يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۲
۲

«همه‌پرسی»؛ برداشت روزنامه‌های دولتی از همایش اقتصاد ایران!

سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 400170
برداشت و فهم روزنامه‌های همسو با دولت از اولین همایش اقتصاد ایران یک واژه بی‌ارتباط با یک همایش اقتصادی و بی‌ارتباط با مطالبات مردم از اقتصاد ایران و دولت بود. دیروز حلقه‌های یک زنجیر به هم‌پیوسته، همگی شد «همه‌پرسی»!
«همه‌پرسی»؛ برداشت روزنامه‌های دولتی از همایش اقتصاد ایران!
به گزارش جهان به نقل از جوان، برداشت و فهم روزنامه‌های همسو با دولت از اولین همایش اقتصاد ایران یک واژه بی‌ارتباط با یک همایش اقتصادی و بی‌ارتباط با مطالبات مردم از اقتصاد ایران و دولت بود. دیروز حلقه‌های یک زنجیر به هم‌پیوسته، همگی شد «همه‌پرسی»!

جاذبه «همه‌پرسی» برای رسانه‌های همسو با دولت ظاهراً در دامن زدن به این ادعاست که اگر در هر موضوعی از مردم «همه‌پرسی» شود، برنده این رفراندوم ما هستیم. این ادعا از سوی ایشانی که رکورددار شکست‌های انتخاباتی هستند و حتی انتخابات ۱.۵۰ درصدی رئیس دولت یازدهم را نیز هیچ‌گاه به تمامی به خود نسبت نداده‌اند، محل اعجاب است.

«همه‌پرسی» برداشت روزنامه‌های همسو با دولت از همایش اقتصاد ایران!

دیروز «تیتر یک» روزنامه جوان از آن همایش اقتصادی «همایش همه مردان اقتصادی دولت، پیشنهاد اجرایی نداشت» بود و البته انتظار می‌رفت که روزنامه‌های همسو با دولت بتوانند از دل آن همایش هزار و ۵۰۰ نفره، مطالبی اقتصادی یا نمونه‌هایی از پیشنهاد‌های اجرایی پیدا کنند اما ظاهراً پرداختن ایشان به یک موضوع انحرافی یعنی همه‌پرسی بر اساس قانون اساسی که اصولاً جزو اختیارات رئیس جمهوری به تنهایی محسوب نمی‌شود،‌ ثابت کرد که روزنامه‌های همسو با دولت نیز از همایش اقتصاد ایران، دستاورد مثبت یا پیشنهاد قابل توجهی استخراج نکرده‌اند.

نکته قابل توجه دیگر و البته بسیار قابل تأمل، شیوه پرداخت رئیس‌جمهور محترم به داستان تکراری «همه‌پرسی» به‌عنوان سخنران اول یک همایش مهم اقتصادی است. «تکراری» از آن جهت که رئیس‌جمهور قبلی نیز یکی دو بار در شرایط عصبانیت همین ساز همه‌پرسی را کوک کرده بود و انتقادات بی‌شمار دولت یازدهم به شخص رئیس دو دولت قبل، حداقل این انتظار را به میان می‌آورد که در زمینه‌های مختلف همانند او عمل نشود.

اما «قابل تأمل» از آن جهت که شخص رئیس‌جمهور محترم که همایشی را با حضور هزار و ۵۰۰ اقتصاددان و فعال اقتصادی ترتیب داده و عمری را در سیاست و درک مشترک از فضای رسانه‌ها سپری کرده است، بهتر از هر کس می‌داند که پرداختن به یک موضوع انحرافی و البته جذاب برای جناح‌های در اقلیت مانده و رسانه‌های بیگانه، فضای غالب رسانه‌ای را از موضوعات اقتصادی به سمت و سوی آن موضوع انحرافی می‌برد و به کلی دستاوردهای همایش اقتصادی را در خفقان خبری فرو می‌برد.

یک احتمال حداقلی این است که رئیس‌جمهور محترم خود به عاقبت اولین همایش اقتصاد ایران و حتی سخنان مردان اقتصادی خود در این همایش به‌خوبی واقف بوده و می‌دانسته که ایشان به دستاوردها و جرئت دولت در تصمیمات بزرگ اقتصادی شبهه وارد می‌کنند و سرانجام این همایش، بی‌سرانجام است لذا با طرح یک موضوع حاشیه‌ای، پیش از تولد، کار جنین همایش اقتصاد ایران را یکسره کرده است.

اما احتمال حداکثری هم آن است که رئیس محترم دولت یازدهم فرصت همایش اقتصادی را مناسب طرح موضوع نامأنوس همه‌پرسی کرده است تا گره مشکلات اقتصادی موجود را یکسره به دامان فقدان همه‌پرسی از مردم برای مثلاً یک تغییر عمده و اصلی بیندازد. این در حالی است که هیچ‌کس حال و روز اقتصاد ایران را نتیجه مدیریت دولت نمی‌داند و تدبیر دولتمردان فقط یک بخش از وضع اقتصادی امروز ایران است.

با این دو احتمال،‌ گناه روزنامه‌های همسو با دولت کم‌رنگ‌تر می‌شود زیرا آنها کاری را کرده‌اند که می‌باید! و انحراف همایشی را که در موضوع مطالبات مردم است به یک موضوع جناحی و مطالبه گروهی به خوبی انجام داده‌اند!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تحلیل بسیار بسار جالبی بود
انگشت رادقیقابه جای اصلی گذاشته اید
ع.جعفری
✅ بسیار مهم و خواندنی‼️ نظر امام خمینی ره در مورد کسانی که به هر بهانه ای برگزاری رفراندوم را برای پیشبرد مقاصدشان مطرح می کردند:

دنبال اين افتادند كه ما همه بساط را به هم بزنيم! باز دو سه سال بنشينيم دوباره رفراندم كنيم: رفراندم براى اصل جمهورى! حالا اگر براى اصل جمهوريش هم نگويند، رفراندم براى قانون اساسى؛ رفراندم براى رئيس جمهور، رفراندم براى مجلس؛ رفراندم كنيم براى اينها. اين معنايش چيست؟ معنايش اين است كه ثبات اين مملكت را از دست بگيرند. اينكه الآن ثبات دارد و از افتخارات اين انقلاب است كه در ظرف يك سال همه اين چيزها درست شد، اين را از دست بگيرند، بگويند حالا نشد، دوباره از سر! دوباره از سر!؛ آراءْ [آراءِ] مردم است. خوب، اگر ميزان آراء مردم است، آراء مردم است اينها كه هستند. اينها كه از اروپا نيامده‏اند! اينها آراء همين مردم‏اند؛ همين مردم‏اند كه به مجلس رأى دادند، وكيل تعيين كردند؛ همين مردم‏اند كه به جمهورى اسلامى رأى دادند و همين مردم‏اند كه به قانون اساسى رأى دادند و همين مردم‏اند كه همه چيز را خودشان ايجاد كردند. حالا ما دوباره از سر برويم سراغ چه مردمى؟ باز برگرديم به اين مردم! اين مردم همان مردم‏اند كه اگر پنجاه دفعه هم [نظام‏] به هم بخورد، همين است. اينها اين اشتباه را دارند كه خيال مى‏كنند كه اگر اين دفعه به هم بخورد- مثلًا- فلان جمعيت تو كار مى‏آيد. اينها نمى‏دانند كه اگر اين دفعه به هم بخورد، يكى از اينها هم نمى‏آيد! اين دفعه مردم فهميدند كه چه اشخاصى به اسلام اعتقاد دارند و چه اشخاصى به اسلام اعتقاد ندارند يا خيلى پايبند نيستند. اگر اين دفعه به‏ هم بخورد و رفراندم بشود، رفراندمش تمام اينها را كنار مى‏گذارد. يك اشخاص ديگرى را مى‏آورد در كار كه آن اشخاص مطلوب مردم باشد، نه [اينكه‏] اشخاصى بيايند كه غير مطلوب باشند. لكن مسأله اين است كه آنها احتياط كردند؛ ما اين احتياط را بكنيم، بلكه ان شاء اللَّه، به هم بخورد اين اوضاع، باز يك دو سالى تزلزل بشود، يك راه مفرى براى امريكا پيدا بشود كه ما را درست بتوانند تربيت كنند، ما كه نمى‏توانيم خودمان را اداره كنيم، بيايند ما را اداره بكنند! اين مسائل را پيش آوردند.
و من مى‏خواهم به شما آقايان بگويم كه بيدار باشيد و هوشيار! دشمنهاى شما پشت همين دروازه‏هاى تهران و دروازه‏هاى ايران هستند. در داخل اين كشور هم دشمنهاى ايران هستند. يك دسته دشمن نيستند؛ [عده‏اى‏] از روى نادانى كار دشمن را مى‏كنند.(صحیفه امام، ج 14، ص 439)