جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

سود بالای تخلف در بازار بازیهای رایانه‌ای

يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 436430
مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اگر قیمت بازی‌‌های خارجی بالا برود بازهم میزان فروش بازی‌ داخلی‌ افزایش پیدا نمی‌کند، چون قوانین بازدارنده‌ای وجود ندارد و سود تخلف بیشتر از جریمه است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، حسن کریمی قدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای روزگذشته مهمان خبرگزاری بود و در گفتگویی مشروح به پرسش‌های خبرنگار مهر درباره فعالیت‌های بنیاد و نبود کپی‌رایت و حقوق ثابت و بیمه و دیگر مشکلات بازی‌سازان پاسخ داد.

به گفته مدیر مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، لین بنیاد، درپی رقابت با بخش خصوصی نیست و برآن است تا به جای آن‌که به طور مستقیم وارد عمل شود و با ناشران قرارداد ببندد از سیاست‌های کلان در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای حمایت کند و با تعامل با نهادها و سازمان‌های قانون‌گذار به ضوابط و قوانینی محکم در حمایت از بازی‌سازان داخلی دست پیدا کند.

بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسند

کریمی قدوسی، نبود یک اکوسیستم درست در صنعت گیم را بزرگ‌ترین مشکل این حوزه دانست و افزود: بیشتر تولیدکننده‌های ما بازار را نمی‌شناسند. بازی‌های رایانه‌ای تولید میشود اما فروش چندانی ندارد یعنی ما به تولید یک کار فکر می‌کنیم اما زمینه‌های لازم را فراهم نمی‌اوریم تا آنچه تولید کرده‌ایم به دست مخاطب برسد. از سویی دیگر، کپی‌رایت نداریم و بازی‌های خارجی را دانلود می‌کنیم و به قیمت بسیار اندک در اختیار مخاطب می‌گذاریم و زمینه‌های رقابت سالم میان بازی‌های داخلی و خارجی را از بین می‌بریم. معلوم است وقتی قیمت یک بلزی باکیفیت خارجی با قیمت یک دی‌وی‌دی خام برابر است، کسی سراغ خرید بازی ایرانی نمی‌رود.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این‌که برخی بازی‌سازان معتقدند اگر قیمت بازی‌های خارجی گران و به قیمت واقعی‌اش نزدیک شود، مردم به سمت خرید بازی‌های داخلی گرایش پیدا می‌کنند گفت:حتی اگر قیمت بازی‌های خارجی بالا رود و به ۵۰ یا ۶۰ دلار هم برسد، اتفاق خاصی نمی‌افتد و میزان فروش بازی‌های داخلی بالا نمی‌رود. فقط کل بازار با کپی پر می‌شود. آن هم وقتی قوانین گزنده و بازدارنده‌ای در ارتباط با متخلفان وجود ندارد. وقتی من تخلف می‌کنم و مشکلم با پرداخت ۲۰۰ هزار تومان جریمه برطرف می‌شود، ترجیح می‌دهم خلاف کنم و سود ببرم و جریمه‌اش را بپردازم.

تخصیص عوارض بازی‌های خارجی به تبلیغ تولیدات داخلی

کریمی قدوسی درباره تبلیغ بازی‌های رایانه‌ای گفت: قرار است عوارض فروش بازی‌های خارجی را به تبلیغ بازی‌های داخلی اختصاص دهیم. ضمن این‌که تفاهم‌نامه‌ای را هم با وزارت آموزش و پرورش امضا کرده‌ایم تا براساس آن بازی‌های رایانه‌ای را، به‌طور آزمایشی، در مدارس استان تهران و البرز توزیع کنیم اما هنوز از جانب آموزش و پرورش تماسی گرفته نشده است.

مدیر عامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به ضرورت توجه به رده سنی مخاطبان اشاره و بیان کرد: بالای ۹۰ درصد خانواده‌ها به تناسب میان رده سنی و بازی رایانه‌ای توجه نمی‌کنند و طرز تفکرشان این است که بچه‌شان نرود کوچه و بازی نکند. بی‌خبر از این‌که هر بازی به یک گروه سنی تعلق دارد.

کریمی قدوسی همچنین وجود فروشگاه‌های تخصصی را ضروری دانست و افزود: ۳۴۰۰ واحد فروش در سطح شهر تهران وجود دارد اما هیپ‌کدام به طور تخصصی رفتار نمی‌کنند چون گیم به صنعت تبدیل نشده و بازار خوبی برای ان وجود ندارد. از سوی دیگر سیستم فروش سوپرمارکتی در ارتباط با بازی‌های رایانه‌ای جواب نمی‌دهد چون بازی با فیلم و موسیقی پاپ تفاوت دارد و نیازمند رد و بدل شدن یک سرس اطلاعات تخصصی است.

او تربیت و جذب نیروی متخصص را یکی دیگر از اهداف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: ما برای رسیدن به این منظور، انستیتو ملی بازی‌های رایانه‌ای را در تهران راه‌اندازی کردیم. نیمی از فارغ‌التحصیلان این مرکز، جذب شرکت‌های بازی‌سازی می‌شوند اما بودجه لازم برای راه‌اندازی انستیتوهای ممشابه در شهرهای دیگر را نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *