پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۳
۵۹
یادداشت علیرضا زاکانی درباره نحوه بررسی برجام در مجلس

بررسی اولیه برجام در شورای عالی امنیت ملی بدون اذن رهبری قانونی نیست

آیا اصرار دولت بر عدم ارائه لایحه قانونی است؟
يکشنبه ۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 440207
با دقت بر ماموریت های سه گانه فوق الذکر و تامل در برجام درمی یابیم که بررسی نتایج مذاکرات هسته ای در شورای عالی امنیت ملی از جهاتی قابل تامل است تا جایی که بدون اذن رهبری، برای ورود این شورا به طور اولیه محملی قانونی وجود ندارد، درحالی که براساس اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹، قانون اساسی بررسی برجام وظیفه ذاتی مجلس شورای اسلامی است.
بررسی اولیه برجام در شورای عالی امنیت ملی بدون اذن رهبری قانونی نیست
به گزارش جهان، دکتر علیرضا زاکانی در هفته نامه پنجره نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک ـ با هر نام و عنوانی ـ برای کشور تعهد آور است یا نه؟ آیا ابعاد برجام تعهدات متعدد امنیتی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و اجتماعی ایجاد نمی کند؟ آیا این توافقنامه بزرگ ترین مسئولیت ها و محدودیت ها را برای ایران اسلامی در سالیان متمادی به دنبال ندارد؟ آیا قانون اساسی در این خصوص رویه مشخصی را اعلام نکرده است؟ آیا قوانین موجود کشور اشاره ای به موضوع مربوطه دارد؟ آیا...؟ این پرسش ها و سوالات متعدد دیگری را که قابل طرح است می توان مطرح کرد و درباره آن ها به بحث نشست.

رئیس جمهور محترم، وزیر محترم خارجه، معاونان و همفکرانشان بر عدم ضرورت ورود مجلس شورای اسلامی به بررسی برجام تاکید دارند تا جایی که سخنگوی محترم دولت بیان داشتند: «درخواست نمایندگان برای ارائه برجام برخلاف اصل ۱۷۶ قانون اساسی است... طبق قانون نباید توافق به مجلس ارائه شود». یا جناب آقای عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده، مجلس را از ورود به بررسی نتایج مذاکرات منع کرده و آن را خلاف مصلحت دانسته اند. همین طور جناب آقای صالحی، ریاست محترم سازمان انرژی اتمی، بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی را ضروری ندانسته اند. عملا نیز خط تلاش دولت این است که به هر صورت ممکن از دادن لایحه به مجلس خودداری کند.

اگر قانون اساسی برای دولت محترم ملاک است، در قانون اساسی، اصول مرتبط با موضوع این چنین آمده است. در اصل ۷۷ می خوانیم: «عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قرارداد ها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد».

یا اصل ۱۲۵ مقرر می دارد: «امضای عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، موافقت نامه ها و قراردادهای دولت ایران با سایر دولت ها و هم چنین امضای پیمان های مربوط به اتحادیه های بین المللی پس از تصویب مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور یا نماینده قانونی او است ».

هم چنین اصل ۱۳۹ می گوید: «صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیئت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد. در مواردی که طرف دعوی خارجی باشد و در موارد مهم داخلی ، باید به تصویب مجلس نیز برسد. موارد مهم را قانون تعیین می کند».

با اصول فوق الذکر، شکی بر ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی باقی نمی ماند و هرگونه تلاش برای عدم ارائه لایحه به مجلس، غیرقانونی و سیاسی می نماید هرچند استناد جناب آقای نوبخت به اصل ۱۷۶ قانون اساسی باشد.

اما اصل ۱۷۶ چه می گوید؟ در این اصل آمده است: « به منظور تامین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور، با وظایف زیر تشکیل می شود: ۱. تعیین سیاست های دفاعی ـ امنیتی کشور در محدوده سیاست های کلی تعیین شده از طرف مقام رهبری . ۲. هماهنگ کردن فعالیت های سیاسی ، اطلاعاتی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی ـ امنیتی . ۳. بهره گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی...».

با دقت بر ماموریت های سه گانه فوق الذکر و تامل در برجام درمی یابیم که بررسی نتایج مذاکرات هسته ای در شورای عالی امنیت ملی از جهاتی قابل تامل است تا جایی که بدون اذن رهبری، برای ورود این شورا به طور اولیه محملی قانونی وجود ندارد، درحالی که براساس اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹، قانون اساسی بررسی برجام وظیفه ذاتی مجلس شورای اسلامی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بررسی مجاری قانونی و ضرورت دقت نظر آن ها در این مورد و پاسخگویی به درگاه احدیت و پیشگاه ملت را فرض می شمارند. از این رو مجلس بالذات براساس اصول متعدد قانون اساسی باید به نتایج مذاکرات هسته ای ورود کرده و نتایج آن را پس از بررسی از لحاظ حقوقی، اعلام، تصویب یا رد کند.

البته قوانین عادی نیز تاکید بر ضرورت بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی دارد. مثلا ماده ۹ قانون مدنی اذعان می دارد: «مقررات عهودی که طبق قانون اساسی بین دولت ایران و سایر دول منعقد شده باشد در حکم قانون است».

در تبصره ۱ قانون طرح الزام دولت به حفظ دستاورد ها و حقوق هسته ای ملت ایران و براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، «نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود». این اصل ها، دولت را به ارائه نتایج مذاکرات هسته ای به مجلس شورای اسلامی مکلف کرده است.

لذا با بررسی قوانین عادی نیز دولت محترم راهی جز ارائه نتایج مذاکرات به مجلس شورای اسلامی ندارد و برابر اصل ۷۴ قانون اساسی نیز «لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس تقدیم می شود و طرح های قانونی به پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان ، در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است» . این اصل بر ارائه لایحه توسط دولت تاکید داشته و عدم ارسال لایحه به مجلس را کاملا عملی سیاسی و غیرقانونی می نماید. ارائه دو نوبت ترجمه غیررسمی از برجام نیز مشکلی را حل نکرده و آن هم غیرقانونی است.

باید یادآوری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطابق اصل ۶۷ قانون اساسی این چنین قسم یاد کرده اند: «... پاسدار حریم اسلام و نگاهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم، ودیعه ای را که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم و در انجام وظایف وکالت ، امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم . از قانون اساسی دفاع کنم و در گفته ها و نوشته ها و اظهار نظرها، استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آن ها را مد نظر داشته باشم ». و برابر اصل ۸۵ قانون اساسی نیز «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست ...».

و از آنجایی که در اصل ۱۲۱ قانون اساسی، رئیس جمهور محترم سوگند یاد می کند: «پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و...». از این رو برابر قانون اساسی و قوانین عادی، دولت محترم مکلف به آوردن لایحه به مجلس شورای اسلامی است و هیچ راه دیگری برای عدم بررسی مجلس جز با توسل به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی متصور نیست که نظر به تاکید معظم له بر مسیر قانونی، آن هم منتفی است.

مجلس شورای اسلامی برابر ماده ۴۴ آیین نامه داخلی خود که تصریح کرده است«در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می آید و در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژه ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می کند. به پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، این کمیسیون تشکیل می شود» اقدام به تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام کرد که در تبصره ذیل همین ماده تکلیف هیئت رئیسه نیز مشخص شده است: «هیئت رئیسه مجلس می تواند طرح ها و لوایحی را که در حوزه مسائل مربوط به کمیسیون ویژه تشخیص دهد به آن کمیسیون ارجاع دهد».

بی شک کمیته ویژه بررسی برجام با ۱۵ عضو خود، با دقت در محتوای برجام، گزارش دقیقی را برای مجلس فراهم خواهد کرد. در ادامه نیز با بررسی حقوقی برجام، مقدمات قبول، قبول مشروط، رد یا بیان نقاط ضعف و عیوب برجام را مهیا می کند و تیم مذاکره کننده را مکلف به ادامه مذاکرات برای برطرف کردن مشکلات برجام خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ای بابا هنوز نفهمیده اید؟
خودشان توافق کردند، خودشان هم دارند بررسی می کنند.
ماست منم ترشه
محسن
آقایون اعتدال!! آقایون بسیار قانون گرا!!!
مجلس رو به توپ ببندید و... و خلاص!
Iran, Islamic Republic of
مي خواهند مجلس را دور بزنند،‌مجلس بايد فعال تر باشد و سريع پرونده را در دست بگيرد.
Iran, Islamic Republic of
اگر مجلس برجام را تصویب کند که احتمال آن بیشتر از رد برجام است، گام بعدی چه خواهد بود؟
Iran, Islamic Republic of
تصويب كدومه؟؟!! همه مي دونن رد ميشه. حتي كمگره آمريكا هم داره ردش مي كنه
میگفتن زرگریه که حالا واقعی شد؟
Iran, Islamic Republic of
قوای نظام کجایند، یه عده میان برای کشور تعهد بین المللی ایجاد می کنند و خودشان تصویب می کنند فردا ما باید تاوان بدهیم، پس کجاست اون خرد جمعی که رئیس جمهور از آن دم می زد.
Iran, Islamic Republic of
چه با افتخار روی خون شهدای هسته ای رژه می روند.
خب همین عده یکی از قوای نظامند دیگه
Iran, Islamic Republic of
توافق معلق!
شورای عالی امنیت ملی چه چیز رو بررسی میکند؟
رفتارهای شورای عالی امنیت ملی ما رو یاد مجلس ششم می اندازد، توافقی که طرف مقابل هیچ تعهدی برای اجرا ندارد و همواره از گزینه های روی میز و تهدید سخن می گوید کجای این داستان امنیت ما را تضمین کرده است.
هیچ کس حق بر هم زدن توافق را ندارد ملت ایستاده
Iran, Islamic Republic of
داداش اینجا چاله میدون نیست، بفرمایید آدرس اشتباهی بهت دادند.
خودشومیگه ملت اینا سال88هم براساس توهم میگفتند ما بی شماریم ولی با یک خروش ملت همیشه در صحنه سرجاشون نشستن
amirhosein
حالا صبر کن اگه آمریکایی ها با کارشکنی توافق رو زیر سوال نبردن اون موقع این حرفا رو بزن...
بفرما بشین. خسته میشی.
ناصر
منظورت از ملت «حزب اتحاد ملت» است دیگه! همون هایی که ...
قانون و فقط قانون
Iran, Islamic Republic of
مگه اين توافق بدون اذن رهبر صورت پذيرفته؟
Iran, Islamic Republic of
بلی.
Iran, Islamic Republic of
بله
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم نظرم منفی است. رهبری خطوط قرمز را ترسیم کردند ولی آیا خود قرمز رعایت شده؟! آیا رهبری توافق را تایید کرده و موافقت خود را با آن اعلام کرده اند؟! اذن بر توافق با موافقت با نتیجه مذاکرات و ماحصل توافقات فرق دارد. لطفا خلط مبحث نکنید!
رهبر معظم انقلاب هم منتظر نظر مجلس محترم هستند و اخیرا"در یک سخنرانی جمله چه تایید بشود و چه تایید نشود را 3 مرتبه تکرار کردند .
مذاکره با اذن بوده است ولی توافق نه.
کدام یک از خطوط قرمز نه گانه ی رهبری در مذاکرات رعایت شده است؟ حتا یک مورد نیز پیدا نمی کنی.کمی عمیق تر باید نگریست.
م
United Kingdom
اگر اینطور باشد و چنین رویه غلطی سنت شود و در هر نشست برون مرزی مثلا نشست اپک ، نشست کشورهای غیر متعهد ، نشست کشورهای اسیای و غیره، اعضا ناچارا تحت عنوان اقدام داوطلبانه در مورد سرمایه ملی کشور تصمیم قطعی ارائه دهند و مجلس نیز بگوید چون اقدام داوطلبانه است لذا محل ورود ندارد که سنگ روی سنگ بند نمی شود مگر این سرمایه های ملی جز مایملک یک مثلا وزارتخانه یا نهاد دولتی وغیر دولتی می باشد که انرا در یک نشست حتی بین المللی، داوطلبانه دچار حتی تغییر کاربری نماییم لذا بهتر است مجلس محترم تحت پوشش لایحه ای که آنرا در هر صورت تصویب یا رد تبدیل به قانون شناور و تبصره مند می کند بررسی نماید . تبصره و بند وبحث قانون شناور ومشروط راهکار مجلس می تواند باشد . در پایان باید توجه داشت که خطر نهادینه شدن این رویه مصیبت زا ( اقدام داوطلبانه و برجام نویسی ) از خود موضوع توافقات و مفاد بر جام برای آینده کشور بیشتر است
Romania
احسنت!
مگر سرمایه ملی جز مایملک آقایان روحانی و ظریف و صالحی است که هر کاری خواستند به اسم داوطلبانه با آن بکنند!
داوطلبانه قبول می کنیم آتیشش بزنیم!!!! میشه واقعا.
هر عقل سلیمی به این حرف میخنده!
ها ها ها ها.
مسعود دیپلمات
مجلس خواب آلود می بایست در مدت این 2 سال و در بدو شروع مذاکرات، دولت را مکلف می کرد که نتایج مذاکرات را هر ماه به مجلس و کمیته منتخب ارائه نماید تا اگر انحرافی در آن هست، اصلاح شود. تا دولت محترم نتواند نتایج را مخفی کرده و بعد از گذشت 2 سال ناگهان مملکت را تسلیم اجانب کند.
حالا که مجلس از خواب بیدار شده است، تنها راهش این است که برجام را کلا" رد کرده و مطابق با پراگراف آخر عمل نماید. یعنی روز از نو روزی از نو.
والسلم علیکم و رحمت الله
اولا دولتی ها به درستی مدعی هستند رئیس جمهور یا هیچ مقام دولتی دیگری پای برجام را امضا نمی کنند و برجام تنها انجام یک سری تعهدات داوطلبانه توسط دولت ایران است در قبال تعهدات داوطلبانه چند دولت دیگر! لذا می بینید در هیچ کدام از 6 دولت طرف مقابل به استثنای آمریکا مجالس و پارلمان ها ورودی پیدا نکرده اند! ثانیا تا دیروز که صفر تا صد مذاکرات توسط شواری عالی امنیت ملی پیگیری می شد آه از نهان کسی بلند نمی شد که مگر این شورا صلاحیت رسیدگی به پرونده هسته ای را دارد؟ اما امروز به پای تفسیر اصل 176 نشسته اید؟! ثالثا قانون اساسی می گوید مصوبات شورای عالی امنیت ملی به تایید رهبری نیاز دارد اذن قبل از بررسی را از کجا آورده اید؟! رابعا شورای عالی امنیت ملی به خلاف جوسازی ها نهادی دولتی نیست لطفا بار دیگر وضعیت این شورا و ترکیب کنونی ان را بررسی کنید!
چه تایید بشود و چه تایید نشود را 3 مرتبه تکرار کردند
اگه قراره به اسم کار داوطلبانه،دولت ؛مجلس رو دور بزنه ،پس قوه مجریه ومقننه یکی شده وقانون هم شده کشک !
این دولت خودش رو مساوی قانون میدونه وبا اختلاف رای ناچیز 260000 رای ،بدجوری داره .....
آزادمرد
با اختلاف دوازده میلیونی نسبت به نفر دوم، شما یا از سیاست چیزی سرت نمیشه که بقیه رو جمع میزنی، یا دردت از جای دیگست، موفق باشی ، با دردت کنار بیا
دقیقش رو میخوای ؟ 36درصد از کل واجدین شرایط رای دادن و50.7درصد از کل رای دهندگان .در ضمن انتخابات دونفره که نبود تو رای نفر دوم رو ملاک تفاضل ارا میدونی.49.3درصد مردم از همون اول دور دولت فعلی رو خط کشیده وبه کسان دیگه ای رای دادند.
بعدم که صدای 100روزه درستش میکنم ،در اومد ،فقط 3درصد ملت پای سیاست دولت باقی موندند.
ادبتون عین رئیس دولتتونه .دیگه کسی رو متعجب نمیکنه.یادتونه میگفتین ادب مرد به از دولت اوست ؟؟؟؟؟
محسن
آقایون اعتدال!!
قانون چیه! مجلس یعنی چی!!
فی الفور مجلس ... توپ ...!!!
یاشار
پس چطور بررسی پرونده سران فتنه در شورای عالی امنیت ملی مجاز بود؟آن هم بدون مصوبه !!!چطور ممنوع التصویری رئیس دولت اصلاحات بدون مصوبه در شورای عالی امنیت ملی با ارسال یک نامه از ئبیر خانه اش قانونی تلقی میشود؟و اعتراض پآقای علی مطهری به این شیوه مورد خشم حضرات واقع می شود؟
Iran, Islamic Republic of
یاشار جان چه خبر! مسائل داخلی و بین المللی رو تفکیک قائل شوید و قانون اساسی رو مطالعه فرمایید.
مسلم
برادر گرامی، اون موضوع قضاییه و این موضوع تقنینی.ماهیتا با هم فرق دارند.ان جا قانون دست شورای عالی امنیت را باز گذاشته مانند ممنوعیت صحبت درباره ی فساد کرسنت که در زمان وزارت اقای زنگنه و ریاست جمهوری خاتمی به وقوع پیوست.اما توافق هرچه که باشد باید در مجلس بررسی شود.
سعادتی
از همان اول هم که مجلس میخواست برجام را برسی کنه ظریف می گفت محرمانه است و به مجلس اجازه ورود نمی دادند تا حالا که الان میخواهند مجلس را دور بزنند . نمایندگان مجلس به ملت مدیونند اگر زیر سوگند خودشان بزنند و از حق ملت و خون شهدا در مقابل اینها دفاع نکنند .
عبدالله
آقای زاکانی
وقتی رهبری معظم در پاسخ به نامه رئیس جمهور می نویسد در مراجع قانونیبررسی شود یعنی اذن بررسی توافقنامه.
وقتی در سخنرانی اخیر می فرماید معلوم نیست در توافقنامه در مراجع قانونی ایران تصویب بشود یا نشود یعنی اذن بررسی توافقنامه.

توافقنامه اشکالات وحشتناکی دارد ولی اینطور نیست که بدون اذن رهبری در حال بررسی است.
کدوم قانون به شورای امنیت ملی اجازه بررسی توافقات بین المللی رو داده.نمیشه که توافق رو رنگ کرد وبه اسم داوطلبانه از دسترس مجلس دورش کرد.
Netherlands
ضمن احترام به جناب آقای زاکانی عزیز به ایشان توصیه می کنم که وارد جدال و تقابل با شورای عالی امنیت ملی که البته یک نهاد (بالادستی و فرا قوه ای) هست نشود. زیرا به قول همان ضرب المثل معروف، در واقع هر که با شورای عالی امنیت ملی در افتاد، بر افتاد. خلاصه از ما گفتن بود.
Netherlands
این بر جام بزرگترین خیانتی است که...
و مردم منتظر یک اشاره ....
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد بد است!
احمدی نژاد کشور را 100 سال عقب انداخت!

چرا شما از دستاوردهای دولت اصلاحات برای توافق استفاده نکرده اید!!!، شما هر چه در دست داشتید از دستاورد دولت احمدی نژاد بود.
اینا دستاورد نیست موضوع مذاکره هست!! هنوزم دارین میگید خسته نشدید؟؟
Germany
دولت فخیمه! با استقرار یک هنگ توپخانه در میدان بهارستان, میتونید با شجاعت مثالزدنی به مجلس حمله ور بشید و موانع قانونی رو مرتفع کنید! سپس با طیب خاطر و آسودگی خیال و فراغ بال,هر قراردادی که مایلید, منعقد نمایید!
فعلا که همین کار را با پروریی دارند می کنند و آنهم بدون توپ و تانک :-) مهماتش فقط چند تا فحش بود به منتقدین و بستن چندتا هفته نامه ، روزنامه وسایت.
موسوی خواه
مگر این آقایان نگفتند پرونده هسته ای ربطی به شورای عالی امنیت ملی ندارد و پرونده را به وزارت خارجه بردند هر جور خواستند قانون را برای خود تفسیر میکنند.
سرباز رهبری
جهت یادآوری به جناب زاکانی :
اعضای شورای عالی امنیت ملی
حسن روحانی: (رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی)
علی لاریجانی: (رئیس مجلس شورای اسلامی)
صادق لاریجانی: (رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران)
محمدباقر نوبخت: (معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور)
دریابان علی شمخانی: (دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر ایران در شورا)
سعید جلیلی: (نماینده رهبر ایران در شورا)
سرلشکر سید حسن فیروزآبادی: (رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران)
سرلشکر عطاءالله صالحی: (فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران)
سرلشکر محمدعلی جعفری: (فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)
عبدالرضا رحمانی فضلی: (وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور)
محمدجواد ظریف: (وزیر امور خارجه)
سید محمود علوی: (وزیر اطلاعات)

بهتر از این است که یک پزشک یا یک مهندس کشاورزی در این مورد نظر دهد، ضمنا همینطور که تمام عزیزان گفته اند، نیازی به تصویب مجلس نیست و نظرتان همان مشورتی باشد بهتر است.
امین
Romania
سلام. چه ربطی داره ؟ قانون اساسی به وضوح و با بیان صریح , بررسی و تصویب قراردادهای الزام آور برای کشور رو به مجلس سپرده ! حالا این که ترکیب اعضای شورای عالی امنیت ملی چه کسانی هستند که باعث از اثر افتادن قانون اساسی نمیشه!
ضمناً خوندن این اسامی , ضرورت ورود مجلس به بررسی و تصویب برجام رو که وظیفه ی قانونیش هم هست , 100 برابر میکنه !
چیزی که برام بیشتر از همه جالبه اینه که کسایی دارن با هزار و یک ترفند و ماستمالی سعی میکنن قانون اساسی و مجلس رو دور بزنن که تا همین 2 سال پیش از کوچکترین اظهار نظر در مورد قوانین عمومی و نه قانون اساسی , رگ های گردنشون از خشم به آستانه ی ترکیدن می رسید ؛ حالا ولی مصلحت سنجی خودشون که در تضاد آشکار با نص قانون هستش باعث نمیشه که حتی خم به ابرو بیارن !! متاسفانه باید گفت که : « سیاست = تفسیر مسائل بر اساس منافع جناحی »
محسن
Germany
جهت استحضار سرباز بی بصیرت! و پیاده نظام دشمن!
امام خمینی: مجلس در راس امور است.
اگر شهیدای جلیل القدر صدر اسلام هم به این لیست اضافه کنی باز" قانون.قانون و قانون" حرف اول و آخر رو خواهد زد.
7نفر که طبق گفته خودت دولتند.یعنی قاضی و شاکی یکی هستند!
جونم ! این توافق دلبر جانانی که دلتون رو از کفتون برده ،چرا فقط در تاریکی قابل تحمله وجرئت نشان دادن روی ماهش رو به ملت ندارین ؟ ودر جمع بالا که اکثریتش خودتونید فقط قابل روئیت میشه ؟
اگه ریگی به کفش ندارید و
اگر کاسه ای زیر نیم کاسه نیست و
اگر حسابتون پاکه ،
بسم الله در ترازوی نقد بزارینش تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
Iran, Islamic Republic of
آقای به اصطلاح سرباز رهبری
شما اگر سرباز بودی حرف فرمانده ات رو میشنیدی که هم از مجلس هم از شورای عالی امنیت ملی اسم بردند برای بررسی برجام.
ضمن اینکه کمیسیون بررسی برجام هم متشکل از افرادی است که هم تخصص هسته ای دارند مثل همین دکتر زاکانی که پزشکی هسته ای خونده هم روابط بین الملل هم حقوق و...
رضا
رهبری چندتا از این سربازا مثل شما داشته باشه دیگه دشمن میخواد چه کار؟
بی نام
آیا شما واقعا سرباز رهبرید؟
از فهرست کردن اعضای شورای عالی امنیت ملی می خواهید چه نتیجه حقوقی بگیرید؟
مگر برجام برای کشور ایران تعهد اقتصادی ندارد؟ پس چرا مجلس نباید آنرا تصویب کند؟ چرا نباید قانون اساسی در این مورد اجرا شود؟
چرا در این مورد که سرنوشت سیاسی، اقتصادی ، امنیتی کشورر رقم می خورد، مجلس که به فرموده بنیانگذار جمهوری اسلامی در راس امور است، حق تصویب یا رد آنرا نباید داشته باشد؟
از دیدگاه حقوقی، با اکثریت آراء لازم مجلس قادر است اعضای زیر را در شورای امنیت ملی تغییر بدهد:
رئیس جمهور (رای به عدم کفایت سیاسی)
رئیس مجلس
معاون رئیس جمهور (در صورت رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور)
دبیر شورای امنیت ملی (در صورت رای به عدم کفایت سیاسی رئیس جمهور)
وزیر کشور (استیضاح)
وزیر امور خارجه (استیضاح)
وزیر اطلاعات (استیضاح)
لطفا اگر فقط حقوق خوانده اید و به مدرک خودتان هم می نازید، یک بار دیگر هم قانون اساسی را مطالعه بفرمایید و یا از یک نفری که هم مدرک دکتری در این رشته را دارد و هم از این مطالب فنی چیزی هم متوجه می شود، سوال کنید و جو سازی نمایید، لطفا!
اگر یک نفر پزشک یا مهندس کشاورزی است ، مانع از این می شود که به نمایندگی از ملت به تصویب این توافقنامه رای مثبت و یا منفی بدهد؟
خیلی برای شما و آن آقایی که با بیسواد خواندن منتقدینش خیلی مایل است که خودش را باسواد جلوه بدهد، متاسفم.
انصافا ملت ایران می توانست برای این مناصب حساس ، انتخاب های بمراتب بهتری داشته باشد. انتخاب هایی که در میان هچکدام از چهره های داخلی و یا خارجی، حتی شناخته شده نیستند.
Germany
این همه میگن غنی سازی غنی سازی آخه برادر من غنی سازی واسه ملت نون و آب میشه؟ واسه دختر من جهیزیه میشه؟ واسه پسرم شهریه دانشگاه میشه؟ واسه خودم پول کرایه خونه میشه؟ واسه خانومم پول دوا درمون و عمل میشه؟ باز بگو غنی سازی ... غنی سازی ...
موید
شما حق دارید که نسبت به غفلتهای دولت و امور جاری خود نگران باشید اما یادتان باشد که مریدان حضرت امام برای دفاع از اسلام و حفظ کیان ایران اسلامی خون دادند و ما هم باید امانتدار باشیم و اکنون هم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری باید مراقب باشیم تا خون شهداء هسته ای ضایع شود انشاالله
سرور
نخیر غنی سازی را بگذارند کنار همه خواسته هایت را دولت با سبد کالای بعدی می دهد.
شما که اینقدر مشکل داری!
موید
تیم مذاکره کننده باید نسبت به حمایت مقام معظم رهبری قدردان و مدیون باشند و در صورت دفع الوقت و بی توجهی به مصلحت نظام و خون دل دادن به امت امام و رهبری،قطعاً پشیمان خواهند شد البته اگر متوجه باشتد والسلام