جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
آیت‌الله مقتدایی:

امام خمینی(ره) منادی وحدت مسلمانان بود

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۱۱
کد مطلب: 329170
نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه قم با اشاره به وحدت بین مسلمانان، گفت: امام راحل منادی وحدت بین مسلمانان بودند و از ابتدای حرکتشان فرقی بین شیعه و سنی و فرقه‌های اسلامی نمی‌دیدند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیت‌الله مرتضی مقتدایی امروز در دیدار جمعی از اندیشمندان مصری ضمن خیر مقدم به حضور آنها در ایران اظهار داشت: ما شما را به عنوان برادران و خواهران دینی که به کشور خود سفر کرده‌اید می‌بینیم و امیدوارم که سفر شما مبارک باشد.

وی با اشاره به اینکه در خارج از کشور تبلیغات سوئی علیه ایران می‌شود، ادامه داد: شما از نزدیک اوضاع ایران را ببینید و با برادران و خواهران دینی خود در ایران آشنا شوید.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حضورتان را در شهر مقدس قم که بعضی از ائمه اطهار(ع) آن را به عنوان حرم اهل بیت (ع) معرفی کرده‌اند خیر مقدم می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه حوزه علمیه قم دارای ظرفیت‌های فراوانی بوده و مرکز حوزه‌های علمیه تشیع است بیان کرد: حوزه‌های علمیه در ایران فراوان است و مرکز علمی تمام حوزه‌های علمیه حوزه‌ای است که در شهر قم قرار دارد.

آیت‌الله مقتدایی با اشاره به حضور مراجع تقلید در قم گفت: نه تنها شیعیان در ایران بلکه شیعیان در اطراف عالم از مراجع تقلید قم تقلید می‌کنند و کتاب‌های آنها به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه علمیه قم اساتید فراوانی در علوم مختلف حضور دارند تصریح کرد: اساتید حوزه علمیه هم در قم طلبه‌ها را آموزش می‌دهند و هم در ایام هفته به استان‌های دیگر برای تدریس می‌‌روند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مرکز مبلغین اسلامی در قم قرار دارد گفت: در ایام مختلف مبلغین دینی از قم به استان‌های مختلف سفر می‌کنند و علوم اسلامی، اخلاق و احکام دینی را نشر می‌دهند و مردم را به علوم اسلامی دعوت می‌کنند.

وی بیان کرد: امام جمعه‌های مراکز استان‌ها از همین علمایی که در قم مشغول تحصیل و تدریس هستند انتخاب می‌شوند.

آیت‌الله مقتدایی ادامه داد: در شهر قم و در حوزه علمیه بیش از ۳۰ هزار نفر استاد در حال تدریس هستند و مراجع بزرگوار تقلید نیز تدریس علوم عالیه را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی متعددی در قم وجود دارند گفت: انجمن‌های علمی مانند انجمن قرآن، فلسفه و صاحبان قلم به صورت خصوصی در قم مشغول به کار بوده و بیش از دو هزار اندیشمند در این انجمن‌ها مشغول فعالیت هستند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با سابقه طولانی در همه اموری که در حوزه جاری است اشراف دارد عنوان کرد: شورایی که سیاست‌گذاری همه حوزه‌های علمیه و برنامه‌های عملی و ساختاری حوزه را بر عهده دارد و همچنین مدیر حوزه‌های علمیه را تعیین می‌کند توسط جامعه مدرسین تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه مدرسین علاوه بر اشراف علمی بر امور سیاسی هم تسلط دارد گفت: جامعه مدرسین از نظر علمی برخی از سیاست‌های جاری کشور را تایید و از برخی نیز انتقاد می‌کند.

آیت‌الله مقتدایی افزود: در دیداری که مقام معظم رهبری با اعضای جامعه مدرسین داشتند فرمودند که جامعه مدرسین باید در امور جاری کشور حضور داشته باشند و اگر جایی که کار خوبی باشد باید مسئول مربوطه را تشویق کنند و جایی هم که خلاف موازین شرع باشد باید تذکر دهند.

وی با بیان اینکه در هر دوره‌ای با رئیس جمهور ارتباط وجود داشته است تصریح کرد: اگر مراجع بزرگوار تقلید نظر خاصی داشته باشند به وسیله رابط به رئیس جمهور منتقل می‌شود و اگر رئیس جمهور نیز نظری داشته باشد به وسیله رابط به مراجع می‌رسانند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه قم با اشاره به وحدت بین مسلمانان گفت: امام راحل(ره) منادی وحدت بین مسلمانان بودند و از ابتدای حرکتشان فرقی بین شیعه و سنی و فرقه‌های اسلامی نمی‌دیدند.

وی با بیان اینکه حتی ارتباط نزدیکی بین ما و غیرمسلمانی که در کشور ما هستند وجود دارد، متذکر شد: اهل تسنن در ایران به منزله برادر شیعه بوده و در تمام شئون کشور شریک هستند.

آیت‌الله مقتدایی تصریح کرد: اهل تسنن در مجلس شورای اسلامی و در دانشگاه‌ها به عنوان استاد و در دستگاه‌های قضایی به عنوان قاضی رتبه بالا حضور دارند.

وی با بیان اینکه امام (ره) در ابتدای برقراری این نظام تاکید داشتند مقررات اسلام باید در این نظام حاکم باشد گفت: امام (ره) تاکید داشتند که قوه قضائیه بر اساس قوانین اسلام در محاکم قضاوت کند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه قم با اشاره به اینکه یکی از شرایط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعتقاد عملی به اسلام است عنوان کرد: در عین حال شورایی بالاتر از مجلس قرار داده شده است که مصوبات مجلس را بر قوانین اسلام تطبیق دهند و اگر غیر آن باشد مصوبه رد می‌شود.

وی ادامه داد: جامعه مدرسین برای مسافرت به مصر و ملاقات با علمای مصر و دیدار با الازهر آمادگی دارد.

آیت‌الله مقتدایی با بیان اینکه جامعه مدرسین بعد از ریاست احمد خطیب به ریاست الازهر نامه‌ای به او نوشته است گفت: از وی درخواست کردیم که به قم بیایند و ما منتظر حضور رئیس الازهر هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *