دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۱۱
۳۷
درباره روز "سرد و آرام" فناوری هسته‌ای؛

خطر بزرگ به حاشیه بردن دستاوردهای هسته‌ای ملت

چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 354013
اما فارغ از آنچه این روزها در پس ذهن تیم هسته ای ایران می گذرد، به نظر می رسد کمرنگ ساختن دستاوردهای هسته ای و به حاشیه رفتن آن، انفجاری سهمگین پشت خاکریز خود است که نتیجه ای جز زخمی کردن انگیزه مقاومت و ایستادگی مردم و امید و تلاش دانشمندان کشورمان نخواهد داشت.
خطر بزرگ به حاشیه بردن دستاوردهای هسته‌ای ملت
گروه سیاسی جهان نيوز: دولت نهم هنوز ۹ ماهه نشده بود. با توجه به آنچه بر سر پرونده، تاسیسات و دانشمندان هسته ای کشور آمده بود،‌ انتظارها از دولت نوپا چندان زیاد نبود. این بود که وقتی گفته شد در فروردین ماه خبری خوش از جهش هسته ای ایران در راه است، اغلب ناظران سیاسی باور نمی کردند که این خبر "دستیابی ایران به فناوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز" باشد.

این مژده در ۲۰ فرودین ۸۵ دل همه ایرانیان را شاد کرد و یک سال بعد با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تلاش های افتخارآمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی برای همیشه در تاریخ ثبت شد و این روز، «روز ملی فناوری هسته ای» نام گرفت.

پس از آن بود که هر ساله، مراسم جشنی در این روز برگزار و بهانه‌ای شد برای رونمایی از دستاورهای هسته‌ای کشورمان. به عنوان نمونه در سومین جشن ملی فناوری هسته‌ای از دو دستاورد بسته بندي سوخت و آماده كردن سوخت براي قرار گرفتن در رآكتورها و آزمايش ٢ نوع سانتريفيوژ جديد با ظرفيت چند برابر رونمایی شد.

یک سال بعد و در چهارمین جشن ملی فناوری هسته‌ای در ۲۰ فروردین ۸۹ از اولین نمونه سوخت مجازی
البته برخی از منتقدان رویکرد هسته ای دولت یازدهم در تحلیلی بدبینانه بر این باورند که دولت با هوشیاری، ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی را همزمان با روز ملی فناوری هسته ای مهندسی کرده تا نقدهای بسیاری که به عملکرد هسته ای او و توافق ژنو وارد است، به حاشیه برود و مجالی برای طرح و توجه افکار عمومی پیدا نکند.
رآکتور تهران (میله سوختی مجازی) و نمونه اول نسل سوم سانتریفیوژها رونمائی شد.

توليد دي اكسيد اورانيوم طبيعي با خلوص هسته‌اي به عنوان خوراك نيروگاه آب سنگين اراك، راديو داروي، ۶۴CU-ATSM، ساخت دستگاه طيف سنج جرمي چهار قطبي، استقرار هم‌زمان سامانه‌هاي پرتودهي در دو استان كشور، توليد ژنراتور راديو دارويي گاليوم-۶۸ / ژرمانيوم – ۶۸ براي اولين بار در آسيا، توليد ايزوتوپ‌هاي پايدار در مجتمع آب سنگين اراك و ساخت اولين شتابگر الكترواستاتيك ۲۰۰KeV در ايران هم دستاوردهاي جديدي بودند كه در پنجمين جشن روز ملي فناوري هسته‌اي در سال ۹۰ رونمايي شد.

و این روند همچنان ادامه داشت تا مردم نتایج ایستادگی و مقاومت خود در مقابل دشمن و حمایت از توان شگرف دانشمندانشان را به عینه ببیند و قوت و امیدشان چندین برابر شود.

اما انگار سرنوشت هشتمین جشن روز ملي فناوري هسته‌اي متفاوت است و خلاف سال‌های گذشته خبری از جشن احتمالی این روز و لحظه‌شماری برای رونمایی از دستاوردهای جدید دانشمندان نبوده است. گویا تمایل چندانی برای پرداختن به این روز ملی که اتفاقا همزمان با مذاکرات هسته ای هم شده است، وجود ندارد.

البته برخی از منتقدان رویکرد هسته ای دولت یازدهم در تحلیلی بدبینانه بر این باورند که دولت با هوشیاری، ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی را همزمان با روز ملی فناوری هسته ای مهندسی کرده تا نقدهای بسیاری که به عملکرد هسته ای او و توافق ژنو وارد است، به حاشیه برود و مجالی برای طرح و توجه افکار عمومی پیدا نکند.

تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد در سایت های نظنز و فردو،‌ محرمانه ماندن جزئیات توافق ژنو و مذاکرات گروه ایرانی با ۱+۵، نامتناسب بودن امتیازات داده شده و امتیازات دریافتی از غرب،‌ توهین رئیس جمهور به منتقدان و کم‌سواد خواندن آنان و تغییرات در تیم دانشمندان و پژوهشگران هسته‌ای از مهمترین انتقاداتی
به نظر می رسد کمرنگ ساختن دستاوردهای هسته ای و به حاشیه رفتن آنان، انفجاری سهمگین پشت خاکریز خود است که نتیجه ای جز زخمی کردن انگیزه مقاومت و ایستادگی مردم و امید و تلاش دانشمندان کشورمان نخواهد داشت.
است که منتقدان رویکرد هسته ای دولت مطرح می کنند و معتقدند این انتقادات امسال با اقدام دولت، هوشمندانه از متن خارج شده و قربانی برجسته سازی مسائل اقتصادی حاشیه‌ای شده است.

البته دولتمردان و تیم دیپلماسی دولت این انتقادات را قبول نمی کند اما تمایلی به نشست مشترک نقد و بررسی مسائل هسته ای با منتقدان هم ندارد و نشان داده که خواهان عمل به ضرب المثل "دوری و دوستي" است.

اما فارغ از آنچه این روزها در پس ذهن تیم هسته ای ایران می گذرد، به نظر می رسد کمرنگ ساختن دستاوردهای هسته ای و به حاشیه رفتن آن، انفجاری سهمگین پشت خاکریز خود است که نتیجه ای جز زخمی کردن انگیزه مقاومت و ایستادگی مردم و امید و تلاش دانشمندان کشورمان نخواهد داشت.

بر این اساس ضروری است که رئیس جمهور و دستگاه دیپلماسی همزمان با بازکردن آغوش نقد به روی دلسوزان منافع ملی و هسته ای کشورمان، اثرات و دستاوردهای بزرگ صنعت هسته ای را از حاشیه به متن و توجه افکار عمومی ببرند و بر امید و عزم آنان بیفزایند؛ گرچه این اقدام خشم طرف غربی و دشمنان را در پی داشته باشد، چرا که این اقدام به عنوان پشتوانه ای محکم برای تیم مذاکره کننده هسته ای خواهد بود و حمایت همه جانبه مردم و دولت را از این صنعت ارزشمند و حیاتی برای آینده کشور به طرف غربی نشان خواهد داد.

تردیدی در این نیست که بزرگترین و مهمترین پشتوانه دولت بویژه در موضوع سیاست خارجی و هسته ای، حمایت و ایستادگی امیدوارانه ملت است که کمترین خلل در آن هزینه های سنگینی برای کشور خواهد داشت؛ و البته از سوی دیگر نتایج تقویت و تحکیم این ایستادگی و امید هم شگفت آور و افتخارآفرین بوده و خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سال های قبل چه شادی و شوری در روز فناوری هسته ای بود. امسال اما ملت در تب و تاب از دست ندادن 45 هزار تومان یارانه!
به نظر من شروع برنامه نامنویسی یارانه ها رو عمدا از امروز شروع کردند.........
متفکرین دولت تدبیر این بود در همین روز ثبت نام یارانه باشد تا مردم مشغول به ثبت نام تا روز ملی هسته ای که بقول امام خامنه ای حفظه الله از روز ملی نفت هم مهم تر ( نقل به مضمون) به فراموشی سپرده شود
اون از سالروز پیروزی انقلاب که با صف های طولانی و اسف بار سبدکالا شدیم مسخره غربی ها که "ایرانی از گرسنگی به همدیگر رحم نمی کنند."
اینم از روز ملی فناوری هسته ای. حالا فردا غربی ها می نویسند که ملت تمام هم و غم ملت 45 هزار تومان یارانه بود و چیزی که روز 20 فروردین اثری از آن دیده نشد، همین فناوری هسته ای بود.
نويد
مردم شده لقلقه زبانتون.خب مردم به اينا وشعارشون راي دادند.جرات داريد مردم رو سرزنش كنيد
من خودم به روحانی رای دادم. آیا حالا حق ندارم ازش انتقاد کنم. از رایی که دادم پشیمون نیستم اما نمی توننم منتقد ددولت در مساله هسته ای نباشم
تو به روحانی رای ندادی برادر
مردم به این فکر رای ندادند مناظره روحانی را نگاه کن بعد حرف بزن....
چراغعلی
مردم با کسی غقد اخوت نبسته اند
United States
ما انرژی هسته ای نمی خوایم.
شما جزو کدوم ما هستین؟مای ضدانقلاب؟ مای سلطنت طلب؟شما اصلا میدانید انرژی هسته ای چیست؟ زمان احمدشاه هم روشنفکران دست نشانده و سرسپرده می گفتند که ما به نفت نیازی نداریم
ما مردمی هستیم که به روحانی رای دادیم
اکبر بزک چی
من خودم به روجانی رای ندادم و خیلی هم خوشحال هستم آیا حق ندارم از کسی که رآی ندادم انتقاد کنم
ببخشید شما ؟ عضو کدام خانواده هستید : شهدا، آزادگان ، جانبازان، رزمندگان، مستضعفین وووو؟
شما از اون تعداد معدودی هستین که خودتون رو بی شمار میدونین.

شما بهتره سکوت کنی چون قبلا مردم با صدای بلند گفتند که " انرژی هسته ای حق مسلم ماست "
هر چند دولت جدید همه ی تلاش های انجام شده در حوزه ی هسته ای رو دود کرد رفت پی کارش !!!

اقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی گفتن که در کنار گردش سانتریفیوژها زندگی مردم هم باید بچرخد اما خلاف این شعار خود عمل کردند.
حالا نه تحریمی برداشته شده نه تحول اقتصادی 100 روزه رقم خورده !!!

دم کد خداتونم دیدیم که چقدر گرم بود !!!!
فرزندانت می خوان اونا شعورشون می رسه
مجهول
به جهنم که نمی خوای (بگو من نگو ما)
خب اینها همانهائی هستند که یه دهه قبل آن توافق نامه شرمگین را امضا کردند.انتظار دارد چیکار کنند؟معل.مه هم.ن مسیر ار میروند.مردمی هم که البته بصورت ناپلئونی به ایشان رای دادند فکر کردند یارو هم سانترفیوژ را میچرخانه و هم فشار را از روشون برمیداره.حالا صبر کنید یکی دو سال دیگه که معلوم شد که نه سانتریفیوژها میچرخند و نه هم اینکه فشار بهشون بیشتر میشه آنوقت تصمیم درست و درمون میگیرند.این وسط فقط 4 سال دیگه را از دست دادیم و هر چی هم برگ برنده ساخته بودیم یه جا با چند تا ابنبات عوض کردیم و از دست دادیم.متشکریم روحانی.
غح - ط
Iran, Islamic Republic of
با سلام : دز این روزها باید جشن اکسید کردن مواد با غنای20% را بگیریم و خاموش کردن تعدادی از سانتریفیوژها و تعطیلی فوردو و آب سنگین اراک وعلت سردی هم احتمالا بدلیل مشغلات استراتژیک و مهم دولت است مثل قطع کردن یارا نه ها و توزیع سبد کالا و تغییر دکوراسیون نهاد و ...
علی
Iran, Islamic Republic of
چه آرزوی دست نیافتنی دارید! واقعا فکر می کنید روحانی از انرژی هسته ای دفاع کند؟
عل اصغر
علی اقا جان اگر کسی فکر کندکه اقای روحانی از فنی اوری هسته ای دفاع میکندیک ازن هوش سیاسی ندارد .
بله
بیدار
Iran, Islamic Republic of
آن مرد هسته ای رفت ،آن مرد پسته ای خوشحال شد ،آن مرد تدبیر کرد ،پسته بهتر از هسته ،باپسته همه لبخند میزنند ولی هسته تلخ هست ببینید همه اخم کرده اند ،پس همه باهم بگوییم پسته تابخندندبه ما از پشم شدن همه رشته ها
از این دولت بی تدبیر و نا امید چه انتظاری باید داشت.
بی تدبیر نه " تدمیر "
خودت فهمیدی چی گفتی
چراغعلی
انتظار بی تدبیری و نا امیدی
درست است
بلخره بایدامیدداشت
میخوان کاری کنند که دغدغه مردم بشه شکم .ملتی هم که دغدغه اش فقط شکم باشه همه چیزایی رو که داره برای شکم میفروشه
افرین
خدایا سرافرازمان کن
میترا
بر احمدی نژاد سلامی 2باره خواهیم کرد .
.
محمد
با سلام بطور روز روشن است....
محمد
با سلام فقط نگذارید به نام بهبود معیشت فرهنگ عزت و شرف مان را به تاراج ببرند ایران هسته ای یعنی ایرانی مقتدر یعنی پاس داشت خون شهیدان وطن که در عملیات ها به تکه نانی خشک و قمقمه ای آب اکتفا کردند ما نیز ادامه دهندگان راه همان شهیدانیم نه بهبود معیشت مردم حربه ای بیش نیست آنها هدفشان از دست رفتن فرهنگ ،عزت ،شرف ،و اسلام است و هرروز بهانه ای می آورند وبا هر ترفندی مانند حمایت از منافق، حمایت از زندانیان سیاسی، حمایت از گروه تروریستی جیش العدل و دامن زدن به تفرقه شیعه و سنی ملت ایران چشمتان باز کنید که دشمن در کمین آینده فرزندانمان است
یعنی چی الان دقیقا؟
خوب من چه بدانم