شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۷
۱۳

تصمیم سخت حماس و خالد مشعل برای نزدیکی بیشتر به ایران

چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب: 399068
این روزها سفر احتمالی خالد مشعل به تهران سبب بازخوانی روابط این جربان با ایران در چند سال اخیر و به خصوص پس از تحولات سوریه در رسانه های داخلی و خارجی شده است.
تصمیم سخت حماس و خالد مشعل برای نزدیکی بیشتر به ایران
گروه بین الملل جهان نيوز:  گرچه روابط حماس با ایران طی چند سال اخیر هیچگاه به صورت کامل قطع نشد ولی این گروه پس از ایجاد ناآرامی ها در سوریه و همچنین به قدرت رسیدن اخوان در مصر، در یک اشتباه استراتژیک دفاتر خود را از سوریه به قطر منتقل کرد.

حماس که تصور می کرد با نزدیکی به حکومت جدید در مصر و گسترش روابط بیشتر با دولت ترکیه، موقعیت منطقه ای مناسبی پیدا می کند، سوریه را ترک کرد و به قطری رفت که به نوعی حامی اخوان و مرسی محسوب میشد. اشتباه دیگر حماس این بود که تصور بسیار غلطی از تحولات سوریه داشت و عمق نگاهی که در پس تحولات سوریه وجود داشت را به خوبی دریافت نکرد.

از سویی، دولت سوریه با وجود هزینه های زیاد یکبار دیگر به تثبیت رسید، و از داعش هم در بخش هایی از سوریه قدرت گرفت که آرمان آزادسازی فلسطین برای آنها در اولویت نبود و مبارزه با اسراییل نیز برایشان موضوعیت نداشت و حتی شواهدی از روابط میان داعش و اسراییل خبر می داد.

در همین حال اخوان در مصر قدرت را از دست داد و حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز علی رغم گسترش روابط سیاسی و دیپلماتیک در حوزه نظامی حاضر به در اختیار قرار دادن حتی یک فشنگ به گروه های مقاومت نیست. بدتر از همه اینکه با تغییراتی که در برخی سیاست های خارجه قطر و امیر جوان ان ایجاد شده، امکان بسته شدن دفتر حماس در این کشور عربی نیز افزایش یافته است. به همین دلیل اخباری مبنی بر انتقال دفتر حماس از دوحه به تهران در رسانه ها مطرح شده است.

اما واقعیت ماجرا این است که ایران طی چهار سال اخیر روابط خود را با شاخه های نظامی فلسطینی حفظ کرده و همین ارتباطات بود که سبب برتری نظامی این گروه ها در جنگ اخیر با اسراییل شد.

ایران طی این مدت با وجود چالش های سیاسی با حماس، استراتژی اصولی دفاع از آزادسازی فلسطین را با حفظ ارتباط و حمایت از شاخه های نظامی حماس با قوت ادامه داده است.

این موضوع نشان می دهد که جنس چالش ایران با حماس سیاسی است نه در حوزه ارتباطات نظامی و هدف گذاری های استراتژیک در قبال آرمان های فلسطین و دشمنی با اسراییل.

حماس با وجود گسترش ارتباطات خود با ترکیه به یک ثبات سیاسی پایدار در منطقه دست پیدا نکرده است، زیرا ترکیه و به تعبییر دقیق تر حزب عدالت و توسعه با توجه تضاد منافع ارتباط با آمریکا و میان گروه های مبارز فلسطینی شریک سیاسی مطمئنی از همه جهت و به خصوص شریکی پایدار محسوب نمی شود.

جنگ ۵۱ روزه فلسطین بسیاری از واقعیت ها را برای حماس روشن کرد، این جنگ به خوبی نشان داد که کشورهای مانند ترکیه و قطر تا کجا حاضر به حمایت از حماس هستند. زیرا این حمایت تا آنجایی بود که به رابطه این کشورها با آمریکا و اروپا آسیب جدی وارد نکند.

گروه حماس و به خصوص شخص خالد مشعل اگر علاوه بر مزایا همپیمانی نظامی با ایران به دنبال یک شریک استراتژیک و همواره قابل اعتماد و پایدار سیاسی نیز هستند باید تصمیمات سخت سیاسی بگیرند که عبور از برخی وابستگی های سیاسی به قطر و ترکیه بخشی از آن خواهد بود.

به همین دلیل این حماس است که باید در حوزه سیاسی تجدید نظر کرده و زمینه همکاری سیاسی بیشتر را با ایران فرآهم کند. همین تجدید نظر حتی می تواند گشایش دفتر حماس در تهران را قوت ببخشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آیا می شود مجددا اعتماد کرد؟
Iran, Islamic Republic of
ایران روند خودش رو مشخص کرده: هر جا ملتی هر گروهی با رژیم صهیونیستی مبارزه كند مقابله كند ما پشت سرش هستیم و كمكش میكنیم و هیچ ابایی هم از گفتن این حرف نداریم.
United States
کلا خوبه که ما به همه مسلمانان جهان کمک می کنیم و حتی به همه مردمی که مسلمان نیستن ولی مظلومن اما باید کارهای آنها را هم دقیقا زیر نظر بگیریم
حواسمون باشه که با ما چند چندن
Iran, Islamic Republic of
هنوزم طرفدار اندیشه اردوغان هست
همین چنروز پیش ببینید چی گفته این خالد
این آدم اهل نمک خوردن و نمکادان شکستن است
مژده
رحمت خدا بر امام راحل و شهدای عزیز که مسیرتاریخ را عوض کردند اگر آن فداکاری های بی شائبه نبودامروز نه ازجمهوری اسلامی نامی بود ونه ازحماس و حزب الله لبنان و سیدحسن نصرالله
United States
ما هر کاری هم که برایشان انجام دهیم ؛ فلسطینیها سرانجام به دلایل تاریخی و فرهنگی و مذهبی جزو اردوگاه ترکیه و عربستان قرار خواهند گرفت .
به هر حال راهبرد مقابله بااسراییل تا ازادی فلسطین برای ایران اهمیت داره نه نظظرات شخصی خالد مشعل .ما آرمان فلسطین راباخالدمشعل یاحتی حماس یکی نمیکنیم.
در اصل نزدیکی به پول است
هومن
Iran, Islamic Republic of
انسان عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
بهتره این خالد مشعل به ایران نیاید هنوز سخنان بی ادبانه او در مورد ایران را فراموش نکرده ایم
رضا
به این مردک اعتمادی نیست
سیاست جمهوری اسلامی حمایت از مظلومین است امااعراب هیچگاه ایران شیعه را قبول نداشته , ندارند و نخواهند داشت .و اگر منافع آنان اقتضا کند حاضر به نابودی ایران هم می شوند. پس بهتر است با دقت بیشتری با اعراب ... رابطه داشت.
مهرداد
بهتر نیست به جای حمایت از جهاد و حماس, از گروههای کوچک و مظلوم جهادی در فلسطین حمایت کنیم و حمایت از این گروههای نامرد ...را به فراموشی بسپاریم؟؟