يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱۲
۸

وقتی سبزپوش کابینه بنفش مردود می‌شود!

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 408799
خانم سبز پوش و به شدت سیاسی کابینه بنفش تدبیر و امید که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران مسائل سیاسی داخلی به عنوان سهمیه سید محمد خاتمی و بخشی از اصلاح طلبان تندرو در کابینه حسن روحانی به کار گرفته شد، طی هشت سالی که از قدرت دور بود و حتی در یک سال و نیم گذشته آنقدر موضع گیری های سیاسی در حوزه مسائل محیط زیست دارد که چنین اظهار نظری از سوی او تا حدود زیادی مضحک به نظر می رسد. بحث پارازیت ها، آلودگی هوای کلانشهرها و بنزین تولید داخل تنها نمونه هایی کوچک از این موارد است....
وقتی سبزپوش کابینه بنفش مردود می‌شود!
گروه سياسی جهان نيوز - محمد قادری: «نباید از آلام مردم بهره برداری سیاسی کنیم»، این تیتر گفتگوی روز سه شنبه ۲۸ بهمن ماه روزنامه اطلاعات با معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است که در پی وضعیت بحرانی مردم غرب و جنوب غربی کشورمان و به ویژه استان خوزستان در اثر آلودگی هوا و هجوم ریزگردها به آن مناطق عنوان شده و البته به نظر نگارنده مصداق بارز «کلمة حق یراد بها الباطل» بوده و نکات بسیاری در آن نهفته است.

داستان اما؛ به خیلی عقب تر بر می گردد. خانم سبز پوش و به شدت سیاسی کابینه بنفش تدبیر و امید که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران مسائل سیاسی داخلی به عنوان سهمیه سید محمد خاتمی و بخشی از اصلاح طلبان تندرو در کابینه حسن روحانی به کار گرفته شد، طی هشت سالی که از قدرت دور بود و حتی در یک سال و نیم گذشته آنقدر موضع گیری های سیاسی در حوزه مسائل محیط زیست دارد که چنین اظهار نظری از سوی او تا حدود زیادی مضحک به نظر می رسد. بحث پارازیت ها، آلودگی هوای کلانشهرها و بنزین تولید داخل تنها نمونه هایی کوچک از این موارد است.

با این حال اما طی یک سال و نیم گذشته به دلایل مختلف او و مجموعه زیر مدیریت اش آنچنان مورد نقد و بررسی رسانه ها و کارشناسان این حوزه قرار نگرفتند تا معلوم شود آیا آنچنان که خارج از گود فریاد لنگش کن سر می داد در وسط گود کارگر می افتد یا خیر؟ و به عبارت بهتر؛ آیا خانم ابتکار در عرصه عمل توان برنامه ریزی و حل مشکلات زیست محیطی کشور را دارد؟ مشکلاتی که متاسفانه در این مدت نه تنها حل و فصل نشد که یا به دولت قبل احاله شد و یا با ترفندهای رسانه ای از زیر بار آن شانه خالی شد.

آزمونی به نام ریزگردها در خوزستان

پدیده ریزگرد اساسا پدیده‌ای اتمسفریک و مجموعه‌ای است از گرد و غبار، دود و دیگر ذره‌های خشک معلق در هوا که باعث کدر شدن آسمان می‌شوند. خاستگاه ریزگردها اما بیشتر آتش‌سوزی جنگل‌ها، گسترش بیابان‌ها، شخم زدن زمین در آب‌ و هوای خشک، خشکی رودخانه ها و روان شدن خاک در محیط های بدون پوشش مناسب گیاهی است. پدیده هجوم ریزگردها اغلب زمانی رخ می‌دهد که ذرات گرد و غبار درهوای خشک افزایش یابد. وجود ریزگردها در هوا مولد و مقوم بیماریهای تنفسی، گوارشی و قلبی بوده و به صورت مستقیم بر سلامت جسمی و روانی شهروندان اثر می گذارد.

هجوم گسترده ریزگردها به شهرهای مختلف جنوب غرب کشورمان طی هفته های اخیر اما محک خوبی بود تا عیار خانم رییس بیشتر مشخص شود. اما معضل ریزگردها در این شهرها همچنان به قوت خود باقی است، معضلی که این روزها بیش از هر زمان دیگری نفس مردم را بریده و زندگی را بر آنان سخت کرده است. حال سوال اصلی اینجاست که مسئولین سازمان محیط زیست در این خصوص چه اقدامی صورت داده اند؟

فراکنی و توهین به جای حل مسئله

طی هفته های اخیر و پس از عدم کارایی مناسب سازمان زیر مدیریت خانم ابتکار در مدیریت این معضل، انتقادات وارده به محیط زیست در این خصوص به نقطه اوج خود رسید. اما واکنش های مجموعه سازمان چنانچه پیش بینی می شد همچنان سیاسی و به دور از عقلانیت مدیریتی بود تا جایی که حتی دعوا به داخل دولت هم کشیده شد، آنجا که وقتی عضو دیگری از دولت خواست جور خانم مدعی را بکشد اما با توهین و تمسخر مواجه شد. سفر وزیر بهداشت دولت یازدهم به اهواز و حضور سید حسن قاضی زاده هاشمی در بین مردم این شهر، مولد تنشهایی میان اعضای دولت بود.

صریح ترین این واکنشها از سوی اسماعیل کهرم مشاور رئیس سازمان محیط زیست و در گفت و گو با خبرگزاری فارس صورت گرفت، آنجا که بی پرده و به دور از شئون معمول به جای پذیرفتن مسئولیت به فرافکنی روی آورده و گفت: «هر جا که عکس و دوربین باشد آقای هاشمی وزیر بهداشت نیز حضور دارد! بنده علت عدم حضور خانم ابتکار را در خوزستان نمی‌دانم، اما سوال اینجاست که آیا نتیجه حضور وزیر بهداشت به خوزستان غیر از شوی رسانه‌ای چیز دیگری بود؟ آیا وزیر بهداشت تفاوت میان بیابان و کویر را می‌داند؟! هاشمی متخصص چشم است بر همین اساس دلیلی ندارد که وی به عراق برای رفع معضل ریزگردها سفر کند. باید ابتکار و جمعی از کارشناسان به این سفر بروند. وزیر بهداشت نخود هر آشی است. بنده حدس می‌زنم دخالت هاشمی موجب شده تا ابتکار از رفتن به خوزستان امتناع کند.»

این اظهارات که بیش از هر چیز خودخواهی و عدم برنامه ریزی را نشان می داد اگر چه از سوی روابط عمومی سازمان به عنوان نظر شخصی کهرم عنوان شد اما با دو برخورد نامناسب خانم رییس معلوم شد که حرف های او زیاد هم شخصی نبوده است، آنجا که علیرغم سفر وزیر بهداشت به اهواز، خانم ابتکار نبودن بلیط را دلیل عدم حضور خود در مرکز خوزستان اعلام کرد و در عین حال در پاسخ به خبرنگاران در مورد چرایی این وضعیت، به جای پاسخ مسئولانه، در اظهار نظری تمسخر آمیز گفت: «دکمه اش را می زنم تا دیگر ریزگردها نیایند!!»

اظهارات مشاور معصومه ابتکار البته با واکنش منطقی و مودبانه وزیر بهداشت همراه شد و سید حسن قاضی زاده هاشمی در یک جمله آقا کهرم را فردی شریف خطاب نمود. از سویی عباس زارع نژاد سخنگوی وزارت بهداشت در این خصوص اعلام کرد: «وزیر بهداشت به دستور رئیس جمهوری به عنوان نماینده روحانی به اهواز سفر کرد، ضمن اینکه مسئولیت تأمین سلامت مردم در مقابل ریزگردها به عهده وزیر بهداشت است. یکی از دلایل سفر وزیر بهداشت برای بازدید از مراکز درمانی و ارائه سرویس خدمات درمانی به مراجعان بوده است. وزیر بهداشت می‌خواست از نزدیک نحوه کیفیت ارائه خدمات را ببیند. مسئله ریزگردها سلامت مردم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و وزیر بهداشت از این منظر مسئولیت مستقیم دارد از طرفی در دستور مستقیم رئیس جمهور که ایشان را به عنوان نماینده خود و هیأت دولت به خوزستان فرستاد موجب شد تا او سفری به این استان داشته باشند. ما قصد پاسخ به اظهارات مشاور رئیس سازمان محیط زیست را نداریم تنها پاسخ‌مان این است که وزیر بهداشت به دو دلیل دستور رئیس جمهور و مسئولیت مستقیمی که در حوزه سلامت دارد به استان خوزستان سفر کرده است. ریزگردها تبعاتی برای سلامتی افراد دارد و ضروری است که حوزه سلامت نسبت به این موضوع حساس باشد.»

چرا توهین به وزیر بهداشت!؟

در اینکه وزیر محترم و دلسوز بهداشت یکی از موفق ترین وزرای کابینه طی یک سال و نیم گذشته بوده تقریبا کسی تردید ندارد به ویژه آنکه به دور از هر گونه حاشیه ای به وظایف خود در این حوزه پرداخته و فارغ از هرگونه ملاحظات سیاسی مسائل را با مردم در میان گذاشته است. همین مسئله اما؛ شاید یکی از دلایل توهین زیر مجموعه خانم ابتکار به وی باشد.

چنانچه در بالا اشاره شد، اگر کمی به عقب بر گردیم به شهادت مستندات رسانه ای در خواهیم یافت که از جمله معدود مسئولینی که با شجاعت کامل و به دور از حب و بغض های سیاسی حداقل درباره دو مورد از سیاسی بازی های خانم ابتکار که مستقیما با سلامت جسمی مردم ارتباط داشت موضع گرفت و آنها را نادرست خواند؛ یکی در مسئله پارازیت ها و جنجال سیاسی که خانم ابتکار با اغراض مشخص سیاسی مدام بدان دامن می زد و دیگری مسئله عدم آلودگی بنزین های تولید داخل که خانم ابتکار بر آلوده بودن آن و لزوم واردات بنزین اصرار داشت و البته داستان پشت پرده آن بر کسی پوشیده نبوده و نیست.

به هر حال به نظر می رسد در این وانفسای رنج و آلام مردم، خانم ابتکار و مجموعه زیر مدیریت اش فرصت را غنیمت دانسته و به جای برنامه ریزی برای حل مشکل ریزگردها به فکر تسویه حساب با وزیر بهداشت افتاده بودند.

تشکر نمایندگان مردم از وزیر بهداشت به دلیل مسئولیت پذیری

از آنجا که هر عقل سالمی می فهمید که در چنین شرایط بحرانی این هم‌افزایی و همگرایی میان دستگاه های مسئول از جمله وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست است که می تواند به رفع بحران کمک کند و حل مسئله ریزگردها مهم تر از طرح هرگونه دعوا و مباحث حاشیه ای است، ۱۴ نماینده استان خوزستان در مجلس، نماینده ولی فقیه در استان و دیگر مسئولان استان طی جلسه‌ای با وزیر بهداشت از حضور ایشان در استان خوزستان و حس مسئولیت پذیری وی تشکر کردند.

حضور قاضی زاده در اهواز در حالی صورت گرفت که شهروندان اهوازی در انتظار حضور رئیس سازمان محیط زیست در شهر خود بودند. با این حال در روز ۲۲ بهمن ماه، ابتکار به بهانه لغو پرواز به اهواز راهی این سفر نشد و البته ترجیح داد با وسیله ای دیگر نیز راهی این شهر بحران زده نشود! این در حالی بود که مردم غیور این استان جشن سالگرد پیروزی انقلاب را به بهترین شکل برگزار کردند تا شاید نشانه ای باشد برای فهم بازی های سیاسی برخی مسئولین و اینکه مردم کوتاهی ها و ضعف مدیریت ها را از چشم نظام و انقلاب نمی بینند بلکه کاملا متوجه کم کاری مسئولین مربوطه هستند.

شهد را خورد و گفت شیرین است!

این اتفاقات اما نهایتا منجر به این شد که در ۲۸ بهمن ماه، خانم ابتکار سرانجام راهی اهواز شد و با سخنانی سعی کرد اولا تاخیر حضور خود را توجیه کند و ثانیا با بیان یکسری بدیهیات علمی ـ به مصداق شهد را خورد و گفت شیرین است ـ تلاش کرد تا بخشی از فشارها را از خود و مدیرانش بکاهد. وی در خصوص تاخیر خود در سفر به خوزستان گفت:

«در ۱۰ روزگذشته دوست داشتم در آن شرایط به اهواز بیایم ولی فکر کردم در فضایی باید صحبت کنیم که مباحث جدی علمی را مطرح کنیم و رویکردهایی که قرار است کشور دنبال کند در فضایی توام با نگرش علمی مطرح شود! معضلات زیست محیطی زمانی به یک نقطه می رسد که طبیعت نمیتواند خود را بازسازی کند و اگر بهره برداری و تخریب و برداشت را به حدی برسانیم که قدرت تجدیدپذیری را از دست بدهد نمی توان انتظار بازسازی طبیعت را داشت. زمانی که چرخه هیدرولوژیک بر هم زده شود چیزی برای طبیعت نمی ماند که الان نیز نمانده است. بخش مهمی از این موضوع به دلیل فقدان نگرش علمی است. »

و... کلام آخر؛

از یک سو؛ در اینکه در رفع چنین معضلاتی نباید دنبال مقصر بود و تنها باید تمام توان دولت را برای رفع مشکل بسیج کرد شکی نیست و از سوی دیگر نیز بر همگان روشن است که مسئولیت رفع چنین بحران هایی هم تنها بر عهده یک مجموعه نیست چنانکه از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشاورزی و... همه و همه در آن درگیرند. اما نکته آنجاست خانم سبز پوشی که امروز و در جریان این بحران دم از سیاسی بودن انتقادات می زند اولا پیش از فرو کردن جوالدوز به منتقدین یک سوزن به خود و رفتار پیشین خود بزند و ثانیا در مدل مدیریتی خود تجدید نظر کند به این معنا که قطعا مردم خوزستان انتظار حل ضربتی مشکل را نداشته و ندارند اما این نرفتن و همدردی نکردن و بالاتر از آن مسخره کردن و از زیر بار مسدولیت به بهانه آماده کردن بسته کذا و کذاست که با روح و اعصاب مردم بازی کرده و آنها را دلسرد می کند و کار به دستور ویژه رهبری می کشد.
منبع: پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مكافات خانه همين دنياست

كسي كه گير سياسي بنزيني و آلودگي هوا و پارازيت ماهواره و .......... به دولت قبل مي داد
اكنون به ورطه اي افتاده است كه اگر صد سال ديگر هم تلاش كند نمي تواند وجهه خود و شوهر بنزيني اش را زنده نمايد !!!

الحمدالله
نیما
خدایی اگه این وزیر بهداشت رو از کابینه روحانی بیرون بکشی تعدادی بی ..... باقی می مونه که نه درد مردم رو می فهمند نه می تونن کاری بکنن
Iran, Islamic Republic of
اسم خدا را بر زبان نیاور
جاوید
کار دولتی ها الان شده انداختن تمام تقصیرها به گردن دولت قبل اونهم بعد از گذشت دوسال!!!!!راحتترین راه همینه .خیلی از مردم عزیزمون هم گرفتار این شیوه ناعادلانه شدن و باور کردن که دولت قبل مقصره و پیگیری نمیکنن.امثالِ ابتکار باید کنار گذاشته بشن.
علی
Iran, Islamic Republic of
ایشان عضو حزب سبز هاست به محیط زیست چکار
همینجور پیش بره قهوه ا ی میشه!
United States
خدا شاهد رفتار و اعمال ماست و همه چیز در پرونده ما ثبت خواهد شد. تغافل ها ، تجاهل ها و . ..
مهر
میگن شوهر این خانوم وارد کننده بنزینه.......؟