پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

استقبال سازمان زندانها از تحقیق و تفحص

دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 394104
در حالی طرح تحقیق و تفحص از زندانهای کشور در کمیسیون قضایی مجلس اعلام وصول شده که رئیس سازمان زندانها از این تحقیق و تفحص استقبال می کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، زندان، مکانی است که اشخاص از نظر فیزیکی، محدود و توقیف و معمولا از آزادی‌های شخصی محروم می‌شوند. زندانها به طور قراردادی، سازمان‌هایی هستند که بخشی از نظام قضائی یک کشور محسوب می‌شوند و به منظور اجرای کیفر حبس، به‌عنوان یک مجازات قانونی که به صورت حکم از سوی دادگاه صادر شده‌است، به دلیل ارتکاب جرم بکار می‌روند.

در دوران قبل از اسلام زندان بیشتر محلی برای از بین بردن افراد یا رجال مورد استفاده قرار می گرفت.

شاید بتوان آغاز اصلاح زندانبانی و رفتار با زندانیان در ایران را دوران صدارت امیرکبیر عنوان کرد. در سال ۱۲۶۶ هجری قمری میرزا تقی خان امیرکبیر با صدور فرمانی لغو شکنجه و ساماندهی زندان ها را اعلام کرد اما پس از مرگ وی دوباره اوضاع به حالت قبل بازگشت.

وضعیت زندان های ایران در دوران طاغوت هم بسیار اسفبار بود. که می توان به زندان ساواک-کمیته مشترک ضد خرابکاری-(امروز به موزه عبرت تبدیل شده) یا همان آلکاتراز ایران و زندان قصر اشاره کرد که در آن زندانیان مورد اذیت و آزار و شکنجه قرار می گرفتند. البته زندان های دیگری هم در زمان پهلوی چنین وضعیتی داشتند که می توان به زندان اصفهان اشاره کرد. در زندان اصفهان مجرمان بدون طبقه بندي ، اعم از قاتل جاني، محكومان مالي، ثبت اسناد عدليه، دخانيات، انحصار ترياك، امنيه و غيره نگهداری می شدند که همیشه مورد اعتراض زندانیان بود.

مشکلات زندانیان و زندانها در دوران پهلوی

۱- بنای سلول ها و زندانها قديمي و کهنه و گاها مرطوب و فرسوده بود

۲- زندان ها دارای سیاه چال بودند

۳- زندانيان اطفال با زندانيان و محكومان به حبس هايي با اعمال شاقه و سایر جرایم مختلط بودند

۴- بلاتكليف بودن تعداد زيادي از زندانيان طبق آمار ارائه شده از دايره زندان كه تعدادي از آنها به تفاوت از يك ماه تا دو سال به صورت بلاتكليف در حال سپري نمودن عمر خود در اعماق سلول هاي تيره زندان بودند

۵- وضعيت نامناسبت بهداشتي و لباس مندرس زندانيان

۶- شكنجه و آزار و اذيت زندانیان با انواع ابزارهای شکنجه

۷-وضعیت نامناسب غذا

روسا و اقدامات ساختاری در زندانهای کشور بعد از انقلاب

پس از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت زندانهای کشور دستخوش تغییرات بنیادی شد و در ارديبهشت ماه ۱۳۸۵ اولين تصميم شوراي انقلاب در مورد زندان ها در قالب مصوبه، اتخاذ و زندان ها به طور كامل از سيستم اجرايي به بدنه دستگاه قضايي متصل شدند. ابتدا زندانها تحت نظارت کمیته انقلاب اسلامی، شهربانی، سازمانهای اطلاعاتی و امنیتی و برخی نهادها قرار گرفت تا اینکه در سال ۱۳۶۴ سازمان زندانها تشکیل شد.

بعد از دوران مدیریت حجت الاسلام مجید انصاری بعنوان فردی موثر در تشکیل سازمان زندانها و حجت الاسلام شوشتری بعنوان دومین رئیس سازمان زندانها، در سال ۱۳۶۸ سید اسدالله لاجوردی بعنوان سومین رئیس سازمان زندانها منصوب شد و در این دوران اصلاح تشکیلات اداری سازمان، اصلاح آیین نامه های اجرایی و وضعیت استخدام زندانبانان در دستور کار قرار گرفت.

بعد از شهادت لاجوردی به دست منافقین سید مرتضی بختیاری بعنوان چهارمین مدیر، مسئولیت سازمان زندانهای کشور را برعهده گرفت و زیباسازی زندانها، خودکفایی زندانیان، دادن اختیارات به مدیران زندانها، تقویت جایگاه مددکاری، راه اندازی اردوگاه و اشتغال زندانیان، فعال کردن بنیاد تعاون و حرفه آموزی زندانیان، اصلاح آیین نامه زندانها، جداسازی کامل نوجوانان و اطفال از زندانهای کشور و تاسیس کانون های اصلاح و تربیت در استانها، تقویت مرکز آموزش و پژوهش سازمان زندانها مهمترین اقدامات دوران ریاست بختیاری بود.

علی اکبر یساقی پنجمین رئیس سازمان زندانهای کشور بود که از سال ۸۳ تا ۸۸ مسئولیت مدیریت زندانهای کشور را برعهده داشت. اجرايي نمودن بند ۱۴ از مصوبات مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش قضايي با عنوان كاهش استفاده از مجازات زندان (حبس زدايي)، جلوگيري از ورود مواد مخدر به زندان ها، تفكيك و طبقه بندي زندانيان، بهبود وضعيت نيروي انساني و آموزش كاركنان، انتقال زندان هاي فرسوده و احداث زندان هاي جديد و رعايت كرامت انساني و حقوق شهروندي زندانيان مهمترین اقدامات یساقی در کارنامه کاری اش ثبت شده است.

به گزارش مهر، در سال ۸۸ با حکم آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه غلامحسین اسماعیلی به عنوان ششمین رئیس سازمان زندانها منصوب شد و تا ارديبهشت ۱۳۹۳اين مسئوليت را به عهده داشت. اجرای برنامه های فرهنگی در زندانها با محوریت قرآن و نماز، حاکمیت نظم و انضباط در زندانها، اصلاح آئین نامه اجرایی سازمان به ویژه آئین نامه اعطای مرخصی به زندانیان و الکترونیکی شدن بخشی از فعالیت ها در زندانها مهمترین اقدامات اسماعیلی در مدت مدیریت خود بود.

تا اینکه ۷ ماه قبل اسماعیلی صندلی ریاست خود را با حکم رئیس دستگاه قضا به اصغر جهانگیر داد تا هفتمین رئیس سازمان زندانهای کشور بر روی آن تکیه زند.

نقاط ضعف زندانهای کشور/ دیدگاه رئیس سابق سازمان زندانها درباره زندان

به گزارش خبرنگار مهر، هر چند اقدامات چشمگیری در سالهای بعد از انقلاب برای استاندارد سازی زندانها و زندانبانها بر مبنای قانون و موازین اسلامی اجرا شده است اما باز هم نقاط ضعفی در زندانهای کشور همچنان مشهود است.

غلامحسین اسماعیلی رئیس سابق سازمان زندانهای کشور در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید : زندان که همیشه در تصوراتم آن را ترسیم کرده و خواهان ایجاد آن بوده ام زندانی پیشرفته از نظر سخت فزاری و نرم افزاری است. این زندان باید دارای فضای مناسب برای نگهداری زندانیان باشد که از نظر مسائل بهداشتی و درمانی جوابگوی زندانیان بوده و از نظر امنیتی و استحکامات هم به گونه ای باشد که فرار از زندان قابل تصور برای زندانی نباشد. همچنین زندانی ایده آل است که زیرساختهای لازم را برای آموزشهای فنی حرفه ای در تمامی رشته ها برای زندانیان داشته باشد. زندانی که حداقل به جای تختهای چهار طبقه دارای تختهای دو طبقه باشد و دیگر زندانی کف خواب نداشته باشیم و فضاهای ورزشی در بیشتر رشته ها برای زندانیان وجود داشته باشد.

به اعتقاد من باید زندان اثر بازدارندگی داشته باشد و زندانی را باید برای زندگی در اجتماع آماده کرد زیرا این زندانی فردا همسایه من و شما است. هر زندان یک شهر است و مجموع زندانها کشور مجرمین نامیده می شوند که زندان ایده آل یعنی کشوری فرهنگی و اجتماعی که در آن مجرمین اصلاح می شوند.

هرچند این گفته ها قابل تامل است اما همچنان برخی ایرادات در زندانهای کشور وارد است. البته در بهمن ماه ۱۳۹۱ چهار نماینده مجلس از زندان اوین بازدید کردند و از نزدیک برخی مشکلات را دیده و با زندانیان دیدار و گفتگو داشتند .

درخواست تحقیق و تفحص از سازمان زندانهای کشور

حالا مجتبی رحماندوست نماینده تهران و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس درخواست تحقیق و تفحص از سازمان زندانهای کشور را مطرح کرده است. وی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: بر اساس گزارش ها و نامه ها و درخواست هایی که مردم و گاها زندانیان از نمایندگان می خواهند احساس کردم جای این را دارد که درخواست تحقیق و تفحص از سازمان زندانها را مطرح کنم.

طرح تحقیق و تفحص از سازمان زندانها به کمیسیون قضایی ارائه شد

گفته های رحماندوست در حالی است که ابوترابی فرد عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این طرح از سوی آقای زارعی و رحماندوست (نمایندگان مجلس) مطرح شده و چون الان کمیسیون قضایی مجلس درگیر قانون تنظیم بخشی از مقررات دولت است هنوز بحث بر سر آن آغاز نشده و به دلیل اینکه بعد موضوع رسیدگی به بودجه خواهیم داشت شاید به سال آینده موکول شود.

وی افزود: شاید این تحقیق و تفحص مواردی را برای مردم ایران روشن کند که وضعیت بودجه زندانهای کشور واقعا اسفناک است و از لحاظ تراکم زندانیان هم وضع خوبی نداریم.

از تحقیق و تفحص استقبال می کنیم

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کشور هم در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد تصمیم برخی از نمایندگان مجلس مبنی بر تحقیق و تفحص از سازمان زندانها گفت: ما هم استقبال می کنیم. گزارشی که در کمیسیون برنامه وبودجه ودولت دادم این بود که بودجه سازمان زندانها کفاف هزینه های زندان را نمی دهد چرا که جمعیت کیفری ما بسیار بالاست.

وی در پاسخ به اینکه گفته شده برخی زندانیان از وضعیت موجود گله دارند گفت:گله مندی زندانیان کاملا به حق است. البته قوانین ما هم باید اصلاح شود .

هر چند گفته های جهانگیر هم قابل تامل است اما بخشی از مشکلات زندانها با مدیریت مدیران قابل برطرف شدن است. البته سازمان زندانها سالهای سال است که موضوع بودجه و کسری بودجه را عنوان کرده است که باید مجلس در این خصوص وارد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *