يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

مرسي پذيرايي چيني‌ها را پس نداد!

جمعه ۱۴ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۰:۱۱
کد مطلب: 296985
چيني ها به عنوان نخستين ميزبان خارجي محمد مرسي كه به ماندن وي برسر قدرت نااميد شده بودند، روز پنجشنبه اخبار مهم رسانه اي خود را به تحولات مصر اختصاص دادند.
به گزارش جهان به نقل از ايرنا، چيني ها كه به خصوص پس از سفر ۱۰ ماه قبل مرسي به پكن به تحولات در قاهره حساس هستند، از آذر ماه گذشته تاكنون چند بارخواستار تثبيت اوضاع اين كشور شده بودند.

سخنگوي وزارت خارجه چين حدود شش ماه قبل كه اولين نشانه هاي اعتراض هاي مردمي عليه مرسي آغاز شد ابراز اميد كرد انتقال قدرت در مصر و تغييرات در اين كشور بر اساس يك رويه منظم و با ثبات به پيش برود.

پس از دستور مرسي براي تغيير قانون اساسي و افزودن بر اختيارات رييس جمهور، اعتراض هاي گسترده اي در مصر رخ داد كه دستگاه ديپلماسي و رسانه هاي دولتي چين آن را از نزديك دنبال مي كردند.

محمد مرسي پس از رسيدن به پست رياست جمهوري مصر در نخستين سفر خارجي خود اوايل شهريور ماه پارسال راه چين را در پيش گرفت.

در ديدارهايي كه بين رهبران چين و مرسي در پكن انجام شد، چيني ها روابط با قاهره را براي ثبات و صلح جهاني كليدي خواندند.

شي جين پينگ در آن زمان به عنوان معاون رييس جمهور كشورش پس از ديدار با مرسي گفت: پكن به مناسبات با قاهره بسيار اهميت مي دهد و مصر را يك شريك كليدي و همكار قابل اعتماد مي داند.

با اين حال اكثر رسانه هاي چين در آن زمان نسبت به توانايي هاي مرسي براي تثبيت اوضاع كشورش ابراز شك و ترديد كردند.

گلوبال تايمز يك روزنامه دولتي چين اواخر مرداد ماه پارسال و قبل از سفر مرسي به پكن وقوع مجدد ناآرامي ها در مصر را محتمل دانسته بود.

اين روزنامه دولتي مقاله اي به قلم يك محقق موسسه مطالعات بين الملل معاصر چين با عنوان مصر احتمالا با ناآرامي هايي مواجه خواهد شد، منتشر كرد.

اين روزنامه با مدنظر قرار دادن تحولات مصر و بركناري وزير دفاع اين كشور توسط مرسي در تابستان گذشته، نوشت: جابجايي وزير دفاع و فرمانده ارتش، بركناري فرماندهان نيروهاي دريايي و هوايي و قبل از آن بركناري سرپرست سازمان اطلاعات و فرمانده گارد رياست جمهوري همگي اقداماتي در رابطه با تضعيف ارتش و افزايش قدرت رييس جمهور ارزيابي شده است.

گلوبال تايمز پيش بيني كرد با توجه به اختلاف ماهيتي كه بين ارتش و اخوان المسلمين وجود دارد اين اقدامات مرسي ممكن است منجر به تكرار داستاني شبيه به قضيه الجزاير در سال ۱۹۹۱ شود كه بعد از پيروزي اسلام گرايان ارتش با كودتا مانع حكومت آنها شد.

نويسنده اين مقاله با اشاره به اختلاف هاي ريشه اي و فكري بين ارتش و اخوان المسلمين، نوشت: هر چند مبارك سقوط كرده اما طرز تفكر و انديشه سياسي او با مشخصه حمايت از آمريكا و اسراييل هنوز باقي است.

وي معتقد است براي اين كه انگيزه ها و زمينه هاي بروز اختلاف ها و ناآرامي هاي مجدد در مصر از بين برود نياز به تغيير تفكر سياسي است اما با توجه به اينكه اين وضعيت همچنان باقي است، احتمال بروز تنش و درگيري در اين كشور مهم شمال آفريقا همچنان وجود دارد.

كارشناسان چيني ابراز عقيده كرده اند جامعه مصر روز به روز با شكاف بيشتري روبرو است و به همين دليل مردم نسبت به مدل توسعه آينده كشور خود مطمئن نيستند.

يك روزنامه دولتي پكن چندي پيش در مقاله اي تحت عنوان مصر همچنان با سختي در پي دستيابي به اجماع سياسي است تحولات اين كشور را تحليل كرد.

اين روزنامه انتخابات مصر پس از سقوط مبارك را اولين گام درمسير دمكراسي به سبك غربي دانست كه نتيجه آن چنان كه بايد و انتظار مي رفت موجب هيجان مردم مصر نشده است.

به گفته كارشناسان مسايلي كه باعث نگراني مردم مصر مي شود علاوه بر مسايل اقتصادي و اجتماعي از جمله نرخ ۲۰ درصدي بيكاري، نرخ ۴۰ درصدي فقر و كاهش ۳۰ درصد توليد ملي در سال گذشته، موضوع عدم ثبات سياسي در كشور است.

از ديدگاه چيني ها از آنجا كه قدرت رييس جمهور در مصر تحت نظر قانون اساسي است لذا ثبات اين قانون مهمتر از ثبات در رياست جمهوري است و از آنجايي كه هنوز قانون اساسي با ثباتي در اين كشور حاكم نيست، لذا بدون توجه به اينكه كه چه كسي به عنوان رييس جمهور جديد انتخاب شود قدرت او نيز موقت خواهد بود.

به نوشته گلوبال تايمز يك روزنامه وابسته به ارگان حزب حاكم چين، درواقع بعد از سقوط مبارك معادلات در مصر به هم خورده و هيچ حرفي تا آخر طبق آنچه گفته مي شود پيش نمي رود.

در مجموع بايد گفت كه تنها اجماع سياسي كه در مصر وجود داشت عدم پذيرش مبارك بود و اما بعد از سقوط وي هيچ اجماع جدي بين مصري ها در خصوص آينده اين كشور وجود ندارد.

از ديدگاه كارشناسان خيلي از مصري ها نمي دانند كه آيا قدرت داشتن ارتش در كشور و يا روي كار آمدن اخوان المسلمين كدام يك به نفع مردم است.

چين و مصر سال گذشته مراسمي به مناسبت پنجاه و پنجمين سالگرد برقراري روابط رسمي ديپلماتيك برگزار كردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *