید و تکلیف مجلس و قانون رو یکسره کنید!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی!
این مطالب را به رییس مجلس بفرمایید که مرتب آدرس غلط میدهد منجمله اخیرا که اسراییل را مخالف توافق جلوه داد!
آقای لاریجانی!
الان دیگه همه بازی زرگری اوباما نتانیاهو را متوجه شدند
شما نگرفتید هنوز؟
اسراییل بقول کارشناس آمریکایی با این تظاهر به مخالفت در حال هل دادن ایران به چاه ویل توافق وین است!
فتاملوا!
Iran, Islamic Republic of
احسنت 100% با نظرتان موافقم!
به همان دليلي كه قطعنامه 598به تائيدمجلس نرسيد. شما خود را به ساير امور همچون حمله به ايت الله هاشمي و ساير انقلابيون مشغول كنيد. انتخابات اتي در پيش است . نان در اين است كه براي راي درمجلس اتي ايت الله هاشمي را تخريب نمائيد. عجله كنيد عقب مي مانيد.
Iran, Islamic Republic of
وقتی قطعنامه 598 به طور ضمنی(البته به تعبیر خود حضرت امام جام زهر) مورد پذیرش ایشان قرار گرفت، مجلس وقت دیگر ورود پیدا نکرد ونظر امام را پذیرفت ولی در این خصوص که خود امام این دوره مقام معظم رهبری بارها و بارها خودشان بر طی شدن مسیر قانونی و روال عادی موافقت نامه تاکید داشته اند!
شهید آوینی:"برخی امام درگذشته را فقط اطاعت می کنندو امام حاضر را نه؛ چون امام درگذشته را هر طور که بخواهند می توانند تفسیر کنند ولی امام حاضر را فقط باید اطاعت کنند."
حسین
پذیرش جنگ و صلح در محدوده ی اختیارات مجلس نیست عزیز دلم
پاسخ به عراقچی
United Kingdom
اولا)اینکه آمریکاوکشورهای اروپایی برجام رابه رای مجالسشان نمی گذارندبه خودشان وقوانین داخلی شان مربوط است بنابراین دلیلی نداردکه ماقانون خودمان را به این دلیل زیرپابگذاریم. ثانیا)گفته اندکه:بهتراست برجام را"داوطلبانه"اجراکنیم تااینکه باتصویب آن درمجلس"الزام آور"نباشد!!!!!!!!! آیااجرای پروتکل الحاقی وآنهمه امتیازات"فراپروتکلی" باوجودمکانیسم"بازگشت پذیری"تحریم هاحتی باشکایت تنهایک کشوردرکمتراز30روزمعنایی غیراز"الزام"واجباردارد؟؟؟!!!
عمار
Iran, Islamic Republic of
همین آقایان درزمان دولت قبل:به فرمده امام مجلس درراس امور است.
همین اقایان دردولت فعلی:به مصلحت نیست مجلس بررسی کند.
راس امور بودن مجلس بستگی به صلاحدید اصلاحات دارد.
ما(اصلاح طلبان)=قانون
علی
مصلحت آمریکا و اسرائیل اینست که توافق وین بدون بررسی مجلس اجرایی شود.
امیرمحمد
سلام،آقای زاکانی این که شما نگران اجرای قانون هستید.خوبه ولی انصافا دردولت گذشته هم درمورد پرونده هسته ای وتحریم ها اینقدز روی اجرای قانون تاکید داشتیدیانه؟
در دولت قبل توافق شده بود؟ به نتیجه ی خاصی رسیده بود؟ تعهد داشتیم؟
در ضمن در دولتهای گذشته،پرونده هسته ای از ابتدا دست شورای عالی امنیت ملی بود،ولی در این دولت،پرونده رو به وزارت خارجه دادن،۲سال پیش.حالا باز دارن میگن شورای عالی امنیت ملی بررسی میکنه!
سعید
Netherlands
در دولت آقای روحانی فقط سطح مدیریت مذاکرات هسته ای بر عهده وزارت خارجه گذاشته شده، ولی همچنان سیاست گذاری و مدیریت کلان پرونده هسته ای کشور در اختیار "شورای عالی امینت ملی" بوده و خواهد بود. لذا هرگونه تصمیم گیری درباره برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) منحصراً در اختیار و صلاحیت شورای عالی امنیت ملی خواهد بود و تصویب برجام در شورای مذکور اصل است و کفایت می کند.
این که می گویند اگر مجلس برجام را تصویب کند دولت مکلف به انجام آن می شود و مجالس 5+1آن را تصویب نمی کنند اینجا یک مغالطه صورت گرفته چون قرارنیست مجلس چیزی را که به نفع کشور نیست به دولت تکلیف کند بلکه مجلس می خواهد برجام را بررسی کند تا اگر قسمتهائی از آن به دولت ایران تعهدات خطرناکی را تحمیل می کند جلوی آن را بگیرد می گویند اجرای برجام داوطلبانه است و در صورت تصویب در مجلس الزامی می شود این مغالطه است چون اگر اجرای برجام داوطلبانه است مجلس می خواهد بررسی کند که مبادا خدای نکرده ما داوطلبانه دست به کاری زنیم که جبران ناپذیر باشد وخلاصه این که فرق است بین اجازه دادن برای کاری و امر کردن به کاری
برادر اصولگرا یعنی وزارت امور خارجه به عنوان متولی مذاکرات و تنها نهاد تخصصی در حوزه سیاست خارجی نمی تونه نظر خودش را به مجلس انتقال بده؟! نمی تونه از مصالح کشور صحبت کنه؟! در ضمن دلایل مخالفت رو هم گفتند....
چرا نمی تونه میتونه دلایل مخالفتشان این بود که این تکلیف برای دولت ایجادمی کنه و دقیقا مغالطه همین جاست ببینید خروجی بررسی مجلس یکی از این دو مورد است 1- مجلس پس از بررسی به دولت اجازه می دهد که مسیر توافق را ادامه دهد(دقت کنید اجازه می دهد نه دستور) 2-مجلس پس از بررسی به این نتیجه می رسد که این توافق به ضررکشور است و اجازه نمی دهد دولت برجام را حتی اگر داوطلبانه باشد اجرا کند هیچ یک از دو مورد فوق تکلیفی به گردن دولت نمی اندازد بله در مورد دوم دولت مکلف می شود برجام را نپذیرد
فته گران زمانی مجلس را می خواهند که به نفع آنها باشد.
دولت گذشته دیگه گذشت, ول کنید.
حمله به دولت گذشته, خطاپوش آقایون شده!!
اعتدالی ها اگر اعتدال یعنی فرار از قانون, لطفا اعتدال نداشته باشید, دوره استبداد خیلی وقته تموم شده .باید به" قانون" تمکین کنید.
مسعود دیپلمات
Romania
همانطور که آقای عراقچی بدرستی بیان فرمودند، تیم مذاکره کننده تاکنون فقط مصلحت شخصی خود را در نظر داشته و به زعم خودش عمل کرده و نتایج مذاکرات را رقم زده است. بنابراین تاکنون ملت شریف ایران را عملا" نمایندگی نمی فرموده اند، حال می خواهند نتایج آنرا همانطور که هست به ملت بزرگ ایران تحمیل کنند.
دو سال مذاکرات مخفیانه و نگاه داشتن خبرنگاران در پشت درب های بسته تا دقیقه 90 برای جلوگیری از درز مذاکرات به بیرون، برای این سازماندهی شده بود که ملت را در مقابل یک عمل انجام شده قرار دهند. زهی خیال باطل!
سعید
برخی آنقدر فکرشون عقب است که ازملت مابه میذارن. اگه یه کوچولو انصاف دارید برید ازمردم بپرسید که موافق توافق هسته ای هستند یا نه. اکثریت مردم موافق هستند.
برخی آنقدر فکرشون روشنه و انصاف دارن که میگن اکثرمردم موافق توافق هسته ای هستن ولی من کوتاه فکر بی انصاف نمی تونم درک کنم این ها (فکر روشن های با انصاف) از کجابه این آمار رسیده اند بهتره هیچ کس از ملت مایه نذاره نه فکر روشن های باانصاف نه عقب مانده های بی انصاف .اااا
اگر اکثریت مردم موافق توافق هسته ای هستند پس چرا ایقدر از انتقادهای یک اقلیت عصبانی می شوید بگذارید هرچه می خواهند بگویند به قول رئیس جمهور آنها بی سواد بی شناسنامه و بی خیلی چیزهای دیگه هستند
Iran, Islamic Republic of
بسه ديگه، اینقدر منفی بافی و دروغ تحويل مردم ندهيد صادقانه حرف بزنيد و از جناح بازی دست بردارید