جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
تشریح برنامه‌های کمیته اخلاق فوتبال

رفتار نزدیکان بازیکنان را هم کنترل می‌کنیم

سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب: 340301
سرپرست کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال گفت: ما هیچ کدام از مواد آیین نامه انضباطی فیفا را در آیین نامه جدید کمیت اخلاق حذف نمی کنیم و فیفا هم معتقد است چون ورزشکاران الگوی جامعه هستند، حتی وابستگان و نزدیکان آنها هم نباید اقدامی انجام دهند که به روح فوتبال و حیثیت آن در جامعه لطمه بزند!
رفتار نزدیکان بازیکنان را هم کنترل می‌کنیم
به گزارش جهان، علی اکبر محمدزاده در گفت‌وگو با ایسنا، از معرفی تعدادی از حقوقدانان به فدراسیون فوتبال برای عضویت در کمیته اخلاق و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای خبر داد و اظهار کرد: پس از آنکه حکم سرپرستی این کمیته را دریافت کردم، قرار شد ظرف مدت یک ماه آیین‌نامه جدیدی را برای این کمیته، مطابق با آیین‌نامه فیفا تنظیم کنیم. همچنین قرار شد تعدادی از حقوقدانان واجد شرایط را هم برای عضویت در کمیته اخلاق به هیات رییسه فدراسیون معرفی کنیم که فعلا به صورت شفاهی تعدادی آنها را معرفی کردم و امروز (دوشنبه) هم اولین جلسه را با آنها خواهیم داشت.

** تا قبل از آماده شدن آیین‌نامه جدید، طبق آیین‌نامه فیفا عمل می‌کنیم

وی در تشریح برنامه‌های جدید کمیته اخلاق فدراسیون، اظهار کرد: بنده و تعدادی از همکارانم در حال بررسی بند به بند آیین‌نامه فیفا برای کمیته‌ اخلاق هستیم تا بتوانیم بخشی از آن را بومی‌سازی کنیم. این کار حداکثر یکماهه تمام می‌شود و آیین‌نامه جدید را برای تصویب به فدراسیون تحویل می‌دهیم. اما تا زمانی که آیین‌نامه آماده شود، اگر تخلفی صورت گیرد یا رسیدگی در دستور کار باشد آن را کاملا مطابق با آیین‌نامه فیفا انجام می‌دهیم. آخرین اصلاحات آیین‌نامه فیفا در سال ۲۰۱۲ به تصویب رسیده و برای تمام فدراسیون ها لازم‌الاجراست.

** کمتراز ۳۰درصد آیین‌نامه فیفا را تغییر می‌دهیم

سرپرست کمیته اخلاق فدراسیون در پاسخ به اینکه چند درصد از آیین‌نامه فیفا بومی‌سازی یا حذف می‌شود، به ایسنا گفت: فکر می‌کنم کمتر از ۳۰درصد آیین‌نامه باشد. ضمن اینکه ما چیزی را حذف نمی‌کنیم، یعنی تک‌تک بندهای آیین‌نامه فیفا اجرا می‌شود منتها طبق اجازه‌ای که فیفا داده است، بعضی از آنها بومی‌سازی می‌شود.

** تمام اعضای واحد تحقیق و حکمیت کمیته اخلاق باید حقوقدان باشند

وی در پاسخ به اینکه اعضای کمیته اخلاق به ویژه در بخش تحقیقات فوتبالی، چه ویژگی‌هایی خواهند داشت، اظهار کرد: کمیته اخلاق و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای صاحب ساختار و ارکان قضایی می‌شود. این کمیته متشکل از واحد تحقیق و واحد قضایی خواهد بود که هر کدام از این واحدها رییس، نایب‌رییس و اعضای خودشان را خواهند داشت. واحد تحقیق حکم دادسرا و واحد قضایی حکم دادگاه را خواهد داشت. تمامی اعضای این ۲ واحد باید حقوق‌دانان باشند. سعی می‌کنیم از حقوقدانانی استفاده کنیم که اولاً جدید باشند تا مورد هجمه‌های رسانه‌ای قرار نگیریم و دوماً کسانی باشند که همواره بدون حاشیه بوده و مورد پذیرش جامعه فوتبال باشند.

** رسیدگی به شکایات چک برگشتی یا مشکلات خانوادگی بازیکنان برعهده ما نیست!

محمدزاده در پاسخ به اینکه کمیته اخلاق صرفا به موارد فوتبالی خارج از میدان مسابقه رسیدگی می‌کند یا پا را فراتر هم خواهد گذاشت نیز به ایسنا گفت: قرار نیست این کمیته کار قوه قضاییه را انجام دهد. رسیدگی به جرایم شخصی ورزشکاران و فعالین فوتبال برعهده ما نیست. به طور مثال اگر کسی چک برگشتی داشت یا با همسرش به مشکل برخورد کرده بود، ما مرجع رسیدگی به شکایت از آن ورزشکار نیستیم. فیفا بر رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای، تاکید می‌کند.

** فیفا برای رفتار نزدیکان بازیکنان هم مجازات دارد!


سرپرست کمیته اخلاق فدراسیون در واکنش به اینکه کدام نوع از قوانین آیین‌نامه انضباطی فیفا بومی‌سازی خواهد شد، تصریح کرد: بومی‌سازی‌ها مثلا به مواردی شامل جرایم نقدی که به فرانک عنوان شده و ما آن را به ریال تبدیل می‌کنیم یا اینکه فیفا از شریک زندگی بازیکن نام‌ می‌برد اما در فرهنگ ایرانی، شریک‌ زندگی صرفا به همسر بازیکن اطلاق می‌شود؛ فیفا در اینجا قوانین را سخت‌تر هم گرفته است. حتی فیفا پا را فراتر گذاشته و دایره کنترل را به وابستگان بازیکنان هم می‌کشاند و معتقد است چون ورزشکاران الگوی جامعه هستند، حتی وابستگان و نزدیکان آنها هم نباید اقدامی انجام دهند که به روح فوتبال و حیثیت آن در جامعه لطمه بزند! بنابراین ما هم چنین رویه ای را در پیش می گیریم و بحث کنترل رفتاری وابستگان و نزدیکان بازیکنان در صورتی که اقدام بر علیه حیثیت و آبروی فوتبال در جامعه داشته باشند را خواهیم داشت.

** جابجایی مربیان خارجی خلاف مقررات باشد، برخورد می‌کنیم

وی در پاسخ به اینکه کمیته اخلاق و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای چه برنامه‌ای برای مبارزه با دلالی در فوتبال که نمودش را حتی این روزها با جابجایی مربیان خارجی شاهد هستیم، دارد به ایسنا گفت: در این باره ملاک ما آیین‌نامه نقل و انتقالات فدراسیون است که در سال ۹۱ به تصویب رسید. اگر براساس آن آیین‌نامه مربی، ایجنت یا باشگاهی تخلف کرده باشد به پرونده‌شان رسیدگی کرده و با جدیت برخورد می‌کنیم. ممکن است در جایی به صورت شفاهی از تخلف یا رعایت نشدن اخلاق در مورد خاصی مطلع باشیم اما مستندات قانونی وجود نداشته باشد که در این‌گونه موارد باید اصلاح قوانین را پیشنهاد دهیم تا پس از تصویب بر اساس آن عمل کنیم. فعلا شکایت خاصی در هیچ موردی به کمیته اخلاق و رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای ارجاع داده نشده و مواردی که قبل تحت بررسی بود را فعلا همان گروه قبلی رسیدگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *