جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

‫زمان ورود نخست وزیر عراق به تهران‬‎‬‎

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 386200
حیدر العبادی نخست وزیر عراق، روز دوشنبه در سفری رسمی، راهی تهران می شود.
به گزارش جهان، یک منبع رسمی در بغداد روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت، وزیران نفت، برق، اقتصاد و بازرگانی در این سفر نخست وزیر عراق را همراهی خواهند کرد.

دیدار با مقامات ایرانی و گفت و گو در خصوص مهمترین مسایل منطقه ای و نیز روابط دو کشور از جمله اهداف این سفر عنوان شده است.

منبع یاد شده گفت، انجام این سفر در شرایط فعلی، ضرورت رایزنی های دو کشور پیرامون تحولات و نیز تحرکات تروریستی در منطقه و عراق را یادآوری می کند و نشانگر نقش و اهمیت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جایگاه بین المللی این کشور است.

وی با توجه به نقش ایران در جنگ علیه تروریسم در منطقه و حمایت های ایران از دولت و ملت عراق، گفت: سفر العبادی به تهران از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

ایران و عراق در حال حاضر روابط گسترده اقتصادی و تجاری و بویژه در بخش های خدمات فنی و مهندسی با یکدیگر دارند.

هم اکنون شرکت های ایرانی، در امور ساختمانی، راهسازی، پل سازی و نیز احداث خطوط لوله انتقال گاز ایران به شهرهای مختلف عراق مشغول هستند و چند پروژه انتقال برق و ساخت نیروگاه نیز میان دو کشور در حال اجراست.

شرکت های ایرانی بر خلاف سایر شرکت های بین المللی که عراق را با شروع حملات داعش در خردادماه گذشته ترک کردند، طی این مدت هیچ پروژه ای را تعطیل نکرده اند.

حجم پروژه های دو کشور در سال جاری به ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است.

دو کشور همچنین بیشترین حجم سفرهای زیارتی و سیاحتی را با یکدیگر دارند، بطوری که در پایان سال ۹۲ اعلام شد که یک میلیون و ۷۰۰ هزار عراقی در این سال از ایران دیدن کرده اند.

سالانه حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار ایرانی نیز برای زیارت عتبات عالیات به عراق سفر می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *