جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
در دانشگاه امیرکبیر؛

توليد نوعي پارچه پنبه‌اي ضد ميکروب

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب: 405248
پژوهشگران دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتي اميرکبير با نشاندن لايه هاي نانومتري موفق به توليد نوعي پارچه ضد ميکروب با حفظ ويژگي هاي اوليه نرمي و رنگ ظاهر شدند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آناهيتا روحاني، پژوهشگر طرح، با اشاره به گسترش استفاده از پارچه هاي ضد ميکروب در مراکز درماني و پوشش بيماران و افراد در معرض بيماري گفت: يکي از چالش هاي توليد الياف ضد ميکروب حفظ نرمي پارچه و رنگ آن بوده است. در اين طرح ما موفق شديم از روش لايه به لايه براي قرارگيري لايه‌هاي نانومتري کيتوسان بر روي پارچه پنبه‌اي استفاده کنيم.

روحاني گفت: اساس کار روش لايه به لايه، قرار گرفتن پي‌درپي پلي‌الکتروليت‌هاي با بار مخالف براي ايجاد لايه‌هاي نانومتري بر روي سطح پارچه است.

وي بیان کرد: در اين پژوهش از کيتوسان که يک پليمر زيستي است، به عنوان پلي‌الکتروليت با بار مثبت و از تري‌پلي‌فسفات به عنوان پلي‌الکتروليت با بار منفي استفاده شد به اين ‌ترتيب که ابتدا محلول‌هايي از هر دو ماده تهيه و سپس پارچه به صورت متوالي در هر يک از محلول‌ها قرار داده شد.

پژوهشگر طرح گفت: بزرگترين مزيت اين روش ساده بودن و برتري ديگر انجام فرآيند در دماي محيط است.

وي با بيان اين که چنين فرايندي از نظر اقتصادي مقرون به صرفه است افزود: حلال عمده‌اي هم که در اين روش استفاده مي‌شود، آب است که در مقايسه با ديگر روش‌ها که معمولاً از حلال‌هاي آلي استفاده مي‌کنند، سازگاري بيشتري با محيط زيست دارد.

روحاني اظهار داشت: در اين روش با وجود اعمال پنج لايه بر روي سطح پارچه، قطر مجموع لايه‌ها کمتر از ۱۰۰ نانومتر بوده و خواص اصلي پارچه از جمله رنگ ظاهر و زيردست کاملاً حفظ شده است.

وي افزود: نکته قابل توجه در اين پژوهش استفاده از کيتوسان به عنوان يک پليمر زيستي و عامل ضد ميکروب است که در مقايسه با ديگر عوامل ضد ميکروب مانند نانوذرات نقره، ماده اي زيست‌سازگار، زيست تخريب‌پذير و دوستدار محيط زيست است و به هيچ وجه سميت ندارد ضمن آن که بررسي ها نشان دهنده خاصيت ضد ميکروبي ۹۹ و ۸ دهم درصدي اين نوع پارچه بوده است.

روحانی افزود: پارچه تکميل شده ثبات و دوام شستشويي مناسبي از خود نشان داده اند و اين پارچه تکميل شده قابليت کاربرد در مصارف پزشکي و بهداشتي از جمله تهيه لباس‌هاي اتاق عمل با خاصيت ضد ميکروب، توليد زخم پوش‌ها، تهيه پدهاي بهداشتي و ... دارد.

به گزارش جهان، این پروژه به راهنمایی دکتر ناهید همتی نژاد و آزاده بشری انجام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *