يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱
وزیر ارشاد مطرح رد:

پیشنهاد تشکیل شورای اقتصاد خلاق

پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۱۰
کد مطلب: 427270
وزیر ارشاد گفت: پیشنهاد تشکیل شورای عالی اقتصاد خلاق زیر نظر معاون اول رئیس جمهور مطرح شده است که باید بخشی از آن به صنایع فرهنگی اختصاص داده شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی جنتی در مراسم آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری نیکوکاری نیک‌اندیشان هنر اظهار داشت: از زمانی که افتخار داشتم در خدمت اصحاب فرهنگ و هنر در وزارتخانه باشم و حتی قبل از تصدی در این سمت دغدغه مباحث فرهنگی را داشتم.

وی ادامه داد: در این زمینه تلاش کردیم از مشاوران بخش اقتصاد، فرهنگ و هنر کمک بگیریم و اولین مسئله در این راستا صندوق اعتباری هنر بود که به عنوان صندوقی رسمی می‌توانست به صورت بنگاه اقتصادی فعالیت کند.

علی جنتی افزود: جمع کثیری در این صندوق عضویت داشتند که حتی برخی از آنها در داخل کشور نبودند و مباحث بی‌میلی آنها در نهایت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بدهی به سازمان تامین اجتماعی ایجاد کرده بود. لذا از کارشناسان بازار پول و سرمایه برای نجات صندوق کمک گرفتیم تا این بنگاه اقتصادی بدون کمک دولت اداره شود. خوشبختانه در بودجه ۹۴ حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار برای بدهی این صندوق به سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته شد و باتوجه به کارهای انجام شده در خصوص پالایش این صندوق در حال حاضر ۲۳ هزار نفر عضو آن هستند که حضورشان حرفه‌ای بوده و در عین حال در سرمایه‌گذاری در صندوق اقدام کردند.

وزیر ارشاد افزود: در سال۹۳ بیشتر تمرکز ما بر زمینه‌سازی تبیین مفاهم مرتبط با اقتصاد خلاق فرهنگ و هنر بود. این بحث در دنیا با بدهی ۱۴ ساله دارد اما در کشور ما به آن توجهی نشده است. در دولت یازدهم با توجه به درگیری دولت با مسائل اولیه مانند تامین معیشت مردم، اشتغال و بیکاری به این مقوله کمتر توجه شد.

جنتی خاطرنشان کرد: در هر منطقه‌ پرژوه‌های عمرانی همه مورد توجه است اما پروژه‌های فرهنگی مانند ساخت سینما یا پردیس تئاتر همواره با مشکل اعتباری مواجه است و مسائل فرهنگی در اولویت آخر قرار می‌گیرند. در طول چند ماه گذشته برای بهبود عملکرد این صندوق تلاش‌هایی صورت گرفت اما ما باید به دنبال نهاده‌سازی باشیم تا از حرکات کوتاه مدت در این زمینه جلوگیری شود.

وی افزود: در این زمینه دو موضوع مطرح شد یکی تاسیس صندوق نیکوکاری هنر که ثبت شد و یکی هم صندوق سرمایه‌گذاری هنر که امیدواریم در آینده بتوانیم آن را تاسیس کنیم و تلاش می‌کنیم این دو صندوق را به ثمر برسانیم تا در سطح کشور توجهات را به خود جلب کند. بحث اقتصاد اخلاق در دولت مطرح شد و مورد توجه قرار گرفت و رئیس جمهور نیز توسعه اقتصاد خلاق را گامی در تحقق اقتصاد مقاومتی مطرح کردند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: ما پیشنهاد تشکیل شورای عالی اقتصاد خلاق زیر نظر معاون اول رئیس جمهور را مطرح کردیم که باید در آن بخشی را به منابع فرهنگی اختصاص دهیم. سهم اقتصاد خلاق از تولید ناخالص کشورها بین ۳ تا ۱۲ درصد و رشد آن بیش از ۸ درصد است و در این حوزه چند کشور چین، آمریکا، آلمان و هند جزو کشورهای برتر ارائه دهنده محصولات اقتصاد خلاق هستند و ارزش صادرات آنها نیز ۲۷۷ میلیارد دلار گزارش شده و در سال ۲۰۱۵ اتحادیه اروپا ایجاد ۶۱۰ هزار شغل در این زمینه را پیش‌بینی کرده است.

جنتی با اشاره به اینکه در حوزه چاپ و بسته‌بندی نیز ما ۱۸۰۰ میلیارد تومان از کشورهای همسایه برای ابزار چاپ و بسته‌بندی به کشور وارد شده است گفت: افزایش رشد صنایع دستی در ارتباط باتعداد گردشگران موضوع مهمی است چرا که می‌توانیم از سرمایه این صنعت نیز استفاده کنیم و سود آن در خدمت فرهنگ و هنر باشد.

وی در پایان گفت: امیدواریم با همت بلند بتوانیم از ترکیب این مجموعه در رسیدن به اهداف استفاده کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ج س
Iran, Islamic Republic of
یک کارهای دارند می کنند !?!
برای توجیه هزینه ها ، بودجه ها را هدایت می کنند !! فردا نگند پولها چه شد !
راستی صادرات سه برابری نفت و گران کردن نان و آب و برق و بنزین باید پول زیادی نصیب دولت بکند ، پولها چه می شود !?