دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۱

دوران دولت‌سالاری به سر آمده است

سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 364376
دوران دولت‌سالاری حداقل در بخش اقتصاد به سر آمده و امروز اقتصاد ترکیه با واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی در مسیر صحیحی حرکت می‌کند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران که در جمع ایرانیان مقیم ترکیه صحبت می‌کرد، با بیان "تمام ایرانیان خارج از کشور، سفیران ایران در بیرون از مرز و بوم خودمان هستند" گفت: ایرانیان هرجا هستند پرچم‌دار فرهنگ، تمدن و اخلاق ایرانی میان جامعه جدیدی هستند که آنجا زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به تشکیل نخستین شورای روابط راهبردی ایران و ترکیه و سفرش به آنکارا در صدر یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، گفت: تشکیل این شورا گام مهمی در روابط دو کشور است و اگرچه فاصله زیادی تا نقطه مطلوب وجود دارد، اما برگزاری این نشست و تصمیمات آن، حرکت خوبی برای گام برداشتن به‌سوی اهداف توسعه‌ای دو کشور است.

روحانی اظهار داشت: رساندن رقم مبادلات سالانه ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار، تحرک بیشتر بخش خصوصی را می‌طلبد.

وی با تأکید بر "باید دریای بیکران مردم را باور کنیم" گفت: باید قبول کنیم که صاحب واقعی ایران ملت ایران است.

رئیس‌جمهور با تصریح بر اینکه دوران دولت‌سالاری حداقل در بخش اقتصاد به سر آمده است، گفت: امروز اقتصاد ترکیه با واگذاری تصدی‌گری‌ها به بخش خصوصی در مسیر صحیحی حرکت می‌کند و ما نیز باید برای نجات اقتصاد کشور به بخش خصوصی میدان دهیم و فعالان بخش خصوصی نیز باید احساس مسئولیت کرده به‌شکلی شایسته وارد میدان شوند.

روحانی با بیان اینکه طبیعی است که افزایش نقش‌آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد با ریسک همراه باشد، افزود: با این حال ایرانیان خارج از کشور و از جمله ایرانیان مقیم ترکیه نباید دیگر خود را صرفا یک واسطه تجاری بدانند بلکه باید به‌سمت سرمایه‌گذاری، انتقال تکنولوژی، راه‌های تأمین مالی پروژه‌ها،کشف بازارهای جدید و کمک به ایجاد بازارهای مکمل، حرکت کنند.

رئیس‌جمهور گفت: دولت‌ها نیز باید زمینه را برای رشد روابط اقتصادی دوجانبه با تکیه بر بخش خصوصی دو طرف آماده کنند.

روحانی افزود: دولت‌ها متولی خوبی برای بخش‌های اقتصادی و فرهنگی نیستند. البته وقتی این حرف را درباره فرهنگ در ایران بیان می‌کنیم، عده‌ای از همه طرف فریاد می‌کشند؛ البته شاید بنده فرهنگ را طور دیگری معنا می‌کنم، فرهنگ یعنی همان چیزی که مردم با آن زندگی می‌کنند و متعلق به مردم است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: البته دولت باید در بخش‌هایی، از فعالیت‌های فرهنگی حمایت و زمینه را برای تولید کالای فرهنگی مهیا کند اما یک دیوان شعر خوب، هرگز به سفارش دولت و با صرف هر میزان پول تولید نخواهد شد.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: این شما ایرانیان مقیم ترکیه هستید که باید روابط دو کشور را بسازید چنان‌که روابط دو ملت را می‌سازید. مردم ترکیه، ایران را از دریچه رفتار و کردار شما می‌شناسند و صفحه تلویزیون قادر نیست ایران را به‌تنهایی معرفی کند.

روحانی با بیان "این شما هستید که می‌توانید طراحی‌ها علیه وجهه ایران را خنثی کنید" اظهار داشت: شما سفیران اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران هستید.

رئیس جمهوری در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه از نظر دولت تدبیر و امید بین ایرانیان خارج و داخل از نظر حقوق شهروندی ایران هیچ تفاوتی وجود ندارد، گفت: همه نمایندگان دولت ایران که به ایرانیان مقیم خارج خدمات ارائه می‌کنند باید نگاهشان در وهله اول خدمت‌محور و در مرحله بعدی فرصت‌محور باشد.

وی افزود: همه ایرانیان در روز سختی، پناهگاه خود را دفاتر دولتی ایران در خارج می‌دانند و رفتار نمایندگان دولت ایران در خارج از کشور باید به‌گونه‌ای باشد که ایرانیان مقیم خارج، هیچ‌گاه احساس بی‌پناهی و تنهایی نکنند و هرگاه در تنگنا قرار گرفتند پناهگاه خود را آن جایی بدانند که پرچم ایران در آنجا در اهتزاز است.

رئیس‌جمهوری در ادامه در تشریح رویکرد فرصت‌محوری گفت: ایرانیان خارج از کشور در هر کجایی که هستند باید به‌مثابه یک فرصت دیده شوند و صرف‌نظر از عده اندکی که ایران را نشناخته و ارتباطشان را با وطن خود قطع کرده‌اند، باید از فرصت حضور ایرانیان در خارج از کشور بهره ببریم، و موضوع دوبرابر نمودن میزان مبادلات تجاری ایران و ترکیه، بدون همت ایرانیان مقیم خارج از کشور و بخش خصوصی داخل کشور، غیرممکن است.

روحانی با اشاره به برخی مشکلات و مسایل ایرانیان مقیم که از سوی نمایندگان آنان اعلام شد، اظهار داشت: همین جا و در حضور شما به وزیر خارجه و رئیس دفتر رییس جمهوری دستور می‌دهم که همه این موارد را بررسی کرده راه‌حل‌های آنها را ارائه دهند.

رئیس‌جمهوری که اظهاراتش با تشویق حاضران همراه بود، گفت: اگر بتوانیم برای شما کاری کنیم و خدمتی ارائه دهیم وظیفه ما است و منتی بر کسی نداریم؛ چرا که شما و همه ملت ایران، ولی‌نعمت‌های ما هستید.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: بیایید همه دست به دست هم دهیم تا ایران را در رشد علم و فناوری‌ها پیشتاز سازیم و این مهم از دست مردم ایران برمی‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فاطمه
ولی من تا حالا فکر میکردم امام زمان (عج)صاحب این مملکتن
خوب شد جناب فریدون توجیه مون کردن