پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

علی‌اکبر ولایتی: جلوی زیرمیزی را بگیرید

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب: 308052
اصلاح وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات درمانی، رعایت اخلاق پزشکی در ارائه خدمت به بیماران، توسعه شبکه بهداشتی، اجرای نظام ارجاع و اولویت دادن به بودجه حوزه سلامت از نکاتی بود که علی اکبر ولایتی در مراسم روز پزشک به تأکید کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر ولایتی عصر پنجشنبه در مراسم روز پزشک که در تالار وزارت کشور برگزار شد اظهار داشت: مشکل اصلی جامعه پزشکی و ارائه خدمات درمانی به صورت ریشه‌ای به بیمه‌ها برمی‌گردد چرا که بیمه‌های ما کارآمد نیستند و مردم باید ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه معالجه خود را از جیبشان بپردازند و دفترچه بیمه فقط ۳۰ تا ۳۵ درصد کارایی دارد.

وی ادامه داد: این نحوه پرداخت باید تا پایان برنامه پنجم توسعه عکس شود و مردم فقط ۳۰ درصد هزینه درمان را خودشان بپردازند یا بیمه‌ها آن قدر کارآمد شوند که مردم چیزی برای درمان از جیبشان نپردازند.

توسعه شبکه بهداشت و سیستم ارجاع نیاز حوزه سلامت

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری توسعه شبکه بهداشتی و ساماندهی شبکه ارجاع و پزشک خانواده را یکی از راهکارهای مفید در حوزه سلامت دانست و گفت: اکنون پزشک خانواده به صورت نمونه انجام شده ولی نباید فراموش کرد که اگر در حوزه ارجاع یک حلقه کامل نباشد، سیستم با مشکل مواجه می‌شود و باید تمام امکانات چه در سیستم دولتی و چه خصوصی به طور کامل و با بهره‌گیری از توانمندی بیمه‌ها توزیع شود.

ولایتی با انتقاد از اینکه برخی می‌گویند باید بودجه درمان را صرف بیماری‌های ساده‌تر کرد گفت: این دید اصلاً درست نیست و باید در این نوع نگاه بازنگری شود.

وی توجه به رعایت اخلاق در ارائه خدمات درمانی را یکی دیگر از نکاتی دانست که باید جدی گرفته شود و افزود: در بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی جلساتی برای علت مرگ و میر و فوت بیمار تشکیل می‌شود و پزشک معالج باید علت مرگ هر بیمار را توضیح داده و مسئولان را قانع کند.

به گفته مشاور مقام معظم رهبری هر فردی در هر سن، قومیت و هر وضعیتی که به بیماری مبتلا می‌شود باید به آن رسیدگی کرد و پزشک نیز باید همه را به یک چشم نگاه کند.

ولایتی اذعان داشت: مردم ما اگر یکی از بستگانشان بیمار شود و پزشک بگوید که ۶ ماه این فرد بیشتر زنده نیست. باز هم زندگی خود را می‌فروشند و خرج بیمارشان می‌کنند. این اخلاق حسنه باید در پزشکان نیز تقویت شود و صرفنظر از نژاد، قومیت و دین به عنوان یک انسان، پزشک آخرین توان برای بهبود بیمار باید تلاش کند.

سازمان نظام پزشکی جلوی پدیده زیر میزی را بگیرد

وی حفظ اعتماد بین پزشک و بیمار را مهمترین سرمایه جامعه پزشکی و از وظایف سازمان نظام پزشکی دانست و افزود: سازمان نظام پزشکی وظیفه دارد که اگر خدای ناکرده پزشکی جرمی مرتکب شد به آن رسیدگی کند. اگر چه اکثریت پزشکان اعتماد مردم را دارند ولی سازمان نظام پزشکی باید به طور جد با همکاری وزارت بهداشت جلوی پدیده زیر میزی را بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همکاری ۴ رکن اصلی سلامت یعنی وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی، کمیسیون بهداشت مجلس و آکادمی علوم پزشکی را در اصلاح وضعیت علوم پزشکی بسیار مؤثر دانست.

سرانه درمان کنونی ۵۰ درصد حداقل نیاز هر ایرانی است

ولایتی خطاب به مسئول دفتر رئیس جمهور گفت: سرانه چیزی که صرف بهداشت و درمان می‌شود همین الان ۵۰ درصد حداقل مورد نیاز این حوزه است هزینه درمان مثل نان مردم است که باید بالاترین اولویت را به خود اختصاص دهد چرا که اگر تعرفه‌ها عملیاتی نشود مثل بیمه‌ها کم خاصیت می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *