جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۴۳
عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای:

به مصلحت نیست جمع بندی مذاکرات به تصویب مجلس برسد!/ برجام به تصویب کنگره نخواهد رسید

سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
کد مطلب: 438126
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه وزارت خارجه بر این اعتقاد است که به لحاظ منافع ملی کشور صلاح نیست «برجام» در مجلس به تصویب برسد، گفت: برجام به تصویب کنگره نخواهد رسید.
به مصلحت نیست جمع بندی مذاکرات به تصویب مجلس برسد!/ برجام به تصویب کنگره نخواهد رسید
به گزارش جهان، سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری در پاسخ به سؤال نخست مجری برنامه مبنی بر این که آیا قرار است برجام به صورت لایحه به مجلس ارائه داده شود یا خیر؟ گفت: ابتدا باید دید که آیا توافق برجام به تصویب مجلس نیاز دارد یا خیر.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان این که برجام به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک مطرح است، افزود: این اقدامات مشترک از سوی دو طرف به صورت داوطلبانه انجام می‌شود.

وی با طرح این سؤال که آیا اقدامات داوطلبانه در چارچوب معاهده است یا خیر؟ عنوان کرد: طبق اصل ۷۷ قانون اساسی تمامی معاهدات، موافقتنامه‌ها و قراردادها باید برای تصویب به مجلس ارسال شود.

عراقچی با اشاره به اینکه عده ای معتقد هستند که برجام نیاز به تصویب مجلس ندارد، افزود: موضوعی که در حیطه شورای عالی امنیت ملی قرار می‌گیرد از حیطه اختیارات مجلس خارج می‌شود.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه موضوع برنامه هسته‌ای در طی ۱۲ سال گذشته در حوزه شورای عالی امنیت ملی مطرح بوده است، گفت: دیدگاهی که معتقد است برجام یک معاهده نیست و فقط داوطلبانه است و نیازی به تصویب مجلس ندارد، دیدگاهی قوی به حساب می‌آید.

وزارت امور خارجه معتقد است که به لحاظ منافع ملی صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد،

وی ادامه داد: دیدگاه وزارت خارجه این است که از منظر منافع ملی باید به موضوع تصویب برجام در مجلس نگریسته شود به طوری که این دیدگاه مطرح می‌کند به لحاظ منافع ملی کشور صلاح نیست که برجام در مجلس به تصویب برسد.

عراقچی گفت: هیچ کدام از اعضای برجام این توافق را در پارلمان‌های خود به تصویب نمی‌رسانند.

* برجام به تصویب کنگره آمریکا نخواهد رسید

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به بحث‌هایی که کنگره آمریکا مطرح است برای تصویب نیست بلکه برای رد آن است، خاطر نشان کرد: برجام به تصویب کنگره آمریکا نخواهد رسید.

وی با بیان اینکه برجام برای دولت آمریکا به یک قانون توسط کنگره تبدیل نمی‌شود، افزود: باید دید که آیا صلاح است که برجام به مجلس بیاید و مجموعه از اقدامات داوطلبانه را به قانون تبدیل کند؟

عراقچی با اشاره به اینکه به نظر ما از دید منافع ملی این موضوع به صلاح نیست، گفت: زیرا با اقداماتی که طرف مقابل انجام می‌دهد این مسئله تناظر ندارد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به دیدگاه حقوقی از نظر قانون اساسی ادامه داد: دیدگاه حقوقی از نظر قانون اساسی هر دو وجه را در بر دارد.

* توافق در کلیت خود یا تصویب و یا رد می‌شود

وی با اشاره به اینکه ما دیدگاه خود را بیان می‌کنیم، افزود: به فرض این که تصمیم گرفته شود توافق برای تصویب به مجلس ارسال شود یا این که روال شورای امنیت ملی را برای تصویب طی کند باید اذعان داشت که توافق باید در کلیت خود تصویب یا رد شود.

عراقچی با اشاره به اینکه نمی‌توان جایی از توافق را تغییر داد، خاطرنشان کرد: بررسی ریز به ریز و بند به بند خوب است اما اگر در مورد کلمات بحث شود معنایش این است که توافق قبول نیست.

* در مورد کلیت برجام باید تصمیم گیری و آری و نه کلی گفته شود

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: اینکه مجلس و شورای عالی امنیت ملی توافق را ریز به ریز و بند به بند بررسی کند کار خوبی است، اما باید در نهایت در مورد کلیت تصمیم گیری و آری و نه کلی پیرامون موضوع برجام مطرح شود

وی با اشاره به اینکه اگر بگویند مجموعه از آن قابل قبول نیست توافق نخواهیم داشت، گفت: اگر کلیت مورد توافق برسد توافق به حیات خود ادامه می‌دهد.

عراقچی با اشاره به اینکه اگر بگویند برخی موارد را قبول داریم و برخی دیگر را نداریم به معنای رد توافق است، گفت: نتیجه باید این باشد که توافق آری است یا خیر.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجلس بدون توجه به این حرفهای... به وظیفه انقلابی اش عمل کند و از سرزنش سرزنش گران نترسد.
سیاوش
United States
آخه چی رو میخاین بررسی کنن. اگر ردش کنن که آبرومون تو دنیا میره و تف سربالاست که دو سال مذاکره کردیم و آخر زدیم زیر توافق. فقط موقعیت بین المللیمون بدتر میشه و به دنیا میگن که ایران اهل توافق نیست و تبعات بعدیش.
پس مجلس مجبور به تایید خواهد بود ولو با دستور مقامات بالاتر. اگرم قرار باشه که متن برجام و تعهدات ایران در جلسه علنی نقد بشه، که ی آبروریزیه دیگست. پس بهتره همون بی سر و صدا تایید بشه بره مثل 598.
مسئله تصویب حل شد.
آقای عراقچی یک بار در جواب این سوال که در پایان ۱۵سال به چند سو میرسیم در غنی سازی،گفتند حساب دو دوتا چهارتاست(منظورشون این بود که با ضرب کردن میزان سو ی هر سانتریفیوژ در تعداد اونها میشه به عدد تقریبی رسید) بعد در انتهای صحبتهاشون گفتند حدودا به ۱میلیون سو میرسیم.
آقای صالحی هم در جواب همین سوال گفته بودن به ۱۹۰هزار سو میرسیم
حالا متاسفانه هرچی ضرب و جمع میکنیم به یکی از این دو عدد نمیرسه.
رجائی
با سلام
در خصوص تیتر خبر به نظر بنده هم این برجام به تصویب مجلس نرسد بهتر است. درصورت تصویب بارحقوقی برجام بیشتر می شود. اگر تصویب نشود بسته به شرایط آتی دولت فعلی یا دولت بعدی می توانذ اجرای برجام را از دستور کار خارج کند و هزینه کمتری داشته باشد.
خيالتون راحت اصلا تصویب نخواهد شد
حسین
اگر بتوانیم برای اجرای این برجام کاملا به دولت ها اعتماد کنیم
محسن
جناب عراقچی اینکه چه چیز به صلاح مملکت هست یا نیست رو نمایندگان ملت تعیین میکنند, نه 4 نفر دز وزارتخانه شما! انقلاب کردیم که نمایندگان مجلس بر امور کشور نظارت کنند.
اینکه برخی از دوستان شما اعتقاد دارند موضوع نیاز به تصویب مجلس ندارد مهم نیست. مهم اینه "قانون اساسی" دستور داده که این قسم توافقات باید به تصویب مجلس برسد.
والسلام
آره خوب نیازی به تصویب مجلس نیست تا آقایان هر ...دلشان خواست بکنند....
هیچکدام از ارکان این دولت قابل اعتماد نیستند
حسین
اگر متن کامل این توافق رو بخونید میبینید که این توافق پر است از حرف هایی که مشه ازش برداشت دوگانه کرد.
احساس نمیشه که این توافق به طور صحیح قابل اجرا باشه...
حسین
خداکنه نحوه ی سیاست خارجی دکتر متفاوت باشه با دولت اصلاحات خاتمی...
حالا مجلس هم که نگفته تصویب میکنیم!
همه این دعواها سر اینه که شما تیم مذاکره کننده یه وقت منافع ملت را به باد ندید که با اجرایی شدن این توافقنامه به باد میره!
نیما
مجلس ما هم رد کند ...بعد مجلس را دور بزنند وداوطلبانه اجرا کنند....تا آبروی مجلس حفظ شود.
مهدی
Australia
سلام
ببینیم مگه نمایندگان مجلس از کشوری دیگه آمده اند
که نیاید نمایندگان ملّت بررسی دقیق روی توافق
وین بکنند .آقای عراقجی فکر میکنید نمایندگان بضرر
ملّت کار میکنند و فقط شما سه وچهار نفر هستید که
منافع ملّت را می خوااهید وبس . چه تضمینی شماها
به کدخدا آمریکا داد اید که اینقدر برایش جان فشانی
میکنید . آقای عراقچی دوران ترکمنچای گذشت .
امروز من شوفر ومن لبوفروش وقتی کسی دهنتش را باز کند
می فهمیم چه درسر دارد واین
ازبرکات انقلاب اسلامی است و دشمنان اسلام
ازهمین آگاهی ما رنج می برند آ

مرگ برآمریکا و وطن فروش
اینگونه استدلال کردن من و یاد ...و استدلالهای ... انداخت شیوه علوی این نیست
شما مگه برجام را فتح الفتوح نمیدانید ؟!پس چرا از قانون شدنش میترسید ؟ انکه حساب پاک است از محاسبه چه باک است؟!
اگر مجلس برجام را تصویب کند جوری که به نفع ملت ایران باشد چه باکی داریم که کنگره امریکا رد یا قبول بکنه!!
اگه قانونی که مجلس تصویب میکند مورد قبول امریکا نباشه عیب از برجام و توافقنامه ومذاکراتی است که این اقایان با ضعف انجام داده و به تصویب رسانده اند که با اصلاح و مسدود شدن راههای سو استفاده دشمن بفکر دبه دراوردن می افته
ترس این بزرگواران از اینه که توافق نامه در مجلس مطرح بشه و گندش دربیاد واسه همین بردن پشت درای بسته امنیت ملی دارن بررسیش میکنن تا قانون و مملکت دور بزنن
بصير
اينطور که شواهد نشان ميدهد تيم مذاکره کننده تازه فهميده است چه دوري از دشمن خورده که ميگويد به منافع ملي نيست که قانون شود..........
باز هم خوبه که فهميدند !!!!!!!!!
نفهمیدن هنوز چو نمی خواهند بفهمند
در این مورد استثنا" حق با آقای دکتر لاریجانی است.
مجلس می تواند و حق دارد بدون رد و یا تصویب، اجرای برجام را مطابق با رهنمود های مقام معظم رهبری مشروط و تبیین، مکتوب و ابلاغ نماید.
بدیهی است که در این صورت باصطلاح توپ را به زمین طرف مقابل انداخته اند. والسلم علی من التبع الهدی.
شهبازی
United Kingdom
سید جان نترس مجلس هم از خودتان است وکبریت بیخطر وبیخاصیت !!!
عراقچی کاملا علمی و مستدل بحث کرده
زمانی که شورایعالی امنیت ملی در آن جایگاه که بسیار بالاتر از مجلس است در این خصوص نظر میدهد دیگر مجلس چه لزومی دارد بحث کند؟
ضمن اینکه این یک بحث کاملا علمی است و در صلاحیت و سواد اقلیت مجلس است نه اکثریت که به این حوزه اشراف ندارد
Iran, Islamic Republic of
داداش، مجلس در راس امور است و چون عصاره ملت است و اونايي هم كه توشن نماينده مستقيم مردمند و وظيفشونم نظارت بر ديگر منتخب مردم يعني دولتي پس درباره جايگاه حقوقي و قانوني مجلس دقت داشته باشيم كه هر حرفي رو نزني. چون مجلس خانه ملت است.
حسین
با سلام
من نمیفهمم چرا این دوستان خودشون رو به در و دیوار میزنن که این اتفاق نیافته، چرا اینقدر با کلمات بازی عوضی میکنن؟؟؟
مگه ما الان قانون حفظ دستاوردهای هسته ای رو نداریم؟ دولت اجرا میکنه؟
این چه حرفیه که اگه برجام تصویب بشه قانون میشه و ما مجبوریم اقدامات داوطلبانه رو انجام بدیم؟؟؟ مگه نمیشه مجلس موافقت نامه ای رو تصویب کنه و بعدا اگه احیانا شرایط مصرح در موافقت نامه عوض شد دولت مسیرش رو اصلاح کنه؟؟؟
از طرفی مگه تو برجام نیومده که اقدامات طرفین متناظره؟؟؟
خوب ما که طبیعتا چه در صورت تصویب و چه در غیر این صورت بنا نداریم زیر تعهداتمون بزنیم مگه اینکه اول طرف مقابل زیرش بزنه؟؟؟ خوب وقتی طرف مقابل اول زیرش بزنه طبیعیه که دیگه برجامی درکار نخواهد بود ولو اینکه تصویب شده باشه چون تو خود تصویب این لحاظ میشه که اقدامات دوطرف متناظره. اینجوری حتی دست دولت باز تر هم میشه که اگر طرف مقابل از تعهداتش طفره رفت به سرعت مسیر رو اصلاح کنه چون دیگه غیر از مصلحت سنجی دولت یه قانون هم پشتوانه قضیه است.
بنا براین همون طور که گفتم آقایون فقط آسمون و ریسمون میبافن.
میلاد
به مصلحت شما نیست یا مردم؟!
شایان
سلام به نمایندگان شجاع و انقلابی مجلس شورای اسلامی
از نمایندگان غیور می خواهیم که با شجاعت توافق را بررسی و چنانچه به مصلحت کشور نیست آن را قاطعانه رد کنند بدانید ملت همراه شماست.
مرگ بر آمریکا واسراییل
مرگ بر فرانسه وانگلیس
مرگ بر مزدوران داخلی و وطن فروشان
مصطفی
دفعه قبل هم تو قضیه سعدآباد شما میگفتید تعلیق داوطلبانه است
ولی بعدش که تعلیق رو برداشتیم این همه تحریم شدیم که شما همه اونها رو هم به حساب احمدی نژاد گذاشتید
طلبه
ببخشید این مصلحت رو کی باید تشخیص بده شما؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس چی شد!!!!! اون همه اب از لب و لوچه آقایون آویزون شده بود و به به و چه چه می کردن !!!! عاقبت شد این؟!!!!! آفرین که 2سال تموم هر گندی که زدید ،هر کم کاری که چه عرض کنم ! بیکاری که کردید نوشتیدش پای مذاکرات،حالا همه چیز پرررررررررررررر!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ما که از اول گفتیم این آمریکا از این مارموزهای هفت خطه،بدبختانه گوشی بدهکار نبود حالا دست از پا دراز تر برگشتید تو روی مردم این حرفهارو می زنید مگه اون روزی که توافق انجام دادید چشمهاتون،سوادتون!!! باهاتون نبود؟!!!!!!!!!!!!
عراقچی کاملا علمی و مستدل بحث کرده
زمانی که شورایعالی امنیت ملی در آن جایگاه که بسیار بالاتر از مجلس است در این خصوص نظر میدهد دیگر مجلس چه لزومی دارد بحث کند؟
ضمن اینکه این یک بحث کاملا علمی است و در صلاحیت و سواد اقلیت مجلس است نه اکثریت که به این حوزه اشراف ندارد
Iran, Islamic Republic of
چه کسی و چه مرجعی گفته جایگاه شورای عالی امنیت ملی از مجلس بالاتر است؟ قانون اساسی...؟ قوانین مدنی ....؟ امام خمینی ....؟ یا امام خامنه ای ..... ؟
لطفاً بفرمائید تا ما بیسوادها .....!!!! روستایی ها !
بی شناسنامه ها .....!!!! دلواپس ها و ..... هم بفهمیم !!!
سلام
مگه خود برجام بندهایی راجع به راهکارهای بهم خوردن اون نداره.
پس چرا به فرض نصویب توسط مجلس باید نگران باشیم؟
مجلس موظف به انجام وظیفه ی قانونیشه----------------------
مطیع رهبر
وقتی رهبری سه بار در نماز عید فطر گفتن
چه تصویب بشود چه نشود...
اینا با چه رویی این حرفو میزنن؟
مصطفی
بصیر جان منکه میگم هنوز هم نفهمیدند
سوال اینجاست
اگر دولت بعدی نخواهد به این برجام عمل کند آیا آزادی عمل دارد، اگر دولت قبل بگوید این برجام مربوط به سیست های دولت قبل است و من این سیاست را نمی پذیرم چه باید کرد، اگر جواب این است که جز تعهدات ماست پس نیاز است مجلس ورود کند.
چه رفتار مغرورانه ای دارد خیال کرده کیه که جلوی دوربین تلویزیون باد به غبغبش میندازه
محمد
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست از این ادم غیرراستگو بپرسه
به مصلحت کی نیست؟
آنرا که حساب پاک است از محاسبه چه باک است
آقایون دشمن پرست....
رزمنده
Iran, Islamic Republic of
با سلام در پاسخ به عضو ارشد تیم مذاکره کننده باید گفت که اقای عراقچی درست است که فرزندان این مملکت یا همان غواصان شهید دست بسته به شهادت رسیدندولی این دست بسته بودن انها شرافت وافتخاری راباعزت به ا ین کشور و مردم هدیه کرد
واما شما ...به سوی دشمن شتافتید که با نرمش قهرمانانه خیلی تفاوت دارد و دست بسته کل این کشور را با تمامی جمعیت اش تحویل دشمن میدهید
و فکر میکنید که بعد از ان ایران گلستان میشود نه
پس عاقلانه فکر کنید و بگذارید مجلس تمام زوایای روشن وتاریک انرا بررسی و به این توافق یکباره نه بگوید ودر مقابل شهدا وملت ایران وایندگان شرمنده نباشیم
علی قلم
Iran, Islamic Republic of
به به!!!!هردم ازاین باغ بری می رسد.مثل اینکه اینها هم دلواپس شده اند....
اگر لازم نیست مجلس تصمیم بگیرد پس مجلس را جمع کنید چرا مفتی حقوق می دهید!!!!!!!!!!!!!!!
آقای دولت اعتدال !!!!!!!!
رای های شما اجاره ای است رای برآمده از فتنه گران ، منافقین ، تندروها ،اصلاحات ، مردم اغفال شده ، جبهه گراها ،جبه اصلاحات و ....
منظور از جبهه این است که دوگروه مخالف هم که در شرایط فعلی باهم توافق دارند که به دولت اعدال رای دهند اما در آینده عکس مسئله است یعنی جنگ بین خودشان شروع میشود.
آقای عراقچی مگه می خواهی پرواز کنی !!!!!
چرا دست باز کرده ای
بنام خدا
پاسخ شما : اینکه گفتید هاشمی زحمات بیشتر برای این انقلاب کشید منکر نیستیم .خوب مهم این است که انقلابی بماند . رئیس شیطانها ( ابلیس )
پیشنماز ملائکه ها بود بیش از شش هزار سال خدا را عبادت کرده بود اما سرانجامش چه شد ؟
چرا ؟
وقتی که پسر نوح با خدا مخالفت کرد و در آب غرق شد حضرت نوح تقاضا کرد پسرم را به من بازگردان وحی شد یا نوح در مورد پسرت با من صحبت نکنید زیرا من در باره او چیزهایی می دانم که شما نمی دانید.
انقلاب ما حاصل خون شهدا است . انقلاب نکردیم که عده ای گردن کلفت اموال بیت المال را بالا بکشند و به خون شهدا خیانت بکنند . هر چند حضور فیزیکی شهدا نیست اما خداوند که هست و دارد نظاره می کند .
آقای هاشمی !
مگر خون پسر تو از خون شهدا رنگین تر است که خودشان را به خاطر این انقلاب اسلامی فدا کردند !!! البته ما فقط به فرمایش امام خمینی (ره) بگوییم "جمهوری اسلامی" که اگر این دو جمله جا بجا باشند خطر است برای انقلاب.
.آقای هاشمی رفسنجانی !
این نمی شود که چون شما قدرت و ثروت دارید قوه قضائیه تسلیم اهداف شما و مافیای هاشمی رفسنجانی باشند .
نه تنها مهدی هاشمی بلکه خود مسئولین هم بخواهند در مقابل اسلام ایستادگی کنند سرنوشت آنها مانند بنی صدر خواهد بود و این حرف اول و آخر ملت مسلمان ایران است .
مسعود دیپلمات
آقای عراقچی! دوست عزیز .
مگر اینجا تره بار فروشی است که باید همه چی را درهم خرید ولی از ما بهترون همه چیز را سوا کنند.
در تره بار هم اگر ما همه چیز را درهم بخریم، وقتی رفتیم خانه ، آنها را سوا می کنیم بعد آنها را مصرف می کنیم.
این حق ملت است که سره را از ناسره جدا کند و فکت شیت خودش را به طرف مقابل ارائه دهد تا بفهمد که اینجا جای جفتک انداختن نیست. والسلام علی من التبع الهدی.
عمار
Iran, Islamic Republic of
سلام ، دوستان ؛ آقاي عراقچي شايد از روي دلسوزي گفته كه بصلاح كشور نيست كه توافق در مجلس تصويب شود ! مي دانيد چرا ؟ چون ايشان به خوبي از خسارتهايي كه اين توافق به كشور و ملت ايران خواهد زد بخوبي آگاهند و تمام نكات ريز و درشتي كه حتي منتقدان تيزبين هم از آن ها خبر ندارند را ايشان مي داند ! بنابر اين مي گويد بصلاح كشور نيست كه اين توافق در مجلس تصويب شود و بصورت قانــــــــــــــون در آيــــــد !!! مي گويد همين كه ما آن را توافق كرديم بس است !!! ديگر نگذاريم از طريق نمايندگان مردم و نهاد قانوني مجلس شوراي اسلامي تصويب و قانوني و لازم الاجرا شود !!!
چرا كه توافق بدون تصويب مجلس را ميشود اجرا نكرد ولي مصوبه مجلس را ديگر نميشود زيرش زد !!!!
مردم انقلابي تنها دلواپسان وپايداري ها هستند اگر انقلابي اينانند ما انقلابي نيستيد ...