يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

نظر معاون دیوان محاسبات درباره ادعای ترکان

چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۵۱
کد مطلب: 429760
ادعای ترکان در دیوان محاسبات در حال بررسی است و فعلا قصد رسانه‌ای کردن جزئیات آن را نداریم. مطمئنا تا زمان تفریغ بودجه نتیجه بررسی خود را به اطلاع مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند.
به گزارش جهان به نقل از نسیم، عبداله صفایی نسب معاون فنی و حسابرسی، امور اقتصادی و زیر بنایی دیوان محاسبات در خصوص ادعای مفقود شدن ۳۵ میلیارد دلار پول نفت در دولت قبل توسط اکبر ترکان مشاور اقتصادی رئیس جمهور اظهار کرد: این ادعا در حال حاضر در دیوان محاسبات در حال بررسی است و دیوان فعلا قصد رسانه ای کردن آن را ندارد.

وی افزود: مطمئنا تا زمان تفریغ بودجه نتیجه بررسی خود را به اطلاع مردم و رسانه ها خواهیم رساند.

پیش از این، اکبر ترکان در مراسمی که به مناسبت ۲۴ خرداد با عنوان «طلوع امید» در استان لرستان برگزار شده بود اتهاماتی را به دولت دهم زده بود و اظهار داشت: مقداری از بدهی دولت که به سیستم بانکی برگشته ۹۰ هزار میلیارد تومان است که در آن موقع گفتند بانک مرکزی دلارهایی که الآن دارد ریالی‌اش را به مردم داده و خود دلار را به‌جای اینکه نزد بانک‌ها سپرده کند قرار شده به شرکت نیکو سپرده شود.

مشاور ارشد رئیس‌جمهور گفت: ریالی این پول‌ها یک‌بار گرفته‌شده و به خزانه رفته بنابراین تازه کشف شد که ۳۵ میلیارد دلار این‌طور پولی در شرکت نیکو بوده و خرج شده که درواقع این پول‌ها متعلق به بانک مرکزی است.

این اظهار نظر ترکان واکنش های مختلفی را در پی داشت. محمد جواد عاصمی پور مدیرعامل اسبق شرکت نیکو در مصاحبه با یکی از رسانه ها این چنین پاسخ مشاور ارشد رئیس جمهور را داد: آقای ترکان فکر می‌کند هنوز دوران مبارزات انتخاباتی است و همچنان در فضای سال ۹۲ باقی مانده‌اند.

وی معتقداست که اصل ماجرا مجموع چهار وام به ارزش ۲/۲۰ میلیارد دلار به شرکت نیکو از محل سپرده‌های بانک مرکزی است که در پروژه‌ها هزینه شده و هیچ مبلغی خارج از پروژه‌های صنعت نفت هزینه نشده است.

عاصمی پور همچنین تاکید کرد که تمامی گزارش‌های مالی نیکو در اختیار شرکت ملی نفت و نهادهای بازرسی قرارگرفته است و اگر انحرافی می‌شد دیوان محاسبات سال گذشته آن را رسانه‌ای می‌کرد.

روزگذشته سخنگوی دولت هم در واکنش به این مسئله قول پیگیری حقوقی دولت در این خصوص را داد. وی گفت: این موضوع درست است اما این که آیا قابل برگشت باشد بانک مرکزی مایوس از این مساله است و نتیجه آن پیگیری می شود. در این زمینه از وزیر نفت و رییس کل بانک مرکزی خواهم خواست که در قالب گزارش جامعی اطلاع رسانی کنند.

به این ترتیب با این اظهار نظری که معاون دیوان محاسبات انجام داد به نظر می رسد که ماجرای مفقود شدن ۳۵ میلیارد دلار در دولت قبل وارد فاز جدیدتری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *