پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

صادرات گونه‌های ‌جنگلی همچنان ممنوع

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 388693
مدیرکل دفتر بهره‌برداری جنگل و مرتع با بیان اینکه سالانه ۷۰۰ هزار متر مکعب چوب وارد کشور می‌شود،‌ گفت: صادرات چوب تنها برای گونه صنوبر آن هم با مجوز سازمان‌ جنگل‌ها و وزارت جهاد برای تشویق زارعان به کشت انجام خواهد شد.
به گزارش جهان؛ وجیه‌الله موسوی، مدیرکل دفتر بهره‌برداری جنگل و مرتع در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه به آزادی سازی صادرات چوب که به تازگی تصویب شده است برداشت از جنگل‌ها بیشتر می‌شود، گفت: صادرات هیزم، زغال و گونه‌های جنگلی همچنان ممنوع است و فقط صادرات گونه صنوبر که جزو گونه‌های جنگلی نیست آزاد شده است.

وی با بیان اینکه صادرات صنوبر در راستای تشویق زارعین آزاد شده است، افزود: برای صادرات چوب مستقیما باید مجوز از سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی اخذ شود و مقدار صادرات آن دقیقا تحت کنترل است و هر وقت از حد هشدار مقدار آن تجاوز کند قطعا جلوی آن را می‌گیریم.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری جنگل و مرتع تصریح کرد: در حال حاضر فقط ۳ استان کردستان، آذربایجان شرقی و غربی متقاضی صادرات صنوبر هستند و حجم تولید و صادرات از این سه استان چندان قابل توجه نیست.

موسوی با بیان اینکه در سه ۳ استان مذکور صنایع تبدیلی اولیه هنوز راه‌اندازی نشده است، گفت: چوب تولیدی در این سه استان ظرفیت تولید یک کارخانه را تأمین نمی‌کند تا کارخانه‌ای راه‌اندازی شود بنابراین برای اینکه کشاورزان تشویق به زراعت شوند و همچنین اشتغال از بین نرود موضوع صادرات مطرح شد و صادرات صنوبر از این استان‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: سال گذشته کمتر از ۱۰ هزار تن صنوبر صادر شد و عمده این صادرات به عراق و بخشی هم به ترکیه بوده است.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری جنگل و مرتع تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون مجوز، صادرات ۷ هزار تن صنوبر صادر شده بنابراین پیش‌بینی می‌شود صادرات صنوبر در سال جاری از مرز ۱۰ هزار تن تجاوز نکند.

موسوی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۶ میلیون مترمکعب چوب در کشور به مصرف می‌رسد، بیان داشت: این در حالی است که سالانه حدود ۷۰۰ هزار متر مکعب چوب وارد می‌شود بنابراین رقم ۱۰ هزار تن صادرات صنوبر در بخش صنایع کشور تأثیر چندانی ندارد ضمن اینکه هر زمانی احساس شود کارخانه‌ای به دلیل کمبود و نبود چوب از ادامه فعالیت ممکن است خارج شود و یا تولیدش کاهش یابد صادرات را قطع می‌کنیم.

وی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای ایجاد صنایع تبدیلی تا دو سال آینده در استان‌هایی که صنایع تبدیلی چوب را ندارند هستیم و به محض راه‌اندازی این صنایع همین میزان اندک صادرات را هم قطع می‌کنیم.

مدیرکل دفتر بهره‌برداری جنگل و مرتع با اشاره به ماده ۱۰۴ (بند ه) قانون برنامه پنجم که تنظیم بازار مانع از صادرات نمی‌شود گفت: علیرغم وجود این قانون برای جلوگیری از قاچاق، صادرات چوب گونه‌های جنگلی را ممنوع کرده‌ایم.

موسوی با بیان اینکه سال ۹۲ حدود ۶۷۰ هزار مترمکعب واردات چوب داشته‌ایم، گفت: ایران کشوری است که عمدتا با کمبود چوب مواجه است و عمده واردات سال گذشته از کشور روسیه انجام شده است.

وی افزود: سال گذشته ۹۳۷ هزار تن واردات فیبر، نئوپان، ام دی اف و روکش و لایه و ۱۴۱۶ هزار تن انواع کاغذ، خمیرکاغذ، مقوا و خرده ریز کاغذ وارد شده ولی هنوز آمار دقیق واردات فرآورده‌های چوبی در سال ۹۳ تهیه نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *