شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - 25 May 2024
 
۰

نقش سفیر آمریکا در بحران مصر

پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 300100
سفير امريکا در مصر نقشي اساسي در بحران موجود در اين کشور ايفا کرده است.
به گزارش جهان، محمد شرف، تحلیلگر شبکه پرس تی وی در مصاحبه با این شبکه ضمن اشاره به بحران سياسي مصر از زمان برکناري محمد مرسي، رئيس‌جمهور سابق اين کشور از سوي ارتش گفت: «ان پترسون، سفير امريکا در قاهره از ماه نوامبر يکي از بازيکنان اصلي بوده است.»

وي خاطر نشان کرد: «ما شاهد بوده‌ايم که وي مخالفان را براي برگزاري تظاهرات تحريک کرده و گفته است اگر تعدادتان به حد کافي برسد، ما طرف شما خواهيم بود. همه اين‌ها زير سر وي بوده است؛ او تا آخرين لحظه با ارتش بود.»

شرف تصريح کرد که امريکا در تلاش براي تثبيت امنيت اسرائيل و منافع خود در خاورميانه در پي مداخله در تحولات مصر است.

اين تحليلگر سياسي گفت: «امريکا از اولين لحظه تا کنون، درست پس از انقلاب، يکي از بازيکنان اصلي بوده است. آنان براي شکل دادن به اين وضعيت ناپايدار مصر مداخله کرده‌اند، هدف اصلي آنان تضمين امنيت اسرائيل و منافعشان است و اينکه اطمينان حاصل کنند مصر همچنان در خدمت اهداف آنان در خاورميانه باقي خواهد ماند و براي خدمت به اسرائيل مطيع آنان خواهد بود.»

پس از آنکه ژنرال عبدالفتاح السيسي، فرمانده کل نيروهاي مسلح مصر، در تاريخ سوم جولاي ۲۰۱۳، محمد مرسي را از رياست جمهوري اين کشور برکنار کرد و ضمن انحلال پارلمان، تبعيت از قانون اساسي اين کشور را به حال تعليق در آورد موج جديدي از ناآرامي‌ها مصر را فرا گرفت.

السيسي پس از برکناري مرسي، عدلي محمود منصور، رئيس ديوان عالي قانوني اساسي مصر را به عنوان رئيس جمهور موقت اين کشور معرفي کرد. ارتش مصر اعلام کرد مرسي به صورت «پيشگيرانه» بازداشت شده است.

مصر از زمان برکناري مرسي صحنه‌ي تظاهرات و درگيري بين هزاران تن از حاميان و مخالفان وي بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *