شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱۲
۵۷

منازعه بزرگ اینجاست نه متن برجام/ هشدارهای امنیت ملی

دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۴۱
کد مطلب: 439068
طراحی آمریکا این است که اولا با نشاندن ایران پای میز مذاکره، ایران را وادار به پذیرش اصل بده بستان درباره موضوعات منطقه‌ای کرده و مذاکرات را بر چند و چون آن متمرکز کند. ثانیا آمریکایی‌ها تصور می‌کنند به محض نشستن ایران پای میز می‌توانند با استفاده از توانایی‌های شبکه همکار خود در ایران، دوقطبی را که در انتخابات ۹۲ درباره مساله هسته‌ای شکل گرفت، این بار درباره مسائل منطقه‌ای بازسازی کنند و به این ترتیب یک بار دیگر - به زعم خودشان - به سرنوشت انتخابات‌ها در ایران شکل بدهند.
منازعه بزرگ اینجاست نه متن برجام/ هشدارهای امنیت ملی
به گزارش جهان، مهدی محمدی در وطن امروز نوشت: چه برجام رد شود چه تایید، اکنون در مرحله پساتوافق قرار داریم. اگر برجام رد شود، این مرحله آکنده از تبعات یک توافق شکست‌خورده خواهد بود و اگر تایید شود، محیط امنیت ملی ایران از ۲ جنبه عمیقا دستخوش تغییر می‌شود؛ نخست، از جنبه اجرای برجام در ایران که من معتقدم برخی شاخص‌های امنیت ملی ایران را به نحو بازگشت‌ناپذیری جابه‌جا خواهد کرد و دوم، از حیث برنامه‌ای که آمریکا برای ۲ محیط سیاست داخلی ایران و منطقه خاورمیانه طراحی کرده و تلاش برای اجرای این برنامه‌ها، برخی پارامترهای امنیت ملی ایران را به طور بنیادین تحت‌ تاثیر قرار خواهد داد.

پیش از این گفته‌ام که مساله اصلی درباره برجام، متن آن نیست بلکه مساله اصلی این است که این توافق بناست مقدمه اجرای چه پروژه‌هایی باشد. هم ایران و هم آمریکا می‌خواهند با فرمول خود وارد دوران پساتوافق شوند. به تعبیر دیگر، برجام تبعات سیاسی گسترده‌تری خواهد داشت که شکل دادن به آن و کنترل آن، مهم‌ترین مساله امنیت ملی ایران در چند سال آینده و یکی از مهم‌ترین مسائل سیاست خارجی آمریکا همزمان با آن خواهد بود. مساله اصلی و بنیادین این نیست که درون برجام چه نوشته شده – اگرچه این مساله نیز در جای خود اهمیتی ویژه دارد - بلکه مساله اصلی این است که برجام زیرساخت اجرای کدام پروژه‌ها خواهد بود و کدام طرف موفق خواهد شد الزامات و نتایج این متن را به استخدام اهداف آینده خود درآورد. تبعات غیرهسته‌ای برجام به نحو خارق‌العاده‌ای تعیین‌کننده‌تر از تبعات هسته‌ای آن است. منازعه بزرگ اینجاست و برنده و بازنده اصلی نیز همین‌جا معلوم خواهند شد.

«کالین کال»، مشاور امنیت ملی «جو بایدن» دیروز در موسسه مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گفت آمریکا یک طرح راهبردی از پیش آماده برای مرحله پساتوافق دارد. حتی اگر این کد صریح از یک مقام امنیت ملی آمریکا را هم در اختیار نداشتیم، باز به‌سادگی می‌شد حدس زد چنین طراحی راهبردی‌ای وجود دارد. نشانه‌های روشنی در دست است که ثابت می‌کند توافق هسته‌ای بخشی از یک برنامه – یا شاید بهتر باشد بگوییم تفاهم - بزرگ‌تر است. اگر کمی خطر کنیم، می‌توان ادعا کرد این پازل بزرگ‌تر - اگر نگوییم همه؛ لااقل بخشی از آن- در سطوح نیمه‌پنهان، مذاکره شده و درباره آن تفاهم‌هایی صورت گرفته است.

پازل بزرگ حداقل ۳ تکه دارد: مساله هسته‌ای، مساله آینده قدرت در ایران و مساله منطقه. برجام فقط یک تکه از این پازل است که نوری بر آن افکنده شده و بقیه بخش‌ها هنوز در تاریکی قرار دارد. به دلیل بهم پیوستگی عمیق تکه‌های این پازل به یکدیگر و تاثیرات قابل توجهی که تعیین تکلیف هر یک بر دیگری دارد، غیرمنطقی است که فکر کنیم توافق هسته‌ای بدون نظرداشت سرنوشت ۲ تکه دیگر پازل حاصل آمده است.

آنچه آمریکایی‌ها در حدود یک ماه گذشته - پس از اعلام برجام - گفته‌اند در واقع نشان‌دهنده محاسبات آنها درباره دوران پساتوافق بویژه در ۲ محیط منطقه‌ای و داخلی ایران است و این جنبه از مباحثات درونی آمریکا اکنون بسیار مهم‌تر از نزاعی است که ظاهرا میان کنگره و دولت آمریکا در جریان است. آمریکایی‌ها اگرچه ظاهرا در حال توجیه کنگره هستند ولی در واقع کاری که می‌کنند آشکار کردن پیش‌فرض‌های داخلی و منطقه‌ای برجام و همچنین برنامه‌ای است که برای این دو حوزه در سر دارند. برای سیستم سیاستگذاری امنیت ملی ایران، داشتن یک درک صحیح، مستند و راهبردی از چشم‌انداز وسیع‌تری که آمریکا سعی می‌کند توافق هسته‌ای را بخشی از آن جلوه دهد (یا قرار بدهد) فوری‌ترین مساله است.

۲ نکته زیر مقدمه‌ای را برای ورود به این بحث، تمهید می‌کند.

یکم- دولت اوباما شرط بسته است توافق هسته‌ای محیط سیاست داخلی و در نتیجه آن معادله قدرت در ایران را دگرگون خواهد کرد، طوری که روزی که محدودیت‌های برجام پایان یابد - اگر چنین روزی اساسا وجود داشته باشد- ایرانی نوین بر سر کار خواهد بود که از صفر شدن زمان گریز هسته‌ای در آن نباید نگران بود.

آمریکایی‌ها سعی می‌کنند در اظهارات علنی خود در این باره محتاط باشند ولی واضح است که روی این موضوع بیش از هر چیز دیگر حساب کرده‌اند. اگر بخواهم از یک تعبیر صریح‌تر استفاده کنم، نوعی اطمینان خاطر در آمریکا وجود دارد که توافق هسته‌ای مقدمه براندازی جمهوری اسلامی است نه مقدمه پذیرش آن به مثابه یک قدرت هسته‌ای پس از ۱۰ یا ۱۵ سال. تامل در ادبیات راهبردی که از سوی مقام‌ها، نشریات و مراکز مطالعات استراتژیک در آمریکا در حال تولید است، جزئیات بسیار خوبی از دینامیزم حصول این تغییر در ایران - آنگونه که آمریکا محاسبه یا برنامه‌ریزی کرده - در اختیار ما می‌گذارد.

بیش از هر چیز آمریکایی‌ها روی ۳ عامل حساب کرده‌اند: ۱- افزایش تعامل با ایران که از دید آنها بیش از آنکه به معنای راه یافتن ایران به جامعه بین‌المللی باشد به معنای راه یافتن آمریکا به درون ایران است. (آمریکایی‌ها سال‌هاست می‌گویند مشکل اصلی آنها این است که در ایران حضور ندارند.) ۲- قدرت گرفتن آنچه آنها بخش خصوصی سکولار می‌نامند از طریق افزایش تعامل مهندسی شده اقتصادی با آنکه معتقدند در میان‌مدت جامعه سیاسی ایران را بشدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و ۳- تسخیر افکار عمومی ایران و ایدئولوژی‌زدایی از آن در طول زمان بویژه از طریق شکل‌دهی مستمر به دوقطبی‌هایی که یک سوی آن برنامه‌های امنیت ملی ایران قرار دارد و سوی دیگر آن معیشت به گروگان گرفته شده مردم. برای تست این الگو، نگاه آمریکایی‌ها به دوردست‌ها دوخته نشده است. آنها مشخصا به همین انتخابات مجلس می‌نگرند که چند ماه دیگر برگزار خواهد شد. این انتخابات از این حیث که آشکار کند کدام دسته از نیروهای سیاسی، همکاران پروژه آمریکا برای دستکاری در معادله قدرت در ایران هستند، بسیار تعیین‌کننده خواهد بود و این صدها برابر مهم‌تر از توافق هسته‌ای و اتفاقی است که درون تاسیسات هسته‌ای ایران رخ خواهد داد.

دوم- تکه دوم پازل ماهیتی ژئوپلیتیکی دارد. از بیش از یک سال قبل آمریکایی‌ها طراحی استراتژی را آغاز کردند که هدف از آن جلوگیری از تبدیل توافق هسته‌ای به ابزار افزایش قدرت ژئوپلیتیکی ایران بود. برخلاف بسیاری از تحلیل‌های موجود من عقیده دارم اساس برنامه ژئوپلیتیکی فعلی آمریکا نه جلوگیری از هزینه شدن پول ناشی از توافق توسط ایران در محیط‌های منطقه‌ای است و نه حتی ابتکار عمل‌های نظامی- امنیتی - سیاسی برای دگرگون کردن سرنوشت پرونده‌های اصلی منطقه. اساس این برنامه، تا آنجا که به ایران مربوط است، وادار کردن ایران به آغاز مذاکرات منطقه‌ای با آمریکاست.

اینجا هم کلیدواژه خوش‌رنگ و لعاب تعامل نقش اصلی را ایفا می‌کند. آمریکایی‌ها تصور می‌کنند اگر بتوانند هم زیرساخت ارتباط و هم مدل مذاکراتی شکل گرفته در پرونده هسته‌ای را به پرونده منطقه سرایت بدهند و ایران را سر میز مذاکره ژئوپلیتیکی بنشانند، بخش سخت ماجرا را پشت سر گذاشته‌اند. دقیقا از همین‌جاست که موضوع به دیگر تکه‌های پازل از جمله محیط سیاست داخلی ایران گره می‌خورد.

آمریکایی‌ها می‌خواهند بگویند - و کسانی در داخل ایران دقیقا همین موضع را تکرار می‌کنند- که اگر یک توافق خوب در موضوع هسته‌ای حاصل شد، چرا تکرار این تجربه درباره مسائل منطقه ممکن نباشد؟ این صورت دیگر همان تعبیری است که رئیس‌جمهور اخیرا علاقه‌مند به تکرار آن شده مبنی بر اینکه قدرت سیاسی (کنایه از توان مذاکره با ۱+۵) در مدیریت بحران‌های منطقه‌ای، از قدرت نظامی و امنیتی ایران کارسازتر و مهم‌تر است. این البته ظاهر قضیه است.

طراحی آمریکا این است که اولا با نشاندن ایران پای میز مذاکره، ایران را وادار به پذیرش اصل بده بستان درباره موضوعات منطقه‌ای کرده و مذاکرات را بر چند و چون آن متمرکز کند. ثانیا آمریکایی‌ها تصور می‌کنند به محض نشستن ایران پای میز می‌توانند با استفاده از توانایی‌های شبکه همکار خود در ایران، دوقطبی را که در انتخابات ۹۲ درباره مساله هسته‌ای شکل گرفت، این بار درباره مسائل منطقه‌ای بازسازی کنند و به این ترتیب یک بار دیگر - به زعم خودشان - به سرنوشت انتخابات‌ها در ایران شکل بدهند.

در واقع، از دید آمریکا، آغاز مذاکرات ژئوپلیتیکی، نیروهایی را در ایران فعال خواهد کرد که عقب راندن آنها برای جریان انقلابی به سادگی ممکن نیست و ثالثا آمریکا تصور می‌کند انتقال سیاستگذاری ژئوپلیتیکی در ایران به بخش دیپلماتیک، دستور کار منطقه‌ای ایران را تغییر خواهد داد و ایران دیگر نمی‌تواند همزمان با پیگیری راهبرد معاملاتی پای میز، راهبرد مقاومتی را در میدان پیش ببرد و به این ترتیب عملا وارد دورانی از محافظه‌کاری در موضوعات منطقه‌ای خواهد شد.

علائمی از اینکه آمریکایی‌ها همه انرژی خود را بر گشودن این دو باب - باب مداخله در سیاست داخلی و باب نشاندن ایران پای میز مذاکره ژئوپلیتیکی- متمرکز کرده‌اند وجود دارد که باید آنها را بسیار جدی گرفت. اگر این باب‌ها گشوده شود یعنی برجام بدل به ابزار راهبردی آمریکا علیه ایران شده و اگر این پروژه مدیریت شود، می‌توان از توافق هسته‌ای فرصت ساخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حمید
بابا یکی بگه این مدرک تحصیلیش چیه ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
به مدرك چكار داري؟!
آقای محمدی از منتقدین منصف هسته ای هستند که علاوه بر بعد سیاسی و حقوقی به ابعاد فنی هسته ای نیز اشراف دارند. تاکنو هیچ فردی از جبهه موافقان نتوانسته نقدی بر ادعاهای ایشان بیاورد اگر جوابی منتشر شده بفرمائید.
منصف ؟؟؟؟؟؟؟؟
سرور
مثلا بگوییم دکتر یا مهندس یا علامه یا ... شما حرفهایش را قبول می کنید؟
س
Iran, Islamic Republic of
آقا حمید ، خودت مدرک تحصیلیت چیه ?!
اگز متوجه باشی ایشان با دلیل و مدرک و دقیق حرف زده و بسیار تحلیل درستی ارایه کرده است
Iran, Islamic Republic of
فوق تخصص عزت
فوق دکتری ایران دوستی
Iran, Islamic Republic of
انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
مدرک مهم نیست ..درک تو مشکل داره بابا
Iran, Islamic Republic of
ببین چی گفته،بعد با عقل خودت البته جسارت نباشه برداشت کن.
Iran, Islamic Republic of
مدرک مهم نیست درک مهم است.
حسن
Iran, Islamic Republic of
پس بشارت باد بر بندگاني كه سخن را مي شنوند و بهترين آن را پيروي مي كنند
خوب .. اينم مثل جملگي منتقداي ديگه بي سواطه!! خيالت راحت شد باصواط!!!
من هنوز متن رو نخوندم و هیچ قضاوتی راجع به صدق کذب درستی غلط بودن حقانیت و یا عدم حقانیت مطالب ندارم اما ادبیات دوستان واقعا جای تعجب داره انگار نه انگار ما مسلمان و ایرانی هستیم و موظف به اخلاق و ادب
Iran, Islamic Republic of
من همان شب تا توافق را نخواندم ... نتوانستم بخوابم .... بعد از خواندن توافق هم که از زمین و زمان نا امید شدم ....
Romania
حمید اتفاقا حرفهای محمدی مستند تو مناظره بعد از بیانیه لوزان هم با اون حامی دولت که برای مناظره اومده بود خیلی مستند حرف زد
Iran, Islamic Republic of
مطمئنا مدرک تحصیلی اش از تو بهتره
Norway
حمید خان
شما همان حمید نیستیدکه ذیل مقاله اقای فواد ایزدی در ...کامنت گذاشته اید و وی را به بیسواد ی و کم تجربگی متهم کرده اید ؟ اگر همان هستید که شواهد نیز تایید می کند چرا راه افتاده اید در سایت های اینترنتی و با رفتار افراطی هرکه خلاف شما نظر داد - حتی کارشناسانی به این درجه از صراحت لهجه و منطق - را به بیسوادی متهم می کنید ؟ چرا اینرامی گویم چون نوع ادبیات شما بشدت مشابه ، موضوع دومقاله و نامتان نیز یکی است .

هدفم بگو مگو نیست . نمی خواستم بنویسم . چند بار نیز این کامنت را پاک کردم و نوشتم . در اینترنت برخی افراد استنباط های غلطی در مورد جهت گیری اکثریت مردم دارند .نه بحرف من است و نه بحرف امثال این دوست عزیز کم توجه . انشا... خدا وند ما رادر مسیر درست قرارداده و مارا استمراردهد ، در هر مسیردرستی که باشد .
شاهرخی
مسئولین و مردم باید هوشیارتر باشند تا دوباره دشمن به کشور مانند سال 88 ضربه نزند
البته امریکایی ها به دلیل عدم شناخت درست و دقیق از وضعیت مردم و کشور در محاسباتشان اشتباهات فراوانی میکنند مثل کمرنگ دیدن ولایت فقیه و نقش و اثرگذاری آن در کشور و مسئولین
علی
ولی فقیه برای پیشبرد اهداف ،به حضور افراد باایمان و آگاه نیاز دارد.
نباید گذاشت که خواب خام آقایان در شبیه سازی زمان ما با زمان امام حسن مجتبی(ص) تعبیر شود.
ج
Iran, Islamic Republic of
خوب بود موفق باشید
وقتی هنوز در آمریکا دعواست که برجام تایید بشود یا نشود برنامه ریزی برای آینده چه معنایی دارد.
جامعه آمریکا بازتر آن است که چنین بحث مهمی در آنجا مخفی بماند
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا آنجا مخفي نيست. مشكل اينجاست
جمشید
Iran, Islamic Republic of
آنجا مخفی نیست بعضی در داخل در گوششان پنبه گذاشتن و هروقت هم روزنامه یا کارشناسی به آنها تذکر می دهند که آمریکا غرضی و مرضی دارد از این توافق می گویند مصرف داخلی دارد !?
Romania
بله دعواست چون در آمریکا عده ای مثل کری و اوباما فکر میکنن این توافق و برجام هم دست ایران و می بنده هم امکان بازرسی نظامی میده و هم فرصت میده که درست و حساب شده رد آینده به ایران حمله بشه ولی بعضی دیگه از جممهوری خواهان هولن میخوان همین الان حمله کنن و اوباما گفته الان اگه حمله کنیم وضعمون در ایران مثل وضعمون در عراق میشه البته چوبکاری میکنه چون در صورت حمله فوری وضعشون در ایران اسفبار میشه الان هیچ اطلاع درستی از وضعیت نظامی ندارن و اگر الان حمله کنن ایران پیروز این نبرد میشه ولی اگه بذارن برای 5 یا 10 سال دیگه تو این مدت حساب کتابهاشون و کردن شناساییهاشون و کردن و ایران بازنده جنگ مبیشه
فتنه بسیار پیچیده تری در راه است
بسیار بسیار پیچیده تر
همه ما باید پشت سر رهبری متحد باشیم و هر چی ایشون گفتن فقط اطاعت کنیم الان وقت تسویه حساب های جناحی نیست هرکس حداقل مملکتشو دوست داره باید پشتیبان ولایت فقیه باشه
" افزایش تعامل با ایران، از دید آمریکا بیش از آنکه به معنای راه یافتن ایران به جامعه بین‌المللی باشد به معنای راه یافتن آمریکا به درون ایران و قدرت گرفتن بخش خصوصی سکولار است"

اوضاع پیچیده ای پیش رو است
تحلیلهای دکتر محمدی همیشه دقیق و عالی است و با واقعیتهای سیاسی جهان و رویکردهای منفی آمریکا در قبال ایران کاملا منطبق است.
علی
سلام.
با دقت در اظهارنظرهای آقای هاشمی رفسنجانی (برای نمونه : شکستن تابوی مذاکره با آمریکا )، میتوان به درستی دیدگاه آقای محمدی در خصوص وادار کردن ایران به آغاز مذاکرات منطقه‌ای با آمریکا که در نتیجه انتقال سیاستگذاری ژئوپلیتیکی در ایران به بخش دیپلماتی حاصل میشود پی برد.
فعال شدن آقای هاشمی رفسنجانی در ماه های اخیر را نیز میتوان در همین راستا (سوق دادن ایران به مذاکره با آمریکا) تلقی کرد.
مذاکره با آمریکا مثل شراب بود
منفعت هایی داشت ولی مضراتش بسیار بیشتر بود
اصلا نباید پای میز مذاکره می نشستیم
تا وقتی به ایرانی آباد و قوی تبدیل نشده بودیم
آنهم با راهکارهای اقتصاد مقاومتی
نباید پای میز مذاکره می نشستیم
مازندرانی
تحلیل بسیار خوبی بود ولی پاسخ چند سوال باید مشخص گردد.
1-آیا باید مذاکره میکردیم یا نه ؟
2-چه کسانی بهتر از تیم فعلی مذاکره کننده داشتیم ؟
3-آیا نتیجه مذاکرات برد برد بوده یا نه ؟
4-آیا منتقدان واقعا در به کمک نمایندگان مذاکره کننده که رهبرب نیز آنها را مورد نایید قراردادند رفته اند یا فقط منتظر نتیجه بودند ودر صدا وسیما نقد کنند؟
5-آقای محمدی آیا شما ودیگرمنتقدان طرحی پیشنهادی راهکاری برای استفاده بهتر از متن برجام دارید؟اگر دارید ارائه بدهید اگر نه بخدا من هم براحتی میتوانم از نتایج گفتگوهای کنگره آمریکا تحلیل ونقدهای خوبی ویا سرمقاله های آبداری بنویسم
مهدي م
Iran, Islamic Republic of
منتقدان بجاي وصل كردن همه چيز به رابطه با مستكبران و تحريم زورگويان و ... به تكيه بر توانمندي هاي داخلي تاكيد دارند و رابطه گرگ و ميش را ظالمانه مي دانستند فلذا براي همچين مذاكره اي دست و هورا نكشيدند و برجام را هم دركل خطرناك مي دانند به هزار و يك دليل ولي كو گوش شنوا.
مطمئن باشيد 10 سال آينده با اين روند يا كلا نظام را استحاله كرده اند و اگر هم بواسطه رشادت و هوشياري نيروهاي انقلابي نتوانند(كه انشاء الله نمي توانند)، هم تحريمها شديدتر مي شود و هم دست و پاي ما با انهدام صنعت هسته اي به دست خودمان بسته ميشود
سرور
امیدوار باشیم اما خواب نباشیم مملکت صاحب دارد 37 سال غلطی نتوانستند بکنند 10 سال دیگر هم همینطور.
امریکا هم مثل انگلیس روبه ضعف است در آینده قدرت آن می شود در حد جنگ انداختن بین توتسی ها و هوتوهای روآندا.
همچنان که دشمن اصلی انسان در درون او نهفته است دشمن کشور هم در درون آن است.پناه بر خدا ازفتنه اکبر.
Norway
اقای مازندرانی

1- مشکلی برای مذاکره نبود . مگر قراربود که مذاکرات قطع شود و مگر مذاکرات در دوره روحانی شروع شد ؟
2- بحث بر سر این نباشد که چه کسی بهتر و یا چه کسی بدتر از این تیم بوده است . شما رزومه افراد بده دیگری هم رزومه افراد شایسته دیگری را از نظر حود خواهد داد .انوقت می افتید در یک بحث واگرا . نه شما می توانید اثبات کنید و نه دیگری . لذا بایستی دید در بستر عمل بهترین تیم مدنظر شما چه دستاوردهایی را کسب کرده اند .
3- قطعا نتیجه مذاکرات برد -برد نبوده است . به هیچ وجه این حرف قابل قبول نیست . قضیه انقدر شفاف و صریح است که شما را فقط به برجام ارجاع می دهم .
ممکن است بگویید خیر . میل خودتان است . اینجا که من نمیتوانم با شما بحث های سنگین داشته باشم . دیگران در قالب مقاله و مصاحبه و مناظره و.........گفته اند . قضاوتبا خوانندگان .
4- اولا مگر قراراست بگوییم هرچه که همه نمایندگان انجام می دهند صحیح است ؟ البته من نمیدانم مصداق شما چیست . ثانیا چرا همه چیز را سیاسی می کنید ؟ شما به چیز هایی ایراد می گیرید که خود دارید با همان مکانیزم عمل می کنید و این خصلت انسان است . حب به ذات بر دیگری بشدت سخت می گیرد و بر خود سهل . بالاخره ما هم می بینیم در این مجلس و خارج از این مجلس انسان های هوشمند و دلسوزی وجود دارند که برجام به شکل فعلی برایشان قابل هضم نیست . اینهمه اشکال گرفته اند که بسیاری ازانها بجاست .
شما نبایستی گوشه ای از صحبت های رهبری را مصادره کنید. تایید رهبری مطلق نیست . در مورد هیچ کس نبوده است . در کنارش خیلی موارد دیگر را هم بصورت صریح گفته اند . نظیر اینکه من چک سفید امضا بکسی نمی دهم ، اعتماد دارم ولی نگرانم ، برجام بایستی در مسیر قانونی خود قرار گیرد و.............. اقا جان یک نمونه در جایی پیدا کنید که اقا برجام را چه نسبی و چه مطلق تایید کرده باشد ؟ لذا ان اعتماد مد نظر شما و ان چیزی که امثال ما متوجه میشوند دومطلب جداگانه ای هستند .
5- یکی از بهترین طرح های منتقدان جلوگیری از زیاده روی های بشدت خطرناک غربی ها در برخی از مفاد برجام است . طرح اقای جواد لاریجانی از ان جمله است . برخی از تعهدات غیر منطقی اورده شده در برجام حتما بایستی مهار شوند . ضمنا شما نیز خوانندگان را از سرمقاله های ابدار و تحلیل های خوب در حوزه گفتگوهای کنگره امریکا محروم نفرمایید .
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحلیل اینده نگری بود باید همه بخاطر منافع این مملکت به توجه کنیم
Iran, Islamic Republic of
شما دلواپسان اصولگرا همتون مخ هستید اما نمی دانم چرا تزهایتان همیشه به بن بست میرسه و وضعیت زندگی مردم به قهقرا میره. شاید امام راحل بهتر شما را شناخته بود که شما توانایی اداره یک نانوایی را هم ندارید
علی
احسنت...
سیاح
Iran, Islamic Republic of
جناب دل آرام تزهای اصلاح‌طلبان همیشه رو به قهقرا بوده است احتمالا سنت کم است یادت نمیاد که در مجلس سوم تز حمایت از صدام می دادند و اورا حر می نامیدند و آمریکا هم می خواست پای ایران را به جنگ کویت بکشاند و دیگر اینکه تز گفتگوی تمدنهای خاتمی جنگ علیه منطقه ( افغانستان و عراق و در نهایت ایران ) باز کرد سلاح را از دست جریان مقاومت گرفت و دشمنان اسلام را تجهیز کرد
۰۰۰
نانوا
Norway
هوشی جان این نقل قول قصار از امام راحل را از کجادر اوردی ؟ باقی حرفهایت هم بماند که خاله زنکی است . بحث اصولگرا و اصلاح طلب رابگذار کنار . منافع ملی مهم تر از این حرف هاست . ما همه دوره های را در این طی و اندی سال دیده ایم . نقطه مقابل اصولگرایان را نیز دیده ایم . از چه دفاع می کنی ؟ من از اصولگرا ها دفاع نمی کنم . از صلاح طلب های شما نیز به همین ترتیب . من از این طرز تفکر های افراطی و نخ نمای امثال شما ناراحتم که بشدت و با افراط تمام به منتقدین توافق تصویب نشده هسته ای انگ میزنید . برخی از شماها درست به همان ادبیات
غربی ها صحبت می کنید . امیدوارم این بساط بسیار غلط را جمع کنید .
Iran, Islamic Republic of
احتمالن منظورش
8 سال زمان نخست وزیری میرحسین موسوی
8 سال زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی
8 سال زمان ریاست جمهوری خ...

2 سال زمان ریاست جمهوری روحانی
می باشد.
Iran, Islamic Republic of
ها!
Iran, Islamic Republic of
سعی کن خودت و نظر دادنت رو مدیریت کنی!
دلم نمیخواد جواب بدم ولی مگه خود اقای روحانی نگفت ما سال 80 سانتریفیوژ الوده به اورانیوم 70 درصد از پاکستان خریدیم و منشا بهانه جویی غرب هم همین بوده
مهدي م
Iran, Islamic Republic of
آره تو خوبي!!
ايشان چه كاره هستند. ظاهرايكي از اعضاي تيم هسته اي سابق كه فقط در مذاكرات تاريخ اسلام و ايران را تدريس مي كرد. به كوري چشم كوردلان ورشكسته قبلي اين توافق مورد تائيد همه ملت ايران است . دلواپسان دق كنند.
سعید110
دق کردن به معنی واقعی کلمه آن هنگامی است که یکی مثل شما در اغوش آمریکا رفته باشد و نتیجه اخلاقی و حتی آسیب های جسمی اش! را نیز بچشد.
در واقع تمامی سعی این دوستان این است که آنها دق نکنند! و اکثر انچه که تا بحال در نقد برجام صورت گرفته است از روی محبت گفته شده است.
عزیزم اگرمی خواهی دربحث مشارکت کنی ونظر بدهی بهتراست بجای توهین کردن رسانه ای کمی به منطق طرف گوش بدهی وجوابگو باشی تالااقل وقت خودودیگران را تلف نکرده باشی . این مطلبی که ایشان اشاره کرده اند واقعا بخشی از یک تئوری استراتژیک وبلند مدت آمریکایی هاست ومربوط به یک سال ودوسال و این دولت وآن دولت نیست . یک بحث ملیست که سالهاست درحال دنبال شدن می باشد . درآمریکا کلی کتاب وتحقیقات وسرمایه گذاری روی آن انجام گرفته وفقط یکی از مظاهر آن ، توافقنامه معروف هسته ایست . بنابراین خواهشم می کنم کمی حوصله داشته باشید واین مباحث راعمیقا دنبال فرمایید
سعید110
عزیز برادر،
اولا مطالب جنابعالی از ابتدای مذاکره قابل پیش بینی بود، بیان تاریخ و سرگذشتی که تا به حال بر برجام رفته است صرفا می تواند به آنها که چنین مقولاتی را که بیان فرمودید را از قبل پیش بینی کرده بودند، قوت قلب و اعتماد به نفس بدهد.
ثانیا فرمودید با مدیریت پروژه می توان پنجره های فرصت را گشود
مسئله دقیقا همین جاست، طرحها و سناریوهای شما در این خصوص چیست؟ اصلا هم لازم نیست از سیر تا پیازش را روشن کنید که فقط ابدار چی کاخ سفید از آن بی اطلاع مانده باشد.
اگر قرار است چنین قصه گویی هایی (بیان آنچه که بر برجام گذشت) گفته شود، حتما می بایست بخشی از همین سناریو ها باشد و به احتمال قوی در درون خود پیام های خاصی مدنظر باشد که ارسال و تحویل ان به مخاطبین از قبل هدف گذاری شده است.
م
United Kingdom
گاهی ما با تحلیل هایمان ناخوداگاه نور چراغ قوه امان را جلو پای دشمنی که تو تاریکی گیر کرده ونمی دونه کجا برود می اندازیم و فکر می کنیم داریم دوستانمان را اگاه می کنیم واز افتادن ا دوستانمان تو چاله جلوگیری می کنیم لذا بهتر است حرفهای خوب را حداقل رسانه ای نکنیم و در جایگاه خودش گوشزد نماییم تسیاست داشتن مقدمه اش همین است تا اگر دلواپسی ما مهم است در ان جایگاهها واقعا روی آن کار شود مثلا همین حرفها را باید مستقیما وبعضا محرمانه تو جلسه شورای امنیت بیان کرد ونه اینجا والبته اگر شورا ویا مسئولان ارشد حاضر نشدن حرفها ونقدهای خوب وسازنده را بشنوند بهتر است به رهبری معظم گزارش نمود و لذا رسانه ای کردن هر تحلیلی فکر کنم کار عاقلانه ای نباشد کشورهای دشمن این مسائل را رعایت می نمایند ومدیریت می کنند
اگر این حرفها مدیریت نشوند و رسانه ای وفراگیر بیان شوند خودشان می توانند باعث تفرقه انتخاباتی شوند
شهروند طبری
Iran, Islamic Republic of
در جایی که مسئولان به دنبال بی صدا عمل کردن هستند باید انتقادات را علنی گفت تا ملت همه مطلع شوند!
خیلی دلم می گیرد وقتی به یاد جمله معروف دوران آقای خ... می افتم که دانستن حق مردم است!!!!چه شد آن همه شعارها؟؟؟؟؟؟ملت را بازیچه مطامع حزبی خود کرده اید!چه اصول گرا ها و چه اصلاح طلب ها وچه کارگزارانی ها!!! دلم برای تنهایی رهبر می سوزد خدایا ما به این راضی نیستیم!خدایا تو شاهد باش ما نظر ولی فقیه زمان را که حجت برما می باشد قبول داریم واز خط ایشان و امام راحل پیروی می کنیم
Iran, Islamic Republic of
شما سرت رو بكن توي برف و خيال كن دشمن نشسته بي كار
م.ص
Iran, Islamic Republic of
تحلیلی بسیار دقیق و جامع.
دست مریزاد جناب محمدی.
علی
انصافا تحلیل بسیار پخته و قابل تاملی بود.
دوستان لطفا عمیق تر به موضوع نگاه کنند.
مسعود دیپلمات
Romania
همانطور که گفته شد، هدف نهائی آمریکا از مذاکرات، منحصر به حل و فصل اختلافات هسته ای تحت بیانیه "برجام" نمی باشد. بلکه می خواهند از طریق کنترل و مدیریت تاسیسات هسته ای و بکارگیری تکنولوژی های پیشرفته، مطمئن شوند که در "برنامه جامع اقدام مشترک با داعش" یا به عبارتی "برجام بد" که در آینده نزدیک و متعاقب حضور در ایران به منظور براندازی کلید خواهد خورد، هیچ یک از سانتریفوژها، لوازم هسته ای و دانشمندان و کارکنان سازمان، به دست بیگانگان نیافتاده و قادر به فرار نباشند.
اجرای چنین عملیات گسترده ای نیازمند تمهیدات نرم افزاری و سخت افزاری متعددی است. در این رابطه معاهده "برجام" و حضور فعال در ایران و همآهنگ کردن اعوان وانصار داخلی به ضرب و زور دلار های آمریکائی، قسمت نرم افزاری آنرا تشکیل می دهد. برهم زدن امنیت ملی با شکل دادن انفجار های از راه دور انتحاری و سازماندهی گروه های داعشی و اسید پاشی و غیره و غیره قسمت سخت افزاری آنرا تامین خواهند کرد.
این اقا به چه جمعبندی رسیده که قابل فهم عملی باشد فقط نظر تئوری میده ونه تجربه
Iran, Islamic Republic of
پ نه پ، تصویب کرد جهت اجرا ابلاغ کرد!