چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰

شفافیتی که در معاون مطبوعاتی نیست

آقای انتظامی آیا شما هم به پاسخگویی افتخار می کنید؟
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۰۵
کد مطلب: 328122
در حالی که شب گذشته حسن روحانی ریاست محترم جمهور با حضور در تلویزیون با ارائه گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت به شفاف سازی پرداخته و ارائه چنین گزارشاتی را از وظایف و افتخارات خود به شمار آوردند،اما به نظر می رسد که هنوز تمام بدنه کشتی تدبیر و امید با این قضیه کنار نیامده و با رئیس جمهور در این بخش هم راستا نباشند.
به گزارش جهان به نقل از گفتار نیوز، حسن روحانی شب گذشته با تاکید بر اینکه از این به بعد در هر مقطعی به طور منظم دولت به مردم گزارش کار خواهد داد؛ گفت: دولت باید در برابر مردم پاسخگو باشد و افتخارش پاسخگویی در برابر مردم است.

شاید یکی از مهم ترین فرازهای این سخنرانی چند ساعته همین بخش بود که " افتخار دولت پاسخگویی به مردم است". امری که از سوی هیچ رئیس جمهوری این قدر شفاف و علنی مطرح نشده بود.

در چنین شرایطی رسانه ها که بی شک آیینه تمام نمای رفتارها و بازخوردهای مردم بوده و باید به وظیفه ذاتی خود که همان اطلاع رسانی به موقع و درست و انتقاد از برخی از رفتارها و برخوردهایی است که از سوی برخی از مسئولان اتفاق می افتد، از هر جا که می توانند جلوی اشتباهات بزرگ تر را گرفته و با گوشزدهای ولو کوچک دولت را در رسیدن به نهایت مقصود یاری رسانند.

این همان موضعی است که ریاست محترم جمهور نیز در شب گذشته به آن اذعان نمودند.

با این حال، خبرهای رسیده از برخی از بخش های مختلف دولت همچون وزارت فرهنگ و ارشاد، نشان می دهد که هنوز بخشی از بدنه این کشتی در گل و لای مانده و گویا شفاف سازی را آن طور که باید جدی نگرفته اند!

نکته جالب این است که این امر دقیقا در شرایطی اتفاق می افتد که پای یکی از دست اندرکاران رسانه ای که سال ها به عنوان مشاور و همکار در این عرصه مشغول خدمت بوده رخ می دهد. با انتخاب حسین انتظامی به عنوان معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، بسیاری از رسانه ها این انتخاب را به فال نیک گرفتند، زیرا که حسین انتظامی را از جنس خود دانسته و امیدوار بودند تا اتفاقات خوبی در این حوزه بیافتد.

اما هنوز مدت زیادی نگذشته و هنوز صدای رئیس جمهور به گوش همه شبکه های خبری نرسیده، خبرهایی از این حوزه در ارتباط با برخی از لابی کاری ها و باندبازی ها به گوش می رسد که واژه شفاف سازی را به کل زیر سوال می برد.

این روزها برخی از اقدامات معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد، سوالات بسیاری را در اذهان اصحاب رسانه ایجاد کرده که به نظر می رسد در اسرع وقت باید از سوی ایشان نیز شفاف سازی شود، چرا که اگر قرار باشد مهم ترین بخش وزارت فرهنگ و ارشاد که ارتباط مستقیم با رسانه ها و نمایندگان مردم دارد، این چنین در زیر لایه های پنهان مشغول پنهان کاری بوده و همان رفتارهای دولتمردان پیشین را سرلوحه خود قرار دهند، دیگر اعتباری به گزارش های انتقال داده شده به رئیس جمهور نمی باشد!

در چنین شرایطی پاسخ گفتن به سوالات زیر شاید یکی از ابتدایی ترین گام ها برای حرکت در جهت شفاف سازی است که بسیاری از اهالی رسانه انتظار دارند جناب معاون مطبوعاتی به آن پاسخ دهند:

نخست اینکه چرا با توجه به اینکه ایشان به عنوان معاون مطبوعاتی منصوب شده اند، همچنان هم به عنوان عضو هیئت نظارت از جانب رسانه ها در این جلسات شرکت می کنند؟ ایشان بهتر می دانند که این رویه از لحاظ حقوقی اشتباه بوده و باید هرچه سریعتر انتخابات برگزار شده و نماینده بخش خصوصی در هیئت نظارت انتخاب گردد.


دوم اینکه در خصوص پرداخت یارانه های مطبوعاتی که در این مدت کوتاه از سوی این حوزه به برخی از رسانه ها پرداخت شده است، به صورت شفاف اطلاع رسانی نشد تا شائبه های به وجود آمده در خصوص توزیع ناعادلانه و رانتی این یارانه ها از بین برود.

بی شک در صورت عدم اقدام مناسب، گفتار نیوز وظیفه خود می داند تا مدارک و مستندات خود را در این خصوص منتشر نموده و قضاوت را به افکار عمومی و مردم بسپارد. همان مردمی که ریاست محترم جمهور پاسخگویی شفاف به انان را از افتخارات خود می داند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *