شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۲

توپ را شوت کردیم صدای انفجار آمد!

يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 385270
فوتبال بازی می کردیم، 'گشین' توپ را شوت کرد و ناگهان زیر پایش منفجر شد و صدایی آمد، ما هم افتادیم نفهمیدیم چی شد که سر از بیمارستان در آوردیم، بعد از آن انفجار گشین پایش از مچ قطع شده و آثار ترکش در بدن نحیف دیگر کودکان رخنه کرده است.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، بیست و ششم مهرماه سال ۹۱ خبر انفجار مین در روستای نشکاس مریوان و مجروح کردن شش کودک این روستا به سرعت در کشور پیچید، وعده هایی برای رفع مشکلات این کودکان داده شد اما والدینشان می گویند عملی نشده است.

مردمان این سرزمین همچنان قربانی خشونت و جنگ هستند، مردمی که خود اسوه و الگوی صلح، آشتی و مهربانیند، کودکانشان نیز از این خشونت های جنگی مصون نیستند و هر از گاهی قربانی نامهربانی های نامهربانان می شوند و دنیای کودکیشان به ناگاه تباه می شود.

شش دختر و پسر بچه قربانی مین روستای نشکاش مریوان به همراه دخترکان شین آبادی و شوخان براخاصی به مناسبت روز جهانی کودک دعوت شورای اسلامی و شهرداری سنندج بودند تا در جشنواره ای به مناسبت این روز شرکت کنند.

شهرداری و شورای شهر سنندج نشان 'شهروند افتخاری' این شهر را به این کودکان اعطا کردند و زمینه دیدار با استاندار کردستان را نیز برایشان مهیا نمودند تا در روز جهانی کودک با نماینده دولت در کردستان دیدار کنند.

دخترکان شین آبادی روبروی کودکان قربانی مین بر سر میز کنفرانس سالن دولت استانداری کردستان نشسته بودند و به استاندار لبخند می زدند، عبدالمحمد زاهدی از لبخند آنان روحیه می گرفت و از آنان خواست تعریف کنند که در نشکاس چه اتفاقی افتاد؟.

بهنوش ضیایی مقدم برای تشریح ماجرای روز انفجار مین داوطلب شد و گفت: 'با توپ بازی می کردیم که گشین توپ را شوت زد و بعد از آن پایش روی مین افتاد و منفجر شد.

بهنوش که براثر انفجار این مین دو دست، دو پا و شکمش آسیب دیده است، از مسوولانی که برایشان کار خوب می کنند تشکر کرد و افزود: می خواهم معلم شوم و به دانش آموزان درس بدهم و آنان را با خطرات مین آشنا کنم.



پدر زانا از قربانیان مین روستای نشکاش به استاندار کردستان گفت: هزینه های بیمارستان را از ما نگرفتند اما نیاز به توجه بیشتری داریم چرا که از عده مخارج مداوای فرزندانمان بر نمی آییم.

وی بنیه اقتصادی خانواده های کودکان قربانی مین را ضعیف دانست و گفت: برای عمل هر کودک نزدیک به ۱۵۰ میلیون ریال نیاز است و یک سال هم عمل و مداوای آنان به طول می انجامد که توان تامین این مبلغ را نداریم.

وکیل کودکان قربانی مین روستای نشکاش مریوان نیز در این دیدار گفت: جنس دولت تدبیر و امید را از خود مردم می دانیم و از این رو به امید حل مشکلات این کودکان با نماینده دولت در استان سر یک میز نشسته ایم تا بلکه مشکلات انان برطرف شود.

حسین احمدی نیاز با اشاره به اینکه کردستان هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بوده و مین به جا مانده از آن دوران در مناطق مرزی استان زیاد است، افزود: بسیاری از این مین ها جابجا شده و اکنون در اراضی کشاورزی و سکونتگاه های مدنی وجود دارند و برخی اوقات منفجر می شوند و حوادث ناگواری را رقم می زنند.

وی به ضعف بنیه مالی خانواده این کودکان اشاره کرد و گفت: هزینه عمل و خریداری برخی تجهیزات از جمله پروتز پا بالا است و خانواده ها توان تامین آن را ندارند و از این رو از دولت درخواست کمک داریم.

وکیل کودکان قربانی مین روستای نشکاش در بخش دیگری از سخنان خود بر پیشگیری از وقوع چنین حوادثی تاکید کرد و از سازمان های غیردولتی خواست دوره های آموزشی برای مردم ساکن در روستاهای مرزی که احتمال وجود مین در آن وجود دارد، اقدام نمایند.

وی گفت: براساس قوانین و اصلاحیه سال ۸۹ هزینه درمان قربانیان ناشی از مین باید رایگان باشد و در این رابطه نیز نامه ای به رییس جمهوری نوشته شده و درخواست پیگیری از طریق استانداری کردستان را داریم.

یکی از فعالان مدنی در حوزه آموزش مین در شهرستان مریوان نیز در ادامه این دیدار گفت: کودکان قربانی مین باید به صورت اساسی معرفی شوند تا جامعه آنها را بشناسد و از آنان حمایت کند.

پروین ذبیحی، نابینایی و ناشنوایی را در انتظار کودکان نشکاش دانست و افزود: اگر مداوای این کودکان به سرعت شروع نشود شاهد بروز مشکلات فراوانی برای این کودکان خواهیم بود.

وی گفت: از سوی بنیاد جانبازان برای 'آلا' و 'گشین' به ترتیب ۳۰ و ۴۰ درصد جانبازی تعیین شده و برای مابقی کودکان نیز بیمه و کارت طلایی در نظر گرفته اند.

وی خواستار توجه بیشتر هلال احمر مریوان به این کودکان شد و گفت: یک بار برای این کودکان از سوی هلال احمر اقداماتی انجام شد اما چون درمان این کودکان استمرار دارد باید هلال احمر بیشتر کمک کند.

استاندار کردستان نیز در این دیدار گفت: پاکسازی مین جزو برنامه های اصلی استانداری در مناطق مرزی استان است و در این رابطه جلساتی با مسوولان وزارت دفاع نیز برگزار کرده ایم و خواستار تسریع در برنامه های خنثی سازی شده ایم.

عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه پاکسازی های مین به صورت ۱۰۰ درصدی انجام نمی شود، افزود: از زمان جنگ جهانی اول و دوم نیز مین و یا گلوله عمل نکرده در مناطقی از جمله کشورمان و جهان وجود دارد.

وی گفت: براساس معاهده های بین المللی پس از صلح میان دو کشوری که با هم در جنگ بودند کشوری که مین کار گذاشته است باید نقشه های مربوط به مین گذاری را در اختیار کشور مقابل قرار دهد که متاسفانه دولت وقت عراق این کار را نکرد و اگر نقشه را در اختیار ما می دادند می شد بهتر عمل کرد و مین های بیشتری را خنثی نمود.

زاهدی با اشاره به اینکه مین بر اثر بارندگی و حرکات زمین جابجا می شود، از سازمان های غیردولتی در مناطق مرزی خواست روستاهایی که احتمال مین در آنها وجود دارد را با اولویت روستاهایی که مدرسه در آن وجود دارد، شناسایی و به استانداری اعلام کنند تا پیگیری شود.

کودکان قربانی مین امروز با اتکا به احساسات کودکانه خود و تکیه بر والدینشان مقداری از مشکلات سلامتی خود را فراموش کرده اند اما فردا که بزرگ شدند، نقص عضو، خود را بهتر درک می کنند، پس باید امروز به آنان کمک شود تا سلامتیشان را بازیابند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *