پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

زیاد سیگار نکشید، سرطان می گیرید!

سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب: 411781
سیگاری‌های بزرگسال به طور متوسط بیش از ۱۳ سال از زندگی خود را به دلیل مصرف سیگار از دست می‌دهند .
به گزارش جهان، زهرا عبداللهی مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: مصرف دخانیات مهم‌ترین عامل مرگ‌های قابل پیشگیری است.

تقریباً ۵۰ درصد سیگاری‌ها از بیماری‌های مرتبط با تنباکو می‌میرند. جزء اعتیاد آور سیگار، نیکوتین است که باشد بر دستگاه اعصاب مرکزی موجب اعتیاد می‌شود.

وی ادامه داد: مصرف دخانیات منجر‌به افزایش خطر بسیار از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی، پوکی استخوان، دیابت، ناراحتی وعفونت‌ تنفسی، اختلالات عروقی، زخم معده می‌شود.

در زنان، کشیدن سیگار می‌تواند منجر به نازایی و ایجاد مشکلاتی در حین حاملگی شود. زنان سیگاری بیشتر دچار حاملگی خارج رحم، سقط خود به خودی و زایمان جنین مرده می‌شوند.

عبداللهی با اشاره به اینکه دخانیات خطر انواع سرطان‌ها را از سر تا پا افزایش می‌دهد افزود: سرطان‌های سر و گردن، سرطان‌ ریه، سرطان‌های گوارشی چون معده و مری، لوزالمعده و روده، سرطان‌های ادراری نظیر مثانه و کلیه و سرطان خون همگی مواردی هستند که با مصرف دخانیات افزایش می‌یابند.

نکته قابل تأمل این است که از هر ۱۰ نفر فرد مبتلاء‌‌ به سرطان ریه، ۹ نفر مصرف کننده دخانیات بوده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *